Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Noen her som har laget "huskelapp" til eksamen? Tenkte over ting man burde kunne, men som kanskje ikke sitter helt (:p). Kan være kjekt å ha på del 2 (så slipper man å åpne grunnboken/formelsamlingen hele tiden), men er litt usikker på hva jeg burde prioritere på et slikt ark.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Noen teknikere som er god med TI-Nspire? Står fast teknisk med en oppgave som følger:

 

Figuren (på arket) hviser en kvartsirkel med radius tre og sentrium i origo. En tangent i punktet P (på kvartsirkelen) skjærer koordinatene i A og B.

 

Kvartsirkelen er grafen til funksjonen f gitt ved:

 

f(x) = √(9-x^(2)) x inneholder (0,3)

 

Punktet P har førstekoordinat a. Det kan vises at likningen for tangenten er:

 

 

y = ((−a)/(√(9-a^(2))))*x+((9)/(√(9-a^(2))))

 

Fikk en oppgave der jeg skulle bestemme koordinatene til punktene A og B uttrykt ved a. Jeg ville tegne denne tangenten inn i TI-Nspire men tydeligvis ville ikke det samarbeide. Skjønner ikke helt hvorfor? Halvsirkelen kommer inn, men ikke likningen til tangenten. Noen som vet hvorfor?

 

Man kan jo regne det ut ved å si A er skjæringspunktet med x-aksen og B er skjæringspunktet med y-aksen.

 

y = 0 ---> x = 9/a

 

Da har vi A = (9/a , 0) og B = (0 , √(9-a^(2))

Lenke til kommentar

Geometrien har jeg fått god kontroll på nå som jeg har løst alle de tidligere eksamensoppgavene. Sirkellikningen er ikke så vanskelig så lenge man kan kombinere den med parameterfremstillingen og eventuell skjæring mellom sirkler og graf. Jeg syns alle sannsynlighetsoppgavene som har vært egentlig ikke har vært så vanskelig. En liten deloppgave som kan løses gjerne hypergeometrisk eller "manuelt". Så er det en del hvor totalsannsynlighet regnes ut og en del med bayessetningen. Det er bare å kjenne igjen modellen egentlig å plugge inn tallene. Jeg tror vi kan få bevis for en eller annen setning på del 1. Altså et ledet bevis der deloppgavene hjelper en på vei.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi får sirkelligningen, men ikke i kombinasjon med parameterframstillinger. Dette var jo gitt på høst 2011 eksamen, de gir ikke sånne oppgaver på rad. Jeg tror vi skal bevise sirkelligningen ved hjelp av vektorregning på del 1. Ellers tror jeg vi får dette:

 

Del 1:

Derivasjonsoppgaver

Polynomdivisjon og ulikheter med polynomet

Logaritmefunksjon hvor vi skal drøfte funksjonen og skissere grafen

Bevise sirkelligning med vektorer

 

Del 2:

Sannsynlighetsoppgave

Vektorfunksjoner som kolliderer osv.

Bevis en setning

Lenke til kommentar

Har på mystisk vis glemt hvorfor jeg som førsteklassing har meldt meg opp, og er irritert på meg selv fordi jeg har mast meg til å få ta den selv om jeg for få dager siden lå på sykehus med hjerneblødning; Nervene begynner å få tak på meg, og frykten skylder over meg... Forståelsen er spikret, men på tampen føles en del av formlene så bortgjemt i hodet... Min største frykt nå er å glemme grunnleggende derivasjonsregler på del 1, men fortsatt huske de 12 fundamentale partiklene av materie, samt deres spin og ladninger. Skulle ønske sensor ga poeng for sånt... Vi har alle vært der. Mer irriterende blir det ikke.

 

Uansett: May the odds be ever in your favour.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er ønskelig at vi skriver sannsynligheten i prosent eller som desimaltall når sannsynligheten er oppgitt i prosent i oppgaven?

 

Er da ikke så mye merarbeid å gjøre begge deler vel?

 

Nei, nei, men tenkte om det var en av delene som var mer ønskelig :) like så greit å skrive begge

Lenke til kommentar

Geometrien har jeg fått god kontroll på nå som jeg har løst alle de tidligere eksamensoppgavene. Sirkellikningen er ikke så vanskelig så lenge man kan kombinere den med parameterfremstillingen og eventuell skjæring mellom sirkler og graf. Jeg syns alle sannsynlighetsoppgavene som har vært egentlig ikke har vært så vanskelig. En liten deloppgave som kan løses gjerne hypergeometrisk eller "manuelt". Så er det en del hvor totalsannsynlighet regnes ut og en del med bayessetningen. Det er bare å kjenne igjen modellen egentlig å plugge inn tallene. Jeg tror vi kan få bevis for en eller annen setning på del 1. Altså et ledet bevis der deloppgavene hjelper en på vei.

 

Kom over et brev som var sendt til sinus(matteboken), angående det at de hadde tatt med sirkellikning uten at det hadde vært en del av pensum. Husker ikke om det var vår eller høst 2011. Ut i fra det brevet virker det ikke som parameterfremstilling for sirkel lenger er en del av R1 pensum. Så lenge man kan det som står i vurdering/sensorveiledningen om sirkellikning og samtidig er trygg på vektorregning, tror jeg det skal gå bra:)

Eksamen blir sikkert lagt opp på samme måte som de siste årene. Sannsynlighet enten på del 1 eller 2(kommer helt sikkert på del 2). Del 1 pleier for min del stort sett å gå greit, synes kanskje oppgave 2 har en tendens til å være vanskelig dersom den omhandler bevis. Håper også det ikke blir for mye geometri på del 2, men også noe vektor/funksjonsoppgaver. Er ikke veldig god på geometridelen:/ Håper også de legger til en lett sisteoppgave på del 2 som kun går på forståelse:)

Lenke til kommentar

Hva vil dere si er tilstrekkelig forklaring mtp bevise tallrekker osv? f.eks. at (2n-1),2n,(2n+1) er tre naturlige tall som følger hverandre i tallrekken. Holder det å si at 2n blir ett tall og at dette tallet -1 blir tallet før dette i tallrekken og dette tallet +1 blir tallet over? Det er jo så innlysende, hvor mye forklaring trenger man?

Lenke til kommentar

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H11/REA3022_Matematikk_R1_H11.pdf

 

Hei,

 

sliter med denne oppgaven. Hvordan skal jeg løse oppgave To sirkler med samme radius har sentrum i henholdsvis A og B . Sirklene tangerer hverandre

i punktet P .

Sirkelen med sentrum i A har likningen

x2  y2  6x  4y 12  0

Sirkelen med sentrum i B har likningen

x2  y2 6x 12y  20  0

a) Vis ved regning at sentrum i sirklene har koordinatene A3, 2 og B3, 6.

b) Forklar at punktene A, P og B alle ligger på en rett linje l .

Vis at punktet P har koordinatene P 0, 2 .

c) Finn en parameterframstilling til l.

d) Linjen l skjærer sirkelen med sentrum i B også i punktet C .

Bestem koordinatene til punktet C . ?

Lenke til kommentar

http://www.udir.no/U...tikk_R1_H11.pdf

Hei,

sliter med denne oppgaven. Hvordan skal jeg løse oppgave To sirkler med samme radius har sentrum i henholdsvis A og B . Sirklene tangerer hverandre

i punktet P .

Sirkelen med sentrum i A har likningen

x2  y2  6x  4y 12  0

Sirkelen med sentrum i B har likningen

x2  y2 6x 12y  20  0

a) Vis ved regning at sentrum i sirklene har koordinatene A3, 2 og B3, 6.

b) Forklar at punktene A, P og B alle ligger på en rett linje l .

Vis at punktet P har koordinatene P 0, 2 .

c) Finn en parameterframstilling til l.

d) Linjen l skjærer sirkelen med sentrum i B også i punktet C .

Bestem koordinatene til punktet C . ?

Det finnes fasiter der ute, men jeg har godt av å gå igjennom det selv, så.Dessuten er jeg nettopp introdusert til latex,så da må man jo prøve ut litt.

a)

Sentrum i A:

chart?cht=tx&chl=x^2+y^2+6x+4y-12=0

chart?cht=tx&chl=x^2+6x+(\frac{6}{2})^2+y^2+4y+(\frac{4}{2})^2=12+(\frac{6}{2})^2+(\frac{4}{2})^2

chart?cht=tx&chl=(x+3)^2+(x+2)^2=5^2

 

Sentrum i B:

chart?cht=tx&chl=x^2+y^2-6x-12y+20=0

chart?cht=tx&chl=x^2-6x+(\frac{6}{2})^2+y^2-12y+(\frac{12}{2})^2=(\frac{6}{2})^2+(\frac{12}{2})^2-20

chart?cht=tx&chl=(x-3)^2+(y-6)^2=5^2

 

b)

chart?cht=tx&chl=\vec{AP}=\text{k}\cdot\vec{AB}

chart?cht=tx&chl=\vec{AP}=\frac{1}{2}\cdot\vec{AB}=\frac{1}{2}\cdot[3+3,6+2]=[3,4]

chart?cht=tx&chl=\vec{OP}=\vec{OA}+\vec{AP}=[-3,-2]+[3,4]=[-3+3,-2+4]=[0,2]

 

c)

l går igjennom punktet P(0,2) og er parallell med chart?cht=tx&chl=\vec{AP}=[3,4]

p><p>\end{cases}

 

d)

chart?cht=tx&chl=(x-3)^2+(y-6)^2=5^2

chart?cht=tx&chl=(3t-3)^2+((2+4t)-6)^2=5^2

chart?cht=tx&chl=9t^2-18t+9+16t^2-32t+16-25=0

chart?cht=tx&chl=25t^2-50t=0

chart?cht=tx&chl=25t(t-2)=0

chart?cht=tx&chl=t=0 \vee t=2

t=0 er i startpunktet hvor sirklene tangerer hverandre, så t=2 er punktet vi er ute etter

p><p>\text{c}(3\cdot2,2+4\cdot2)=(6,10)

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...