Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

I FF-segmentet kan man vel klassifisere en eventuell fullformat D7000 som entrylevel? Alle andre hus som er i produksjon i dag, er jo iallefall ett nivå over D7000 på ergonomi og spesifikasjoner (sett bort fra sensor, naturligvis).

 

Alt er mulig, men når jeg hører begrepet 'entry-level ff' får jeg opp bilder av en D3200 på netthinnen, med forvokst speilhus og FX-sensor. Begrepet er derfor lite beskrivende for mine forventninger til f.eks. D600.

Hadde egentlig bestemt meg for å vente på den, men idag ga jeg, i et svakt øyeblikk etter og ble D800-eier, men det blir vel egentlig temmelig off-topic

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttrykket "entrylevel-ff" er vel bare noe som har oppstått i ymse fora på nettet, men sånn jeg tolker det vil dette være et rimelig(ere) fullformathus, sannsynligvis strippet for de mer avanserte funksjonene i dyrere serier. Når jeg skriver "strippet" blir det også litt feil, for ryktene rundt D600 tyder på at det vil få helt kurante egenskaper for de fleste former for fotografering (kanskje med unntak av action).

 

Jeg tror vi snakker om hverandre - jeg snakker ikke om hva eventuelle brukere tenker, det vil jo være svært individuelt. Men heller på hva CaNikon tenker når de lager husene, og ikke minst markedsfører de.

 

Og her skulle man vel tro at Canon og Nikon vet hva brukerne vil ha. Når de lager 5D/D800 og 1D/D3, har de ganske sikkert forhørt seg blant brukerne (som ofte er profesjonelle fotografer). I og med at disse husene er store er det nærliggende å tro at tilbakemeldingene fra kundegruppen er at de vil ha størrelse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny spec-liste for 7d Mark II:

24MP – an all new sensor with phase AF on chip and noticeably lower noise than the current 18MP.

1Dx/5D3 based AF system.

10 FPS.

ISO 100-25600.

High speed video, with still capture.

Improved durability and sealing.

Available this year.

 

Tviler på vi får se alt dette, men det begynner å ligne noe!

Lenke til kommentar

Tviler på vi får se alt dette, men det begynner å ligne noe!

Skal det være noe vits i å oppgradere må nok specen se omtrent slik ut. 24MP er ikke nødvendig, men alt dette finnes jo allerede på konkurrerende modeller (men ikke alt på en modell) så skal en ny versjon vare litt er nok dette minimumskravene.

Lenke til kommentar

Tviler på vi får se alt dette, men det begynner å ligne noe!

Skal det være noe vits i å oppgradere må nok specen se omtrent slik ut. 24MP er ikke nødvendig, men alt dette finnes jo allerede på konkurrerende modeller (men ikke alt på en modell) så skal en ny versjon vare litt er nok dette minimumskravene.

Jeg har ikke fulgt med på alle crop-kamera som har kommet, men hvilke modeller har 10 fps med autofokus for hvert bilde, 61 punkters AF system?

Jeg håper på så høye specs så mulig, og ser vi på suksessen til 7D bør det være i Canons interesse å lage et kamera som får alle med 7D til å oppdradere.

Lenke til kommentar

Tviler på at det kommer til høsten, men når det kommer tror jeg det blir bra. 7D er for entusiastene, og skal vi som allerede har 7D oppgradere holder det ikke at de lanserer oppgradering med nærmest uvesentlige forskjeller sånn de gjør når de går fra 50D til 60D og fra 600D til 650D.

 

Spesifikasjonene over høres bra ut, men jeg er skeptisk til 24mp. Selv IDX har kun 18mp og 5DmkIII har 22mp. Jeg vil mye heller ha virkelig god filkvalitet på 18mp enn ørlite bedre enn nå på 24mp.

Lenke til kommentar

Tviler på vi får se alt dette, men det begynner å ligne noe!

Skal det være noe vits i å oppgradere må nok specen se omtrent slik ut. 24MP er ikke nødvendig, men alt dette finnes jo allerede på konkurrerende modeller (men ikke alt på en modell) så skal en ny versjon vare litt er nok dette minimumskravene.

Jeg har ikke fulgt med på alle crop-kamera som har kommet, men hvilke modeller har 10 fps med autofokus for hvert bilde, 61 punkters AF system?

Jeg håper på så høye specs så mulig, og ser vi på suksessen til 7D bør det være i Canons interesse å lage et kamera som får alle med 7D til å oppdradere.

Jeg ser ikke kun crop-kameraer som konkurrenter. High end crop-kameraer må nok finne seg i å konkurrere med FF også, se på alle 7D vs 5D Mk II trådene på forumene for eks. Jeg sa heller ikke at det er et enkelt kamera som matcher specen eskakt (det er det sjelden), men det finnes kameraer som har alle disse egenskapene allerede og skal Canon lansere nytt high end crop vil det være rart om de ikke lager et kamera som matcher høyeste spec som finnes fra før.

Selv begrenset til crop er f.eks Sony A77 ganske nærme allerede, med 24MP, PDAF under videoopptak (riktignok med begrensinger), 12 bilder i sekundet med AF, 1080p60 video og en veldig bra sensor. A77 har ikke så mange AF-punkter, men Nikon har jo hatt sitt 51-punkters system fra D300 kom. Forøvrig er ikke antall punkter så essensielt når du kommer opp i så mange, det er andre egenskaper i AF-systemet som er mye viktigere og her er nok Canon system vesentlig bedre enn det du finner i A77 og der er nok Nikon en mye hardere konkurrent.

 

Edit: Rettet 99 til 77

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tror fortsatt ikke at 7D II er aktuelt, blir heller en 70D, 7D er 60D'en vi aldri så og 60D'en skulle heller vært 500D.

 

Hvis Canon kommer med en 7D II med disse spesifikasjonene tror jeg at det vil spise mye av pro-markedet, 7D har jo blitt valgt av flere profesjonelle bruker siden det leverer.

Med de samme spesifikasjonene i en 70D vil nok være bedre for Canon siden 70D høres simplere ut og jeg tror mange proffe vil ha aversjoner mot og kjøpe det da "mobbefaktoren"

Lenke til kommentar

Blir sikkert et bra kamera. 24Mpx (jeg tror selv det blir 22Mpx) er ikke noe problem. 18Mpx sensoren til Canon var en forbedring i forhold til 15Mpx utgaven. Og ettersom det har gått ganske lang tid siden 18Mpx sensoren ble lansert, så vil jeg tro at en etterfølger vil være klart bedre.

Håper det ikke blir 24mp, etter min erfaring er allerede 18mp sensoren i 7D mer enn krevende nok angående optikken. Foreløpig har vel Canon det siste året vist at de ikke øker antallet mp utover det eksisterende, så det er håp at de begrenser seg videre også og heller forbedrer teknologien for å få mer ut av de eksisterende nivåene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tror fortsatt ikke at 7D II er aktuelt, blir heller en 70D, 7D er 60D'en vi aldri så og 60D'en skulle heller vært 500D.

 

Hvis Canon kommer med en 7D II med disse spesifikasjonene tror jeg at det vil spise mye av pro-markedet, 7D har jo blitt valgt av flere profesjonelle bruker siden det leverer.

Med de samme spesifikasjonene i en 70D vil nok være bedre for Canon siden 70D høres simplere ut og jeg tror mange proffe vil ha aversjoner mot og kjøpe det da "mobbefaktoren"

 

Jeg har sikkert før nevnt mine meninger om dette, og forstår ikke helt hvordan du kommer til dine konklusjoner? 7D er verd mye bare som navn, mye mer enn et 60D/70D så hvorfor skyte ei gullhøne til fordel for en kylling?

 

Hva gjør det om et 7Dmk2 spiser av promarkedet? Mk1 har gjort det hele tiden, og 7D må sees på som mer et pro cropkamera enn kun et entusiastkamera, den plassen kan nok heller et 60D/70D få. Behovet for et proff cropkamera med turbo er nok større enn mange aner - og jeg tipper 7D tilfører Canon mye salg av lange objektiver.

 

Hvorfor må proffe bare holde seg til ff?

 

Men jeg tror ikke mk2 kommer før godt ut i neste år, og at 70D kommer dette året. Jeg er mest redd for at Canon vil typisk nok prise 7Dmk2 som et proffkamera og at det dermed blir lenge til en mer levelig pris nås - ihvertfall etter min målestokk for fornuft.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ser vi på Nikon, så vil jeg si at det virker som om de mener at proffene holder seg til FF; jeg ser ingen annen grunn til at de ikke har kommet med D400.

 

Jeg er enig med Tor, at det virker mer sannsynlig at 7DMkII kommer neste år. 7D er jo fortsatt et rimelig kapabelt hus ;)

 

Jeg er dog usikker på om 70D kommer allerede nå; men kommer den, så er det med en ny sensor. Og da håper jeg de kommer med en sensor som er noe mer kapabel enn den i 650D/EOS-M. Der var det litt for lite nytt synes jeg.

Lenke til kommentar

Håper det ikke blir 24mp, etter min erfaring er allerede 18mp sensoren i 7D mer enn krevende nok angående optikken.

Jeg er usikker på om det er antall megapiksler som gjør at 7D er såpass krevende. Jeg mistenker heller at det har med et ugunstig design på lavpassfilteret.

 

Ser vi på de Nikon D3200, Sony NEX-7/A77 (og Olympus Om-D E-M5), så har de alle samme pikseltetthet. Så vidt jeg har skjønt på de testene jeg har lest, så er ikke disse sensorene like kresne på optikken som 18Mpx sensoren til Canon.

Lenke til kommentar

Håper det ikke blir 24mp, etter min erfaring er allerede 18mp sensoren i 7D mer enn krevende nok angående optikken.

Jeg er usikker på om det er antall megapiksler som gjør at 7D er såpass krevende. Jeg mistenker heller at det har med et ugunstig design på lavpassfilteret.

 

Ser vi på de Nikon D3200, Sony NEX-7/A77 (og Olympus Om-D E-M5), så har de alle samme pikseltetthet. Så vidt jeg har skjønt på de testene jeg har lest, så er ikke disse sensorene like kresne på optikken som 18Mpx sensoren til Canon.

Det er vel sagt at filteret er temmelig "sterkt" - noe som kan stemme siden filene fra 7D vanligvis behøver mer oppskarping enn de fleste er vant med fra andre kamera. Men hvorvidt dette har noe med kresenheten til optikken å gjøre er jeg usikker på, tidligere er det nevnt at det er oppløsningen som er hovedårsaken. Hvor kresne de andre nevnte kameraene er kontra 7D er jeg ikke kjent med, men det er jo antydet at D800 er rimelig kresen på glasset.

 

For egen del vil jeg se det som et stort minus dersom et 7Dmk2 får et større antall mp som så igjen øker kresenheten til optikken, da kan jeg antagelig ikke bruke 150-500'n som allerede sliter litt på mk1. I såfall blir ikke mk2 noe aktuelt kamera for meg fordi jeg har ikke tenkt å kjøpe rådyrt originalglass.

 

Vi får se når kameraet kommer - en ting er sikkert: Jeg blir ikke dyktigere med mk2 enn med mk1.

 

Tor

Lenke til kommentar

da håper jeg de kommer med en sensor som er noe mer kapabel enn den i 650D/EOS-M. Der var det litt for lite nytt synes jeg.

Inntil Canon beviser noe annet tror jeg bestemt at de pr nå ikke har noe nytt av betydning å komme med på sensorfronten, altså er de på stedet hvil - noe 5Dmk3 og viste med all tydelighet. På samme tid kan man dog kanskje påstå at de andre produsentene ikke har så mye mer å vise til, med unntak av D800 muligens hvor Sony har skapt en usedvanlig god sensor som skiller seg ut i de lavere ISO-områdene, men deres 24mp cropsensor ser ikke ut til å blåse andre av banen.

 

Jeg tror at med dagens sensorteknologi ligger taket for best over-all rundt 18-20mp for crop og totalen taper seg når man går over 20mp.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror at med dagens sensorteknologi ligger taket for best over-all rundt 18-20mp for crop og totalen taper seg når man går over 20mp.

Det er mulig du har rett. Nå er det forsåvidt greit om de holder seg der fremover også; og heller konsentrerer seg om DR og støy-ytelsen på høy ISO.

 

Nei - så hvorfor tror vi på nissen og casher ut igjen og igjen til ingen nytte :hrm:

 

Tor

For min del, så liker jeg å pusle med noe nytt ved jevne mellomrom :) Det er min unnskyldning.

 

Jeg har jo hatt en del Canon utstyr tidligere, og bortsett fra elendig byggekvalitet på enkelte ting (intern blits, 50mm f/1.4), så er det greie kameraer å bruke. Så en ny 7D (eller 70D) med god ISO 6400 ytelse kan være det som skal til for å lure meg tilbake dit.

Lenke til kommentar

Vi får se når kameraet kommer - en ting er sikkert: Jeg blir ikke dyktigere med mk2 enn med mk1.

 

Tor

Jeg blir heller ikke en bedre fotograf med Mk2, men med høyere ISO vel jeg kunne ta flere bilder av fugler i dårlig lys og med bedre/raskere AF vil forhåpentligvis treffprosenten øke noe. Og derfor er jeg klar til å kjøpe Mk2 straks (hvis) den kommer.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...