Gå til innhold

Custom vannkjøling til 3930k. så lav pris som mulig, men fortsatt er bedre enn luftkjøling.


Anbefalte innlegg

Hvordan vil et h100 med 4 gentle typhoon yte i forhold til custom vannkjøling til samme pris?

 

Custom vannkjøling er alltid bedre (med mindre man kjøper noe skrap) og yter en god del bedre. I tillegg så kan du vannkjøle hele systemet og det støyer mindre da du ikke trenger spesielt gode vifter. På en annen side så er det ekstremt tidkrevende, koster en del penger og kan potensielt føre til katastrofe. Jeg tror at du kan få bra custom vannkjøling for CPUen til 2500-3000,- kr og cirka 4500-7500,- kr for hele systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vil et h100 med 4 gentle typhoon yte i forhold til custom vannkjøling til samme pris?

 

Custom vannkjøling er alltid bedre (med mindre man kjøper noe skrap) og yter en god del bedre. I tillegg så kan du vannkjøle hele systemet og det støyer mindre da du ikke trenger spesielt gode vifter. På en annen side så er det ekstremt tidkrevende, koster en del penger og kan potensielt føre til katastrofe. Jeg tror at du kan få bra custom vannkjøling for CPUen til 2500-3000,- kr og cirka 4500-7500,- kr for hele systemet.

til samme pris, 1300kr?
Lenke til kommentar

Dette settet fra Techbay koster ca. det samme som H100 (horribel pris forresten) og yter vel kanskje hakket bedre. Det består dog ikke av det man kan kalle kvalitetskomponenter, men det er sikkert et helt greit valg hvis man ikke skal utvide.

Prisen er med 4 vifter, Så: h100+vifter= 1200-1300.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller bruke et ferdig veskekjølt system fra Corsair eller Antec.

Stille? http://www.anandtech...h100-reviewed/6

Man må jo nesten se bort fra toppene i testen når de lar viftene kjøre med full load. Det er noe som ikke skjer i praksis hvis man velger riktig kabinett. Alle mine rigger er satt til Silent modus på hovedkortet og de er knapt hørbare (over bakgrunnstøyen) selv med fire radiatorer i hver. Til sammen står det 8 vifter inkl. PSU i hver rigg. Da snakker jeg om et normalt bomiljø som har balansert ventilasjonsanlegg som avgir sin del av bakgrunnstøyen.

 

Alt under 30 dBA er dessuten å regne som lydløst all den tid normal bakgrunnstøy i en vanlig bolig i dag ligger på 30 - 35 dBA. Hvis du måler bakgrunnstøyen med TV på normal styrke så ligger den omkring 45 dBA eller mer, men det at man er vant med at det er slik, gjør at opplevelsen ikke oppfattes som direkte støy, men en normal atmosfære.

 

Å bruke masse penger på å prøve få en PC til å avgi mindre enn 30 dBA støy er i beste fall veldig bortkastet, men egentlig direkte idiotisk og lar seg i praksis ikke gjøre annet enn i teorien. At det selges så enormt med utstyr for å redusere støy til ned mot 20 dBA slik reklamen forfekter viser bare at vi alle lar oss lure, og at reklamen virker for de som tjener penger på det.

 

Foreks. viser det seg at veldig få bærbare datamaskiner med tradisjonell harddisk avgir mindre enn 35 dBA, men at de i praksis oppleves som ganske stille. Skaff deg en støymåler, foreks. Voltcraft SL-100, som selges hos Clas Ohlson for ca. 850 kroner, og mål støyen omkring deg så vil du få deg en ganske solid overraskelse. Husk også at støyen fra en datamaskin må måles med avstand fra maskinen tilsvarende der hvor hodet er når man bruker maskinen.

 

Studioer og rom med spesielle krav til stillhet har naturlig nok andre krav og isolerer uønskede lyder fra å forurense omgivelsene.

 

Bare for å teste virkningen av ventilasjonsanlegget satte jeg det ned til et minimum, og da sank bakgrunnstøyen til 33,7 dBA. Tipper at hvis jeg slår det helt av så er vi ned mot 30 ett sted og da vil det definitivt merkes positivt, men i alle moderne boliger er det et krav om balansert ventilasjon så dette er vanestøy som finnes i de fleste hjem. Forskjellen fra 35 ned til 33,7 dBA er merkbar når man anstrenger seg for å legge merke til det, men i praksis, og blandet med alle andre lyder som er i en bolig, så merker man det knapt.

 

Forøvrig representerer en økning på 10 dB en dobling av lydens styrke generelt sett slik vi oppfatter den. http://www.plugin-tu....com/veiledere/

 

Det finnes datablader som bruker 3 eller 6 dB som en verdi for dobling av lyd, men da snakker vi om lydenergi og ikke slik lydbildet oppfattes for å si det enkelt. http://no.wikipedia....garitmisk_skala

 

Sitat

"1 dB er den minste lydtrykkforandringen vi kan høre.

Minst en tredobling av lydtrykket må til for at vi skal

oppfatte det som en fordobling av lyden. Det tilsvarer

en økning på 10 dB." Sitat slutt

 

Sitat hentet fra: http://ansatte.hials...ogst%C3%B8y.pdf

 

Tør jeg tippe på at kun et lite fåtall av dere som diskuterer støy, om noen, har egen støymåler! :green:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Dette settet fra Techbay koster ca. det samme som H100 (horribel pris forresten) og yter vel kanskje hakket bedre. Det består dog ikke av det man kan kalle kvalitetskomponenter, men det er sikkert et helt greit valg hvis man ikke skal utvide.

Prisen er med 4 vifter, Så: h100+vifter= 1200-1300.

 

Hæ? :hmm:

Lenke til kommentar

Kjøpe 4 vifter (AP-15) til H100 er jo bare totalt waste.

Radiatoren er så spinkel som man kan få det nærmest :p

Trenger kun 2

 

Jeg fikk cirka 7c lavere temps samt redusert støynivå med fire vifter i push pull da jeg byttet ut referanseviftene. Waste? Nei.

Men hva sjer hvis du bytter ut referanseviftene med bare to? Kunne du prøvd å ta ut 2 vifter og la to ligge igjen og se hvor stor forskjell det blir?
Lenke til kommentar

Hæ? :hmm:

 

H100 koster 800kr

4 vifter koster 600-700kr

 

da vil den koste 1400-1500kr.

 

Jeg så på Komplett.no-prisen som er hele 1200kr. CDON selger den for 800kr som er en mer jordnær pris. Uansett så ble det spurt om en sammenligning med custom vannkjøling til ca. samme pris som H100, ikke H100 pluss et lass vifter.

Lenke til kommentar

Hæ? :hmm:

 

H100 koster 800kr

4 vifter koster 600-700kr

 

da vil den koste 1400-1500kr.

Jeg så på Komplett.no-prisen som er hele 1200kr. CDON selger den for 800kr som er en mer jordnær pris. Uansett så ble det spurt om en sammenligning med custom vannkjøling til ca. samme pris som H100, ikke H100 pluss et lass vifter.

Jeg mente ihvertfall h100+vifter ;) Endret av okwepeokwe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...