Gå til innhold

Kommentar: På tide å koble av? (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Alle dere der ute som har kjøpt Diablo 3, og forsatt klarer å klage har dere selv å takke. Diablo 3 er et multiplayerspill. Hvis ikke dere har klart å lese det som står på pakka/nettsiden, så ikke skyld på Blizzard. Diablo 3 er akkurat like mye singleplayer som Guild Wars.

 

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Spiller man alene, så er det singleplayer, er ikke værre enn det.

 

Viktig for hvem? Viktig for blizzard da, iogmed at for brukerene har det ikke store relevansen. Det er blizzard som er redd for pengene sine her. Det er forøvrig ikke noe problem å ha en separat logikk SP og MP, men det ville kostet litt mere arbeid.

 

AtW

 

Det er ikke opp til deg å definere hva spillet til Blizzard er for noe. Jeg kan spille alene i Guild Wars, men det er også, som de fleste vet og aksepterer, ett MMO.

 

Blizzard er nok ikke redd for sine egne penger, men redd for at kunder skal bli svindlet. Noe som kan ende opp i noen saftige rettsaker.

 

Enkelt for deg å si at det er lett å lage separat logikk for SP og MP ;) Spillet er programmert med ett server -&--#62; klient-forhold, men hvis du sier det er lett så er det vel det.

 

"Spillet" er verken eller, det har singleplayer og multiplayer som svært mange spill i dag. Og det er ikke opp til meg nei, det er opp til den almenne definisjonen av singleplayer, noe det fint faller innenfor.

 

Om blizzard ikke er redd for egne penger, hvorfor har de real-money AH i det hele tatt?

 

Enkelt for deg å si at online er nødvendig for duping også. Men jo, det hadde vært lett å få til, men som sagt, noe arbeid krever det jo.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke at vi fortsatt er uenig med Real money Auction house.

Det er en selfølge at dette må fjernes.

Blizzard har gjort seg selv om til disse forferdelige sidene som selger in game ting.

 

Vi har enda ikke kommet så langt innen teknologi, hvor et item fra et spill er verdt mere enn spillet i seg selv.

 

Blizzard har også gjort det mye vanskeligere og skaffe seg items i Diablo 3.

Pluss at de var imot dette før, de bannet de som gjorde det.

 

Men nå er det plutselig ok ?

 

Husker broren min betalte insane mye penger for en konto fra en annen dude. Helt sykt,

 

Jeg har sagt dette 100 ganger men fansen ignorerer det, viser hvor mye man gjør for sitt yndlings selskap.

 

Dette burde loven ta en titt på , de kommer til og tvinges til og senke kjøpe grensen . Ellers blir de saksøkt i Usa

Lenke til kommentar

Det som står her er jo faktisk at vi har en forpliktelse om ikke å la firmaer gå konkurs. Du gir faktisk firmaer moralsk status, eventuelt har ekstrem sympati for menneskene bak. Luftselgeren vil også kunne overleve hvis jeg kjøper årsabb. på luft.

Jeg stusser over formuleringen din her, mener du det jeg tror du mener, eller forstår jeg deg feil?

 

-Deluze

Jeg mener at bedrifter og industrier må ofte gå til tildels ekstreme tiltak for å overleve i en moderne verden. I dette tilfelle er det forbrukernes egen feil at Blizzard tyr til slike midler og andre metoder for DRM.

Lenke til kommentar

Det som står her er jo faktisk at vi har en forpliktelse om ikke å la firmaer gå konkurs. Du gir faktisk firmaer moralsk status, eventuelt har ekstrem sympati for menneskene bak. Luftselgeren vil også kunne overleve hvis jeg kjøper årsabb. på luft.

Jeg stusser over formuleringen din her, mener du det jeg tror du mener, eller forstår jeg deg feil?

 

-Deluze

Jeg mener at bedrifter og industrier må ofte gå til tildels ekstreme tiltak for å overleve i en moderne verden. I dette tilfelle er det forbrukernes egen feil at Blizzard tyr til slike midler og andre metoder for DRM.

 

Blizzard styrer vel sine egne foretningsstrategier? Det er i overkant billig å skylde på andre for frivillige valg man tar helt på egenhånd?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at bedrifter og industrier må ofte gå til tildels ekstreme tiltak for å overleve i en moderne verden. I dette tilfelle er det forbrukernes egen feil at Blizzard tyr til slike midler og andre metoder for DRM.

Her må det påpekes at det er de store bedriftene, som tyr til slike tiltak. De små indieselskapene har ikke restriktiv DRM, og de blir absolutt belønnet av det (se Minecraft og Humble Indie Bundle i forhold til EA, Blizzard.). Evt. Origin vs. GoG.

 

Det påstås at DRM er til for å forhindre pirater, men SC2, med en veldig restriktiv DRM har blitt cracket. I dette tilfellet fungerer spillet bedre cracket (pga. LAN-støtte, som piratene implementerte).

 

I forhold til hvem sin feil det er, er det rart at du legger skylden på forbrukerne. Antyder du at de fleste spillforbrukere er pirater? Hva med de som ikke er det, som samtidig blir straffet av DRMen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noen ville gjort det og andre ville ikke gjort det. Hvor stor andel av piratene som virkelig er «tapte kunder» er et helt ukjent tall. Men om et spill piratkopieres av ni av ti spillere, er matten likevel klar: Hvis kun én av de ni piratene hadde kjøpt spillet om han eller hun ikke hadde anledning til å kopiere det, ville salgstallet doblet. Det er ikke noe å kimse av.

 

Her bommer artikkelforfatter så det griner. Matten er kun klar dersom markedet hadde vært statisk, men det er det jo ikke. Det er heller ingenting som tyder på at piratkopiererne ville kjøpe spillet dersom de ikke kunne laste det ned gratis. Problemet er stort sett penger. Spillere har en begrenset mengde å bruke på spill. Hvis en spiller kjøper ett spill og laster ned ni så er det som regel fordi han eller hun ikke har midler til mer, eller velger å bruke pengene på viktigere ting som mat, skole, boutgifter, osv.

 

*snip*

 

Er det ikke du som bomleser her? Artikkelforfatter har da vitterlig de to forbehold at 1) 9/10 piratkopierer, 2) hvis 1 av de 9 kjøper spillet. Derfor er innvendingene dine i grunn gale, for de legger til grunn at artikkelforfatter påstår at forbehold 1 og 2 er faktum, noe vekommede ikke gjør.

 

-Deluze

 

Tenk om atte hvis er ikke gyldige forbehold i en hypotese som baserer seg på matematikk på nivå med 1+1=2 for å belyse noe av det mest kompliserte som finnes: økonomi i samspill med verdenssamfunnet.

Lenke til kommentar

Er du svimmel? Pay2Win/Gay4Pay ødela online-delen av Diablo 2 fullstendig og i Diablo 3 har de gjort item hoarding, farming og kjøp/salg-jøderi til hele poenget med spillet.

Hvem er problemet her? Blizzard eller de spillerne som er villige til å betale penger for virtuelle ting? Markedet forsvinner ikke om Blizzard hadde unnlatt (RM)AH. For de som deler din mening så blir nok valget pest eller kolera, item salg via 3. part eller item salg via Blizzard sine AH. Og der er vel Blizzard sine AH "the lesser evil"?

Skal man bli kvitt dette problemet, forutsatt at det er ett problem, så må nok Diablo redesignes, og item hunten er jo en vesentlig del av Diablo serien. Hvis det blir redesignet, eller hadde vært designet andreledes fra starten av, hadde det da vært Diablo?

 

Her bommer artikkelforfatter så det griner. *snip*

Må si meg enig med Deluze, det er du som bommer. Det som blir sagt er at hvis salget går fra at 1/10 kjøper spillet, til 2/10 kjøper, så er det doblet. Hvorfor noen velger å piratkopiere er helt irrelevant.

 

Artikkelforfatter bruker det som et argument i egen artikkel for å belyse "problematikken" rundt ulovlig fildeling. Argumentet er flittig brukt av bransjen, men holder dessverre ikke mål da økonomi i samspill med samfunnet er veldig komplisert. Poenget mitt er at regnestykket i seg selv ikke har rot i virkeligheten og derfor hører det ikke hjemme i debatten.

Lenke til kommentar

Folk som ikke har tilgang til inett 24/7:

- Fattige folk (dog, ikke mange)

- Studenter som må nøye seg med dårlig tilkobling, eller deler nett med mange romkamerater i hybler, osv. (dette har jeg personlig erfaring med)

- I periodesvis går nettet ned, enten det er vedlikehold fra ISP, eller om det skyldes lokale problem i hardware og router

- Ved orkan og andre lignende uværssituasjoner kan strømnettet og internettlinjene gå ned. Her i Møre og Romsdal var det folk som var uten internett i 4-6 mnd., etter orkanen som var her.

+ Flere som jeg ikke kommer på nå

 

- Om man ikke har råd til en hundrelapp i internett, har man vel knapt nok råd til 5-6 hundrelapper i et spill.

- Det krever ca nada båndbredde å spille online, så kan ikke se hvorfor faktumet at man deler båndbredde med andre skal ha noe å si.

- At ting går ned fra tid til annen gjør all teknologi, e-post, tv, mobiltelefoner osv osv Det kommer man ikke vekk fra, men ser man på WoW så er det ikke mange timer i løpet av de årene jeg har spilt det hvor det har vært nede. .. med unntak av planlagt vedlikehold, som nesten utelukkende skjer i perioder av døgnet/uken hvor det er minimalt med aktivitet (på natten, og når folk er på jobb/skole)

- Om strømnettet går ned sliter du med alle spill, så lenge du ikke spiller Yatzi. Men ja, om man er uten internett i 4-6 mnd pga orkan har man et problem. Og det skjer ofte eller?

 

Problemer fra produsenten sin side:

- Planlagt nedetid (vet ikke hva prosenten er): du har mao. ikke alltid tilgang til spillet (noe du burde ha)

- Problemer som oppstår med servere og hacking, etc.

- Server-ustabilitet gir en dårlig opplevelse (til og med i SP)

- Når spillet eldes, tas serverne ned, og da kan du ikke bruke spillet du betalte for. Blizzard plikter ikke å gi deg en SP-versjon om serverne legges ned (Les EULA/TOS).

 

Du har rett i mye her, men ser man på andre spill fra Blizzard holder de liv i de 10++ år så skulle nok tro de ikke dreper dette spillet heller før folk dør av alderdom. Og vedlikehold igjen, det skjer ofte på tider av døgnet/uken hvor det er lite aktivitet.

 

---

 

Men missforstå meg rett, jeg er enig i at de burde splittet SP og MP. Men at folk velger å ikke kjøpe et spill de har ventet på i 10-15 år fordi de må være på internett for å spille det er for meg komplett uforstående.

Lenke til kommentar

Alle dere der ute som har kjøpt Diablo 3, og forsatt klarer å klage har dere selv å takke. Diablo 3 er et multiplayerspill. Hvis ikke dere har klart å lese det som står på pakka/nettsiden, så ikke skyld på Blizzard. Diablo 3 er akkurat like mye singleplayer som Guild Wars.

 

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Spiller man alene, så er det singleplayer, er ikke værre enn det.

 

Viktig for hvem? Viktig for blizzard da, iogmed at for brukerene har det ikke store relevansen. Det er blizzard som er redd for pengene sine her. Det er forøvrig ikke noe problem å ha en separat logikk SP og MP, men det ville kostet litt mere arbeid.

 

AtW

 

Det er ikke opp til deg å definere hva spillet til Blizzard er for noe. Jeg kan spille alene i Guild Wars, men det er også, som de fleste vet og aksepterer, ett MMO.

 

Blizzard er nok ikke redd for sine egne penger, men redd for at kunder skal bli svindlet. Noe som kan ende opp i noen saftige rettsaker.

 

Enkelt for deg å si at det er lett å lage separat logikk for SP og MP ;) Spillet er programmert med ett server -&--#62; klient-forhold, men hvis du sier det er lett så er det vel det.

 

"Spillet" er verken eller, det har singleplayer og multiplayer som svært mange spill i dag. Og det er ikke opp til meg nei, det er opp til den almenne definisjonen av singleplayer, noe det fint faller innenfor.

 

Om blizzard ikke er redd for egne penger, hvorfor har de real-money AH i det hele tatt?

 

Enkelt for deg å si at online er nødvendig for duping også. Men jo, det hadde vært lett å få til, men som sagt, noe arbeid krever det jo.

 

AtW

 

Jeg vil bare legge til at i Diablo 3 må man åpne spillet for samarbeidsspilling og således kan det ikke sammenlignes med Guild Wars som er åpnet for flerspiller fra starten. Påstanden til ATWindsor står derfor ved lag. Diablo 3 har enspiller og flerspiller. Det er ikke et MMO.

Lenke til kommentar

Blizzard styrer vel sine egne foretningsstrategier? Det er i overkant billig å skylde på andre for frivillige valg man tar helt på egenhånd?

 

AtW

Skal vi påpeke selvfølger her eller? Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette. Jeg skylder på forbrukerne som tidligere har lastet ned, og som jukser, svindler, selger items, gull i spillet. Hadde du spilt Diablo 2 i senere tid online, hadde du skjønt dette.

 

Selv om Diablo 3 ikke kan piratkopieres for tiden, så ligger spillet likevel høye opp på bukta sine lister, av folk som nemlig prøver å slippe unna billig.

 

Jeg mener at bedrifter og industrier må ofte gå til tildels ekstreme tiltak for å overleve i en moderne verden. I dette tilfelle er det forbrukernes egen feil at Blizzard tyr til slike midler og andre metoder for DRM.

Her må det påpekes at det er de store bedriftene, som tyr til slike tiltak. De små indieselskapene har ikke restriktiv DRM, og de blir absolutt belønnet av det (se Minecraft og Humble Indie Bundle i forhold til EA, Blizzard.). Evt. Origin vs. GoG.

 

Det påstås at DRM er til for å forhindre pirater, men SC2, med en veldig restriktiv DRM har blitt cracket. I dette tilfellet fungerer spillet bedre cracket (pga. LAN-støtte, som piratene implementerte).

 

I forhold til hvem sin feil det er, er det rart at du legger skylden på forbrukerne. Antyder du at de fleste spillforbrukere er pirater? Hva med de som ikke er det, som samtidig blir straffet av DRMen?

Jepp, det er sant at det som regel bare er store selskap som tyr til dette. De er vel også de som svir mest for det, og det er færreste indie utviklere som har penger nok til å drive serverparket på samme skala som Blizzard, EA ect.

 

Nå vet jeg at Minecraft også sliter med piratkopiering, og har vel også en innebygd sikkerhetsfunksjon, men innlogging. Selv om man KAN spille offline.

 

Jeg antar ingenting, jeg leste artikkelen. Leser du artikkelen får du svaret.

Lenke til kommentar

 

- Om man ikke har råd til en hundrelapp i internett, har man vel knapt nok råd til 5-6 hundrelapper i et spill.

- Det krever ca nada båndbredde å spille online, så kan ikke se hvorfor faktumet at man deler båndbredde med andre skal ha noe å si.

- At ting går ned fra tid til annen gjør all teknologi, e-post, tv, mobiltelefoner osv osv Det kommer man ikke vekk fra, men ser man på WoW så er det ikke mange timer i løpet av de årene jeg har spilt det hvor det har vært nede. .. med unntak av planlagt vedlikehold, som nesten utelukkende skjer i perioder av døgnet/uken hvor det er minimalt med aktivitet (på natten, og når folk er på jobb/skole)

- Om strømnettet går ned sliter du med alle spill, så lenge du ikke spiller Yatzi. Men ja, om man er uten internett i 4-6 mnd pga orkan har man et problem. Og det skjer ofte eller?

 

Hvor mye av nedetiden for diablo hittil har vært på tidspunkter hvor det er "minimalt med aktivitet"? Og det er ikke akkurat vansklig å verifisere at online-spill påvirkes av annen bruk på linja.

 

Ellers så er det ikke sånn at alle har ventet 10-15 år på diablo, at dette er en ulempe stor nok til å forsvare ett ikke-kjøp er ikke vanskleig å tenke seg, sålenge man ikke antar at alle som synes spillet er aktuelt ikke synes det er en event på linje med jesu gjennkomst.

 

AtW

 

Blizzard styrer vel sine egne foretningsstrategier? Det er i overkant billig å skylde på andre for frivillige valg man tar helt på egenhånd?

 

AtW

Skal vi påpeke selvfølger her eller? Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette. Jeg skylder på forbrukerne som tidligere har lastet ned, og som jukser, svindler, selger items, gull i spillet. Hadde du spilt Diablo 2 i senere tid online, hadde du skjønt dette.

 

Det virker nødvendig å påpeke selvfølgeligheter når du mener at det er forbrukerens skyld. Det er ikke forbrukerene som har valgt det, det er blizzard, og de må ta ansvar for egne handlinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Er det ikke du som bomleser her? Artikkelforfatter har da vitterlig de to forbehold at 1) 9/10 piratkopierer, 2) hvis 1 av de 9 kjøper spillet. Derfor er innvendingene dine i grunn gale, for de legger til grunn at artikkelforfatter påstår at forbehold 1 og 2 er faktum, noe vekommede ikke gjør.

 

-Deluze

 

Tenk om atte hvis er ikke gyldige forbehold i en hypotese som baserer seg på matematikk på nivå med 1+1=2 for å belyse noe av det mest kompliserte som finnes: økonomi i samspill med verdenssamfunnet.

 

Ja, å operere med ukjente størrelser basert på luftige tanker har lite å gjøre i en tese, men er det det artikkelforfatter kommer med?

 

Les en gang til:

Dessverre bedrives enorme mengder piratvirksomhet, og flere undersøkelser gjort av utviklere selv viser at opp mot 90% av spillerne bruker piratkopierte kopier. Utgiverne liker å presentere piratkopierte kopier som tapte salg, noe som åpenbart ikke er nøyaktig. Spørsmålet er: Hvis piratene ikke kunne kopiere et spill, ville de da ha kjøpt det? Man kan diskutere dette til man blir blå i ansiktet – vi vet kun én ting: Noen ville gjort det og andre ville ikke gjort det. Hvor stor andel av piratene som virkelig er «tapte kunder» er et helt ukjent tall. Men om et spill piratkopieres av ni av ti spillere, er matten likevel klar: Hvis kun én av de ni piratene hadde kjøpt spillet om han eller hun ikke hadde anledning til å kopiere det, ville salgstallet doblet. Det er ikke noe å kimse av.

 

Det jeg ser er at artikkelforfatter forsøker å gi et bilde på situasjonen på bakgrunn av tallmateriale fra utviklerne, og enkel tankegang. Det er ingenting her som i det hele tatt gir grunn til å tro at artikkelforfatter bringer en tese på bordet.

 

Det er morsom å angripe drager altså, jeg er enig i det, men til slutt er det på tide å åpne øynene og se at det er vindmøller du slår på.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Det virker nødvendig å påpeke selvfølgeligheter når du mener at det er forbrukerens skyld. Det er ikke forbrukerene som har valgt det, det er blizzard, og de må ta ansvar for egne handlinger.

 

AtW

Har Blizzard valgt at folk piratkopierer? Da må jeg virkelig beklage, da har jeg gått glipp av noe.

Lenke til kommentar

DRM slik den blir benyttet i D3 har jeg overhode ingen problemer med.

 

Folk griner om at det er et singleplayerspill. Hvor står dette? Har Blizzard uttalt noen plass at Dialo 3 er et singleplayerspill? Så vidt det er meg bekjent er det e MORPG, med mulighet for å spille alene.

At folk mener og krever at det skal være et singleplayerspill, er bare fordi da passer det med egen argumentasjon. Det blir litt det samme som å kjøpe seg Ferrari, insistere på at det er en familiebil og så klage over at det er liten plass.

 

Greit at D2 var singleplayer med onlinemulighet, men det betyr ikke at D3 være akkurat det samme?

Om man fører argumentasjonen vidre kan man begynne å kreve singleplayerdel på mesteparten av MMORPG spillene som finnes. Jeg spillte for eksempel SWTOR utelukkende solo, så hvorfor skal jeg måtte være tilkoblet?

 

Så kan man jo se på Diablo3 i seg selv. Hva er egentlig poenget med spillet? Selv ser jeg nesten inget poeng med å ha singleplayerdel. Om jeg skulle spillt det på singleplayer hadde jeg nok rundet det en gang hver på Normal-Inferno, og thats it. Nå er det latterlig mye mer spillbart for min del, da jeg spiller med venner, og snart PvPer. D3 er ganske klart siktet mot denne delen av spilelrgruppen, som spiller online sammen med andre og dermed blir det et Online spill.

 

Og om du ikke er i målgruppen så er det synd for deg. Jeg klager ikke over at Sims ikke passer for meg, eller for at Ubisoft har latterlig DRM. Jeg bruker min makt som forbruker og lar være å kjøpe spillet.

At Diablo3 selger i bøtter og spann tyder vell på at de traff akkurat målgruppen, og at det med å spille offline er noe bare noen få, høylydte skrikhalser klager på. Vanlige folk synes det er helt greit, og nyter fordelene det bringer med seg.

 

Noen klager over hacking. Vell, velkommen til 3 år siden. At noen blir hacket den første uken de spiller sier vell mer om sikkerheten på maskina enn noe annet? Kansje på tide å rydde opp i all spywaren og trojanerne som ligger å lusker. Samtlige MMORPG har det problemet, og Diablo3 har det problemet.

Det har ingenting med online eller offline å gjøre. Så lenge spillet er knyttet til en konto, og denne kontoen har mulighet for å spille online, så hadde du blitt hacket uansett, og kontoen din ville bli brukt online. Bare fordi du ikke vil spille online, så betyr ikke det at kontoen din ikke er interesant for hackere lengere. Det eneste måten å forhindre å bli hacket på er å fysisk koble maskinen fra internett.

Om du er koblet til nettet med maskinen du spiller D3 på, så ville du blitt hacket uansett om du spiller online eller offline modus.

 

Så er det onlinebiten. Jeg har spillt aktivt i godt over ett år nå via 3G nettet. Jeg har et helt vanlig mobil abonement, med ekstra tilelgg for fri datatrafikk. Det koster ikke mer enn en pils, så det har 99,9% av aktuelle kjøpere råd til. Jeg har ikke noen problemer med hverken latency eller lagg. Selvfølgelig er det ikke optimalt for Hardcore spill, men de som er ute etter det er gjerne i en liga for seg selv, med tilsvarende nettlinje. Når det gjelder servere, så er vell fremdeles D2 serverne oppe og går, og Blizz er ikke blandt dem som har for vane å legge ned serverne sine. Uansett så er det vell en smal sak å lage en "offline" patch når de i såfall tar ned serverne?

Lenke til kommentar
Blizzard tenker på anti-piracy, anti-AHscam, og det er dette som er løsningen på det. Det er helt utrolig hvordan folk forstår dette, men ikke aksepterer eller godtar det.
Jeg aksepterer det ikke fordi det er ett skritt nærmere å bli normen, en norm som gjør at mine spill blir uspillbare så fort utvikler/utgiver bestemmer seg for det, så fort min nettleverandør får problemer, så fort jeg velger å ta med meg PC'en min et sted jeg ikke har nettilgang. Kjøper jeg for et produkt forventer jeg å ha eie og ha brukerretten til dette produktet etter eget forgodtfinnende.
Ja, du forventer dette. Du. Én dråpe i et hav av folk som ikke bryr seg, noen som bryr seg, og noen som bryr seg fordi hvis det tilegnes en offline-modus vil det kunne utnyttes på det groveste. Jeg likte den metaforen litt oppi hugget her. Kjeltringer gjør dette til en uungåelighet for de store spillselskapene. Get real or get ignored.

 

Gjør det faen meg to dråper, jeg har nå boikottet både Ubisoft og EA, og nå blir det Blizzard-Activision.

Jeg ser sur, fordi jeg som bruker skal ha min brukerrett!

Jeg er meget glad at andre folk har forstått dette.

 

GO RUNIC GAMES, WHOO!

Lenke til kommentar

100 kr for internett i måneden ??

Yu mad ??

Koster mere en det. For ikke og nevne at her så må du ha med tv og. Så da blir det 700 i måneden.

Og det er faktisk mange som ikke bruker nett skal du vite..

 

Ikke kom med denne piss poor ( ja visst de er så fattig så skal de bare slutte og spille)

Lenke til kommentar

DRM slik den blir benyttet i D3 har jeg overhode ingen problemer med.

 

Folk griner om at det er et singleplayerspill. Hvor står dette? Har Blizzard uttalt noen plass at Dialo 3 er et singleplayerspill? Så vidt det er meg bekjent er det e MORPG, med mulighet for å spille alene.

At folk mener og krever at det skal være et singleplayerspill, er bare fordi da passer det med egen argumentasjon. Det blir litt det samme som å kjøpe seg Ferrari, insistere på at det er en familiebil og så klage over at det er liten plass.

 

Greit at D2 var singleplayer med onlinemulighet, men det betyr ikke at D3 være akkurat det samme?

Om man fører argumentasjonen vidre kan man begynne å kreve singleplayerdel på mesteparten av MMORPG spillene som finnes. Jeg spillte for eksempel SWTOR utelukkende solo, så hvorfor skal jeg måtte være tilkoblet?

 

Så kan man jo se på Diablo3 i seg selv. Hva er egentlig poenget med spillet? Selv ser jeg nesten inget poeng med å ha singleplayerdel. Om jeg skulle spillt det på singleplayer hadde jeg nok rundet det en gang hver på Normal-Inferno, og thats it. Nå er det latterlig mye mer spillbart for min del, da jeg spiller med venner, og snart PvPer. D3 er ganske klart siktet mot denne delen av spilelrgruppen, som spiller online sammen med andre og dermed blir det et Online spill.

 

Og om du ikke er i målgruppen så er det synd for deg. Jeg klager ikke over at Sims ikke passer for meg, eller for at Ubisoft har latterlig DRM. Jeg bruker min makt som forbruker og lar være å kjøpe spillet.

At Diablo3 selger i bøtter og spann tyder vell på at de traff akkurat målgruppen, og at det med å spille offline er noe bare noen få, høylydte skrikhalser klager på. Vanlige folk synes det er helt greit, og nyter fordelene det bringer med seg.

 

Noen klager over hacking. Vell, velkommen til 3 år siden. At noen blir hacket den første uken de spiller sier vell mer om sikkerheten på maskina enn noe annet? Kansje på tide å rydde opp i all spywaren og trojanerne som ligger å lusker. Samtlige MMORPG har det problemet, og Diablo3 har det problemet.

Det har ingenting med online eller offline å gjøre. Så lenge spillet er knyttet til en konto, og denne kontoen har mulighet for å spille online, så hadde du blitt hacket uansett, og kontoen din ville bli brukt online. Bare fordi du ikke vil spille online, så betyr ikke det at kontoen din ikke er interesant for hackere lengere. Det eneste måten å forhindre å bli hacket på er å fysisk koble maskinen fra internett.

Om du er koblet til nettet med maskinen du spiller D3 på, så ville du blitt hacket uansett om du spiller online eller offline modus.

 

Så er det onlinebiten. Jeg har spillt aktivt i godt over ett år nå via 3G nettet. Jeg har et helt vanlig mobil abonement, med ekstra tilelgg for fri datatrafikk. Det koster ikke mer enn en pils, så det har 99,9% av aktuelle kjøpere råd til. Jeg har ikke noen problemer med hverken latency eller lagg. Selvfølgelig er det ikke optimalt for Hardcore spill, men de som er ute etter det er gjerne i en liga for seg selv, med tilsvarende nettlinje. Når det gjelder servere, så er vell fremdeles D2 serverne oppe og går, og Blizz er ikke blandt dem som har for vane å legge ned serverne sine. Uansett så er det vell en smal sak å lage en "offline" patch når de i såfall tar ned serverne?

Problemet her er at mange henger seg opp i definisjoner. Det er uviktig om D3 er, teknisk sett, et RPG, MMORPG, FPS, RTS. SP-funksjonen er utrolig praktisk til mange ting, og mange spillere, inkludert meg, vil spille offline SP. I tillegg har offline SP vært med spill veldig lenge, så å ta den ut gjør spillet dårligere. Spørsmålet er ikke hva definisjonen er, spm. er: hva er best?

 

Når det kommer til juksing og AH, så kan du separere SP fra MP slik at ingenting kan overføres. Dette kan kontrolleres av Blizz sine servere, slik de gjør det med offline-modus i SC2.

 

Mange, inkludert meg, stusser over at D1 og D2 hadde SP, men ikke D3, så ja, D3 burde ha SP fordi det er fullt mulig å implementere, fordi det er praktisk, fordi det har blitt gjort før, fordi det garanterer plettfri spilling på egne premisser, uavhengig av servere, internett, osv.

 

Når det kommer til MMORPG, så kunne de også hatt SP... Hvorfor ikke? Så lenge det er separert, selvfølgelig.

 

Ang. latency og lagg - Du har ikke opplevd det, men det har mange av D3 sine kunder. Du finner klager over hele inett på dette.

 

Ang. nedlegging av servere - Om du leser EULAen, som du signerte digitalt, står det at Blizz ikke plikter noen form for kompensasjon ved servernedleggelse. Samtidig, fraskriver de seg ansvar til å gi alternative løsninger.

 

Jeg har ikke kjøpt D3 pga. overnevnte grunner. Faktumet er at du leier en bruker, men du eier ikke spillet (som du gjorde før).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor DRM-en Blizzard har implementert i Diablo III er dårlig:

1) Du MÅ være tilkoblet nettet, slik at du ikke kan spille spillet der det ikke er noe nett tilgjengelig. Offline eksisterer ikke. Det vil si at du ikke kan spille LAN eller singleplayer uten nett.

2) På grunn av DRM-en finnes det heller ikke modifiseringsverktøy for å skape eget innhold, slik det gjør i de eldre spillene og i Torchlight-serien.

3) Fordi alt av terreng og fiender genereres tilfeldig på Blizzards servere blir det ofte etterslep "serverside". Dette gjør spillet delvis uspillbart. Jeg har selv dødd pga. etterslep hvor min Demon Hunter har dukket opp tilfeldige steder på skjermen. Det gjorde Belial umulig fordi kampen krever presisjon. Heldigvis var det ikke så mye etterslep andre gangen jeg prøvde.

4) Savingen er helt på trynet! Hvis jeg kommer til et checkpoint og logger ut blir alt av områder rundt meg som jeg har utforsket tidligere uutforsket... Når jeg logger inn igjen senere må jeg utforske alt på nytt eller gjøre ting jeg allerede har gjort på nytt.

5) Hvis det skjer noe med serverne til Blizzard, blir du plutselig sparket ut av spillet. Da mister du all fremgang og "loot" du hadde. Dette har jeg opplevd og det er ikke akseptabelt.

 

 

Hvis du tar Blizzard i forsvar er du ikke annet enn en blind sau! Hvor mange kameler skal slukes? Spillopplevelsen er ustabil. Hadde dette skjedd med et annet spill fra et annet selskap hadde det vært helvete på jord! Kanskje til og med inferno! Men det er Blizzard, så da er det jo greit... /facepalm. Hovedårsaken til den strenge DRM-en er ikke at de er redd for at folk skal jukse, men at kontoene får en faktisk verdi pga. Real Money Auction House. Det er den mest idiotiske tingen Blizzard har introdusert og gjorde at jeg mistet litt av respekten for dem. Ja, jeg visste at spillet kom til å kreve nettilgang, men jeg hadde ikke trodd at det skulle resultere i så mange graverende feil.

 

Runic Games klarer å produsere et lignende spill med Torchlight II, som har både offline og online og ingen DRM. I tillegg har de laget avanserte modifiseringsverktøy som er der fra starten av. De er ikke så skitne at de har RMAH.

Endret av Stigtrix
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker nødvendig å påpeke selvfølgeligheter når du mener at det er forbrukerens skyld. Det er ikke forbrukerene som har valgt det, det er blizzard, og de må ta ansvar for egne handlinger.

 

AtW

Har Blizzard valgt at folk piratkopierer? Da må jeg virkelig beklage, da har jeg gått glipp av noe.

 

Blizzard har helt alene valgt sine tiltak, det er bare tull å framstille det som "det er forbrukerens skyld at blizzard tyr til slike midler".

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Her i Møre og Romsdal var det folk som var uten internett i 4-6 mnd.

 

Dette kan jeg skrive under på da jeg bestemte meg for på toppen av alt å bytte fra nextgentel til telenor like før stormen, og de kuttet ut NGT sitt nett men fikk ikke satt opp sitt nett før stormen kom og sendte meg tilbake til steinalderen (du vet, den tiden da man bare satt og så på tv...). Ble sittende å surfe på nett med mobilen som router for både meg og dama. Netcom ringte og var fortvilet over GB forbruket mitt de 5 månedene det sto på, og etter dette har de ringt meg to ganger for å få meg over på et rimeligere abonnement uten ubegrenset internett bruk ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...