Gå til innhold

Kommentar: På tide å koble av? (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Skal man klage på at man ikke kan kjøpe et SPILL fordi man må være online begynner vi seriøst å snakke "First world problems".

Jeg ser ofte uttrykket "FWP", men problemet med det er at ALT blir ubetydelig i forhold til "Third world problems".

 

Hvis jeg skal følge den logikken, kan vi ikke klage/kritisere:

 

- Fotball (i det minste har vi en TV)

- Alt som er av media og underholdning (vi er priviligerte som har det)

- Politikk i vesten (vi har det så bra i Norge)

- Filosofi (vi er heldige som ikke har en diktator som styrer over hva vi sier)

- Prisene i boligmarkedet (i det minste kan vi kjøpe boliger)

- Mat (vi er så rike at vi kan kjøpe hva vi vil)

- Forumposter (hvordan kan vi sitte her og diskutere spill når folk sulter?)

 

Og hvem sier at D3 dette er et singleplayer spill? WoW kan vel også spilles "singleplayer" om man ønsker det, allikevel er det ikke tilrettelagt for at man kan spille offline. Dere offline tilhengere liker sikkert ikke MMO spill heller fordi det krever et du er koblet til nett?

D3 bør være et hybridspill - Det burde ha SP og MP. SP-karakterer burde separeres fra MP (som styres av Blizz sine servere). Slik kan man ikke importere karakterer fra SP til MP.

 

D1 og D2 hadde SP, og det fungerte. Argumenter ang. AH og character-modifisering gjelder ikke pga. separasjonen som jeg foreslo.

Endret av Pejorative
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA TIL MER DEMOKRATI, STEM AP FOR FAEN!

 

:rofl: Dette minner meg om noe en kompis av meg kunne ha sagt, dessverre tok han livet av seg rundt jula 2010, så det er lenge siden sist jeg hørte slike knall bra kommentarer ;)

 

Jepp, jeg ser hvor du vil. Jeg glemte selvfølgelig at egne meninger ikke hører hjemme her, og at folk ofte er trangsynte nok til å ikke være åpen til endringer.

 

Nå var det ikke meningen å gi deg inntrykk av at du ikke kan ha egne meninger, men du kan jo ikke bli grinete av at andre har andre meninger da? Da blir jo diskusjonen litt... Ensporet...

 

En annen ting jeg lurer litt på, er det greit med endringer for endringens skyld. Skal man ikke kunne forvente bedring når man foretar en endring? Jeg liker å tro at grunnen til at man foretar en endring er fordi det man endrer ikke lenger er optimalt... Så bra som det kunne ha vært... Klart noe ble bedre, men noe ble værre også... Skal man ikke heller kunne etterstrebe en bedring på alle fronter, evt. la ting være som de er til man har noe som ikke vil forringe en del på bekostning av en annen del... Vil ikke det være en mer fornuftig fremgangsmåte?

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer litt på, er det greit med endringer for endringens skyld. Skal man ikke kunne forvente bedring når man foretar en endring? Jeg liker å tro at grunnen til at man foretar en endring er fordi det man endrer ikke lenger er optimalt... Så bra som det kunne ha vært... Klart noe ble bedre, men noe ble værre også... Skal man ikke heller kunne etterstrebe en bedring på alle fronter, evt. la ting være som de er til man har noe som ikke vil forringe en del på bekostning av en annen del... Vil ikke det være en mer fornuftig fremgangsmåte?

Jeg ser på dette, og har godtatt dette som en endring som er nødvendig, for at selskaper som legger ned millioner skal kunne overleve på denne industrien. For mange PC-Utviklere går konkurs, og ikke alltid, men noen ganger kan man skylde på piratkopiering. Man ofrer litt (Strengt tatt ingenting for min del, jeg har jo så og si alltid internett) og for mye tilbake.

 

Det vil alltid finnes kjeltringer i verden. Folk garderer husene sine med boligalarm, og betaler for dette. Blizzard tvinger folk online for å beskytte sitt produkt. Hadde vi levd i en perfekt verden, hadde ikke dette vært tema engang.

 

Jeg skulle gjerne ønske meg en god gammeldags barberkniv f.eks. En jeg kunne kvesset selv, slik at jeg hadde slupper å betale dyre dommer for barberblad. Men de som produserer barberblad må overleve de også, og det hadde de nok ikke gjort like lett i dag om barberblad ikke var like stor forbruksvare som tamponger.

 

Synd med kompisen din, alltid trist og meningsløst når folk tar livet av seg.

Endret av Neppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blizzard tenker på anti-piracy, anti-AHscam, og det er dette som er løsningen på det. Det er helt utrolig hvordan folk forstår dette, men ikke aksepterer eller godtar det.

 

Jeg aksepterer det ikke fordi det er ett skritt nærmere å bli normen, en norm som gjør at mine spill blir uspillbare så fort utvikler/utgiver bestemmer seg for det, så fort min nettleverandør får problemer, så fort jeg velger å ta med meg PC'en min et sted jeg ikke har nettilgang. Kjøper jeg for et produkt forventer jeg å ha eie og ha brukerretten til dette produktet etter eget forgodtfinnende.

 

Ja, du forventer dette. Du. Én dråpe i et hav av folk som ikke bryr seg, noen som bryr seg, og noen som bryr seg fordi hvis det tilegnes en offline-modus vil det kunne utnyttes på det groveste. Jeg likte den metaforen litt oppi hugget her. Kjeltringer gjør dette til en uungåelighet for de store spillselskapene. Get real or get ignored.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ønske meg en god gammeldags barberkniv f.eks. En jeg kunne kvesset selv, slik at jeg hadde slupper å betale dyre dommer for barberblad. Men de som produserer barberblad må overleve de også, og det hadde de nok ikke gjort like lett i dag om barberblad ikke var like stor forbruksvare som tamponger.

 

Det som står her er jo faktisk at vi har en forpliktelse om ikke å la firmaer gå konkurs. Du gir faktisk firmaer moralsk status, eventuelt har ekstrem sympati for menneskene bak. Luftselgeren vil også kunne overleve hvis jeg kjøper årsabb. på luft.

Jeg stusser over formuleringen din her, mener du det jeg tror du mener, eller forstår jeg deg feil?

 

-Deluze

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ingen powerspiller, og jeg har et ganske travelt liv. Jeg har ikke tid til online-spill og jeg har ikke tid til å forske på et spill før jeg kjøper det. Har fått med meg at Diablo III regnes som et av årets spill, og single-player spill med fokus på historie, som jeg liker det. Jeg spiller gjerne single-player spill ti minutter her og femten minutter der, og har som vane å sette spillet i pause når jeg skal ta vare på guttungen, spise, eller pleie forholdet litt foran TV'n.

 

Derfor skjønte jeg ikke helt hva som skjedde med en gang, men faktum er at Diablo III har tvunget meg til å spille små sekvenser av spillet om igjen og fordi den dropper connection etter en stund. Det vil si at på 2 timer spilling, har jeg spilt minimum 1 timer av spillet om igjen. På grunn av DRM.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå argumenterer vel Blizzard også med at de vil få bukt med juksingen i Diablo, dvs items osv, og ved å kontrollere chars på sine servere vil ikke spillerne ha lokale kopier av sine karakterer og kan dermed ikke forfalske in-game utstyr. Det er jo bra, sett både fra et inflasjonssynspunkt og i forhold til balanse spillerne i mellom.

Men jeg er enig i at de burde separere SP og MP og gjøre det umulig å kopiere spilleren mellom de to - skal du spille MP må du være online.

 

Ettersom jeg kun spiller Diablo 3 med mine venner online måtte jeg vært online uansett så fra mitt ståsted er det fullstendig uproblematisk at man må være online hele tiden. Og at serverne er ustabile de første dagen er ikke annet enn å forvente - prøv selv å bygge et problemfritt datasenter som kan håndtere 5-6 millioner spillere som ikke bare prøver å logge seg på, men som faktisk SPAMMER loginserverne dine - klarer du det er du faen meg god.

 

At folk unngår å kjøpe et spill fordi de må være online konstant er for meg fullstendig uforstående. Hvem i dagens norske samsunn har ikke tilgang på en nettlinje 24/7 uansett? Jeg ser faktisk ikke problemet.

Jeg har spilt min char fra 0-60 uten det minste problem og det sammen med venner som heller ikke har hatt problemet - utover loginproblemene de første par dagen som sagt.

Lenke til kommentar

At folk unngår å kjøpe et spill fordi de må være online konstant er for meg fullstendig uforstående. Hvem i dagens norske samsunn har ikke tilgang på en nettlinje 24/7 uansett? Jeg ser faktisk ikke problemet.

Jeg har spilt min char fra 0-60 uten det minste problem og det sammen med venner som heller ikke har hatt problemet - utover loginproblemene de første par dagen som sagt.

 

Folk som ikke har tilgang til inett 24/7:

- Fattige folk (dog, ikke mange)

- Studenter som må nøye seg med dårlig tilkobling, eller deler nett med mange romkamerater i hybler, osv. (dette har jeg personlig erfaring med)

- I periodesvis går nettet ned, enten det er vedlikehold fra ISP, eller om det skyldes lokale problem i hardware og router

- Ved orkan og andre lignende uværssituasjoner kan strømnettet og internettlinjene gå ned. Her i Møre og Romsdal var det folk som var uten internett i 4-6 mnd., etter orkanen som var her.

+ Flere som jeg ikke kommer på nå

 

Problemer fra produsenten sin side:

- Planlagt nedetid (vet ikke hva prosenten er): du har mao. ikke alltid tilgang til spillet (noe du burde ha)

- Problemer som oppstår med servere og hacking, etc.

- Server-ustabilitet gir en dårlig opplevelse (til og med i SP)

- Når spillet eldes, tas serverne ned, og da kan du ikke bruke spillet du betalte for. Blizzard plikter ikke å gi deg en SP-versjon om serverne legges ned (Les EULA/TOS).

 

Jeg vet at noen motargumenter kommer, så la meg svare dem preemptivt:

- "Hvem bryr seg om 10 år gamle spill". Mange gjør det, også de som spiller SC1, eller CS. Faktum er at du har betalt for det, og dermed skal du ha tilgang til det.

- "Man må tåle nedetid/serverproblem/hacking". Hm, hadde du tålt det på andre ting du hadde betalt for (kaffetraktern har 5 timer nedetid i uka)? Denne løsningen er uoptimal, siden en veldig enkel løsning allerede finnes (separasjon av SP/MP). Dette har blitt gjort i lang tid.

- Online er fremtiden/Offline ligger i fortiden: Dette er ikke et argument, det er en påstand. Det hjelper ikke å appelere til fremtiden hvis fremtidsløsningen er dårligere enn i nåtiden/fortiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle dere der ute som har kjøpt Diablo 3, og forsatt klarer å klage har dere selv å takke. Diablo 3 er et multiplayerspill. Hvis ikke dere har klart å lese det som står på pakka/nettsiden, så ikke skyld på Blizzard. Diablo 3 er akkurat like mye singleplayer som Guild Wars.

 

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

Lenke til kommentar

Alle dere der ute som har kjøpt Diablo 3, og forsatt klarer å klage har dere selv å takke. Diablo 3 er et multiplayerspill. Hvis ikke dere har klart å lese det som står på pakka/nettsiden, så ikke skyld på Blizzard. Diablo 3 er akkurat like mye singleplayer som Guild Wars.

 

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Spiller man alene, så er det singleplayer, er ikke værre enn det.

 

Viktig for hvem? Viktig for blizzard da, iogmed at for brukerene har det ikke store relevansen. Det er blizzard som er redd for pengene sine her. Det er forøvrig ikke noe problem å ha en separat logikk SP og MP, men det ville kostet litt mere arbeid.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alle dere der ute som har kjøpt Diablo 3, og forsatt klarer å klage har dere selv å takke. Diablo 3 er et multiplayerspill. Hvis ikke dere har klart å lese det som står på pakka/nettsiden, så ikke skyld på Blizzard. Diablo 3 er akkurat like mye singleplayer som Guild Wars.

 

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Hva kom først, høna eller egget? Kom "alltid online" på grunn av AH, eller kom AH fordi Blizz vil ha spillere "alltid online"?

 

Uansett, det mange her ikke ser ut til å forstå er at dette gjelder flere spill enn Diablo 3, det er snakk om et prinsipp, ikke kun ett spesifikt spill!

 

 

-Deluze

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Blizzard har allerede separert offline SP og MP i Starcraft 2. Alt av achievements og fremgang i offline SP vil ikke kunne overføres til MP, og de som prøver blir sett på som cheaters/hackers, og kontoen låses.

 

Ang. mob- og loot-logikk, jobber flere crackere med å skape et system hvor en privat server settes opp for D3 (slik som det gjøres i WoW), eller så vil de finne en måte å overføre beregningene over på klientsiden.

 

Det har blitt gjort før, og det vil gjøres igjen, og som vanlig, vil piratene kose seg med offline SP med 100% oppetid (ser du bort i fra strømbrudd, etc.)

 

Løsninga er så enkel, men Blizz kompliserer ting.

 

Og i tilfellet noen lurer på: dere eier ikke D3, dere har underskrevet digitalt på at dere låner en midlertidig bruker som kan, til ethvert tidspunkt, fjernes av Blizzard (ref. EULA).

Lenke til kommentar

Alle dere der ute som har kjøpt Diablo 3, og forsatt klarer å klage har dere selv å takke. Diablo 3 er et multiplayerspill. Hvis ikke dere har klart å lese det som står på pakka/nettsiden, så ikke skyld på Blizzard. Diablo 3 er akkurat like mye singleplayer som Guild Wars.

 

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Spiller man alene, så er det singleplayer, er ikke værre enn det.

 

Viktig for hvem? Viktig for blizzard da, iogmed at for brukerene har det ikke store relevansen. Det er blizzard som er redd for pengene sine her. Det er forøvrig ikke noe problem å ha en separat logikk SP og MP, men det ville kostet litt mere arbeid.

 

AtW

 

Det er ikke opp til deg å definere hva spillet til Blizzard er for noe. Jeg kan spille alene i Guild Wars, men det er også, som de fleste vet og aksepterer, ett MMO.

 

Blizzard er nok ikke redd for sine egne penger, men redd for at kunder skal bli svindlet. Noe som kan ende opp i noen saftige rettsaker.

 

Enkelt for deg å si at det er lett å lage separat logikk for SP og MP ;) Spillet er programmert med ett server -> klient-forhold, men hvis du sier det er lett så er det vel det.

Lenke til kommentar

Alle dere der ute som har kjøpt Diablo 3, og forsatt klarer å klage har dere selv å takke. Diablo 3 er et multiplayerspill. Hvis ikke dere har klart å lese det som står på pakka/nettsiden, så ikke skyld på Blizzard. Diablo 3 er akkurat like mye singleplayer som Guild Wars.

 

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Hva kom først, høna eller egget? Kom "alltid online" på grunn av AH, eller kom AH fordi Blizz vil ha spillere "alltid online"?

 

Uansett, det mange her ikke ser ut til å forstå er at dette gjelder flere spill enn Diablo 3, det er snakk om et prinsipp, ikke kun ett spesifikt spill!

 

 

-Deluze

 

AH er der selvfølgelig fordi Blizzard vil ha kontroll over salget av items. I Diablo 2 så gikk items på "svartebørsen", mange ble svindlet og Blizzard hadde mye styr med å faktisk bli kvitt dette problemet. Slik de har gjort det nå, så blir kjøp/salg kontrollert og de får en bit av kaka selv. Så det er en smart løsning, men står uheldig ut for de som trodde D3 var samme spill som D2.

 

Jeg er enig i at prinsippet med å ha always on DRM er virkelig latterlig i singleplayer-spill. Det nekter jeg ikke for, men jeg synes det er rart at så mange griner når ett multiplayer-spill krever at man skal være på nett.

Lenke til kommentar
... og jeg har ikke tid til å forske på et spill før jeg kjøper det. Har fått med meg at Diablo III regnes som et av årets spill, og single-player spill med fokus på historie, som jeg liker det.

Om D3 er single eller multiplayer er litt øye som ser. Men at det er ett spill med fokus på historie er feil. Ja det er en historie, men det er ikke hoved fokus. Skal du kun ha med historien så holder det med å spille igjennom normal. Nightmare, Hell og Inferno er akkurat den samme historien en gang til, kun vanskeligere.

Det tar ikke veldig mange minuttene å finne ut av dette, kanskje ofre en spill økt eller to til å finne ut litt mer om spillene før man kjøper dem?

 

Og i tilfellet noen lurer på: dere eier ikke D3, dere har underskrevet digitalt på at dere låner en midlertidig bruker som kan, til ethvert tidspunkt, fjernes av Blizzard (ref. EULA).

 

Tror ikke slike EULA'er står veldig sterkt i norsk rett.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke forstår hvorfor spillet er låst til multiplayer, så har dere ikke satt dere inn i hvor viktig sikkerheten er. Dette er snakk om ekte penger i omløp på AH, og noen form for juks ville vært katastrofalt. Derfor blir alt av mob- og loot-logikk handtert av servere hos Blizzard slik at ingen kan gjenskape det på egenhand.

 

Blizzard har allerede separert offline SP og MP i Starcraft 2. Alt av achievements og fremgang i offline SP vil ikke kunne overføres til MP, og de som prøver blir sett på som cheaters/hackers, og kontoen låses.

 

Ang. mob- og loot-logikk, jobber flere crackere med å skape et system hvor en privat server settes opp for D3 (slik som det gjøres i WoW), eller så vil de finne en måte å overføre beregningene over på klientsiden.

 

Det har blitt gjort før, og det vil gjøres igjen, og som vanlig, vil piratene kose seg med offline SP med 100% oppetid (ser du bort i fra strømbrudd, etc.)

 

Løsninga er så enkel, men Blizz kompliserer ting.

 

Og i tilfellet noen lurer på: dere eier ikke D3, dere har underskrevet digitalt på at dere låner en midlertidig bruker som kan, til ethvert tidspunkt, fjernes av Blizzard (ref. EULA).

 

Starcraft er en veldig dårlig sammenligning, da det ikke er noen som helst sammenheng mellom multiplayer og singleplayer. "Alt av achievements og fremgang i offline SP vil ikke kunne overføres til MP" - det er ikke noe å overføre uansett ;) Som du sier så kommer det sikkert en piratserver til D3 etterhvert. Men jeg tipper de vil fungere omtrent like bra som de private WoW-serverne. Dette kommer av at de må emulere serveren ved gjetning og reverse engineering av det de kan lese i fra klienten/datapakker. Eneste måten det kan komme en god piratserver er hvis noen bryter seg inn hos Blizzard og stjeler en hel server.

Lenke til kommentar

Var det ikke et Assassins Creed spill der en måtte være online hele tiden på også? Det spillet har etter min mening ingenting med multiplayer å gjøre, mens Diablo 3 ihvertfall har grunner til nettopp dette. Folk klager på alt uansett. Hadde det ikke vært noen problemer med nedetider og den slags hadde man funnet på grunner uansett. Sier seg selv når folk klager på DRM og slikt men vet ikke hva man klaget på. Serverne virker stabile nå ihvertfall, men skal spillet overleve på sikt må en kunne få gå på offline også. Piratene har jo allerede tatt en stor del av kaka av de som potensielt kunne kjøpt dette spillet. Og ja jeg tror at de som laster ned spillet generelt er de som laster ned de fleste spill uten å betale for et eneste spill ever uansett selskap.Hehe

Lenke til kommentar

Starcraft er en veldig dårlig sammenligning, da det ikke er noen som helst sammenheng mellom multiplayer og singleplayer. "Alt av achievements og fremgang i offline SP vil ikke kunne overføres til MP" - det er ikke noe å overføre uansett ;) Som du sier så kommer det sikkert en piratserver til D3 etterhvert. Men jeg tipper de vil fungere omtrent like bra som de private WoW-serverne. Dette kommer av at de må emulere serveren ved gjetning og reverse engineering av det de kan lese i fra klienten/datapakker. Eneste måten det kan komme en god piratserver er hvis noen bryter seg inn hos Blizzard og stjeler en hel server.

 

Du understreker poenget mitt: det er ikke sammenheng mellom MP og SP i SC2. Akkurat slik det skal være.

 

Ang. achievements og fremgang i SC2, så er det mange som tar det veldig seriøst og farmer nettopp dette (slik som i Diablo). Det var en stor sak for en stund siden, hvor Blizz busta fult av folk som hadde jukset med achievement hacks. Det kan sammenlignes med items i D3. Så selv om du ikke bryr deg om achievements, betyr ikke at andre gjør det, på samme måte som ikke alle bryr seg om AH og item farming i D3.

 

De private WoW-serverne jeg prøvde fungerte ypperlig, så ser ikke poenget ditt der. Den siste setningen din er en ganske stor påstand, uten noen støttende argument. Hvordan vet du hvordan dette fungerer? SC2, WoW, og .... alle andre spill i eksistens har blitt cracka. Har de måtte bryte seg inn i spillstudio for å få tak i kildekoden?

 

Som sagt, i andre spill fungerer emulerte servere helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...