Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg oppretter denne tråden for de som har kommet opp i norsk skriftlig til eksamen 2012.

 

Noen er førnøyde, mens andre er misfornøyde med å komme opp i norsk. Selv er jeg ikke fornøyd, men jaja sånn er livet, og da er det bare å gjøre det beste ut av det!

 

Tenkte at vi kunne dele info og tanker rundt eksamen i denne tråden. Og jeg håper folk kan ta del i dette, så vi kan hjelpe hverandre med å oppnå et godt resultat på eksamen!

 

Norsk i grunnskolen 2012

 

Eksamensinformasjon

 

Onsdag 23.05. 2012: Hovedmål

Torsdag 24.05. 2012: Sidemål

Eksamenstid

5 klokketimer

 

Tema

Løgn og sannhet

 

Forberedelsesdag

I forberedelsestiden kan du lese om temaet Løgn og sannhet på disse nettsidene. Du kan også finne stoff andre steder, for eksempel i bøker eller på Internett. Tekstene i forberedelsesdelen er ment som inspirasjon til begge eksamensdagene, og flere oppgaver er nært knyttet til tekster i forberedelsesdelen.

Hovedsjangrene sakpreget tekst og skjønnlitterær tekst

Du skal skrive en sakpreget tekst på hovedmål onsdag 23.05, og en skjønnlitterær tekst på sidemål torsdag 24.05. Er du fritatt for vurdering med karakter i sidemål, skal du skrive hovedmål begge dagene.

Hjelpemidler

På eksamensdagene er alle hjelpemidler tillatt med unntak av oversettelsesprogram, Internett og verktøy som kan brukes til kommunikasjon.

Bruk av kilder

Når du velger å bruke stoff fra en eller flere kilder i en tekst, skal du oppgi hvilke kilder du har brukt. Du må oppgi navn på forfatter og tittel dersom kilden er hentet fra en bok. Dersom kilden er lastet ned fra Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastningsdato.

Praktiske opplysninger

  • Skriv inn topptekst med kandidatnummer, navn på skolen, nummer på oppgaven og sjanger som er valgt
  • Lag en bunntekst med sidetall og antall skrevne sider
  • Bruk skrifttype Verdana
  • Bruk skriftstørrelse 12
  • Bruk linjeavstand halvannen
  • Husk å lagre ofte

Praktiske opplysninger dersom du skriver på papir

  • Skriv kandidatnummer, navn på skole, nummer på oppgaven og sjanger som er valgt
  • Bruk godkjente innføringsark
  • Skriv med svart eller blå penn

Vurdering

Tekstene du har skrevet til eksamen, blir vurdert av to eksterne sensorer. Du skal få én karakter i hovedmål og én karakter i sidemål. Er du fritatt for vurdering med karakter i sidemål, får du én samlet karakter i hovedmål. Når sensor skal vurdere besvarelsene, skal han eller hun bruke skjemaet med kjennetegn på måloppnåelse. Skjemaet er det lenke til her: (A4 / A3)

Eksamenskarakteren skal settes på individuelt grunnlag, og karakterene, eller karakteren dersom du skriver på hovedmål begge dagene, skal gi uttrykk for den kompetansen du viser gjennom tekstene du har skrevet på eksamensdagene.

Alle sensorene har tilgang til plagiatkontrollprogram når de skal vurdere tekstene.

 

Nettside: http://pgsf.udir.no

Passord: Hemmeligheter?V12

 

Linker til øving:

 

Grammatikk/sjangerlære:

- http://www.norsksidene.no/

- http://www.korrekturavdelingen.no

 

I denne tråden ønsker vi ikke personlig prat mellom deltakere, men diskusjon om og rundt eksamen.

 

Alle skal holde seg innenfor temaet: EKSAMEN!

Endret av liisaa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempefint med en tråd for oss som skal opp i norsk også. :-) Selv er jeg veldig fornøyd. Alt er bedre enn matte!

 

Det er kanskje bedre om du, liisaa, skriver hovedmål og sidemål på eksamensdatoene i stedet for. Det er ikke alle som har bokmål til hovedmål, vet du. Selv har jeg nynorsk til hovedmål, og skal derfor ha nynorskeksamen 23. mai og bokmål 24.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

kom opp i norsk i fjor.

 

Det var en veldig stor lettelse. Husk alltid å les igjennom teksten flere ganger. Setningsoppbygning er veldig viktig. Sensor liker ikke lange og unødvendige setninger. Kom til handlingen fort, det er viktig.

Lenke til kommentar

Eg kom opp i norsk våren 2010, då eg gjekk ut av VGS. No studerer eg realfag, men om det er eitt fag eg er glad for at eg gjorde det bra i, så er det norsk. Rettskriving er ikkje berre "keisame" reglar. Når de presenterer dykk sjølve skriftleg, så er det utruleg viktig å kunna skriva korrekt, enkelt og forståeleg.

 

Hugs å bruka tida! Ikkje gå med ein gong de har moglegheita. Les over minst to gonger. Sjå på rettskriving, sjå på kommareglar, les setningane éin og éin for å høyra om dei er rotete eller lite forståelege.

 

Med det sagt, ynskjer eg de lukka til! :)

Endret av kjikvadrat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra initiativ Liisaa!!

Håpet på matte, men krysser fingrene for at norsk går greit :-)

 

Veldig fornøyd jeg, alt annet enn matte, hehe.

 

Vi har i værtfall fått beskjed om at lengden er viktig, 4 sider for en 3'er.. Og at sjangre er viktig.

 

Kan man ta med gamle tentamener på eksamen?

 

Må man virkelig skrive 4 sider for en 3`er? Er det fasit på det? Trodde det var innholdet som teller fremfor lengden, men kanskje jeg har gått glipp av noe.. :hm:

Lenke til kommentar

Einig med Wizzlee. Skriv teksten din, få fram poenga dine. Få med alt du treng. Ikkje "dauskriv" berre for å bruka areal på papiret. Det du skriv må ha tyngde. Om du skriv to eller 5 sider er forsåvidt uvesentleg, så lenge det du skriv har tyngde og er bra. Sensorane er ikkje ute etter å plaga elevane, men å sjå at de meistrar det skriftlege språket som er norsk, anten det er nynorsk eller bokmål.

 

Ikkje sit og tenk på kor mange sider du har skrive, men bekymr deg heller over om det du har skrive er bra nok. :)

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd jeg, alt annet enn matte, hehe.

 

Vi har i værtfall fått beskjed om at lengden er viktig, 4 sider for en 3'er.. Og at sjangre er viktig.

 

Kan man ta med gamle tentamener på eksamen?

 

Vi spurte om akkurat det på skolen i går, og fikk høre at det ikke er sidetallet som teller. Innholdet på 2-3 sider kan være nokså bedre enn 6 sider.

Lenke til kommentar

Ikke tenk på sidetallet, dere. Det er innholdet som teller! Det kan fort bli kjedelig om man legger til alt for mange uvesentlige detaljer, men man jo samtidig ha med nok detaljer så man skjønner hva det er snakk om.

 

Tenkte å tipse dere om en veldig nyttig side (om dere ikke allerede har oppdaget den): http://norsksidene.no/. Her er det sjangerlære, tegnsettingsregler, gramatikkregler, rettskrivingsregler og mye annet. I tillegg kan du øve deg på de forskjellige reglene. :-)

 

Edit: Ser nå at liisaa allerede har linket til denne siden. :-)

Endret av momi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...