Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

Da får du betydelig bedre ISO-egenskaper enn 7DmkII vil klare.

 

Jeg for min del skulle gjerne hatt såpass gode ISO-egenskaper at min 400mm f/5.6 ble brukbar til raske motiver som fugler i skumringen, men det skjer nok ikke før tidligst om en del år. ;)

 

Siden ingen andre produsenter ser ut til å klare vesentlig bedre enn Canons 3 år gamle 18mp-sensor, stiller jeg meg tvilende til om neste generasjons sensor i 7D vil være vesentlig bedre enn dagens. Ørsmå forskjeller, selvsagt, men jeg gjetter på forskjeller av typen 50D til 7D, og ikke noe kvantesprang. Det klarer de jo ikke engang i sine FF-hus hva ISO angår.

 

Jeg gjetter på nettsyting uten sidestykke når 7DmkII lanseres og det fortsatt ikke er spesielt lurt å bruke ISO 6400 i bilder der detaljer er viktig. :)

Jeg tror ikke man skal se helt bort fra at Canon kan klare å få den nye cropsensoren til å gi et trinn bedre ISO-ytelse. Inntil nå er det stort sett den gamle fra 2009 de har småmekket på. Sensoren i 5Dmk3 skuffet meg litt, men jeg antar at selv den er mer eller mindre basert på samme teknologi som i mk2.

 

Inntil det kommer betydelig flere lange rimelige og gode teleobjektiver så vil nok et høyt specet crophus ha et betydelig salgspotensiale. Og fordi om det nå er kommet 4 nye ff-hus fra de to store så tror jeg ikke det automatisk betyr at de har tenkt å la crophus stille forsvinne. FF-hus ser foreløpig ut til å bli for kostbare for massene og skal man ha et topp ff-hus ala 7D så må man nesten i proffavdelingen og da betale seg til fant.

 

Selv forventer jeg ikke en gang forskjellene mellom 50D og 7D (totalt sett) foruten en sak: Litt bedre ISO-ytelse - selv 7Dmk1 er noe bedre enn 50D, dog ikke betydelig.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror heller ikke crop forsvinner så lenge telene koster hinsides enhver fornuft, så 7DmkII kommer. Men det jeg får inntrykk av at de fleste ønsker seg i et mkII er nettopp bedre ISO-egenskaper, og her lurer jeg jo på hvor mye bedre det kan gjøres og om ikke vi som kunder kanskje forventer det umulige.

 

Jeg ser Canon får mye pes fordi den siste Sony-sensoren er bedre enn Canons siste, men selv den er kun marginalt bedre. Mange tester viser også at 7D kommer bedre ut i detaljer - tross noe mer støy på høy ISO. Uansett er det forskjeller som knapt sees.

 

Og jeg tenker at det kanskje er en sånn forskjell som kommer. Ørlite bedre enn den som sitter i f.eks. Nikon D7000.

 

Potensielle 7D-brukere vil naturligvis handle dette kameraet i stedet for mkI, men er det nok til at vi som allerede er fornøyd med 7D oppgraderer? Spesielt nå som det også lanseres rimeligere FF-kameraer og mange kanskje går for et sånt som ekstrakamera i stedet.

 

Vel, vi får se. Jeg vil i hvert fall tro profesjonelle aktører som Canon vet hvordan de skal selge unna kameraer, og de kan kanskje friste med annet enn spesielt gode ISO-egenskaper, f.eks. autofokus på f/8.

Lenke til kommentar

Etter min mening er sensoren det kritiske her, leverer den ikke godt synlig bedre resultater vil mk2 måtte slite litt kontra mk1.

 

Tor

Det blir iso og DR som må forbedres ja.

Også AF kan alltid bli bedre og her har dagens 7D en del å gå på i forhold til 1DX og 5D 3, og 6D sin -3EV.

For min del blir det kjøp uansett, 40D begynner å bli aldrende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

26.11.2012: Føste runde med spesifikasjoner

■24.2mp APS-C Sensor

■10.2 fps

■Dual DIGIC V

■Dual Card Slot (No mention of card types)

■New Ergonomic Design

■New Battery

■February 2013 Announcement

 

Ingen sikker kilde, men det tyder på at det skjer noe til våren. 10 fps høres riktig ut, men skulle hatt mer info om AF-system og den nye sensoren.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Ingen sikker kilde, men det tyder på at det skjer noe til våren. 10 fps høres riktig ut, men skulle hatt mer info om AF-system og den nye sensoren.

Det var mye det som har vært sagt før, blir uansett interssant å se hva Canon kommer med. 18MP sensoren er vel rundt tre år nå så det er på tide med en oppgradering (ikke nødvendigvis med flere piksler). Også interessant å se at 60D er en del på salg. Det skjer nok noe etter jul, enten med erstatning for 60D, 7D eller begge.

Lenke til kommentar

Ingen store overraskelser, selv om dette bare er vage rykter enn så lenge.

 

Føler meg sikker på at bildeteknisk kvalitet blir mer enn godt nok for alle i målgruppen, så der er jeg ikke bekymret i motsetning til de som forventer/håper på syvmilssteg.

 

Blir mer interressant å se hva som menes med "New Ergonomic Design". Om dette f.eks. skulle bety mindre størrelse? Mange er godt fornøyd med formfaktor og størrelse på 7D og 5d mk3, som er veldig like ergonomisk sett, så tror ikke det skal endres for drastisk.

 

Nytt batteri er et irritasjonsmoment. Om Dual Digic5+ trekker så mye strøm at det er teknisk nødvendig vet jeg ikke. Nytt batteri kan være fremtvunget av piratprodukter, om det ikke er teknisk begrunnnet. Uansett blir nok chipen i evt. nytt batteri blir vanskeligere å cracke enn i LP-E6.

Endret av tech8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Canon kan lage en 24mp brikke med tilnærmet kvalitet som på 5D MkIII i et APS-C hus så tror jeg det blir en slags suksess.

Personlig synes jeg det var som å gå fra natt til dag når jeg byttet fra 7D til 5D MkIII. Eneste savnet jeg kan føle noen ganger er usnittsfordelen APS-C huset hadde på telesiden, men dette er noe de fleste vet før de bytter til FF.

Men at Canon trenger en bedre sensor i sitt beste APS-C hus er nok snart på tide, jeg ble overrasket over at mitt kamera nr.2 Olympus PEN leverte tilnærmet like gode bilder som mitt gamle 7D i svært mange tilfeller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror heller ikke crop forsvinner...

det er ikke størrelsen på sensoren som gir økt rekkevidde, men pixeltettheten. hvis noen lagde et ff kamera med 7d sin sensel-teknologi så ville dette kameraet ha samme rekkevidde som 7d.

 

hvis dette var/ blir mulig uten at pris, vekt, hastighet osv ble å påvirket veldig negativt så hadde crop utspilt sin rolle. det later ikke til å være mulig enda.

 

k

Lenke til kommentar

det er ikke størrelsen på sensoren som gir økt rekkevidde, men pixeltettheten. hvis noen lagde et ff kamera med 7d sin sensel-teknologi så ville dette kameraet ha samme rekkevidde som 7d.

 

hvis dette var/ blir mulig uten at pris, vekt, hastighet osv ble å påvirket veldig negativt så hadde crop utspilt sin rolle. det later ikke til å være mulig enda.

Det er akkurat det Nikon har gjort med D800, bortsett fra at pikseltetthen ca. matcher 16MP-sensorene i D7000. 7D pikseltetthet (eller D5200 pikseltetthet) vil selvsagt gi ennå høyere oppløsning og det er et prosesseringsproblem i dag, men prosessorkraften øker raskere enn antall piksler og vil nok være tilstrekkelig for en slik sensor og 8-10 bilder i sekundet om noen år og noe særlig høyere enn det klarer ikke mekanikken i lukker og speil uansett. Det som gjenstår da er prisen og det er vel ingen grunn til å tro at fullframe noensinne vil være konkurransedyktig med crop på pris.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

7D Mark II Specs (CR2) 19.02.2013

■24.1mp APS-C Sensor

■Dual DIGIC V

■10fps

■Dual Memory Card Slots (Unknown configuration)

■61 AF Points (I wonder if we’ll get red focus points in AIS?)

■3.2″ LCD

■Build quality like 5D3

■GPS & Wifi

■$2199 ($500 more than the 7D at launch, I’d like to see such a camera come in under $2000)

■ISO Performance to get close to the 5D3

■“Lots of video features”

 

Dette ser absolutt bra ut, men synd det ser ut som om den blir lansert etter sommeren i år.

Mye likt som 5D3, og det er veldig bra med henysn på høy ISO.

Lenke til kommentar

Utenom sensoroppløsningen er det meste som forventet. Men det står i ryktene at man har flere utgaver sensorer man prøver ut, så den biten er visst det mest usikre. Selv håper jeg på autofokus på f8, noe de burde klare og burde være klar over at er viktig for betydelige deler av målgruppen.

 

Dersom ISO-egenskapene holder mål er dette alene nok det største argumentet for å oppgradere fra mk1, men jeg er litt skeptisk dersom man velger en 24mp sensor. På den andre siden er det nesten der de bør være med mk2 i ISO-egenskaper.

 

Tor

Lenke til kommentar

Før eller siden må jo Canon også få til god iso-ytelse på sine crop-kamera. Det å kunne få brukbare bilder på iso 12000 vil være fantastisk. AF med F\8 bør være på plass fra første dag.

Hvilke cropkamera gir brukbare/gode bilder på ISO 12000? Hva som er brukbart er subjektivt, men skal man f.eks croppe mye blir det som regel bare en suppe.

 

Selv er jeg godt fornøyd dersom ISO 3200 blir som f.eks 5Dmk3 - noe som en burde kunne nærme seg, men neppe med en 24mp sensor.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...