Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare poster her for å få denne i mine innlegg jeg. Kom opp i R1, heldigvis. Jeg slapp unna Spansk! : ) Vanligvis ligger jeg på en 5 - 6 i matte, så dette burde gå relativt greit, men morsomt å se hva alle andre gjør for å forberede seg. Selv tenker jeg å sette av en dag til hvert kapittel og bare jobbe meg sakte men sikkert igjennom boka fra perm til perm. Deretter bruker jeg vel resten av tiden jeg har til overs for å gå igjennom litt gamle eksamener og sove.

Lenke til kommentar

Ble også trukket opp i R1. Kommer nok til å gjøre som DexterMorgan med å ta ett kapittel hver dag og deretter gå gjennom gamle eksamener.

 

Sliter dog litt med kapittel 8 så får ta meg skikkelig i naken og gå gjennom den. Kap 7 går knirkfritt, men det er noe med kap 8 altså. Hadde kontroll på alle blåoppgaver på vår prøve i nevnte kapittel men fryste helt opp ang vektor i funksjoner.

 

Må vell også jobbe med geometri, men handsdown det kjedeligste temaet å jobbe med.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å regne gjennom boka og eksamensoppgaver/eksempelsoppgaver. Jeg satser på å komme gjennom boka før fredag/lørdag, jeg gjør de oppgavene som er interessante, men utelater oppgaver som "Tegn grafen til 10^x" osv. Dersom det er noe dere ikke forstår og som mattelæreren deres ikke kan forklare anbefaler jeg å bruke lektor thue: https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/ Dette er en fantastisk side hvor lektor thue har lagt ut videoer med gjennomgang av teori og eksempelsoppgaver for heler R1-pensum. Han er veldig flink.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Genialt!

Satser nok på å gå frem på noe lik måte. Regner alle sluttoppgavene i delkapitlene, og satser på å være ferdig til helga. Dessverre var jeg så "dum" og regnet alle eksamnene som har blitt gitt siden 2008 til tentamen, så er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det etter å ha regnet oppgavene i boka. Noen som har noen tips til flere gode oppgaver som er noe lik eksamensoppgavene? :)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det samme som deg j95, de fleste eksamenene ble gjort før tentamen. Tenkte jeg skulle se litt på eksempelsoppgaver på forlagene sine sider, bruker selv sinus. Ellers så tenker jeg å planlegge litt hva jeg skal øve på til hver del mtp tidligere eksamener og formler vi skal kunne. Det har for eksempel ikke blitt gitt sannsynlighetsoppgaver på del 1 om jeg husker rett. Ellers så pleier det å komme en bevisoppgave i geometridelen, sikkert Pytagoras. Pugge derivasjonsreglene og hvordan enkelte logaritmefunksjoner ser ut, vi blir sikkert spurt om å skissere en graf på del 1. Jeg sliter også litt med vektorfunksjoner, så jeg skal jobbe litt ekstra med dette.

 

Mattelæreren vår er ganske sikker på at vi får sirkelligningen, da dette nettopp er tatt inn i kompetansemålene. Vi skal sikkert resonnere oss frem til den ved hjelp av vektorer.

 

Har noen andre tips til hva som kan være lurt å øve på?

Endret av Waffleboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt observert. Det ser ut som at sirkelligningen vektlegges ganske mye, det er i allefall skrevet mye om nettopp dette i vurderingsveiledningen: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Vurderingsveiledninger_2012/Vurderingsveiledning_Matematikk_VGO_2012_BM.pdf.

Anbefaler å lese gjennom dette, fikk egentlig litt sjokk da jeg så oppgavene om sirkelligninger fra i fjor. Vi har ikke lært noe om dette. Det står heller ikke noe om dette i matteboka vår, sinus fra 2007.

 

Ellers vil jeg tro vektorer og vektorfunksjoner også vil utgjøre en stor del ettersom at det her kan dras inn flere tema som derivasjon, geometri osv.

Lenke til kommentar

Hei! Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven her:

 

Vi har to esker. I eske 1 er det tre hvite og fem grønne kuler. I eske 2 er det fem hvite og tre grønne kuler. Du kaster et kronestykke. Hvis du får krone, trekker du tre kuler fra eske 1. Hvis du får mynt, trekker du tre kuler fra eske 2. Du trakk tre grønne kuler i et slikt forsøk. Hva er sannsynligheten for at du trakk dem fra eske I?

Lenke til kommentar

Er det noen som har en god "mal" for føring av skjæringspunktene mellom koordinataksene og en parameterfremstilling? Slik jeg gjør det nå blir det bare rot..

 

Hvis du skal finne skjæringspunktet til x-aksa setter du y=0 i ligninga. Hvis du skal finne skjæringspunktet til y-aksa setter du x=0. Da får du ut en t-verdi. t-verdien setter du inn i den motsatte ligningen.

 

Hei! Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven her:

 

Vi har to esker. I eske 1 er det tre hvite og fem grønne kuler. I eske 2 er det fem hvite og tre grønne kuler. Du kaster et kronestykke. Hvis du får krone, trekker du tre kuler fra eske 1. Hvis du får mynt, trekker du tre kuler fra eske 2. Du trakk tre grønne kuler i et slikt forsøk. Hva er sannsynligheten for at du trakk dem fra eske I?

 

Jeg får til svar 0,9%. Stemmer dette? Mulig jeg tar feil. Satt det opp i et "tre"-system og finner ut at det først er 0,5 sjanse for at han får mynt. Deretter blir det 3/8 for å trekke hvit, 2/7 for å trekke hvit igjen og 1/6 for å trekke hvit til slutt. Jeg ganga sammen alle disse tallene og kom frem til 0,9%. Har du noen fasit?

Lenke til kommentar

Er det noen som har en god "mal" for føring av skjæringspunktene mellom koordinataksene og en parameterfremstilling? Slik jeg gjør det nå blir det bare rot..

 

Hvis du skal finne skjæringspunktet til x-aksa setter du y=0 i ligninga. Hvis du skal finne skjæringspunktet til y-aksa setter du x=0. Da får du ut en t-verdi. t-verdien setter du inn i den motsatte ligningen.

 

Jeg kan framgangsmåten, jeg lurer bare på om noen har en fin måte å sette dette opp på slik at det ikke ser rotete ut. Man kommer langt med god føring. En i klassen min ble satt ned fra 6 til 5- da føringen var dårlig (veldig dårlig). Slik rettes det også på eksamen.

Lenke til kommentar

Er det noen som har en god "mal" for føring av skjæringspunktene mellom koordinataksene og en parameterfremstilling? Slik jeg gjør det nå blir det bare rot..

 

Hvis du skal finne skjæringspunktet til x-aksa setter du y=0 i ligninga. Hvis du skal finne skjæringspunktet til y-aksa setter du x=0. Da får du ut en t-verdi. t-verdien setter du inn i den motsatte ligningen.

 

Hei! Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven her:

 

Vi har to esker. I eske 1 er det tre hvite og fem grønne kuler. I eske 2 er det fem hvite og tre grønne kuler. Du kaster et kronestykke. Hvis du får krone, trekker du tre kuler fra eske 1. Hvis du får mynt, trekker du tre kuler fra eske 2. Du trakk tre grønne kuler i et slikt forsøk. Hva er sannsynligheten for at du trakk dem fra eske I?

 

Jeg får til svar 0,9%. Stemmer dette? Mulig jeg tar feil. Satt det opp i et "tre"-system og finner ut at det først er 0,5 sjanse for at han får mynt. Deretter blir det 3/8 for å trekke hvit, 2/7 for å trekke hvit igjen og 1/6 for å trekke hvit til slutt. Jeg ganga sammen alle disse tallene og kom frem til 0,9%. Har du noen fasit?

 

Svaret er 10/11 som er 0,9. Men det er grønne kuler han trekker.

Lenke til kommentar

Har nå regnet meg gjennom en del av eksamenene som tidligere har blitt gitt, og ser at det er en ting jeg kan for dårlig, og det er bevis og geometrioppgaver hvor man skal forklare diverse ting. Føler meg veldig trygg på alt som har med funksjoner, derivasjon, generell algebra og sannsynlighet, men ikke typiske geometrioppgaver hvor du skal forklare hvorfor den vinkelen er som den er osv.. Har når 5 dager å forberede meg på før eksamen, og lurer derfor på om dere kan komme med noe tips om hvordan jeg bør legge opp de siste dagene med tanke på å bli så god som mulig på dette?

Lenke til kommentar

Har nå regnet meg gjennom en del av eksamenene som tidligere har blitt gitt, og ser at det er en ting jeg kan for dårlig, og det er bevis og geometrioppgaver hvor man skal forklare diverse ting. Føler meg veldig trygg på alt som har med funksjoner, derivasjon, generell algebra og sannsynlighet, men ikke typiske geometrioppgaver hvor du skal forklare hvorfor den vinkelen er som den er osv.. Har når 5 dager å forberede meg på før eksamen, og lurer derfor på om dere kan komme med noe tips om hvordan jeg bør legge opp de siste dagene med tanke på å bli så god som mulig på dette?

 

Det er lett å jobbe med ting du er god og trygg på, mens det blir tyngre og mindre motiverende og jobbe med ting du føler er vanskelig. Jeg vil tro at hemmeligheten er at en basically må tyne seg gjennom det og virkelig gå inn for å kunne stoffet du føler er vanskelig. Sjekk ut videoer av Lektor Thue, PatrickJMT og Khan Academy på delkapitler du føler er vanskelig og gå inn med et mindsett som tilsier at dette skal jeg naile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...