Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

Det er et gammelt ønske fra ff-fantaster som har florert på forum i mange år uten at ønsket er oppfyllet, kan ikke se hva som skulle gjøre at det plutselig nå ble en realitet?

Hvorfor skulle det _ikke_ bli en realitet? Dette er ett ønske som er lettere å innfri ettersom kjøpekraft går oppover - folk har mer penger å bruke, men ønsker kanskje ikke å gå for det dyreste i butikken.

Kanskje Canon og Nikon endelig har lyttet til folk?

Hva er "bra nok" og en lav nok pris? Jeg ville tro at det er lite å spare i produksjonen ved å simplifisere/nedskallere elementer av innmaten i kameraet. Tviler på at f.eks en 24mp sensor er betydelig billigere å produsere enn en 30+ sensor. Mulig man kan spare en liten sum på huset, men neppe noe som gir tusenvis i utslag på salgsprisen.

 

Prisene settes nok ofte basert på forventet salgstall etter en eller annen formel, og ikke nødvendigvis kun etter den reelle produksjonskostnaden.

 

Tor

Det er da strengt tatt opp til deg å definere hva du ønsker å legge penger i, og hva som er 'billig' og 'bra nok' for deg. Jeg ser ett marked for FF mellom f.eks. 7D og 5D MKIII, og med mine preferanser kan det være interessant.

 

Du nevner jo forsåvidt noe interessant i siste ledd: Det er nettopp etterspørselen etter ett slikt kamera som får meg til å tro at det er sannsynlig flere vil komme med 'rimeligere' FF hus, og prise det slik at det faktisk vil selges.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det _ikke_ bli en realitet? Dette er ett ønske som er lettere å innfri ettersom kjøpekraft går oppover - folk har mer penger å bruke, men ønsker kanskje ikke å gå for det dyreste i butikken.

Kanskje Canon og Nikon endelig har lyttet til folk?

Om kjøpekraften har gått opp totalt sett i kamerasalgets verden aner jeg ikke - vi i Norge er kun en rosin i i kaka og har neppe påvirkningsmuligheter. Jeg sier ikke at det aldri vil skje, men at man i forum som dette finnes noen ihuga ff-tilhengere som har ønsket seg dette i mange år - men hittil uten noe gehør.

 

Det er da strengt tatt opp til deg å definere hva du ønsker å legge penger i, og hva som er 'billig' og 'bra nok' for deg. Jeg ser ett marked for FF mellom f.eks. 7D og 5D MKIII, og med mine preferanser kan det være interessant.

Nå spurte jeg vel deg om hva du mener spesifikasjonen bør være og hvordan få dette til uten å tappe salget av 5Dmk3 (som nok og vil begynne å falle i pris om ikke lenge). Vel, allerede har du 5Dmk2 som ligger mellom de to nevnte kameraene i pris.

 

Skal man så lage et nytt hus som er noe bedre/moderne enn mk2 er jeg redd man kjapt nærmer seg mk3. "Problemet" pr i dag er vel heller at mk3 har en latterlig høy pris nå i starten, men vil antagelig falle ned mot 20.000,- før året er omme. Og dermed kan det tenkes at et nytt entrylevel ff vil måtte slite i konkurransen med mk3 rimelig kjapt.

 

Du nevner jo forsåvidt noe interessant i siste ledd: Det er nettopp etterspørselen etter ett slikt kamera som får meg til å tro at det er sannsynlig flere vil komme med 'rimeligere' FF hus, og prise det slik at det faktisk vil selges.

 

Hvordan vet du at etterspørselen er særlig stor for et litt rimeligere ff-hus? Jeg husker ikke i farten andel av salget som ff står for, men det er ikke mange prosentene. Etter min mening er ff en nisje i den total sammenhengen.

 

Men som jeg har nevnt før vet man aldri helt sikkert hva produsentene gjør, dog har det inntil nå vært rimelig forutsigbart å mene noe om det. Årsakene til at de ikke har satset mer på ff over tid kan være mange, både produksjonskostnader og reell (mangel på) etterspørsel totalt sett. Er marginalene allerede små for dagens ff-salg vil det bli vanskelig å få noe fornuftig ut av en light-utgave.

 

Selvsagt kan de lansere nesten hva som helst hvis de vil, men til slutt skal de tross alt tjene på det de produserer.

 

Tor

Lenke til kommentar

Skal man så lage et nytt hus som er noe bedre/moderne enn mk2 er jeg redd man kjapt nærmer seg mk3.

Det er vel liten tvil om at det er et marked for billig FF. Både Canon 5D og 5D MK II er jo nettopp billige FF-hus og har vært en kjempesuksess for Canon. Så det er ikke snakk om et nytt marked, men et som har vært der i mange år allerede. Bilig er jo et relativt begrep og disse husene er jo billige med tanke på at du må betale 2-3 x så mye for high end modell med eksakt samme bildekvalitet. Det samme kan jo sies om Nikon D700 og Sonys rimeligste som vel ikke produseres lenger.

 

Det interessante nå er jo at både 5D MK III og D800 er løftet et hakk i forhold til forgjengerne. 5D med byggekvalitet og AF-system og D800 med (foreløpig) superhøy oppløsning. Canon kan jo fortsett å selge 5D Mk II som billigere FF i flere år hvis de ønsker, men teknologien går jo fremover med tanke på LCD-skjermer, bildeprosessor, AF-moduler osv så det er sikkert ikke noen fordel å ha alt for gamle modeller i prod som bruker utgåtte deler.

 

Og det virker jo fornuftig å komme med noe rundt 15000 som kan prises litt ut fra hva markedet tåler. Jeg er spent på hva D600 vil bety både i bildekvalitet og pris selv om jeg ikke har noe voldsomt behov for FF selv. Jeg er forøvrig enig i at sensoren neppe er så mye dyrere for 36MP enn 24MP eller 12MP siden det er arealet som er det viktige for pris, men det er masse ting de kan kutte rundt. Enklere mekanikk, lavere byggekvalitet, mindre buffer, lavere prosesserignskrav pga lavere bildefrekvens osv. Om Canon vil svare på NIkon med en enklere modell er en mulighet, en annen er at de svarer på D800 med en noe bedre modell og dumper prisen på 5D Mk III.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Og det virker jo fornuftig å komme med noe rundt 15000 som kan prises litt ut fra hva markedet tåler. Jeg er spent på hva D600 vil bety både i bildekvalitet og pris selv om jeg ikke har noe voldsomt behov for FF selv. Jeg er forøvrig enig i at sensoren neppe er så mye dyrere for 36MP enn 24MP eller 12MP siden det er arealet som er det viktige for pris, men det er masse ting de kan kutte rundt. Enklere mekanikk, lavere byggekvalitet, mindre buffer, lavere prosesserignskrav pga lavere bildefrekvens osv. Om Canon vil svare på NIkon med en enklere modell er en mulighet, en annen er at de svarer på D800 med en noe bedre modell og dumper prisen på 5D Mk III.

 

Personlig synes jeg ikke at et magert/ribba entrylevel-ff til rundt 15.000,- er særlig billig eller interessant. Foreløpig er ikke noe lansert heller, selv om ryktene mener at Nikon kommer med et eller annet (på den andre siden er det visst og de som mener det er et cropkamera med Sonys 24mp sensor, men tiden får vise hva som er hva).

 

Jeg kan stor sett bare snakke ut i fra Canons kamera siden jeg kjenner de best og der har jeg litt problemer med å se hvor de skal kutte f.eks 5DIII ned for å nær halvere prisen uten at det likevel blir en betydelig konkurrent til mk3 eller ikke "bedre" enn mk2 som fremdeles produseres. Selvsagt kan man ta et mk2 og gi det en ny skjerm, lettere hus, etc og beholde sensoren fra mk2 - men høres det særlig smart ut egentlig? Og ny skjerm f.eks koster ikke mindre enn den gamle.

 

Selvsagt er alt mulig i prinsippet, så man kan nok forsimple f.eks 5Dmk2 ved å lage et plastikkhus og bruke det meste av innmaten fra det samme, men hva oppnår man egentlig i forhold til å bare fortsette med produsere mk2? Et nytt navn?

 

Mulig det er enklere for Nikon for alt hva jeg vet å lage et eller annet nedover siden de antagelig har pr i dag muligheten med en annen ny ff-sensor som kan være med på å segmentere bedre. På den annen side kan det jo tenkes at et nytt ff-hus fra Nikon med færre mp kan være tenkt å konkurrere direkte med 5Dmk3 - på samme måte som flere mener Canon kommer med et ff-hus med 30+mp for å konkurrere med D800.

 

Et problem med et billigere ff-hus er og at over en viss tid vil både D800 og 5Dmk3 falle betydelig i pris, dvs når salget normaliseres. Dermed vil avstanden ned til et billig ff-hus nødvendigvis skrumpe ganske mye. Spørsmålet blir da om hvor langt ned de kan gå i pris på det billige ff-huset, for det må og falle i pris for å opprettholde nødvendig avstand. Man må ikke glemme at både D800 og 5Dmk3 for tiden er såpass ferske at prisene enda er skyhøye.

 

Men mange (inklusive meg) skulle nok ønske at ff-hus generelt var rimeligere, selv tror jeg at det er de lave totalsalgstallene som er den største årsaken til at prisene ser ut til å forbli høye kontra cropkamera (selvfølgelig koster det nok noe mer å produsere en ff-sensor, men ikke så mye som forskjellene i kameraprisene er).

 

Selv kommer jeg nok til å forløpig beholde 5DII og heller vente og se hva 7Dmk2 vil bli. Blir 7Dmk2 kun småoppgradringer blir det neppe til at jeg bytter ut mitt 7D heller med det første. Kamera på nivå med 5D og 7D er egentlig svært kostbare etter min mening og for min del bør uskiftinger gi godt merkbare forbedringer i praksis.

 

Tor

Lenke til kommentar

Selvsagt er alt mulig i prinsippet, så man kan nok forsimple f.eks 5Dmk2 ved å lage et plastikkhus og bruke det meste av innmaten fra det samme, men hva oppnår man egentlig i forhold til å bare fortsette med produsere mk2? Et nytt navn?

Man oppnår å bruke komponenter som er i bruk i andre hus og fortsatt tilgjengelige på markedet/ i produksjon samt kunne selge FF i et nytt segment. Mye billigere å lage blir det kanskje ikke, men med nok features fjernet blir det ingen reell konkurrent til 5D Mk III. Marginene blir sikkert litt lavere, men det er nettopp slik Canon og Nikon gjør det med crop-husene så hvorfor ikke med FF?

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Førstepost oppdatert med ny post av gammelt rykte om at neste 7D får aps-h sensor. For meg er det dårlige nyheter, og jeg tror ikke Canon gjør det. 7D har vært en utrolig suksess for Canon, og jeg tror de vil komme med en ny "proff-klasse" utgave av 7D.

Hvorfor skulle aps-h være dårlige nyheter? Om det blir 70D som ligger på 7D nivå og 7D får større sensor eller om 7D Mk II fortsetter med samme sensorstørrelse kan vel ikke spille noen rolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som nevnt i 7D-tråden, så betviler jeg at vi får se en mk II dette året. Jeg har store problemer med å forstå at det kommer en ny 7D når Canon nå har annonsert en relativt merkbare firmware-oppdatering av vår "gamle" 7D.

 

Jeg ser at det er mange rykter både på sensor fronten, om en sammenslåing med xxd-serien i en ny 70D og som sagt ryktene om en mk II.

 

Når det kommer en erstatter til 7D så håper jeg inderlig vi får den som en mk II, men tipper på at vi ikke ser den før tidligst over nyttår.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle aps-h være dårlige nyheter? Om det blir 70D som ligger på 7D nivå og 7D får større sensor eller om 7D Mk II fortsetter med samme sensorstørrelse kan vel ikke spille noen rolle.

Hvis 7DMkII ikke er APS-C crop, så tror jeg det blir mange som blir grinete. De fleste som har kjøpt 7D har nok kjøpt den fordi den er crop i tillegg til rask. Og har da også handlet optikk deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7D passer egentelig ikke inn i rekken til Canon, den burde ha vært en 60D, og 60D burde ha vært en 500D.

 

At Canon kanskje går tilbake til sitt gamle system og lar etterfølgeren hete 70D ser jeg ingen problemer i sålenge ytelsene er forbedret i forholdt til 7D.

 

Hvis 7D MkII skal bli et sports FF kamera ser jeg heller ikke poenget med dette siden 5D mkIII dekker dette relativt bra.

 

Men dette blir hypoteser, og den som lever for se :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle aps-h være dårlige nyheter? Om det blir 70D som ligger på 7D nivå og 7D får større sensor eller om 7D Mk II fortsetter med samme sensorstørrelse kan vel ikke spille noen rolle.

Aps-h vil neppe støtte ef-s objektiver, og dessuten er 1.6 crop en fordel for naturfoto. En eventuell 70D som bare blir liggende på samme nivå som en nesten 3 år gammel 7D vil jeg kalle en skuffelse. Aps-h er mest attraktivt for de som har FF i dag og som ønsker litt mer rekkevidde på teleobjektivene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I gode tider: Canon splitter xxD serien i 60D og 7D (2 kameraer = mer volum = mer salg)

I dårlige tider: Canon slår dette sammen igjen til 70D

 

Eller så kan en jo spekulere i at hele hensikten med 60D var å bremse utviklingen i xxD serien, slik at de nå med en eventuell 70D legger den der 60D burde vært i utgangspunktet. (selv om jeg personlig ikke er fan i svingbar skjerm og den kjipe topp lcd'en de har på 60D) Man kan risikere at 70D rett og slett blir en 7D med nytt navn.(penger spart for Canon)

 

Mange skriver også at de tror 7D2 blir et billig FF kamera. Men hvordan skal de klare dette uten å stikke kjepper i hjulene for 5D3. Da må de i så fall fire på spesifikasjonene. En 7D med FF sensor er jo praktisk talt en 5D3.

 

Jeg tror også at APS-H formatet er borte for godt. Kanskje det var dette formatet de egentlig burde brukt i 7D for å separere modellene bedre.

 

Det ser ut som at Canon har viklet seg inn i en skikkelig vase her, men de finner sikkert på noe lurt til slutt.

 

Må bare vente å se hva som kommer:)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Nå blir 7D oppdatert med ny firmware i august. Denne midtlivs oppdateringen er jo en skikkelig oppdatering av et topp kamera.

 

Jeg tror ikke vi ser noen ny 7D før neste høst. Kanskje det tar lenger tid også. Men jeg tror den kommer. Poenget med 7D er (imho) at det er et "pro" crop kamera. Det er rett og slett kameraet for fuglefotografer og andre som er over snittet interessert men ikke har behov for (og kanskje til og med ikke ønsker seg) FF.

 

Med dårligere økonomiske tider tror jeg egentlig salget av 7D serien med oppdatert firmware kan gå opp, fordi endel som tidligere ville luktet på 5D ser det blir for dyrt. Jeg mener det er utenkelig med en 7DmkII med noe annet enn APS-C format - rett og slett fordi det da ikke er en 7D.

 

Jeg er ganske sikker på at Canon har tjent endel på 7D og ikke er fremmed for å oppdatere det.

 

Det betyr ikke at jeg ikke tror det kan komme et billigere innstegs FF kamera. Men det kommer ikke til å dekke samme nisje som 7D og vil derfor antakelig hete noe annet. 6D? 9D? kanskje til og med XXD hvis de lager en virkelig billig FF, eller XXXD...

 

APS-H er for tiden død. Det betyr jo ikke at det ikke kan gjenopplives, men jeg tror ikke modellen vil hete 7D. Egentlig tror jeg ikke den vil bli gjenopplivet av økonomiske årsaker. Jeg tror man heller fortsetter med FF og APS-C.

 

Såvidt jeg forstår det fra andre fora blir det likevel ikke noe vesentlig nytt fra Canon sensormessig før de lager en fabrikk som kan lage sensorer med nyere teknologi (her skulle jeg gjerne hatt en referanse). Det er vanskelig å gå for store investeringer i dagens økonomiske klima, og jordskjelvet gjorde det neppe enklere.

 

 

Disclaimer: Alt i ovenfortående innelgg er synsing. Jeg er en glad amatør som liker Canon, eier et 7D, og dermed ser poenget med akkurat denne modellen.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Poenget med 7D er (imho) at det er et "pro" crop kamera. Det er rett og slett kameraet for fuglefotografer og andre som er over snittet interessert men ikke har behov for (og kanskje til og med ikke ønsker seg) FF.

Jeg vil si at du har skjønt det - det er mange der ute som ønsker et Pro crop-kamera.(Hei Nikon, hvor er D400?)

 

FF og smal DOF er "the shit" når man er på de forskjellige diskusjonsfora, og jeg ser de samme holdningene hos enkelte medlemmer i fotoklubben. Men faktum er at det er tullprat. Det finnes like gode argumenter for å velge en crop sensor som en FF sensor. Det handler om hvilket uttrykk man ønsker. Men det er alltid behov for rask og allsidig AF, værtettet hus, og høy skuddtakt; uansett sensorstørrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...