Gå til innhold

Custom vannkjøling til 3930k. så lav pris som mulig, men fortsatt er bedre enn luftkjøling.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp heller luftkjøling hvis du skal ha ferdig system.

 

Custom vannkjøling er for entusiaster som krever veldig lavt støynivå og høy overklokk, vannkjølinga krever mye tid og bare hvis du er villig til å legge den ekstra tiden i det fordi du "elsker" PCen din burde du gå for det.

Lenke til kommentar

Kjøp heller luftkjøling hvis du skal ha ferdig system.

 

Custom vannkjøling er for entusiaster som krever veldig lavt støynivå og høy overklokk, vannkjølinga krever mye tid og bare hvis du er villig til å legge den ekstra tiden i det fordi du "elsker" PCen din burde du gå for det.

 

Hvor mye må jeg bruke av penger?

Lenke til kommentar

Kjøp heller luftkjøling hvis du skal ha ferdig system.

 

Custom vannkjøling er for entusiaster som krever veldig lavt støynivå og høy overklokk, vannkjølinga krever mye tid og bare hvis du er villig til å legge den ekstra tiden i det fordi du "elsker" PCen din burde du gå for det.

 

Hvor mye må jeg bruke av penger?

 

For et ORDENTLIG vannkjølingssett, 2000+ i tillegg til jobb og vedlikehold

Lenke til kommentar

Kjøp heller luftkjøling hvis du skal ha ferdig system.

 

Custom vannkjøling er for entusiaster som krever veldig lavt støynivå og høy overklokk, vannkjølinga krever mye tid og bare hvis du er villig til å legge den ekstra tiden i det fordi du "elsker" PCen din burde du gå for det.

 

Hvor mye må jeg bruke av penger?

 

For et ORDENTLIG vannkjølingssett, 2000+ i tillegg til jobb og vedlikehold

 

Hva er ytelsesforskjellen fra phantek til et 2000 kroners vannkjølingsett?

Lenke til kommentar

Kjøp heller luftkjøling hvis du skal ha ferdig system.

 

Custom vannkjøling er for entusiaster som krever veldig lavt støynivå og høy overklokk, vannkjølinga krever mye tid og bare hvis du er villig til å legge den ekstra tiden i det fordi du "elsker" PCen din burde du gå for det.

 

Hvor mye må jeg bruke av penger?

 

For et ORDENTLIG vannkjølingssett, 2000+ i tillegg til jobb og vedlikehold

 

Hva er ytelsesforskjellen fra phantek til et 2000 kroners vannkjølingsett?

 

Jeg vil si minimal. Du må nok opp i 3-4000 kr klassen før du får noen merkbar forskjell

Lenke til kommentar

Om du skal satse på vannkjøling eller ikke kommer an på hvor hardt du skal klokke. Er det en lett til moderat-ish klokk du har i tankene og ikke er hyperallergisk mot viftestøy vil jeg si vannkjøling er bortkastet, da det blir dyrt, tar plass og antagelig ikke vil ha den effekten du hadde tenkt deg.

 

Når det gjelder mine meninger om vannkjøling så syns jeg det er dekket ganske bra

For de som ikke gidder se drøye 22 minutter med video kan jeg kort oppsummere at han bruker et ferdig sett til rundt 2000 kr ferdig importert, og det slår en Noctua NH-14D med ca 16 grader til tross for mer volt og høyere overklokking. Jeg ville dog lagt inn noen kroner på en annen pumpe som f eks en Laing DDC eller D5, noe som vil komplisere ting litt, men jeg skal glatt innrømme at jeg er lettere paranoid etter at pc'en nesten døde pga pumpesvikt.

 

Du kan også få tak i ferdige sett f eks hos Techbay eller Aquatuning, og selv om det er litt dyrere har du fordelen av norske priser og, iallfall hos techbay, mulighet for support. Dog, en god loop krever planlegging, det koster antagelig mer enn det smaker rent praktisk sett og det krever plass. Du må dessuten bestemme deg for om du vil ha ytelse eller stillhet, da disse vanligvis er litt kronglete å kombinere.

 

Mine to cent.

Lenke til kommentar

Krav for å starte med vannkjøling:

  • Penger
  • Interesse

 

Potensielle fordeler med vannkjøling:

  • Høyere kjølekapasitet
  • Mindre støy
  • Økt mulighet for overklokking
  • Du kan lettere eksperimentere med bong-kjøling, radiator-i-vannbøtte og lignende (for å bli enda mer geeky)
  • Stilig å se på
  • Lettere å jobbe i et kabinett enn med en gigantisk luftkjøler
  • Magnum E-Penis

Lenke til kommentar

Krav for å starte med vannkjøling:

  • Penger
  • Interesse

Potensielle fordeler med vannkjøling:

  • Høyere kjølekapasitet
  • Mindre støy
  • Økt mulighet for overklokking
  • Du kan lettere eksperimentere med bong-kjøling, radiator-i-vannbøtte og lignende (for å bli enda mer geeky)
  • Stilig å se på
  • Lettere å jobbe i et kabinett enn med en gigantisk luftkjøler
  • Magnum E-Penis

 

Jeg hadde en stor custom vannkjølingsloop med i7-930 og GTX 480 i SLI. Da jeg hadde dette brukte jeg 480-rad + 360-rad + 240-rad med en ganske sterk pumpe. Så jeg vil gjerne legge til litt annen fakta som er relevant om custom vannkjøling som du ikke nevnte.

 

Det er blant annet veldig tidkrevende og man må rense løpet etter cirka et år (variere etter hva slags vann man bruker - osv). I tillegg så er denne 'rensingen' veldig krevende. Men det er også farlig da selv en liten lekkasje kan ødelegge hele eller store deler av systemet - og ta livet av deg dersom du er uheldig.

 

- Jeg hadde custom vannkjøling i to år før jeg gjorde en liten feil når jeg skulle rense loopen som tok livet av min tidligere Corsair AX 1200W og begge GTX 480'ene..

 

Vær forsiktig og bruk god tid.. Dette var den eneste tingen jeg glemte å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville heller satset på dette, siden det har et ganske greit overskudd av kapasitet og du kan kjøle CPU og eventuelt et skjermkort uten at det høres ut som du har en hårføner i kassa di. Dog, det er opp til deg hva du vil satse på.

 

Aquatuning ser såpass billig ut fordi prisene er uten MVA, så du må legge på 25% for å få "riktig" pris.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Jeg ville heller satset på dette, siden det har et ganske greit overskudd av kapasitet og du kan kjøle CPU og eventuelt et skjermkort uten at det høres ut som du har en hårføner i kassa di. Dog, det er opp til deg hva du vil satse på.

 

Aquatuning ser såpass billig ut fordi prisene er uten MVA, så du må legge på 25% for å få "riktig" pris.

Hvor bra vil dette vannkjølingssettet være i forhold til phantek?
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller bruke et ferdig veskekjølt system fra Corsair eller Antec. De koster nesten ingen ting i forhold til disse entusiast vannkjølingssettene, de er relativt stille selv i turbo mode, og de kjøler veldig bra hvis kabinettet er egnet for denne løsningen. Jeg bruker det selv på G34 rigger som står inne og jobber mot f@h 24/7/365. Jeg har et hus med en åpen løsning fra sokkel til loft og disse 2 står nederst i hallen rett ved trappa, men det er ikke mulig å høre dem opp i stua en etasje opp.

1190448.jpeg

Hver av dem har 4 x CPU og dermed 4 X radiator / veskekjøling og ser slik ut inni:

1116816.jpeg

Eneste vedlikeholdet er å rense radiator(er) 2 - 3 ganger i året, noe som tar 2 minutter hver gang og jeg trenger ikke å stoppe maskinene. Med et luftkjølt system må maskinen stoppes og ut av huset for å kunne trykkluftspyles ved hver rengjøring. Jeg hadde tidligere luftkjølte systemer men har ikke angret et sekund på at jeg skiftet til veskekjøling. Man skal også gjøre mye galt her før evt. lekkasjer oppstår, som ofte skjer ved tradisjonelle vannkjølingssystemer.

 

På kontoret mitt har jeg et samme type system, men basert på SR2 som står under skrivebordet. CPUer er 2 x 5645 som er overklokket til 3.6GHz, og jeg må anstrenge meg for å høre suset fra radiatorviftene. CPU temp ligger på ca. 50 Celsius for SR2en og 35 Celsius i G34 kassene, og da snakker vi 100% load. Veskekjølingsettene som er vist her koster 439 kroner per enhet hos CDON + 49 kroner i frakt.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvor bra vil dette vannkjølingssettet være i forhold til phantek?

 

Litt vanskelig å si uten å ha testet, men settet fra XSPC, som jeg nevnte tidligere, slår en Phanteks PH-TC14PE med snaut 12 grader på en i7-950 klokket til 4 GHz og 1,25 V Vcore. Basert på testdata og generell erfaring vil jeg si at det settet jeg linket til sist vil kunne yte litt bedre, blant annet fordi det har en tykkere radiator og dermed mer kjøleflate. Alternativt kan du skru ned viftene og få samme ytelse som XSPC-settet med noe redusert støy.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller bruke et ferdig veskekjølt system fra Corsair eller Antec.

Stille? http://www.anandtech...h100-reviewed/6

 

.... Bytt ut de viftene som er på H100 med fire andre slik at du kan bruke push-pull så får du mye lavere temperatur uten bråk...

 

Tempen blir ikke så mye bedre, og det er det med å bruke tre ganger så mye penger på en H100 med vifter bare for å få det noen få grader lavere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...