Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velinformerte kilder på Canonrumours.com mener å vite at Canon slipper to nye speilreflekskameraer snart. Senere kommer det et speilløst systemkamera.

 

 

 

http://foto.no/cgi-b...r.cgi?id=624713

 

Det første blir nok 650D som de tipper kommer på fredag, neste ut er kanskje 70D, men når er vel mer usikkert? Speilløst kommer nok en eller annen gang, men tviler på at deres utgave blir noen revolusjon og blir kun nok et i den etterhvert lange og uoversiktelige listen over speilløse kamera. Den jungelen er snart like vanskelig å navigere blant som kompaktavdelingen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tviler igrunn litt på 3D (30mpx+) ryktene som sier 1D class body. Er vel da mest naturlig å la navnet bli 1Ds mk IV eller noe liknende. Hvorfor ikke bruke merkevarenavnet 1D dersom det faktisk er det? Da vil også høy pris lettere kunne rettferdiggjøres, pga. 1D seriens velkjente robusthet.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Det første blir nok 650D som de tipper kommer på fredag, neste ut er kanskje 70D, men når er vel mer usikkert? Speilløst kommer nok en eller annen gang, men tviler på at deres utgave blir noen revolusjon og blir kun nok et i den etterhvert lange og uoversiktelige listen over speilløse kamera. Den jungelen er snart like vanskelig å navigere blant som kompaktavdelingen.

 

Tor

At Canons speilløse kommer til å bli nok en modell i "jungelen" er jeg usikker på - i og med en 1.5" sensor i G-1X, så tror jeg de går for den i de speilløse også. Det er i såfall et tegn på at de kan komme med noe spennende.

 

Og det blir dumt å sammenligne utvalget av speilløse kameraer med kompaktmarkedet - det finnes fortsatt vesentlig flere speilrefleks-modeller på markedet enn de speilløse. Det virker nok sånn på deg fordi du ikke er interessert. Men det er din tabbe ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler igrunn litt på 3D (30mpx+) ryktene som sier 1D class body. Er vel da mest naturlig å la navnet bli 1Ds mk IV eller noe liknende. Hvorfor ikke bruke merkevarenavnet 1D dersom det faktisk er det?

En modell med navn 3D betyr en modell mellom 5D og 1D. I og med at den skal ha masse piksler, så tipper jeg på 5DMkIII type hus. Men prisen blir nok høyere enn 5D MKIII; tipper at at 5DMkIII detter kraftig i pris istedet.

Lenke til kommentar

All den tid jeg bruker en lyssvak tele en del (400mm f/5.6), har støy begynt å bli relevant for meg også. Med samme støyegenskaper på 1600 som jeg i dag har på 800, og samme støy på 3200 som jeg i dag har på 1600, tror jeg at jeg hadde oppgradert (med mindre de priser seg vannvittig, noe jeg gjetter på at de kommer til å gjøre i starten, så jeg drøyer nok et år).

 

Men sammenligner man støyegenskapene til nesten 3 år gamle 7D med dagens siste kameraer fra Nikon, Pentax og Sony, ligger det godt an. I følge tester ligger det kun ørlite bak D7000 og Pentax K5, som skal være de råeste (i denne brikkestørrelsen) mht støy i dag. Men de har også færre megapixler enn 7D.

 

For min del kan de gjerne holde seg på 18mp, men som det skrives over hadde 1-2 trinns bedre ISO-egenskaper vært glimrende. Jeg vil mye heller ha 18mp med betydelig bedre støyegenskaper enn 22+mp med ørlite bedre støyegenskaper. Synes filene er mer enn store nok som de er.

 

Jeg vet ikke hva man kan forvente hva støy angår for kameraer med denne brikkestørrelsen, men det skal bli spennende å se hva de kommer opp med.

 

Hva dynamikken mange mener Canon sliter med på lav ISO angår, har jeg ingen formening om det. Jeg har aldri kommet hjem med bilder og tenkt "åh, hadde jeg bare hatt et trinns bedre dynamikk her ...". Synes det virker som om filer opp til ISO400 kan vrenges i hue og ræva uten å miste for mye detaljer, så lenge man ikke har eksponert helt i vilden sky, så der sliter jeg med å se problemet. Men det er kanskje fordi jeg ikke er vant til annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som klager mest på 18Mpx sensoren til Canon, er vel de som ikke har brukt den selv, og/eller sitter og nistirrer på DxOmark ...

 

Jeg tror selv at det blir en diskret bump opp til 22MPx for å få en 1920x4 pikselbredde. Men det er en såpass diskret oppdatering at bedre ytelse på DR og høy ISO støy vil automatisk komme med på lasset.

Lenke til kommentar

Jeg tviler igrunn litt på 3D (30mpx+) ryktene som sier 1D class body. Er vel da mest naturlig å la navnet bli 1Ds mk IV eller noe liknende. Hvorfor ikke bruke merkevarenavnet 1D dersom det faktisk er det? Da vil også høy pris lettere kunne rettferdiggjøres, pga. 1D seriens velkjente robusthet.

 

Om det er en som skal konkurere med D800 i megapixeljaget som tydeligvis fenger for tiden så kan den ikke komme inn i proffserien 1D ...

Lenke til kommentar

Det første blir nok 650D som de tipper kommer på fredag, neste ut er kanskje 70D, men når er vel mer usikkert? Speilløst kommer nok en eller annen gang, men tviler på at deres utgave blir noen revolusjon og blir kun nok et i den etterhvert lange og uoversiktelige listen over speilløse kamera. Den jungelen er snart like vanskelig å navigere blant som kompaktavdelingen.

 

Tor

At Canons speilløse kommer til å bli nok en modell i "jungelen" er jeg usikker på - i og med en 1.5" sensor i G-1X, så tror jeg de går for den i de speilløse også. Det er i såfall et tegn på at de kan komme med noe spennende.

 

Og det blir dumt å sammenligne utvalget av speilløse kameraer med kompaktmarkedet - det finnes fortsatt vesentlig flere speilrefleks-modeller på markedet enn de speilløse. Det virker nok sånn på deg fordi du ikke er interessert. Men det er din tabbe ;)

 

Nå skal jeg ikke gå for langt på vidvanke i en tråd om 7D-rykter, men det er mulig du har delvis rett i at årsaken til at jeg finner det speilløse utvalget uoversiktelig er min manglende interesse for speilløse - men på den andre siden kan det jo snus og man kunne sagt at du mener det motsatt fordi du er veldig interessert i speilløse :p

 

Interessen for speilløse har nok og økt litt med tiden og det kommer nok et eller annet i hus en eller annen gang, men forløpig sliter jeg med å finne noe som ikke mangler et eller annet i følge min ønskeliste.

 

Vel, om de bruker sensoren fra G-1X så blir ikke det noe revolusjonerende i seg selv. Antar og at objektivutvalget blir heller minimalt en god stund. Og gjør de som flere andre og ikke har innebygget søker så er det neppe interessant for min del.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror også det blir en bump opp til f.eks. 22mp, men jeg tror de gjør det pga megapixelhysteriet mer enn at det er smart. Sannsynligvis vil noen mp mer selge, da det er helt tydelig at dette betyr mye for mange, uansett om man har bruk for det eller ikke. Det er bare å se på ekstasen rundt D800.

 

Men 7D markedsføres som actionkamera, og da burde ikke et vannvittig antall MP være spesielt relevant. Selv toppmodellen 1DX vil kun ha 18mp. Det burde vel holde for et action-crop-kamera også.

Lenke til kommentar

Hva dynamikken mange mener Canon sliter med på lav ISO angår, har jeg ingen formening om det. Jeg har aldri kommet hjem med bilder og tenkt "åh, hadde jeg bare hatt et trinns bedre dynamikk her ...". Synes det virker som om filer opp til ISO400 kan vrenges i hue og ræva uten å miste for mye detaljer, så lenge man ikke har eksponert helt i vilden sky, så der sliter jeg med å se problemet. Men det er kanskje fordi jeg ikke er vant til annet.

 

Enig der, selv har jeg få problemer med DR-omfanget, dessuten tar jeg helst kontrastrike bilder hvor skyggene blir markante og har liten behov for å lirke ut noe eller gjøre skyggene mindre markante. Helst justerer jeg skyggene enda mer markante/sterke/mørke.

 

Men Canon har en vei å gå på støydelen, og mye vil være gjort dersom de kan få til en annen farge og struktur på støyen. Selv om totalmengden støy skulle være den samme som som f.eks i Nikons bilder ved samme ISO er likevel støyen fra Canons sensorer mer synlig pga mørkere støy og grovere struktur. Jeg tror og at Canons støytype kverker endel av DR'en, dvs mer enn konkurrentene som har en lysere finkornet støy.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke gå for langt på vidvanke i en tråd om 7D-rykter, men det er mulig du har delvis rett i at årsaken til at jeg finner det speilløse utvalget uoversiktelig er min manglende interesse for speilløse - men på den andre siden kan det jo snus og man kunne sagt at du mener det motsatt fordi du er veldig interessert i speilløse :p

Touché ;) Selv om jeg er en misjonær for speilløse, så bruker jeg fortsatt speilrefleks innimellom, og følger med på hva som skjer i markedet. Tar også en titt på de mest avanserte kompaktkameraene. Liker å følge med, vettu.

 

Interessen for speilløse har nok og økt litt med tiden og det kommer nok et eller annet i hus en eller annen gang, men forløpig sliter jeg med å finne noe som ikke mangler et eller annet i følge min ønskeliste.

Interessen dukker nok sterkt opp når Canon lanserer.

 

Vel, om de bruker sensoren fra G-1X så blir ikke det noe revolusjonerende i seg selv. Antar og at objektivutvalget blir heller minimalt en god stund. Og gjør de som flere andre og ikke har innebygget søker så er det neppe interessant for min del.

Tiden for de store revolusjonene er nok over for fotoverdenen generelt; blir nok mest evolusjoner fremover.

 

Men Canon kan få til et spennende produkt hvis du kommer med et nytt sensor design der bayerfilteret er byttet ut med noe mer smart (som Fuji) og får til samme AF system som i Nikon 1 serien.

 

Og så tilbake til 7D. Det blir 22Mpx, sier jeg ;) Nærmere bestemt 7680px * 3840px ;)

Lenke til kommentar

Men Canon kan få til et spennende produkt hvis du kommer med et nytt sensor design der bayerfilteret er byttet ut med noe mer smart (som Fuji) og får til samme AF system som i Nikon 1 serien.

 

Og så tilbake til 7D. Det blir 22Mpx, sier jeg ;) Nærmere bestemt 7680px * 3840px ;)

 

Tviler på at erkekonservative Canon kommer med noe som ikke er A4. Helst tror jeg (dessverre) at den nye cropsensoren får marginale forbedringer. Og antagelig har du (dessverre igjen) rett med at de jekker seg et stykke over 20mp og dermed mister en ikke ubetydelig del av den støyforbedringen de kunne fått ved å holde seg rundt 18mp. Foreløpig ser det ut til at cropsensorer i denne størrelsen ikke får noe særlig positivt ut av å bevege seg over 20mp.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tviler på at erkekonservative Canon kommer med noe som ikke er A4. Helst tror jeg (dessverre) at den nye cropsensoren får marginale forbedringer. Og antagelig har du (dessverre igjen) rett med at de jekker seg et stykke over 20mp og dermed mister en ikke ubetydelig del av den støyforbedringen de kunne fått ved å holde seg rundt 18mp. Foreløpig ser det ut til at cropsensorer i denne størrelsen ikke får noe særlig positivt ut av å bevege seg over 20mp.

 

Tor

Det er vel en fare for at du har rett. Time will show.

Lenke til kommentar

Det kan vel ikke bety annet enn at 7DmkII ikke kommer på en veldig god stund.

 

Det tenkte jeg også først, men jeg er ikke sikker på om det trenger å være noen sammenheng. 7D må ha blitt solgt i vanvittig mange eksemplarer og de kan jo få litt goodwill ved å gi den et siste løft. Mange av oppdateringene er nok hentet fra andre modeller og har dermed ikke kostet veldig mye å utvikle.

 

Det er jo heller ikke sikkert at det kommer noen ny 7D. 650D har fått et bra løft og er nesten på 60D-nivå og oppgraderer de 60D tilsvarende er er det ikke så mye plass igjen tile en 7D Mk II.

Lenke til kommentar

Ser også at det er en del som tror 7DmkII kommer til å bli et langt proffere crop-hus med det resultat at det vil koste betydelig mer enn 7D, og at de derfor lanserer denne oppdateringen fordi de kommer til å fortsette å produsere 7D etter at mkII er lansert.

 

Synes det høres ganske logisk ut all den tid 7D ble en såpass stor suksess.

 

En buffer som tåler 26 bilder før det tar slutt, mot 15 nå, er i hvert fall en heftig oppgradering. Trodde ikke det var mulig å fikse på dette med en softwareoppdatering.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere tror jeg 7D er et engangstilfelle som kom for å dekke opp for at 60D ikke ble en så stor oppgradering fra 50D, tror at neste 70D blir den nye "kongen på haugen" inne Canon sitt cropsegment.

 

Oppgraderingen nå til 7D er nesten en mkII verdig, det tyder også på dette.

 

5D mkIII har nok overtatt for de mer avanserte hobby-action-fotografene.

 

Men jeg kan jo ta feil også :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere tror jeg 7D er et engangstilfelle som kom for å dekke opp for at 60D ikke ble en så stor oppgradering fra 50D

 

Interessant teori, men 7D kom jo på markdet lenge før 60D så saken er nok heller at 60D ble en mindre oppgradering for å ikke bli en direkte konkurrent til 7D.

 

@Keyzer28: Bufferen kan ikke bli større med en softwareoppgradering, men de kan forbedre algoritmene som håndterer bufferen og skriving til minnekort. For eks så bruker Canon komprimering av RAW-filer og hvis de har flyttet komprimeringen fra prosessen som leser fra bufferen og slriver til kortet til prosessen som plasserer RAW-data i bufferen så blir det plutselig mye bedre plass. Det er selvsagt bare et eksempel, jeg vet ingenting om hvordan prosesseringen skjer inne i et Canon-kamera.

 

Edit: Tror KM fikk til noe lignende på A2 eller var det A200.

 

Edit2: Kanskje Canon har ansatt en matematiker.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...