Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var mange oppgaver, men som flere har sagt så var ikke vanskelighetsgraden veldig høy. Jeg klarte ikke oppgave 7c, og rakk ikke oppgave 10, men det er vel egentlig bare min egen feil, da jeg kladdet alle oppgavene i både del 1 og 2, noe jeg nå har lært av(skal aldri mer kladde). Men det skal sies at det er første gang jeg opplever at jeg ikke har tid til å bruke noe tid på å gruble over de vanskelige oppgavene. Åpnet ikke regelboka en gang i løpet av eksamen, og det gikk i ett fra jeg begynte kl.9 til jeg leverte inn kl.2, likevel hadde jeg rett og slett ikke tid til å gruble noe over oppgave 10 eller 7c.

Jævlig irriterende når jeg nå ser hvor lett oppgave 10 egentlig er! :wallbash:

Føler med deg på oppgave 10, er nesten dårlig gjort å gi en så lett oppgave... Man blir jo lurt..
Lenke til kommentar

Har lest forhåndssensurrapporten, og er en ting jeg stusser på. Det står at for å få full uttelling på oppgave 9b) og c), må en gi begrunnelse for svaret. Oppgaveteksten lyder:

"På figur 1 er det tegnet en skisse av grafen til en annen funksjon g. Skriv funksjonsuttrykket g(x) på samme form som i a)"

 

Noen flere som stiller skepsis til dette? Selv fikk jeg til begge oppgavene, uten å begrunne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble henvist til forhåndssensuren når jeg klagde på for mye arbeid. Ser ut som om de til dels innrømmer at det var noe mye arbeid, men skjønner ikke hvorfor det står at vanskelighetsgraden var høy. Jeg er en typisk 4'er-elev i matematikk, og følte ikke at oppgavene i seg selv skremte meg, problemet lå i arbeidsmengden.

Lenke til kommentar

Ble henvist til forhåndssensuren når jeg klagde på for mye arbeid. Ser ut som om de til dels innrømmer at det var noe mye arbeid, men skjønner ikke hvorfor det står at vanskelighetsgraden var høy. Jeg er en typisk 4'er-elev i matematikk, og følte ikke at oppgavene i seg selv skremte meg, problemet lå i arbeidsmengden.

 

Helt enig!

Lenke til kommentar

Hadde vært supert om noen kunne forklare meg hvordan man skal svare på spørsmål 8a. Min opplevelse av denne oppgaven er at det er for få opplysninger til at man skal kunne bevise at alfa= 0,5x. Er det ved hjelp av konstruksjon man finner ut dette? Ingen vinkler er opplyst, og for meg er det desto merkeligere at det er mulig å svare på dette spørsmålet.

 

Håper på fornuftige svar :-)

Endret av Paul J
Lenke til kommentar

Ikke heng deg altfor mye opp i spesifikke vinkler og hvordan tegningen er skissert. Tenk abstrakt. Tenk via det du vet om trekanter, firkanter og sirkler. Hvilken setninger kan du? Vinkelsummer er viktig å ha kontroll på. Skal du vise at noe er lik noe så vil det si at du må finne en sammenheng, det kan være en stor formel hvor både venstre side og høyre side av det du skal vise er med. Periferivinkelsetningen burde du komme på når det er snakk om at en vinkel er halvparten av en annen vinkel.

 

Det er en fordel å lage seg et "geometrisk" arbeidsark til eksamen der man lister all nytting informasjon. Alle oppgavene er "enkle". Med det mener jeg at trinnene man må ta for å nå løsning er begrenset. Når du først ser den så er det snakk om å skrive en linje og så er du ferdig. Når man brainstormer så er det viktig å ikke kjøre seg fast på en tankesti med grunnantakelser som ikke er riktig. Som f.eks. at ingen vinkler er oppgitt og derfor klarer jeg ikke oppgaven. Stort sett så kan oppgaver løses på flere måter. Den sensor er ute etter er vanligvis den mest elegante løsningen. Husk at oppgavene er konstruert baklengs. Du får ikke oppgaver som de ikke vet om kan løses. Ofte er oppgavene så enkle at de er skrevet på en slik måte at du blir forvirret. Den implisitte informasjonen du trenger for å løse oppgavene er og veldig begrenset. Med implisitt informasjon mener jeg noe så enkelt som at summen av vinklene i firkanten er 360 grader. Den lille informasjonen som er skrevet inn på oppgaven og oppgitt i teksten er som oftest veldig nyttig og kan nyttes direkte i oppgaveløsningen. Bortsett fra sannsynlighet. Da er 99% BS for å gjøre et tema som er lett vanskelig ved forvirring.

Lenke til kommentar

Hadde vært supert om noen kunne forklare meg hvordan man skal svare på spørsmål 8a. Min opplevelse av denne oppgaven er at det er for få opplysninger til at man skal kunne bevise at alfa= 0,5x. Er det ved hjelp av konstruksjon man finner ut dette? Ingen vinkler er opplyst, og for meg er det desto merkeligere at det er mulig å svare på dette spørsmålet.

 

Håper på fornuftige svar :-)

For det første er det viktig å merke seg at "Buen BCD=X". Dette betyr at vinkelen med toppunkt i sentrum fra B og D = X (dette er en sentralvinkel). Periferivinkelen som spenner over samme bue (altså α) vil være halvparten så stor som buen BCD. Dette vil si at α=X/2

Endret av sinfo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva fikk folket? Selv fikk jeg 5 og er ikke helt fornøyd. Er det mulig å få tilbake besvarelsen? Tenkte å se på den, for så å evt. klage dersom jeg oppdager noe feil ved sensor sine vurderinger. Hvis jeg har bommet på oppgaven er det helt fair. Er det mulig å få igjen besvarelsen for så å vurdere evt. klage?

Lenke til kommentar

Hva fikk folket? Selv fikk jeg 5 og er ikke helt fornøyd. Er det mulig å få tilbake besvarelsen? Tenkte å se på den, for så å evt. klage dersom jeg oppdager noe feil ved sensor sine vurderinger. Hvis jeg har bommet på oppgaven er det helt fair. Er det mulig å få igjen besvarelsen for så å vurdere evt. klage?

Samme, men tar det ikke så veldig tungt. R1 er lett, og det er bare å gå opp på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...