Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Saddlefall sa:

Da er man igang med overklokking av en q6600. Er nybegynner, men kom meg fint opp til 3ghz og det virker stabilt så langt. Eneste jeg ikke har helt kontroll over er fsb:dram ratio. Ligger på 5:8 ifølge cpuz. Er vel 1:1 som er optimalt? har ikke helt skjønt det enda, leste litt på det istad men ble ikke så veldig mye klokere.

 

Noen som kan utdype litt kanskje? tongue.gif

 

 

Er ikke noe spesielt flink, men hvis du f.eks hadde en FSB på 333Mhz, og hadde en RAM på 1066Mhz (533Mhz DRAM), da er forholdet mellom RAM og CPU 5/8. Altså, 533 multiplisert med 5 delt på 8, som blir 333Mhz.

 

Håper du forstod hva jeg mente, er ikke særlig flink å forklare ;).

 

PS: Ja, 1:1 er optimalt, da er FSBen på CPU og RAM synkronisert, så det blir ingen tidsforsinkelser. Tror i alle fall det er sånn det fungerer :)

Endret av Slythas
Lenke til kommentar

jeg driver å tester ut min nye 9950 prosessor nå, og lurte på et par ting.

 

jeg har som mål å klare minst 3ghz, men helst vil jeg over 3,2ghz. nå tester jeg den ut på 225*13. på 235*13 så fikk jeg blåskjem i går kveld da jeg stresstesta med orthos (på kun to kjerner).

 

jeg lurte derfor på om en 9950 vanligvis faktisk klarer over 3ghz og om jeg vil tjene noe spes på å øke volten.

 

skal ta å kikke litt igjennom denne tråden nå, men da det er 34 sider så tviler jeg på at jeg leser alt.

 

dersom noen kan bidra med litt info rundt overklokking av en 9950 så hadde jeg blitt glad :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kanskje dette er feil post, men ser ikke nytten av egen tråd for et fille spm.

 

Jeg overklokker med stock kjøler og siden i7 cpu ikke har tempmåler for minnekontrolleren eller L3chace er det kritisk å ha kontroll på de temp man kan se.

 

Derfor lurer jeg på følgende.

OCCT 90-100C Real-temp 2.90 viser en max på 70C

Så hva er tempen?

post-64596-1233056709_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, vet ikke om jeg er på helt rett plass nå, men trenger hjelp litt fort.

 

Jeg fikk den flotte idèen at jeg skulle overklokke skjermkortet mitt (Noe jeg nå angrer på), men klarte selvfølgelig å gå for langt. Jeg får boote nå, men ca. 30 sekunder etter XP har startet blir skjermen dekket med artifacts og etter 3-4 sekunder får jeg svart skjerm.

 

Har googla i snart en time, men finner faktisk ingenting som gir meg noe svar på dette!

Prøvde også å sette en ekstra 80x80 vifte rett på siden av skjermkortet, men det tok bare litt lenger tid før jeg fikk artifacts. Fortsatt ikke nok tid til at jeg får starta CCC for å klokke ned.

 

Noen som vet om jeg kan ordne dette? Sitter i safe mode nå, men får ikke starta CCC her (Har ATI Radeon HD4870) så kan ikke klokke ned igjen.

 

Har jeg rett og slett tabba meg ut og ødelagt skjermkortet mitt nå?

 

Edit: Instalerte drivere osv på nytt, og nå funker det flott! Skal lese godt før jeg prøver meg på overklokking igjen.

Endret av Andeby
Lenke til kommentar
Hei, vet ikke om jeg er på helt rett plass nå, men trenger hjelp litt fort.

 

Jeg fikk den flotte idèen at jeg skulle overklokke skjermkortet mitt (Noe jeg nå angrer på), men klarte selvfølgelig å gå for langt. Jeg får boote nå, men ca. 30 sekunder etter XP har startet blir skjermen dekket med artifacts og etter 3-4 sekunder får jeg svart skjerm.

 

Har googla i snart en time, men finner faktisk ingenting som gir meg noe svar på dette!

Prøvde også å sette en ekstra 80x80 vifte rett på siden av skjermkortet, men det tok bare litt lenger tid før jeg fikk artifacts. Fortsatt ikke nok tid til at jeg får starta CCC for å klokke ned.

 

Noen som vet om jeg kan ordne dette? Sitter i safe mode nå, men får ikke starta CCC her (Har ATI Radeon HD4870) så kan ikke klokke ned igjen.

 

Har jeg rett og slett tabba meg ut og ødelagt skjermkortet mitt nå?

 

Edit: Instalerte drivere osv på nytt, og nå funker det flott! Skal lese godt før jeg prøver meg på overklokking igjen.

start opp i sikkerhetsmodus. dvs trykk F8 føre windows begynner å laste.

 

edit, så ikke at du hadde prøvd det allerede. da må du avinstallere CCC eller skjermkortdriverne. da burde skjermkortet resettes.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sett flere klokke sin E8400 mot 4GHz med luft. Jeg har selv denne prosessoren pluss en TRUE kjøler med vifte. Med standardklokk ligger den på godt under 40 grader.

 

Men så fort jeg klokker den opp, blir pc'n ustabil. Den står på 333 mhz fsb x 9.

 

Multipiler får jeg ikke satt opp, og den er ikke stabil med høyere fsb :wallbash:

 

Noen som kan hjelpe? Hovedkort og ram er i signaturen.

Lenke til kommentar

Sett CPU host frequency til 450Mhz og multiplier til 9, sett spenningen opp til 1,3v, sett FSB:minne forholdet til den som gir nærmest til det minnet ditt tåler. (f.eks: PC8500 = 2.5B = 1000Mhz-ish).

 

 

 

Pass på at du har rask minne, 8500 er anbefalt for klokkere. :)

Lenke til kommentar
Kanskje dette er feil post, men ser ikke nytten av egen tråd for et fille spm.

 

Jeg overklokker med stock kjøler og siden i7 cpu ikke har tempmåler for minnekontrolleren eller L3chace er det kritisk å ha kontroll på de temp man kan se.

 

Derfor lurer jeg på følgende.

OCCT 90-100C Real-temp 2.90 viser en max på 70C

Så hva er tempen?

Bruk core temp e.l. (google) :)

 

Kom just øver den her tråden...Mycket bra!

 

Kjører selv 3.2Ghz[400x8] (fra 2.4Ghz stock) [max OC ble 3.37Ghz i mitt tilfelle] [[Q6600]]

Lenke til kommentar

Driver og klokker litt på en Q6600.

HK: Gigabyte EP45 DS3L

 

Når jeg tester med OCCT så går cpu på den innstilte frekvensen en stund, men så virker det som multiplieren dropper fra 9x til 6x. Etter en stund går den vanligvis går farten opp igjen. Loggen viser max hastighet.

Jeg har bare observert dette på 3,5 og 3,6 GHz, og det skjer selv om jeg forer mer volt på cpu og northbridge.

 

Jeg mener jeg har slått av alt av speedstep osv i bios.

 

Har noen fått med seg om det er no feil på OCCT eller har noen en liste med det som skal av i bios?

Lenke til kommentar

nå har jeg lite peil på nyere intel, men multiplierdroppen kan tyde på at du har aktivert det som amd kaller cool'n 'quiet. intel har det samme, bare med et annet navn. dvs at cpu MP dropper for å redusere cpu effekten dersom det ikke er behov for all effekten

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...