Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valgte å skrive et kåseri i oppg. 5. Gikk helt greit. Tror ikke det gikk bedre enn mitt forrige kåseri. Jeg tror ikke jeg får høyere enn 5.

 

Nå handler det om å komme opp med en killer ide til i morgen. Skal skrive en del disposisjoner slik at jeg slipper å bruke tid på det i morgen :wee:

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som ikke forbereder meg til nynorsk eksamen i morgen? :) Har jo lov å ha med hjelpemidler, og jeg er ganske stødig i faget!

 

Vet ikke hvordan jeg skal forberede meg egentlig. Har en god karakter der, men jeg sliter med å komme opp med de gode historiene. Blir ofte kjedelig og A4.

Lenke til kommentar

Hvordan vet man om det skal stå ein, ei eller eit foran? Finnes det en regel for det?

hankjønn, hunkjønn og intetkjønn? :-) ein foran hankjønn, ei foran hunkjønn (hokjønn) og eit foran intetkjønn (inkjekjønn) Tror jeg i hvert fall :-D

 

Jeg mente, hvordan vet vi at det er hunkjønn, hankjønn eller intetkjønn :) Altså selve ordet.

Lenke til kommentar

Nå handler det om å komme opp med en killer ide til i morgen. Skal skrive en del disposisjoner slik at jeg slipper å bruke tid på det i morgen :wee:

 

Kan du legge ut ideene dine? :)

 

Selv vurderer jeg å skrive en novelle hvor hovedpersonen har løyet/blitt løyet til om noe alvorlig (vet ikke hva enda), og det ender i et selvmord. Jaddaaaa, orginalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som ikke forbereder meg til nynorsk eksamen i morgen? :) Har jo lov å ha med hjelpemidler, og jeg er ganske stødig i faget!

 

Vet ikke hvordan jeg skal forberede meg egentlig. Har en god karakter der, men jeg sliter med å komme opp med de gode historiene. Blir ofte kjedelig og A4.

 

Samme her. Må bare virkelig komme opp med en kjempeidé! Prøver å komme opp med noe som ikke alle skriver om. Selvmord, mobbing, sykdom, osv. er så oppbrukt føler jeg. Kan jo så klart bli gode historier av det også, men tror sensor ser etter noe som ikke alle skriver om. Noe som skiller seg ut ...

Endret av momi
Lenke til kommentar

Nå handler det om å komme opp med en killer ide til i morgen. Skal skrive en del disposisjoner slik at jeg slipper å bruke tid på det i morgen :wee:

 

Kan du legge ut ideene dine? :)

 

Selv vurderer jeg å skrive en novelle hvor hovedpersonen har løyet/blitt løyet til om noe alvorlig (vet ikke hva enda), og det ender i et selvmord. Jaddaaaa, orginalt

 

Vi får se :p Skal fokusere på en indre konflikt og skildre følelsene til hovedpersonen nøye. Da blir det mer "levende".

 

Har prøvd meg på selvmorsslutten selv, men det har aldri vært blant mine beste tekster. Faller ikke i smak hos læreren vår ihvertfall :hm:

 

kan jeg bruke en tekst jeg har skrevet før på prøven imorgen? den ligger kun på it's learning og ikke noe annet sted tror jeg, så det burde gå greit i forhold til plagiat ikke sant?

 

Hvis teksten er din, kan du godt bruke den. Om den treffer oppgaven, selvfølgelig. :wee:

Lenke til kommentar

Noe alvorlig en kan løye om er for eksempel:

adopsjon

utroskap

abortert et søsken

At et familiemedlem fortsatt er i live

 

Jeg tok også oppgave 5, tror ikke man har feil dersom man ikke diskuterer for og imot, man skulle jo bare fortelle hvorfor man kommer med livsløgner!;)

 

Skal man alltid bruke hnnar istedet for hennes? Uansett hva? Jeg synes det virker litt rart, men nå snakker jeg jo ikke nynorsk heller.

Og heter det i mørket eller i mørkret?

mørket:) og hennar er riktig ja

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om en bra side med nynorske grammatikkregler? :-)

 

http://nynorskoversetter.com/nynorsk-regler/

 

Valgte å skrive et kåseri i oppg. 5. Gikk helt greit. Tror ikke det gikk bedre enn mitt forrige kåseri. Jeg tror ikke jeg får høyere enn 5.

 

Nå handler det om å komme opp med en killer ide til i morgen. Skal skrive en del disposisjoner slik at jeg slipper å bruke tid på det i morgen :wee:

 

Hva er egentlig disposisjon? Tanker?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om en bra side med nynorske grammatikkregler? :-)

 

http://nynorskoverse...nynorsk-regler/

 

Valgte å skrive et kåseri i oppg. 5. Gikk helt greit. Tror ikke det gikk bedre enn mitt forrige kåseri. Jeg tror ikke jeg får høyere enn 5.

 

Nå handler det om å komme opp med en killer ide til i morgen. Skal skrive en del disposisjoner slik at jeg slipper å bruke tid på det i morgen :wee:

 

Hva er egentlig disposisjon? Tanker?

 

Jeg vil kalle det en slags oppskrift på en historie eller artikkel. Skriv fra begynnelse til slutt i stikkordsform. Hvilken konflikt skal det være? Hvordan starter det? Hvordan slutter det? Da slipper du sitte i morgen og ikke ane hva du skal skrive om. Har funket hver gang for meg så jeg skal minst ha to klar til i morgen :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...