Gå til innhold

Spørsmål angående Jehovas vitner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette er noe dem ikke har lov tikl

 

 

Forbud:

1. Blodoverføring

2. Å utføre symbolske handlinger som kan assosieres med hedenskap eller åndelig utroskap, for eksempel feiring av fødselsdag, jule- og påskefeiring og hilsing med flagg

3. Å eie gjenstander som symboliserer et hedensk opphav eller en falsk religion

4. Deltagelse i krigsindustri

5. Deltagelse i ulike patriotiske, militærlignende og kirketilknyttede virksomheter.

6. Bønn til andre enn Jehova

7. Samleie utenom ekteskap

8. Masturbasjon

9. Abort

10. Røyking

11. Overdreven bruk av alkohol

12. Gambling, tipping, lotteri, osv

13. Deltagelse i politisk arbeid

14. Militærtjeneste

15. Kritisere Selskapet Vakttårnet

 

du kan egentlig ta en titt her . http://home.online.no/~kjtotlan/religionspsykologi/leveregler.htm

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jehovas vitner er et verdensomfattende kristent samfunn av mennesker som aktivt vitner om Jehova Gud og hans hensikter med menneskene. De baserer sin tro utelukkende på Bibelen.

 

Hva er det Jehovas vitner tror som skiller dem ut fra andre religioner?

 

1) Bibelen: Jehovas vitner tror at hele Bibelen er Guds inspirerte Ord, og i stedet for å følge en trosbekjennelse som er basert på menneskelige tradisjoner, holder de seg til Bibelen som normen for alt det de tror.

 

2) Gud: De tilber Jehova som den eneste sanne Gud og snakker med andre om ham og om hans kjærlige hensikter med menneskene. Enhver som offentlig vitner om Jehova, blir som oftest satt i forbindelse med denne ene gruppen — «Jehovas vitner».

 

3) Jesus Kristus: De tror ikke at Jesus Kristus er en del av en treenighet, men at han, som Bibelen sier, er Guds Sønn, den første som Gud skapte; at han hadde en førmenneskelig tilværelse, og at hans liv ble overført fra himmelen til en jomfrus, Marias, morsliv; at han ofret sitt fullkomne menneskeliv for å gjøre det mulig for dem som viser tro, å oppnå frelse og evig liv; at han siden 1914 har hersket som konge med gudgitt myndighet over hele jorden.

 

4) Guds rike: De tror at Guds rike er menneskenes eneste håp; at det er en virkelig regjering; at det om kort tid skal ødelegge den onde tingenes ordning, alle jordiske regjeringer innbefattet, og frembringe en ny ordning, hvor det skal være rettferdige forhold.

 

5) Himmelsk liv: De tror at 144 000 åndssalvede kristne skal herske som konger sammen med Kristus i hans himmelske rike. De tror ikke at alle «gode» mennesker oppnår himmelsk liv som belønning.

 

6) Jorden: De tror at Guds opprinnelige hensikt med jorden skal bli gjennomført; at hele jorden skal bli befolket av mennesker som tilber Jehova, og at de vil kunne glede seg over evig liv i fullkommenhet; at de døde skal bli oppreist og få mulighet til å få del i disse velsignelsene.

 

7) Døden: De tror at de døde ikke vet noe som helst; at de verken pines eller opplever glede i en åndeverden; at de ikke eksisterer, bortsett fra i Guds minne, og at deres håp om framtidig liv derfor er knyttet til en oppstandelse fra de døde.

 

8) De siste dager: De tror at vi siden 1914 har levd i de siste dager for denne onde tingenes ordning; at de som elsker rett og rettferdighet, vil få overleve og komme inn på en renset jord.

 

9) Atskilt fra verden: De bestreber seg oppriktig på ikke å være av verden, for Jesus sa at hans etterfølgere ikke skulle være av verden. De viser ekte kristen nestekjærlighet, men de deltar ikke i noe lands politikk eller kriger. De skaffer sin familie de nødvendige ting til livets opphold, men skyr verdens trakting etter materielle goder og berømmelse og dens overdrevne sans for nytelser.

 

10) Følger Bibelens veiledning: De tror at det er viktig å følge Guds Ords veiledning i det daglige liv nå — i hjemmet, på skolen, i arbeidslivet, i menigheten. Uansett hvordan folk har levd før, kan de bli Jehovas vitner hvis de slutter å følge skikker som Guds Ord fordømmer, og følger dets gode veiledning. Men hvis noen deretter gjør det til en vane å begå ekteskapsbrudd, drive hor, begå homoseksuelle handlinger, misbruke narkotika, drikke seg fulle, lyve eller stjele, blir de utstøtt av organisasjonen.

 

dette er noe dem ikke har lov tikl

 

 

Forbud:

1. Blodoverføring

2. Å utføre symbolske handlinger som kan assosieres med hedenskap eller åndelig utroskap, for eksempel feiring av fødselsdag, jule- og påskefeiring og hilsing med flagg

3. Å eie gjenstander som symboliserer et hedensk opphav eller en falsk religion

4. Deltagelse i krigsindustri

5. Deltagelse i ulike patriotiske, militærlignende og kirketilknyttede virksomheter.

6. Bønn til andre enn Jehova

7. Samleie utenom ekteskap

8. Masturbasjon

9. Abort

10. Røyking

11. Overdreven bruk av alkohol

12. Gambling, tipping, lotteri, osv

13. Deltagelse i politisk arbeid

14. Militærtjeneste

15. Kritisere Selskapet Vakttårnet

 

du kan egentlig ta en titt her . http://home.online.n.../leveregler.htm

Hva med å lenke til feks Wikipedia hvor det i det minste finnes nøytral info istedet for til en selverklært motstander?

Lenke til kommentar

Jehovas vitner er et verdensomfattende kristent samfunn av mennesker som aktivt vitner om Jehova Gud og hans hensikter med menneskene. De baserer sin tro utelukkende på Bibelen.

 

Hva er det Jehovas vitner tror som skiller dem ut fra andre religioner?

 

1) Bibelen: Jehovas vitner tror at hele Bibelen er Guds inspirerte Ord, og i stedet for å følge en trosbekjennelse som er basert på menneskelige tradisjoner, holder de seg til Bibelen som normen for alt det de tror.

 

2) Gud: De tilber Jehova som den eneste sanne Gud og snakker med andre om ham og om hans kjærlige hensikter med menneskene. Enhver som offentlig vitner om Jehova, blir som oftest satt i forbindelse med denne ene gruppen — «Jehovas vitner».

 

3) Jesus Kristus: De tror ikke at Jesus Kristus er en del av en treenighet, men at han, som Bibelen sier, er Guds Sønn, den første som Gud skapte; at han hadde en førmenneskelig tilværelse, og at hans liv ble overført fra himmelen til en jomfrus, Marias, morsliv; at han ofret sitt fullkomne menneskeliv for å gjøre det mulig for dem som viser tro, å oppnå frelse og evig liv; at han siden 1914 har hersket som konge med gudgitt myndighet over hele jorden.

 

4) Guds rike: De tror at Guds rike er menneskenes eneste håp; at det er en virkelig regjering; at det om kort tid skal ødelegge den onde tingenes ordning, alle jordiske regjeringer innbefattet, og frembringe en ny ordning, hvor det skal være rettferdige forhold.

 

5) Himmelsk liv: De tror at 144 000 åndssalvede kristne skal herske som konger sammen med Kristus i hans himmelske rike. De tror ikke at alle «gode» mennesker oppnår himmelsk liv som belønning.

 

6) Jorden: De tror at Guds opprinnelige hensikt med jorden skal bli gjennomført; at hele jorden skal bli befolket av mennesker som tilber Jehova, og at de vil kunne glede seg over evig liv i fullkommenhet; at de døde skal bli oppreist og få mulighet til å få del i disse velsignelsene.

 

7) Døden: De tror at de døde ikke vet noe som helst; at de verken pines eller opplever glede i en åndeverden; at de ikke eksisterer, bortsett fra i Guds minne, og at deres håp om framtidig liv derfor er knyttet til en oppstandelse fra de døde.

 

8) De siste dager: De tror at vi siden 1914 har levd i de siste dager for denne onde tingenes ordning; at de som elsker rett og rettferdighet, vil få overleve og komme inn på en renset jord.

 

9) Atskilt fra verden: De bestreber seg oppriktig på ikke å være av verden, for Jesus sa at hans etterfølgere ikke skulle være av verden. De viser ekte kristen nestekjærlighet, men de deltar ikke i noe lands politikk eller kriger. De skaffer sin familie de nødvendige ting til livets opphold, men skyr verdens trakting etter materielle goder og berømmelse og dens overdrevne sans for nytelser.

 

10) Følger Bibelens veiledning: De tror at det er viktig å følge Guds Ords veiledning i det daglige liv nå — i hjemmet, på skolen, i arbeidslivet, i menigheten. Uansett hvordan folk har levd før, kan de bli Jehovas vitner hvis de slutter å følge skikker som Guds Ord fordømmer, og følger dets gode veiledning. Men hvis noen deretter gjør det til en vane å begå ekteskapsbrudd, drive hor, begå homoseksuelle handlinger, misbruke narkotika, drikke seg fulle, lyve eller stjele, blir de utstøtt av organisasjonen.

 

dette er noe dem ikke har lov tikl

 

 

Forbud:

1. Blodoverføring

2. Å utføre symbolske handlinger som kan assosieres med hedenskap eller åndelig utroskap, for eksempel feiring av fødselsdag, jule- og påskefeiring og hilsing med flagg

3. Å eie gjenstander som symboliserer et hedensk opphav eller en falsk religion

4. Deltagelse i krigsindustri

5. Deltagelse i ulike patriotiske, militærlignende og kirketilknyttede virksomheter.

6. Bønn til andre enn Jehova

7. Samleie utenom ekteskap

8. Masturbasjon

9. Abort

10. Røyking

11. Overdreven bruk av alkohol

12. Gambling, tipping, lotteri, osv

13. Deltagelse i politisk arbeid

14. Militærtjeneste

15. Kritisere Selskapet Vakttårnet

 

du kan egentlig ta en titt her . http://home.online.n.../leveregler.htm

Hva med å lenke til feks Wikipedia hvor det i det minste finnes nøytral info istedet for til en selverklært motstander?

 

eh jeg bare søkte på Jehovas regler , og Wikipedia er alt for tungt og mye informasjon om det bare skal være en skoleoppgave , den siden jeg linket er bare litt konkret informasjon ,

 

Men ja jeg kan være så ærlig og si at jeg er motstander selv. PS: kan du finne noe på den siden hvor det står noe som "er i mot" jehovas ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hva med å lenke til feks Wikipedia hvor det i det minste finnes nøytral info istedet for til en selverklært motstander?

 

Det er fordi at å lenke til uhildet informasjon ikke vil gavne hensikten, som er å frelse - hva de skal frelses fra og til, er et åpent spørsmål, men jeg vil tro at det er gjort i all uegennyttig hensikt, og bare gode varme følelser bak.

 

At de som vil frelse på denne måten, gjør de samme feil som de eks. beskylder Jehovas Vitner for, er relativt gøyalt...

Lenke til kommentar

Hva med å lenke til feks Wikipedia hvor det i det minste finnes nøytral info istedet for til en selverklært motstander?

 

Det er fordi at å lenke til uhildet informasjon ikke vil gavne hensikten, som er å frelse - hva de skal frelses fra og til, er et åpent spørsmål, men jeg vil tro at det er gjort i all uegennyttig hensikt, og bare gode varme følelser bak.

 

At de som vil frelse på denne måten, gjør de samme feil som de eks. beskylder Jehovas Vitner for, er relativt gøyalt...

Er Wikipedia uhildet informasjon mens nevnte lenke ikke er det?

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Hva med å lenke til feks Wikipedia hvor det i det minste finnes nøytral info istedet for til en selverklært motstander?

 

Det er fordi at å lenke til uhildet informasjon ikke vil gavne hensikten, som er å frelse - hva de skal frelses fra og til, er et åpent spørsmål, men jeg vil tro at det er gjort i all uegennyttig hensikt, og bare gode varme følelser bak.

 

At de som vil frelse på denne måten, gjør de samme feil som de eks. beskylder Jehovas Vitner for, er relativt gøyalt...

 

jeg må bare få si at det du skreiv der skjønte jeg absolutt ikke en dritt av. . . . Mulig mitt vokabular ikke er så stort nei.

Lenke til kommentar

eh jeg bare søkte på Jehovas regler , og Wikipedia er alt for tungt og mye informasjon om det bare skal være en skoleoppgave , den siden jeg linket er bare litt konkret informasjon ,

 

Men ja jeg kan være så ærlig og si at jeg er motstander selv. PS: kan du finne noe på den siden hvor det står noe som "er i mot" jehovas ?

For all del, Kjell Totland er en smart kar men sidene hans er ikke akkurat det jeg anser som basis for en skoleoppgave...

Lenke til kommentar

eh jeg bare søkte på Jehovas regler , og Wikipedia er alt for tungt og mye informasjon om det bare skal være en skoleoppgave , den siden jeg linket er bare litt konkret informasjon ,

 

Men ja jeg kan være så ærlig og si at jeg er motstander selv. PS: kan du finne noe på den siden hvor det står noe som "er i mot" jehovas ?

For all del, Kjell Totland er en smart kar men sidene hans er ikke akkurat det jeg anser som basis for en skoleoppgave...

 

Jeg har ikke satt til side så mye tid for og lese om hvem som har "relevant" informasjon om eventuelle skoleoppgaver om jehovas vitner, Eneste jeg vet om er at om du skal ha en skoleoppgave er det kanskje greit og ha med disse latterlige reglene de har, det er jo det de er kjent for i allmenheten. PS: om noen kan noe om de folka , Har de en "svarteliste" over hvilke hus de ikke besøker igjen ? de har ikke vært her på flere år etter en aldri så liten hendelse.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

eh jeg bare søkte på Jehovas regler , og Wikipedia er alt for tungt og mye informasjon om det bare skal være en skoleoppgave , den siden jeg linket er bare litt konkret informasjon ,

 

Men ja jeg kan være så ærlig og si at jeg er motstander selv. PS: kan du finne noe på den siden hvor det står noe som "er i mot" jehovas ?

For all del, Kjell Totland er en smart kar men sidene hans er ikke akkurat det jeg anser som basis for en skoleoppgave...

 

Jeg har ikke satt til side så mye tid for og lese om hvem som har "relevant" informasjon om eventuelle skoleoppgaver om jehovas vitner, Eneste jeg vet om er at om du skal ha en skoleoppgave er det kanskje greit og ha med disse latterlige reglene de har, det er jo det de er kjent for i allmenheten. PS: om noen kan noe om de folka , Har de en "svarteliste" over hvilke hus de ikke besøker igjen ? de har ikke vært her på flere år etter en aldri så liten hendelse.

Jeg er "en av de folka" og du er ikke på noen svarteliste - kun at din adresse er markert med "ønsker ikke besøk"...

 

At du forøvrig mener at reglene er latterlige får stå for din egen regning ;) Du kan kanskje utdype hvilke regler du ikke liker?

Lenke til kommentar

Spørsmål: Vi hadde en stund for noen år siden en mann og en kvinne fra JV som med jevne mellomrom kom på døren. De ble borte da jeg sa at dette de trodde på ikke ga meg noe og at det var fånyttes å fiske etter sjeler hos oss og jeg havnet, etter hva du sier, altså på lista "ønsker ikke besøk"...

 

Så gikk det noen år før et nytt "par" kom og begynte å mase igjen, (om mulig enda mer ignorante overfor så og si alt annet enn det som står i bibelen enn det forrige paret) og nå sa jeg i fra med en gang at jeg ikke gadd å ha besøk av de...

 

Så kommer spørsmålet: Gir de som har en sånn liste den lista videre til neste "par" som skal ut å gå i det samme strøket? Eller er det bevist politikk at listene blir makulert etter et gitt tidspunkt, foreksempel når noen nye overtar, for å gi folk som har flyttet/flyttet inn en sjangs til frelse?

 

Bare lurer, for det nye "paret" går fremdeles rett fordi vårt hus...

 

 

Et annet spørsmål: Hvor mye dritt hører dere på slike turer? Regner med at alle ikke er like høfflige og vennlige...?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva med å lenke til feks Wikipedia hvor det i det minste finnes nøytral info istedet for til en selverklært motstander?

 

Det er fordi at å lenke til uhildet informasjon ikke vil gavne hensikten, som er å frelse - hva de skal frelses fra og til, er et åpent spørsmål, men jeg vil tro at det er gjort i all uegennyttig hensikt, og bare gode varme følelser bak.

 

At de som vil frelse på denne måten, gjør de samme feil som de eks. beskylder Jehovas Vitner for, er relativt gøyalt...

Er Wikipedia uhildet informasjon mens nevnte lenke ikke er det?

 

Antar det, ja

Lenke til kommentar

Spørsmål: Vi hadde en stund for noen år siden en mann og en kvinne fra JV som med jevne mellomrom kom på døren. De ble borte da jeg sa at dette de trodde på ikke ga meg noe og at det var fånyttes å fiske etter sjeler hos oss og jeg havnet, etter hva du sier, altså på lista "ønsker ikke besøk"...

 

Så gikk det noen år før et nytt "par" kom og begynte å mase igjen, (om mulig enda mer ignorante overfor så og si alt annet enn det som står i bibelen enn det forrige paret) og nå sa jeg i fra med en gang at jeg ikke gadd å ha besøk av de...

 

Så kommer spørsmålet: Gir de som har en sånn liste den lista videre til neste "par" som skal ut å gå i det samme strøket? Eller er det bevist politikk at listene blir makulert etter et gitt tidspunkt, foreksempel når noen nye overtar, for å gi folk som har flyttet/flyttet inn en sjangs til frelse?

 

Bare lurer, for det nye "paret" går fremdeles rett fordi vårt hus...

 

 

Et annet spørsmål: Hvor mye dritt hører dere på slike turer? Regner med at alle ikke er like høfflige og vennlige...?

 

Eneste vitne jeg har vært er når jeg så hvor for de gikk vekk fra tomta etter den hendelsen her hjemme , de har ikke vært her på mange år. Jeg regner med at de hører veldig mye dritt, Så en som gikk rundt i lillestrøm og skulle dele ut "flyers" om jehovas og han sto ikke der lenge.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Vi hadde en stund for noen år siden en mann og en kvinne fra JV som med jevne mellomrom kom på døren. De ble borte da jeg sa at dette de trodde på ikke ga meg noe og at det var fånyttes å fiske etter sjeler hos oss og jeg havnet, etter hva du sier, altså på lista "ønsker ikke besøk"...

 

Så gikk det noen år før et nytt "par" kom og begynte å mase igjen, (om mulig enda mer ignorante overfor så og si alt annet enn det som står i bibelen enn det forrige paret) og nå sa jeg i fra med en gang at jeg ikke gadd å ha besøk av de...

 

Så kommer spørsmålet: Gir de som har en sånn liste den lista videre til neste "par" som skal ut å gå i det samme strøket? Eller er det bevist politikk at listene blir makulert etter et gitt tidspunkt, foreksempel når noen nye overtar, for å gi folk som har flyttet/flyttet inn en sjangs til frelse?

 

Bare lurer, for det nye "paret" går fremdeles rett fordi vårt hus...

 

 

Et annet spørsmål: Hvor mye dritt hører dere på slike turer? Regner med at alle ikke er like høfflige og vennlige...?

Er ikke alltid like morsomt å gå fra hus til hus men folk er hyggeligere enn man skulle tro og jeg er selv ganske inkluderende noe som hjelper. Slik som felttjenesten fungerer så er det kart med områder hvor det kan skrives merknader bakpå som f.eks "ønsker ikke besøk" og det skal respekteres. Disse kartene er delt opp i det distriktet som den aktuelle menigheten "rår over". Selvsagt kan det dukke opp iherdige sjeler som ressonerer som så at dette er jo så lenge siden at det kan bo noen andre der nå og så ringer de på...

 

Husk - det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ;)

Lenke til kommentar

Husk - det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ;)

Var ikke snakk om å "vinne" noe som helst for de som var hjemme hos meg ihvertfall, beklager å måtte si det, men de var det jeg betegner som totalt blåst for alt annet enn bibelen... Så den "diskussjonen" som eventuelt kunne utviklet seg ble en monolog fra deres side, for se sto bare og kikket dumt på meg når jeg spurte litt forsiktig om alle motsigelsene og paradoksene man må se vekk i fra om man skal tro på dette...

 

Det var nesten som med de to jentene som stoppet meg på gata for en del år siden, der den ene av jentene utbryter, "Men kan du ikke bare glamme fakta da og tro på jesus..." Kunne ikke sagt det bedre selv faktisk...

 

Men nok om det... Tilbake til tråden, kjør i vei...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ble ganske imponert over hvor mange språk de kunne betjene søkende med ... Ecudoriansk tegnspråk, kunne vært interessant å velge .... :wee:

Lenke til kommentar

Syntes det er så søtt når kristne nettsteder pikterer jesus som en hvit arisk mann med små blondt hår og skjegg jeg... :love:

 

Denne jesus figuren ville vel mest sannsynlig hatt et arabisk utseende med mørkt hår og brun hud...

 

Men på den annen side, i afrika er han jo piktert som svart... Så her er det mye rasisme ute å går tydeligvis...

 

Kanskje det er derfor kristendommen forbyr bilder på veggene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hallo :D

 

hva står jehovas vitner for? hva er det det betyr? kva meiner ein med jehovas vitne?

 

skuleoppgave

 

Hei. Sofiemyr ga en kort og grei redegjøring.

 

Du kan også spør om å få en aktuell brosjyre hos den lokale menigheta. Si det gjelder en skoleoppgave.

Og selvfølgelig er offisielle sider som http://www.watchtower.org/n/index.html en relevant kilde.

 

(Skulle du ha et spørsmål eller mere utdyping om ett spesifikt tema kan jeg kanskje hjelpe. Send meg en pm ev. mail til [email protected]. Dette for at jeg i hovedsak ikke bidrar på fora hvor det ofte er lange, usaklige debatter).

 

Selv om de tror på frelsen gjennom Jesus Kristus regner Den norske kirke og div. andre trossamfunn ikke Jehovas vitner som kristne - fordi de ikke ikke tror på og anerkjenner treenighetslæren. Troen på treenige guder finnes også i hedenske religioner og ble blandet inn i kristendommen. Læren ble endelig utformet og antatt ved avstemming på kirkemøtet i Nikea (på 300-tallet en gang). De er vel også de eneste som idag aktivt bruker Guds navn Jehova. I den hebraiske grunnteksten står konsonantene JHVH. Den eksakte uttalen gikk tapt da jødene sluttet å bruke navnet. Man har valgt å bruke den vanligste formen Jehova, men varianten Jahve finnes også. Så JV ser på Jesus som Guds sønn og ikke Gud (Jehova) selv.

 

PS: Vær obs på at det finnes mye grums av info på nettet - så vær kritisk.

Skal du bare gi noen korte svar eller er det snakk om en mere omfattende oppgave?

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...