Gå til innhold

Kommentar: På tide å koble av? (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En flott artikkel å lese en søndags formiddag.Det at servere blir lagt ned, og at enkelte titler dermed (slik det er i dag) vil bli utilgjengelige er noe jeg ikke har tenkt over tidligere.Det hadde vært svært interessant med en inngående artikkel om ulike løsninger på DRM av utviklere og hvordan dette har påvirket piratkopiering og salg. Slike tall forstår jeg at kan være vanskelig å oppdrive, men helt umulig er det vel ikke?Kanskje også med noen kritiske blikk på værstingene i bransjen?-Deluze

Det hadde vært veldig interesangt ja. To ting er opplagt piratkopiering tar mye salg, uten piratkopiering hadde de solg dobbelt så mye spill eller mer, på den andre siden er antallet nedlastinger totalt ulikt antallet salg. De fleste spill jeg har lastet ned har jeg aldri instalert instalert, av de jeg har instalert har jeg kansje spillt under halvparten mye, når jeg var yngere gikk det mest i piratkopierte spill i perioder.

Hadde det ikke vært mulig å piratkopiere hadde jeg 1 kjøpt mye færre spill en de jeg faktisk spilte 2 holdt meg til enten kjente titler eller spill med en god demo.

 

Tror at kronglete DRM øker piratkopieringen, er nok mange som bruker det som en unskylning for å piratkopiere at de sparer penger er en bonus.

 

Lenke til kommentar

Vi får nå straffen fordi vi har piratkopiert og herjet i mange år , ikke klag og syt , dette har vi fikset selv. Onlinespilling har kommet for å bli,,

 

Tøv, selskapene får selv ta ansvaret for sine handlinger. Det handler mindre om piratkopiering og mere om kontroll. Det hadde forsåvidt vært interessant om dette gjaldt alle spill en periode, jeg tipper man ikke hadde fått dette hoppet i salg som "Piratkopieringslogikken" tilsier.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå er ikke dette spessielt nytt egentlig, faktisk så har det blitt mer populært å selge DRM fritt, for eksempel så gikk CD Project ut for ikke så lenge sia og sa at alle deres fremtidige spill vil være drm frie.

 

Vi hadde også tilbake i 2002 starforce som var en av de verste type drm vi har sett og til nå har vi ikke sett noe så ille (at de fleste ikke kunne spille spillene selv om de hadde kjøpt det).

 

Poenget mitt er vel at det å vifte med faklene nå og presentere det som ett økende problem mener jeg er litt feil siden drm problemer har minsket de siste årene.

 

Vil si meg enig i at Diablo 3 og Sim City 5 drar det litt langt, men vi vet jo at EA har ett mindre greit rykte og Blizzard har den siste tiden blitt ganske grådige. Personlig så droppa jeg å plukke opp Diablo, har alltids torchlight^^

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig interesangt ja. To ting er opplagt piratkopiering tar mye salg, uten piratkopiering hadde de solg dobbelt så mye spill eller mer, på den andre siden er antallet nedlastinger totalt ulikt antallet salg. De fleste spill jeg har lastet ned har jeg aldri instalert instalert, av de jeg har instalert har jeg kansje spillt under halvparten mye, når jeg var yngere gikk det mest i piratkopierte spill i perioder.

Hadde det ikke vært mulig å piratkopiere hadde jeg 1 kjøpt mye færre spill en de jeg faktisk spilte 2 holdt meg til enten kjente titler eller spill med en god demo.

 

Tror at kronglete DRM øker piratkopieringen, er nok mange som bruker det som en unskylning for å piratkopiere at de sparer penger er en bonus.

 

At de hadde solgt dobbelt så mange produkter uten piratkopiering er en drøy påstand (også i artikkelen) som jeg ikke stoler helt på før jeg har kilder liggende foran meg.

 

Jeg kjenner flere som deg, som laster ned spill for å prøve dem først, jeg gjør ikke det. Det ligger nok ingen større moralsk tanke bak det, men jeg bryr meg ikke stort om jeg gjør noen bom når det kommer til spillkjøp. Selvsagt er det kjedelig, men det er ingen krise.

 

Problematisk DRM'er øker nok piratkopiering av enkelte titler, og en artikkel som tar for seg nettopp dette ville vært interessant tror jeg. For hvor mange salg er tapt på grunn av piratkopiering i forhold til piratkopiering på grunn av DRM? Hvor stor andel av piratkopiene er et "opprør" mot dårlige DRM-løsninger? Med andre ord, hvor mye taper selskapene på grunn av sine egne "løsninger"?

 

 

-Deluze

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har spilt en del Diablo III i det siste. Ja, jeg har blitt lei av alt server styret osv. men fortsatt verdt spør du meg.

 

Det har oppstått ett enda stør problem nå da. EU serverne har selvfølgelig blitt hack'et, gjett om jeg ble en av det! :/ Det som irriterer meg mest er at Blizzard ikke svarer på noe av det jeg stiller dem om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er sugen på D3, men jeg aksepterer ikke at jeg skal måtte være på nettet til enhver tid. Mine venner, som vanligvis er standhaftige som fy, går litt på akkord med egne prinsipper for dette spillet. Jeg nekter, enn så lenge, at spillprodusenter og distributører skal bestemme når og hvordan jeg skal spille. Jeg spiller ikke piratkopier, men jeg styrer unna DRM-spill. Er en forbanna uting med den ovenfra-og-ned-holdninga som vi godtar ved å kjøpe titler som krever styring av denne typen. Vi godtar i prinsippet å bli rævkjørt, men det er ok, for spillet er så bra. Frak that noise.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig interesangt ja. To ting er opplagt piratkopiering tar mye salg, uten piratkopiering hadde de solg dobbelt så mye spill eller mer, på den andre siden er antallet nedlastinger totalt ulikt antallet salg. De fleste spill jeg har lastet ned har jeg aldri instalert instalert, av de jeg har instalert har jeg kansje spillt under halvparten mye, når jeg var yngere gikk det mest i piratkopierte spill i perioder.

Hadde det ikke vært mulig å piratkopiere hadde jeg 1 kjøpt mye færre spill en de jeg faktisk spilte 2 holdt meg til enten kjente titler eller spill med en god demo.

 

Tror at kronglete DRM øker piratkopieringen, er nok mange som bruker det som en unskylning for å piratkopiere at de sparer penger er en bonus.

 

At de hadde solgt dobbelt så mange produkter uten piratkopiering er en drøy påstand (også i artikkelen) som jeg ikke stoler helt på før jeg har kilder liggende foran meg.

 

Jeg kjenner flere som deg, som laster ned spill for å prøve dem først, jeg gjør ikke det. Det ligger nok ingen større moralsk tanke bak det, men jeg bryr meg ikke stort om jeg gjør noen bom når det kommer til spillkjøp. Selvsagt er det kjedelig, men det er ingen krise.

 

Problematisk DRM'er øker nok piratkopiering av enkelte titler, og en artikkel som tar for seg nettopp dette ville vært interessant tror jeg. For hvor mange salg er tapt på grunn av piratkopiering i forhold til piratkopiering på grunn av DRM? Hvor stor andel av piratkopiene er et "opprør" mot dårlige DRM-løsninger? Med andre ord, hvor mye taper selskapene på grunn av sine egne "løsninger"?

 

 

-Deluze

Dobbelt salg var et veldig grovt estimat jeg brukte for å ha et tall, kan være mindre men tror ikke det er mye større. Piratkopierte mye før ikke nå lengere, har nok penger og like viktig en pc som drar alt, tildligere pcer hadde den egenskapen at de ikke kjørte enkelte spill av ukjent årsak. Ironisk nok med å gå fra intel til amd :o) De to forige intel pcene hadde problemer.

 

Et annet tips for å få ned pirat kopieringen, burte være enkelt å lage en demo av et fult spill med Steam sin DRM, la deg laste ned å prøve alle spillene de selger, om du liker det trenger du bare trykke på Kjøp knappen. Ja det vil skade noen, Dragon Age 2 tapte på å ha en demo, men generelt sett vil dette medføre økt salg.

Lenke til kommentar

...

Et annet tips for å få ned pirat kopieringen, burte være enkelt å lage en demo av et fult spill med Steam sin DRM, la deg laste ned å prøve alle spillene de selger, om du liker det trenger du bare trykke på Kjøp knappen. Ja det vil skade noen, Dragon Age 2 tapte på å ha en demo, men generelt sett vil dette medføre økt salg.

 

Enig, for mange spill som ikke blir gitt ut demo av. Har gjort noen bomkjøp så vet av erfaring at man bør alltid teste ut spillet før kjøp. Man kan se mange anmeldelser og gameplayvideoer som virker lovende uten at det gir noe garanti for at man liker spillet. Mangel på demo øker garantert antall piratkopier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ser jeg ikke på d3 som et 100% singelplayer spill, det er jo lagt opp til at man skal kunne spille med andre.

 

Jeg støtter blizzard 100% i at alt blir lagret på deres servere (som gjør vi må alltid være online) på den måten blir det umulig å dupe items eller kødde med character filene.

 

Og for blizzard har det den søte bivirkning at spillet blir veldig vanskelig å piratkopiere, nærmest sagt umulig å få det like bra.

 

RMAH er faktisk et veldig bra konsept, det stopper gold farmers og 3. party item selgere, og gjør slik man kan kjøpe selge items/gull på en trygg måte.

Ikke nok med det, Blizzard får også en liten % som gjør dem kan dekke kostnadene på serverene i årene som kommer, kanskje vil dem klare å få en fortjeneste på spillet som har vært i utvikling i 7år.

 

Tenk om all data ble lagret på egen pc og ikke på blizzard servere, det hadde ødelagt hele økonomien i spillet med tanke på hacks/dupes.

 

Synst OP burde finne litt mer info før han svartmaler en nødvendighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå ser jeg ikke på d3 som et 100% singelplayer spill, det er jo lagt opp til at man skal kunne spille med andre.

 

Jeg støtter blizzard 100% i at alt blir lagret på deres servere (som gjør vi må alltid være online) på den måten blir det umulig å dupe items eller kødde med character filene.

 

Og for blizzard har det den søte bivirkning at spillet blir veldig vanskelig å piratkopiere, nærmest sagt umulig å få det like bra.

 

RMAH er faktisk et veldig bra konsept, det stopper gold farmers og 3. party item selgere, og gjør slik man kan kjøpe selge items/gull på en trygg måte.

Ikke nok med det, Blizzard får også en liten % som gjør dem kan dekke kostnadene på serverene i årene som kommer, kanskje vil dem klare å få en fortjeneste på spillet som har vært i utvikling i 7år.

 

Tenk om all data ble lagret på egen pc og ikke på blizzard servere, det hadde ødelagt hele økonomien i spillet med tanke på hacks/dupes.

 

Synst OP burde finne litt mer info før han svartmaler en nødvendighet.

 

En nødvendighet faktisk?`Essensen er vel at det du kaller en "søt bivirkning", er en av grunnen, og det med duping av items er ett vikarierende argument uten særlig mye dekning.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Mose

 

Det blir fullstendig feil å kalle Blizzard sitt påfunn for en nødvendighet. Det er ikke nødvendig å tvangsgjøre spillet til et solo/multiplayer spill med de mulighetene spillet gir for at folk spille sammen i hytt og pine. For de av oss som anser Diablo-serien som singelplayer er det faktisk høyst unødvendig, det samme er da også AH.

 

Blizzard har valgt å gjøre Diablo 3 til det det er fordi de vil få bukt med piratkopiering (antar jeg), derfor valgte de en løsning som en andel (av usikker størrelse) avskyr, men forsøker å plastre såret ved å tilby en tjeneste hvor de tjener ekstra penger.

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Whine whine whine whine. Virker som om det er dødelig for en del spillere å ikke kunne få spilt de 3 første dagene av et nysluppet spill. Støtter helt og fult ut denne typen DRM, spesielt når det trengs til denne typen spill som D3. "Offline" spill hører fortiden til.

 

Og hvordan artikkelforfatter ble "hacket"... jaja, slutt å se på snuskete sider som legger igjen malware og alt anna rusk. Skaff deg en normal AV, og for all del legg til en authenticator til mobil eller en brikke. Tar deg 20 sekunder 1 gang i uke eller hver gang du bytter IP til å taste inn koden.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er interessant hvordan det du sier automatisk blir "whine" når noen er uenige.

 

Det er flere ting jeg stusser ved i innlegget ditt DGN.

 

1. Ser du ikke det negative ved denne typen DRM? Eller er absolutt alle negative ting som blir nevnt sluset bort av "whine-filteret"?

 

2. ""Offline" hører fortiden til." Sier hvem? Du? Hvorfor skal alle spill være "sosiale"? Hva tjener vi på det? Med andre ord vil jeg kalle denne påstanden tull og tøys.

 

3. Det er tilsynelatende mange som har blitt hacket. Har alle disse vært innom de samme sidene med samme type malware, eller er det mer trolig at det har vært/er svakheter hos Blizz/i spillet?

 

 

-Deluze

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ang. klaging, som mange har nevnt, har vi makt over disse selskapene via lommeboka.

 

Selskapene driter i deg , så lenge de tjener dobbelt så mye :)

Skjønte ikke helt posten din. Du påstår at de driter i meg som boikotter? Det er vel heller motsatt; hvis folk boikotter vil de ikke tjene penger, eller drite i det.

 

Poenget er: de driter i oss fordi de kan. Hvis vi starter å protestere ved å ikke kjøpe de brukerfientlige spillene deres, må de revurdere strategien. Grunnen til at løsninger som Origin eksisterer, er fordi de er tilknyttet spill som BF3, eller D3, som folk "må ha".

 

Dumt at kidsa ikke er prinsippfaste og kjøper søppelet år etter år.

 

--

Blizzard kunne lett fikset dette ved å inkludere en singleplayer del av Diablo 3 der man kan kopiere karakteren over men ikke gearet man finner i single player. Da hadde man kunne levlet/spilt for seg selv uten internetttilgang og evt kopiert den over til serverne for å spille med andre og benytte seg av AH etc. Da er man også sikret mot botting/duping.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er interessant hvordan det du sier automatisk blir "whine" når noen er uenige.Det er flere ting jeg stusser ved i innlegget ditt DGN.1. Ser du ikke det negative ved denne typen DRM? Eller er absolutt alle negative ting som blir nevnt sluset bort av "whine-filteret"?

 

Ingen tvinger deg til å kjøpe spillet. La være da vel. Denne typen "DRM" forhindrer piratkopiering, den forhindrer salgt av kontoer (til en vis grad). Whine kaller jeg når folk sutrer. Klaging på error 37 som kanskje var å oppleve de første dagene er helt greit, men å dra det ut i det vide og det lange blir bare patetisk. Det var helt umulig å forutse at så mange skulle kaste seg på spillet, og det har blizzard beklaget over. Og det får bli en lærdom av. Og de rettet opp dette forholdsvis raskt i forhold til hva man ser av kritisk login bugs i andre spill (SWTOR, TR, og ikke minst GW2)

 

2. ""Offline" hører fortiden til." Sier hvem? Du? Hvorfor skal alle spill være "sosiale"? Hva tjener vi på det? Med andre ord vil jeg kalle denne påstanden tull og tøys.

 

Ja, offline hører fortiden til. Om du mener noe anna, ja så får du mene det. Men du kommer ikke utenom at de fleste kjøper spill i dag for å spille med venner. Det er "flerspill" delen av alle store spill som lokker. Alt fra FPS til MMO. Så ja, offline spill hører fortiden til. Selv konsoller blir mer og mer online.

 

Så om du mener at den påstanden er bare tull og tøys, jaja, du får mene det. Men uansett hva du mener, så viser trenden noe helt annet.

 

3. Det er tilsynelatende mange som har blitt hacket. Har alle disse vært innom de samme sidene med samme type malware, eller er det mer trolig at det har vært/er svakheter hos Blizz/i spillet?-Deluze

 

ahh, det er alltid slike beskyldninger som kommer. Så hvis de hacket blizz, hvorfor er det bare de uten autheticator som ble hacket? (tonnevis med påstander på d3 forumet at selv folk med authenticator ble hacket, men har desverre liten tro på det).

De som har blitt hacket, så tipper jeg 80-90% av dem er tidligere goldbuyers fra andre spill. Og dermed har de eposten deres på lister som de sikkert har brukt i forbindelse med paypal etc. Og det tar nok ikke lang tid for en god hacker (som er nok betalt for jobben) og hacket et hav av epostadresser for deretter ha en arme som tar et password change over eposten.

 

"snuskete sider med malware" var heller ment sarkastisk.

 

Menmen, nu er det grilling og kos i sommervarmen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Whine whine whine whine. Virker som om det er dødelig for en del spillere å ikke kunne få spilt de 3 første dagene av et nysluppet spill. Støtter helt og fult ut denne typen DRM, spesielt når det trengs til denne typen spill som D3. "Offline" spill hører fortiden til.

 

Og hvordan artikkelforfatter ble "hacket"... jaja, slutt å se på snuskete sider som legger igjen malware og alt anna rusk. Skaff deg en normal AV, og for all del legg til en authenticator til mobil eller en brikke. Tar deg 20 sekunder 1 gang i uke eller hver gang du bytter IP til å taste inn koden.

 

Kan ikke akkurat se at det virker som det i det hele tatt. Det jeg derimot synes det virker som er at du bruker hersketeknikker på barnehagenivå med påstander om at det er "dødlig" og "whining".

 

AtW

 

 

 

Ingen tvinger deg til å kjøpe spillet. La være da vel.

 

Om du ikke vil diskutere spillet, og kun vil nøye deg med "kjøp eller ikke kjøp", så er det helt frivillig å være med i diskusjonen. Om du skal være med, så er det fint å slippe det sedvanlig "ikke kjøp det da vel" som ett "argument" imot ting folk mener er negativt.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...