Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

Som jeg har sagt tidligere tror jeg 7D er et engangstilfelle som kom for å dekke opp for at 60D ikke ble en så stor oppgradering fra 50D

 

Interessant teori, men 7D kom jo på markdet lenge før 60D så saken er nok heller at 60D ble en mindre oppgradering for å ikke bli en direkte konkurrent til 7D.

 

 

Jeg tenkte mer i Canon siner øyner, de hadde nok 60D i tankene når de lagde 7D, og D300/d300s var/ble en konkurrent som de måtte svare på.

 

Men som sagt bare spekulasjoner :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eventuell ny firmware til 7D ønskes velkommen.

For meg så blir muligheten til å sette en max-verdi i auto-iso en god forbedring. I dag bruker jeg auto-iso minimalt siden jeg ikke har god nok kontroll over isoen.

Ellers er det ikke så mange av forbedringene som jeg i utgangspunktet vil benytte så mye, men forbedring er jo tross alt forbedring :)

Lenke til kommentar

For meg så blir muligheten til å sette en max-verdi i auto-iso en god forbedring. I dag bruker jeg auto-iso minimalt siden jeg ikke har god nok kontroll over isoen.

 

Litt forbetring. Men fortsatt ikkje muligheit for eksponeringskompensasjon i Manuell med autoiso. Synest det er litt molbo at dei etter så mange år med digitalkamera fortsatt ikkje skjønner at det er den ultimate automodus. Sjå på motivet, sett eksponeringskompensasjon avhengig av dynamisk omfang og kor lyst ein vil ha det, sett passe lukkartid og ønska blendar og la kameraet regne ut resten. Eg tar mykje bilder i lys med liten kontrast og med lyse motiv og det blir litt for mykje møl å lysne opp alt i etterkant, så eg held meg stort sett unna autoiso. Lukkartida i AV med autoiso blir ofte for lang. Dermed blir det stort sett AV med ein omvei innom isoknappen for å få passe lukkartid, i dei tilfella der eg vil ha halvauto. Trur dei er redd for at vi skal bli forvirra....

 

"EOS 7D will be able to rate images from 1 to 5 stars in-camera for quicker and easier sorting of images within your workflow. The ratings can be used to sort images in applications such as Adobe Elements, Adobe Bridge and Apple Aperture." Denne funksjonen har eg savna og den kjem eg til å bruke. Fint å kunne ta litt av sorteringa på forhånd.

 

Økt RAWbuffer, Rawkonvertering i kamera og JPG-resizing i kamera er sikkert gode greier for sportsfotografer som vil bruke RAW, men samtidig få bilda sine ut på nett så kjapt som mulig. Vi andre kan bruke det til facebook eller mms. Med ein CF-lesar til smarttelefon blir dette perfekt for min det til å plage folk som ikkje blir med på tur med betre actionbilder enn ein får til å ta med mobiltelefon;)

 

Eg trur 7D mkII kjem likevel. Det er nok fortsatt eit marked for topp sportscropkamera som kan fungere som digital telekonverter med god autofokus. Ihvertfall så lenge lange lyssterke teler fortsatt kostar fryktelig mykje, og ein ikkje har raske FF-kamera med D800 oppløysing. Sett dei inn autofokusmodulen frå 1DX vil den dekke nesten heile bildet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En buffer som tåler 26 bilder før det tar slutt, mot 15 nå, er i hvert fall en heftig oppgradering. Trodde ikke det var mulig å fikse på dette med en softwareoppdatering.

 

Det er en svært velkommen fiks som nok er nyttig for mange. Jeg tror bufferstørrelsen er også satt som et tall/begrensning i softwaren og ikke bare avgjøres av hardwaren. Tross alt bør det vel være en viss forskjell mot rene proffhus mener nok produsentene. En annen faktor er nok og at minnekortene blir raskere og raskere.

 

Tor

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere tror jeg 7D er et engangstilfelle som kom for å dekke opp for at 60D ikke ble en så stor oppgradering fra 50D, tror at neste 70D blir den nye "kongen på haugen" inne Canon sitt cropsegment.

 

7D har vært (og er) en stor suksess, men neppe 60D - så hvorfor gravlegge en gullhøne til fordel for en bronsekylling? Et nær proffhus med en cropsensor er det et stort marked for så jeg tror bestemt at det vet og folkene hos Canon.

 

Tor

Lenke til kommentar

#snipe#

Tor

 

Jeg har problemer og se hvor Canon skal kunne plassere en 7D mkII, spesielt nå som 650D har så gode spesifikasjoner og en eventuell 70D må være endel bedre en 650D, en 7D mkII må være på høyde med 5D mkIII utenom sensor størrelse for å ikke konkurrere med en eventuell 70D.

Edit; man kan også ta i betraktningen det nye firmvaren som 7D får, den vil også gjøre at en eventuell ny 7D mkII ikke er aktuell.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

#snipe#

Tor

 

Jeg har problemer og se hvor Canon skal kunne plassere en 7D mkII, spesielt nå som 650D har så gode spesifikasjoner og en eventuell 70D må være endel bedre en 650D, en 7D mkII må være på høyde med 5D mkIII utenom sensor størrelse for å ikke konkurrere med en eventuell 70D.

Edit; man kan også ta i betraktningen det nye firmvaren som 7D får, den vil også gjøre at en eventuell ny 7D mkII ikke er aktuell.

 

Tja, etter ryktene å dømme får 70D f.eks 6bps, og i såfall når ikke opp til 7Dmk1 på det området som er lettest å gjøre noe med. Med 7D dro Canon opp en kanin av hatten som få hadde forventet og jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle skje delvis igjen.

 

7Dmk2 kan f.eks få en helt egen unik cropsensor, 1DX autofokus og 10-12 bps med utvidet buffer. Egentlig er 7D mer et proffhus enn et semipro og var vel aldri ment som en direkte erstatter av 50D - det er 60D nærmere som. 7D er et hakk opp.

 

At den omfattende firmwareoppdatering som er varslet kommer nå, er nok heller en "ventehjelp" siden de muligens ikke har kapasitet til å lansere 7Dmk2 i år sammen med alt annet som er kommet og forventes å komme i 2012. Canon har jo og satset stort på video/filmområdet i år. Dessuten: 7Dmk1 er vel fremdeles på toppen som cropkamera, så det haster heller ikke å komme med mk2 og da passer neste år kanskje bedre i deres travle 2012-verden. Muligens og at Canon venter litt for å se hva konkurrentene kommer med på highend cropsiden, det er nok flere faktorer som kan spille inn her.

 

Jeg vil bli svært overrasket dersom ikke et 7Dmk2 kommer en eller annen gang.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

#snipe#

Tor

 

Jeg har problemer og se hvor Canon skal kunne plassere en 7D mkII, spesielt nå som 650D har så gode spesifikasjoner og en eventuell 70D må være endel bedre en 650D, en 7D mkII må være på høyde med 5D mkIII utenom sensor størrelse for å ikke konkurrere med en eventuell 70D.

Edit; man kan også ta i betraktningen det nye firmvaren som 7D får, den vil også gjøre at en eventuell ny 7D mkII ikke er aktuell.

 

Ser ikke problemet med en 7D MKll med samme spec som 5D lll untatt sensorn , tror faktisk det ville selge som bare det :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker helt ulogisk at man tar et highend sport cropkamera og gjør det om til ff i utgave mk2. Mer naturlig og logisk er at man heller gir et nytt ff-kamera et nytt navn. Og å gjøre om 7D til et slags entrylevel ff kamera er en nedgradering og misbruk av et nærmest ikons navn. Tviler på at Canon har glemt hele markedserfaringen de sitter på.

 

Det er forøvrig et gammelt rykte at 7Dmk2 vil bli et ff-kamera, og helst skapt av ff-fantaster som vil ha ff i alle kamera. Ser man litt nøkternt på deres fantasier finner en raskt ut at et slikt kamera allerede eksisterer i form av 1DX, så hvorfor skulle Canon produsere sin egen konkurrent?

 

Når man leser i rykteverden finner man ut at den for tiden domineres av ff-elskere. Flere av disse mener og at crop vil snart dø ut og finnes kun i speilløse systemkamera - men i neste setning dreper de selv deres egen spådom ved å proklamere at selv speilløse systemkamera vil få ff-sensorer. Forundrer meg ikke noe om enkelte av disse spåkjerringene mener at nissen kommer fra månen.

 

Jeg legger og merke til at flere fremdeles ikke kan glemme at 50D ikke fikk sin direkte etterfølger og kverner om dette titt og ofte i form av at 70D nå må bli 7D. Grunnen til denne bestemte meningen er lite logisk etter min mening fordi den er kun basert på det førstnevnte og dermed ulogisk. Sannheten er vel og at 60D egentlig er bedre enn 50D på flere felter. At 7D kom som en egen klasse over har de aldri helt forstått - eller vil ikke forstå.

 

Angående "entrylevel ff" - hvor stort marked vil det kunne realistisk sett få? De fleste entrylevel-kjøperne vet ikke forskjell på crop og ff. For Canons del med de sensorene og kameraene de allerede har er jeg usikker på hvor og hva et entrylevel ff skulle bli og legge seg prismessig? Hvor skulle man barbert 5Dmk3 for å få ned prisen til det halve samtidig som det ikke (ut)konkurrerte med 5Dmk3?

 

For Nikons del kan man ved første øykast mene at det hele er litt enklere ved at de kan putte i en sensor med færre mp - men er det nå så enkelt? Man kan videre jekke ned fokussystemet en tanke, men er dette nok til å virkelig skape en merkbar prisforskjell? Neppe.

 

Det enkleste kan man kanskje mene er at Nikon fortsetter å produsere D700 og Canon 5Dmk2. Den tanken høres mer fornuftig ut og vil gi en bedre fortjeneste ved at de allerede er utviklet og i produksjon.

 

Man må heller ikke glemme at cropsensorene blir stadig bedre og at det er der hovedmarkedet ligger, ff står for en liten andel av totalen pr i dag og jeg ser ingen fornuftige grunner til at dette forholdet skulle snu totalt i løpet av kort tid.

 

Det er klart at man aldri kan helt sikkert vite hva kameraprodusentene gjør, men inntil nå vil jeg si at det meste hittil har vært rimelig forutsigbart i mange år og følger en logisk tråd.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tror heller ikke 7D blir et FF-kamera, men det er vel ikke utenkelig at de kutter serien og gjør 70D til et high end-crop-kamera. De har nå flyttet xxxD-serien opp noen hakk med 650D, så det spørs om det er rom for noe mellom xxxD og 7D. Ergo går 7D kanskje inn i xxD-serien.

 

Et entry-level-FF-kamera vil sannsynligvis få et helt annet navn enn 7DmkII. 7D er jo et actionkamera, og det vil ikke dette FF-kameraet bli, så det har ingenting med 7D-navnet å gjøre. Dessuten er vel 5DmkIII noe tilnærma et oppgradert 7D med FF.

 

Jeg vet ikke helt om jeg forstår behovet for et entry-level-FF-kamera. Ryktene ser ut til å mene at dette vil koste 15-20000 kroner (Nikon-rykter, rett nok). De som kjøper kameraer i denne prisklassen vet sannsynligvis hva de driver med, og kjøper vel like gjerne et 5DmkIII eller D800, ikke et entrylevel-kamera som ikke koster så fryktelig langt unna allerede eksisterende kameraer.

 

Hvis dette entrylevel-kameraet hadde kostet under 10000 kroner, kunne det derimot blitt interessant.

 

For meg som har veldig sansen for de fleste fotegenre, enten det gjelder landskap med 10mm eller fugler med 400mm, ville det vært ganske meningsløst (og dyrt) å bytte til FF, så jeg håper ikke de faser ut crop-kameraene til noe kun nybegynnere driver med, som noen ser ut til å mene Canon og Nikon vil gjøre.

Endret av Keyzer28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg forstår behovet for et entry-level-FF-kamera. Ryktene ser ut til å mene at dette vil koste 15-20000 kroner (Nikon-rykter, rett nok). De som kjøper kameraer i denne prisklassen vet sannsynligvis hva de driver med, og kjøper vel like gjerne et 5DmkIII eller D800, ikke et entrylevel-kamera som ikke koster så fryktelig langt unna allerede eksisterende kameraer.

Intrykket jeg har fått via diverse forum det siste året eller to indikerer at det nettopp er veldig mange som ønsker ett billig FF-hus.

Sett at huset blir 'bra' nok til tross for lavere pris enn f.eks. D800 og 5D MKIII kunne jeg vært interessert selv.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg forstår behovet for et entry-level-FF-kamera. Ryktene ser ut til å mene at dette vil koste 15-20000 kroner (Nikon-rykter, rett nok). De som kjøper kameraer i denne prisklassen vet sannsynligvis hva de driver med, og kjøper vel like gjerne et 5DmkIII eller D800, ikke et entrylevel-kamera som ikke koster så fryktelig langt unna allerede eksisterende kameraer.

Intrykket jeg har fått via diverse forum det siste året eller to indikerer at det nettopp er veldig mange som ønsker ett billig FF-hus.

Sett at huset blir 'bra' nok til tross for lavere pris enn f.eks. D800 og 5D MKIII kunne jeg vært interessert selv.

 

Jeg kunne også vært interessert i dette, men prisryktene jeg har sett går på 15000++ (eller i underkant av 2000 dollar på utenlandske forum), og det synes i hvert fall ikke jeg er spesielt rimelig. Da ville jeg heller kjøpt et brukt 5DmkII (eller for Nikon-folket et brukt D700) når disse faller i pris på bruktmarkedet.

 

Men det er vel ingen som vet hva disse entrylevelkameraene vil ligge på i pris ennå, og folk synser relativt mye i fotoverdenen. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener det er fint plass til to kameraklasser (70D og 7Dmk2) over dagens 650D, i crop-kamerasegmentet, implementert omtrent slik:

 

650D: 5bps 18Mpx, touch

70D: 6-8bps 22Mpx, samme størrelse som 60D, bedre byggevalitet enn 650D, AF fra 7D mk1.

7Dmk2: ~10bps 22Mpx, samme størrelse som 7Dmk1, bedre byggekvalitet enn 70D, værtettet i betydingen værtettet, 61pkt AF, stort buffer.

 

Regner med hybrid-AF kommer på alle fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne også vært interessert i dette, men prisryktene jeg har sett går på 15000++ (eller i underkant av 2000 dollar på utenlandske forum), og det synes i hvert fall ikke jeg er spesielt rimelig. Da ville jeg heller kjøpt et brukt 5DmkII (eller for Nikon-folket et brukt D700) når disse faller i pris på bruktmarkedet.

 

Men det er vel ingen som vet hva disse entrylevelkameraene vil ligge på i pris ennå, og folk synser relativt mye i fotoverdenen. :)

Joda, enig med deg. Vi får heller se når de kommer, men det er klart av hvis produsentene ønsker salg - så må prisen ligge ett greit stykke under andre FF modeller.

 

Vi får nesten vente å se ;) Jeg tror litt for mange skal ha FF kun fordi det er FF, noe som også gjør at det garantert vil selges hvis det lanseres ett noe rimeligere FF-hus.

Lenke til kommentar

Intrykket jeg har fått via diverse forum det siste året eller to indikerer at det nettopp er veldig mange som ønsker ett billig FF-hus.

Sett at huset blir 'bra' nok til tross for lavere pris enn f.eks. D800 og 5D MKIII kunne jeg vært interessert selv.

 

Det er et gammelt ønske fra ff-fantaster som har florert på forum i mange år uten at ønsket er oppfyllet, kan ikke se hva som skulle gjøre at det plutselig nå ble en realitet?

 

Hva er "bra nok" og en lav nok pris? Jeg ville tro at det er lite å spare i produksjonen ved å simplifisere/nedskallere elementer av innmaten i kameraet. Tviler på at f.eks en 24mp sensor er betydelig billigere å produsere enn en 30+ sensor. Mulig man kan spare en liten sum på huset, men neppe noe som gir tusenvis i utslag på salgsprisen.

 

Prisene settes nok ofte basert på forventet salgstall etter en eller annen formel, og ikke nødvendigvis kun etter den reelle produksjonskostnaden.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...