Gå til innhold

Kommentar: På tide å koble av? (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Så du kaller meg tosk ? Ok da skal jeg føre den tonen videre ; Det er pga kvisebefengte tryner som deg at vi har fått kopibeskyttelse og online-møka prakka på oss. Drittunger som ikke skjønner konsekvenser av sine handlinger.

For meg er det rimelig åpenbart at DRM handler minst like mye om å kontrollere betalende kunder som å hindre piratkopiering.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med server-basert streaming av innhold har blitt forespeilet i årevis (deriblant meg selv, men gidder ikke grave opp mine egne poster fra flere år tilbake for øyeblikket). Piratkopiering, slik som den har foregått i en årrekke, har konsekvenser. Naturligvis kan det diskuteres hva som er riktig å gjøre, mht DRM, men jeg har forståelse for at folk prøver å beskytte investeringen sin. Hvis noen ikke liker dette - vel, ikke kjøp spillet.

Lenke til kommentar

Dette med server-basert streaming av innhold har blitt forespeilet i årevis (deriblant meg selv, men gidder ikke grave opp mine egne poster fra flere år tilbake for øyeblikket). Piratkopiering, slik som den har foregått i en årrekke, har konsekvenser. Naturligvis kan det diskuteres hva som er riktig å gjøre, mht DRM, men jeg har forståelse for at folk prøver å beskytte investeringen sin. Hvis noen ikke liker dette - vel, ikke kjøp spillet.

 

Det er vel antakelig det som blir resultatet om slikt går for langt, at folk ikke gidder å kjøpe spillene. Men uansett er det veldig underlig om man mener DRM hadde vært borte uten pritakopiering, det er det ingen dekning for.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det spørs om ikke spillindustrien (og da spesielt AAA sjiktet) beveger seg mer i retning det eksploderende streamingmarkedet. Du må alltid være tilknyttet infrastrukturen for å bruke innholdet.

 

I gamle diskusjonstråder har man hentet inn uttalselser fra utviklere som viser at DRM har veldig lite med piratkopiering å gjøre og heller med å styre og kontrollere bruken uavhengig av piratkopiering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er så enig så enig. Jeg kjøpte Diablo 3 under tvil, fordi det er en serie med gode minner. Men etter frustrasjon med vanskelig innlogging (ikke så farlig da det bare var miderrtidig) og mye lagg under spilling (enormt frustrerende da det er konstant), så blir dette mitt siste med med onlinekrav ved enspiller. Og at jeg ikke kan spille f.eks. på toget når jeg skal noe sted er også en stor ulempe.

Gledet meg til neste SimCity jeg også, men nå blir det ikke noe av det om jeg må være online der også.

 

Hvorfor skulle du ikke kunne spille Diablo 3 på toget? Det er da trådløst nett på togene til NSB nå om dagen ;)

Lenke til kommentar

Ja, heldigvis er nettet på toget så vanvittig bra. Eller nettet hos mine foreldre som bor på landet, der alternativet er ICE, som stadig vekk detter ut.

Nå er det ikke noe problem for meg, da jeg er bosatt i byen med ganske brukbar linje. Men jeg ser at det er et problem for yngre som kansje er bosatt litt utenfor byene.

 

Det er vel å slå en død hest om en skal diskutere noe som har med DRM nå tildags. Du har forbrukere og pirater på en side, og rettighetshaverne på den andre.

Har mange piratkopierte spill, men det er spill som allerede er anskaffet på lovlig vis. Men har valgt å laste ned piratkopi av flere grunner, eier ikke en dvd spiller, vil ikke vente flere ekstra dager for releasee i europa, eller gidder ikke vente på postgang...

Lenke til kommentar

Hva hadde DERE gjort som utivkler/Utgivere ? Dere har et spill som dere vet vil selge millioner av eksemplarer og dere VET at spillet også vil bli piratnedlastet av millioner av fjortisser på gutterommet. Kom ikke her med jesus-faktoren , alle vet at vi mennesker styres av penger,,,

 

Jeg hadde visst at spillet selger millioner, til tross for at det blir nedlastet, og det ikke er entyidg at piratkopiering fører til mindre salg. Det er mulig å være rasjonell selv om man lar seg styre av penger.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva hadde DERE gjort som utivkler/Utgivere ? Dere har et spill som dere vet vil selge millioner av eksemplarer og dere VET at spillet også vil bli piratnedlastet av millioner av fjortisser på gutterommet. Kom ikke her med jesus-faktoren , alle vet at vi mennesker styres av penger,,,

 

ATW traff spikern på hodet der.

 

De millionene av fjortisser som du nevner Lars, har ikke en ubegrenset økonomi. De er avhengig av foreldre som gir dem penger de kan kjøpe spill for. Om det hadde blitt satt en effektiv stopper for piratkopiering ville fremdeles ikke foreldrene/forsørgerne hatt mere penger å gi dem.

 

Diablo 3 hadde hatt kjempesalg uansett om det var et krav om online eller ikke, folk betaler for det dem virkelig ønsker å anskaffe seg. Nå synes jeg personlig at Diablo 3 var noe forbanna møl, f2p spill som Path Of Exile ser jo mere ut som diablo en hva diablo 3 gjør. Og får tilsvarende skryt fra spillerne.

Lenke til kommentar

Alt jeg kan si er at DRM som er innpåslitende og krever online eventuellt annet tøv, SENKER verdien på spillet.

Det er årsaken til at jeg ikke har investert en krone i GTA serien, til og med når Dampen hadde 75% rabatt.

 

Og da er det ille, samme årsak som at Games For Windows Live = Null kjøp, om ikke prisen er negativ, da stille saken seg annerledes.

Lenke til kommentar

Hva hadde DERE gjort som utivkler/Utgivere ? Dere har et spill som dere vet vil selge millioner av eksemplarer og dere VET at spillet også vil bli piratnedlastet av millioner av fjortisser på gutterommet. Kom ikke her med jesus-faktoren , alle vet at vi mennesker styres av penger,,,

Såklart trenger du en DRM, spørsmålet er hva som er mest fornuftig.

Fordelen med en ikke knekkbar DRM som et MMO er at du ikke får piratkopiering, ulempen er at du mister kunder som ikke har greit nett og du må være sikkere på at serveren dine er oppe, og spillerne vil ikke godtar noen unskylninger.

Playstation Network ble tatt ned etter flodbølgen og atomkatastrofen i Japan. Dette respekterte så si alle, få ville respektert om du ikke kunne spille noen PS4 spill hvis noe tilsvarende sjedde i fremtiden.

 

Problemet med ingen DRM er at alle som forstår windows explorer kan kopiere spillet.

All annen drm krever at du er i stand til å søke frem spillet på PB, laste ned mounte, instalere og cracke.

Dette er vanskligere begrenser piratene til de mer datakyndige,

men type drm spiller ingen rolle om den er cracket. Faktisk vil en mer drakonisk drm ha større fordel av å bli cracket en en enkel en. Er du veldig dum lager du en altid på nett drm med begrenset antall instaleringer osv, noen cracker denne og det vil være smart å bruke cracken selv om du har kjøpt spillet.

Lenke til kommentar

Kanskje de burde lage offline singleplayer versjoner av alle MMO for de få ikke ønsker sosial interaksjon? Når alt kommer til alt så er det markedet som bestemmer. D3 solgte som varmt hvetebrød uavhengig av hvor mye nettilgang man trengte, eller hvor dårlig spillet var.

Lenke til kommentar

Bra artikkel! Helt ærlig er jeg ikke så negativ til konstant nett-tilgang for å spille spill. Det er som det blir skrevet så pent i artikkelen her et hav av negative sider ved nettbaserte spill, og diablo 3 er vel det første spillet jeg virkelig merket at dette var plagsomt. Kunne jeg tatt valget om å kjøpe diablo 3 igjen, ville jeg nok latt være, men ikke fordi onlinebiten var plagsom, men fordi spillet generelt ikke falt i smak.

 

Om noen år vil nok ingen klage på dette med nett-tilgang. Da er det nok spillene uten som får tyn. Vent og se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...