Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valgte oppgave en og skrev 2 1/2 side. Satt til klokka 13 og var den eneste igjen tror jeg :) Jeg hadde med minnepenn, og læreren måtte til og med låne den av meg flere ganger..

 

Noen som har en nynorsk ordliste eller noe slikt?

 

Jeg bruker den blå/svarte nynorsk ordboka:) Mye bedre enn ordliste!

Lenke til kommentar

Skrev oppgave 5, men føler jeg bommet litt.... Det sto reflekter rundt hvorfor noen mennesker har behhov for å lage en livsløgn. Skrev om hvorfor og når men det ble ikke for og mot. Skulle jeg hatt det? :hmm: Hva gjorde dere andre som skrev oppgave 5?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrev oppgave 5, men føler jeg bommet litt.... Det sto reflekter rundt hvorfor noen mennesker har behhov for å lage en livsløgn. Skrev om hvorfor og når men det ble ikke for og mot. Skulle jeg hatt det? :hmm: Hva gjorde dere andre som skrev oppgave 5?

Tror ikke du bommet :) Er vel ikke så mye for og i mot når det gjelder livsløgner, enten er du det, eller så er du det ikke :D skrev samme oppgave!
Lenke til kommentar

Noe av det jeg fant til nynorsktentamen som jeg bruker nå også, ikke jeg som har skrevet det, kan være nyttig å ha!

 

 

Det som sensorer ikke liker er om du blander a - og - e - infinitiv! Bestem deg for å enten bruke e/a i slutten av infinitivene:) Har du begynt å skrive "å reise" og i neste setning skriver "å snakka" så har sensor allerede trukket deg ned på skalaen... Ler deg også hovedreglene for verb og substantiv!

 

Verb:

SLÅ OPP ALLE STERKE VERB OM DU ER USIKKER (sterke verb er de uten ending i presens, altså i nåtid, f.eks å eige. Det er "eig" i presens, dermed et sterkt verb som en bør slå opp om en ikke er bombesikker på at slik er det)

 

Svake verb kan være a eller e verb, og en regel som stemmer i 95 % av tilfellene er følgende:

Verbene som på bokmål i fortid (preteritum) har - et endelse, som f. eks jeg KASTET alle bøkene mine. KASTET = et - endelse og er dermed A - verb på nynorsk som betyr at verbet har en relativt lett bøyning:

Å kaste/kasta - kastar - kasta - har kasta

Andre verb: Å hoppe: På bokmål i fortid: Hoppet, dermed et A - verb på nynorsk: Å hoppe/hoppa - hoppar - hoppa - har hoppa.

 

Det folk lett "brenner seg" på i nynorsk er at de tror at "alt" ender på - a, og skriver f. eks "eg meinar at...." MEN SLIK ER DET IKKE! NYNORSK HAR OGSÅ E - VERB!

Nynorske e - verb er de verbene som IKKE ender på - et i fortid i bokmål, som f. eks å mene. Dette blir da på nynorsk: Å meine - MEINER - meinte - har meint

 

Nå blir folk gjerne forvirret pga det med infinitiver, men der skal du ikke ta hensyn til om verbet er et a eller e verb. Der skal du bare være konsekvent og bruke enten a/e endelse. Man kan f. eks skrive å meina, og i neste setning skrive "eg meiner". Dette er fordi man da har valgt a - endelse i infinitiv, men man ikke gjøre noe med at "å meine" er et E - verb, og man er nødt til å skrive "eg meiner". ALTSÅ INFINITIV: DRIT i hvilken type verb det er, bare skriv lik ending på alle verbene i infinitiv! Jeg velger alltid e - endelse fordi jeg da tenker mer på hvordan skriver, og slipper disse dumme feilene der jeg skriver " eg meinar" fordi jeg er så vant til å skrive alle ord med a - ending:)

 

 

Mye flere regler her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=956501 :)

Endret av annaaaa
Lenke til kommentar

Nokon som valgte oppgåve 3? Eg valgte den og skreiv leserinnlegg på 900 ord

 

Valgte den jeg og. Leserinnlegg på 837 ord tror jeg. Håper på 5, men får nok 4... håper sensor likte resonnementene mine da .)

Endret av PostSpareBanken
Lenke til kommentar

Hvordan vet man om det skal stå ein, ei eller eit foran? Finnes det en regel for det?

hankjønn, hunkjønn og intetkjønn? :-) ein foran hankjønn, ei foran hunkjønn (hokjønn) og eit foran intetkjønn (inkjekjønn) Tror jeg i hvert fall :-D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...