Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på en ting(siden jeg har null peiling), men hvorfor må man sette ram divide til 1:2 etc?

Altså hva er liksom formålet og hva gjør det?

Hva skjer om man ikke gjør slike ting?

 

Alt jeg veit om klokking er at du stiller multiplier opp/ned og FSB opp/ned også leker seg litt med volt, men det er vel alt.

 

Nei jeg har ikke søkt noe spesielt etter dette og har heller ikke lest hele denne tråden, for de som henger seg opp i det.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Vel i mitt tilfelle så prater vi intel 775 socket.

 

Men minne gå høyere?

Høyere enn hva, er det MHz vi snakker om, at den ikke skal gå høyere enn standard som f.eks kan være 800MHz?

Så uten den dividern så kunne man endt opp med minne på ehm 1600MHz eller lignende som gjør at maskina ikke starter?

 

Så hvis jeg skal dra 400FSB på en E8500 så bør man ha 1:2 på divider?

Og nå for tiden så har jeg bare en stock kjøler, går det greit eller bør jeg bare vente på ny kjøler?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Snakker om mhz ja, selv om du har 800mhz minne så kan det klare 1000 foreks. , men hvis man klokker så vil man være sikker på at ikke minne ødelegger...derfor bruker man dividern til og få minnet så langt ned som mulig:)

Og heller sette opp dividern når man har funnet en stabil cpu klokk.

 

Til klokking så burde du vente til du har noe annet enn stock kjøler, men du kan teste litt...det gjør ikke noe.

Bare pass på tempen :thumbup:

Lenke til kommentar

Du vil ha ned minnet siden når du øker fsb så øker også hastigheten på minnet.

Og på et punkt så kan minnet bli ustabilt før cpuen blir det, og da er det minnet som ødelegger. Derfor vil man ha minnet så lavt som mulig før man begynner og skru opp fsben så man kan utelukke det.

 

Hvis man skal opp i høy fsb så bruker man og sette opp pci-e linken, stock er 100.

Men i starten er ikke det noe du behøvero g tenke på:)

Lenke til kommentar

Aha, ja det gjør ting litt klarere, ikke enklere, men klarere. :p

Satt her å glemte at CPU og minnet er vel linka mot hverandre så da er jo det greit forsåvidt.

Ser at min FSB:DRAM står som 5:6, på en anna maskin her så står det som 1:1.

 

Men da takker jeg for hjelp og svar så langt, tror ikke det er noe mer jeg lurer på akkurat i dette sekundet men kommer sikkert tilbake fortere enn folk aner.

Så takk. :)

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Ja, skal vi se, here we go again, hehe.

 

Med en Intel E8500 CPU og ett P5Q-PRO HK(ikke verdens beste oppsett/utgangspunkt kansje, men men) må jeg endre noe på volt og eventuelt hvor mye?

Akkurat nå er den på ca 1.12-1.20 rundt der, så en hadde sin E8400 på 1.42V men er ikke det noe høyt selv for 4GHz?

Det lager jo også bare mer varme å ha høyere volt?

 

Er en maskin ifra sånn 08 så vil prøve å dra ca 6-12 måneder til ut av den, av åpenbare penge dilemmaer.

 

Og prime95 eller intelburn ett eller anna er greit å teste stabilitet med har jeg skjønt?

Og dette er stedet å gå for GPU klokking også?

Hva er det høyeste stabile noen har klart å dratt ett 4870 kort?

Må man justere volt på GPU også og MSI afterburner er greit med GPU klokk har jeg skjønte det riktig?

Har PCS+ typen.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å kjøpe en PC med Asus Crosshair IV Formula og enten 1055 eller 1090 6 kjerner prosessor. Det jeg lurte på var hvordan jeg klokker prosessoren så effektivt som mulig, med en 1055 i forhold til en 1090, og hvilken av de bør jeg gå for? Vil helst spare pengene, men jeg kan gå for 1090.

 

Et annet spørsmål: Bør jeg klokke i BIOS med å øke FSB og voltage, eller bør jeg bruke ROG connect som følger med? Har en Alienware bærbar jeg skal bruke med ROG connect i så fall.

 

Er veldig usikker på hvilke prosessor jeg bør kjøpe, har hørt at de yter like bra, men at 1090 er litt lettere å klokke på grunn av unlocked mulitplier, men hvis ytelsen er den samme, går jeg for 1055 istede. :)

 

Skal kjøpe en ProlimaTech Megahalems for å kjøle, som er den beste på markedet, med en Scythe 120mm vifte, så varme blir ikke et problem, håper på å komme på rundt 4.0-4.2 Ghz stabilt med Prime95, og andre lignende programmer. :)

Lenke til kommentar

@Romis

Er en fordel og klokke fra bios om du skal så høyt som 4-4,2(hvertfall med 1055). Du har flere parameter og stille der enn i medfølgende sotfware.

 

Rog connect er vel egentlig kun for og kunne sette highscores i benchmarks.

Du setter en ustabil høy oc for gpu tester så kan du stille den ned underveis når du kommer til en cpu test som du vet du kommer til å kresje i.

 

Med litt fikling så virker det som om 1055 går nesten like langt som 1090 i oc.

Har laget en oc profil som er dønn stabil på 4,0 og holder på og jobber med en på 4,2 på 1055t.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...