Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de som lurer på oppgave 7c og digitalt verktøy, så er det lagt opp til at man skal bruke EQUA --> Solve (Casio). Her la jeg inn:

 

(5/2)*e^(-x/2) = x

 

Dermed vil vi få den x-verdien hvor f(x) = x, altså like lange, og vi har en likebeint trekant.

Man vil da få en x = 1,3, som jeg ser noen har skrevet over her. Satt lenge å grublet på hvordan løse den mest elegant, da jeg synes en løsning i f.eks. geogebra ikke ville se like bra ut :)

Lenke til kommentar

Det står "Bestem det største arealet som trekanten kan ha.". Sier du at du bruker N-spire og sånn og har riktig svar skal du få full uttelling vel?

 

Jeg forklarte at jeg hadde kommet frem til svaret ved hjelp av graph-funksjonen på kalkulatoren.. Så regner med at det går greit. Er alltid like usikker på hva sensor krever av svar, så på denne eksamenen valgte jeg å føre alt jeg hadde gjort i hver minste detalj, sånn at det ikke skulle være noen tvil :roll:

Jeg sa jeg brukte grafverktøy i N-spire, og analyserte grafen og fant maksimum-punktet(toppunktet)

Lenke til kommentar

Til de som lurer på oppgave 7c og digitalt verktøy, så er det lagt opp til at man skal bruke EQUA --> Solve (Casio). Her la jeg inn:

 

(5/2)*e^(-x/2) = x

 

Dermed vil vi få den x-verdien hvor f(x) = x, altså like lange, og vi har en likebeint trekant.

Man vil da få en x = 1,3, som jeg ser noen har skrevet over her. Satt lenge å grublet på hvordan løse den mest elegant, da jeg synes en løsning i f.eks. geogebra ikke ville se like bra ut

kan ha en analytisk tilnærming via Lamberts Omegafunksjon (dette er sjølsagt ikke pensum i R1)

 

chart?cht=tx&chl=\frac{5}{4}=\frac{x}{2}e^{x\over 2}

 

chart?cht=tx&chl=x=2*W(\frac{5}{4})\approx 1,3

 

http://www.wolframal...=2*W%285%2F4%29

Lenke til kommentar

Var det noen andre enn meg som løste oppgave 8 b på følgende måte:?

 

Vi kan skrive vinkel BCD på to måter.

 

1. Den rette linjen gjennom fra B gjennom C deles i to vinkler. Dermed har vi sammenhengen:

 

BCD+beta=180 som gir BCD=180-beta

 

2. BCD inngår også i en firkant der vi kan skrive vinkelsummen på følgende måte:

 

BCD+CDA+alpha+ABC=360

 

Her må vi se på CDA og ABC. Av figuren fremkommer det at de to vinklene samlet spenner over en sirkel på 360 grader. Da de ligger på vinkelperiferien begge to kan vi skrive:

 

2(CDA+ABC)=360 og dermed CDA+ABC=180. Dette setter vi inn vinkelsummen for firkanten og finner:

 

BCD=360-alpha-180 som vi av a) kan omforme til BCD=0,5(360-0,5x)

 

Da setter vi de to utrykkene lik hverandre og finner:

 

BCD=BCD som gir 180-beta=0,5(350-0,5x)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på at diagonalen i 10a) ble det samme som radius før rett etter jeg hadde levert, utrolig frustrerende...

Hah. Du er ikke den eneste.

Det er det eneste jeg irriterer meg over etter å ha levert + måten jeg endte opp med å løse oppgaven på var helt hemma.

Satte inn i GeoGebra, og fant ut (etter jeg leverte) at jeg hadde satt A rett nedenfor x-aksen, ikke på -.-

Fikk 3.01 som svar -.-

Endret av Lars-P
Lenke til kommentar

Jeg syns også det virket som det var en større arbeidsmengde på denne eksamenen enn det har vært tidligere. Følte at alt måtte gå helt knirkefritt hvis jeg skulle rekke alle oppgavene i dag, altså null tid til å gruble/fundere/lete etter ting i læreboka osv. Hvis R2 over helga har lignende arbeidsmengde, må jeg nok gå for løsningen nevnt over her og ikke kladde (alt), og forhåpentligvis komme i gang med del 2 før klokka 11 og.

Lenke til kommentar

Fant nettopp ut at 6eren ryker for godt. I tillegg til de to geometrioppgavene (8b og c) har jeg en feil i oppgaven der vi skulle finne avstanden fra punkt til parameter, for jeg brukte hele parameteren som den ene vektoren i skalarproduktet, mens man (av en eller annen grunn) egentlig bare skal ha retningsvektoren. Svaret skal bli 2,12.

 

Jeg visste med en gang at da jeg fikk to verdier for t-komponenten, så måtte det være noe feil. Nå har jeg sløst bort sjansen på å få den desidert viktigste karakteren i eksamenstiden.

Lenke til kommentar

Dette gikk rett og slett rett i dass. Og hvorfor i alle dager fikk vi så mange oppgaver på så lite tid? Man skal vel få tid til å gruble litt på oppgavene, eller er det slik at med det samme vi ser oppgaven skal vi også se løsningen...? Forferdelig eksamen.

 

Noen som vet hvordan det å ta opp igjen eksamener fungerer?

Lenke til kommentar

Dette gikk rett og slett rett i dass. Og hvorfor i alle dager fikk vi så mange oppgaver på så lite tid? Man skal vel få tid til å gruble litt på oppgavene, eller er det slik at med det samme vi ser oppgaven skal vi også se løsningen...? Forferdelig eksamen.

 

Noen som vet hvordan det å ta opp igjen eksamener fungerer?

du melder deg opp på privatistweb.no og tar eksamen på nytt høst eller vår. hvordan du jobber fram mot eksamen er opp til deg selv

Lenke til kommentar

Hadde ikkje eksamen sjølv, skal ha R2. Har derfor spionert litt her for å ha en peikepinn om korleis R2 kan bli. Men til alle som syntes det blei for dårlig tid:

 

KLAG, KLAG, KLAG!!

 

Send e-post til udir. Det er skikkelig lurt. Om det er mange som klager over dårlig tid vil sensorane kanskje ta eit nytt møte og bli enige om å sette ned grensene et hakk. Berre et lite tips.

Lenke til kommentar

Hadde ikkje eksamen sjølv, skal ha R2. Har derfor spionert litt her for å ha en peikepinn om korleis R2 kan bli. Men til alle som syntes det blei for dårlig tid:

 

KLAG, KLAG, KLAG!!

 

Send e-post til udir. Det er skikkelig lurt. Om det er mange som klager over dårlig tid vil sensorane kanskje ta eit nytt møte og bli enige om å sette ned grensene et hakk. Berre et lite tips.

Jeg rakk alle(og rakk og se igjennom de jeg var usikre på) og følte jeg fikk sett over nok, men gjør ikke noe for meg om grensen blir satt ned. Hvis mange gjør det kan jeg også gjøre det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...