Gå til innhold

Spørsmål angående Jehovas vitner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anser JV seg selv som kristne? Eller anser de seg som en egen sekt som bruker jødenes og kristnes bok som grunnlag i sin tro?

 

Spurt på en annen måte, svarer de jehovas vitner eller kristne når noen spør?

 

 

Mormonerne er jo også et innslag med kristendom som grunnlag som vel strengt tatt heller ikke egentlig er kristne, da mye av røret de tror på er drømt opp av Joseph Smith, som jo fikk gulltavler personlig fra gud uten at han kunne lese dem OG ikke minst, tillot en mann å ha flere koner... Men det er vel en annen diskusjon...

Lenke til kommentar

Anser JV seg selv som kristne? Eller anser de seg som en egen sekt som bruker jødenes og kristnes bok som grunnlag i sin tro?

 

Spurt på en annen måte, svarer de jehovas vitner eller kristne når noen spør?

 

 

Mormonerne er jo også et innslag med kristendom som grunnlag som vel strengt tatt heller ikke egentlig er kristne, da mye av røret de tror på er drømt opp av Joseph Smith, som jo fikk gulltavler personlig fra gud uten at han kunne lese dem OG ikke minst, tillot en mann å ha flere koner... Men det er vel en annen diskusjon...

Vi anser oss som kristne på lik linje med de første kristne... Er en del som mener at man må følge treenighetslæren for å være "kristen" men definsjonen på en kristen er at man følger kristi lære - er en etterfølger av kristus...

Lenke til kommentar

Følger dere jesus vil jeg vel kalle dere kristne ja. I min definisjon ihvertfall.. Men det er så mange "ekte" kristne rundt om som sikkert mener noe helt annet... For det er jo DE som har rett, til tross for at jesus ikke la igjen noe fasit.... :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et sted var det en som spurte hvordan et møte hos JV foregår... og det var i grunnen et spennende spørsmål. Tror at man hos JV vil ha mindre lovprisning av Jesus, og kanskje bare lovprisning av Jehova...

 

En viktig grunn til at JV oppfattes som en sekt, er at de flere ganger har tidfestet dommedag. Og at de kutter all kontakt med familiemedlemmer som forlater JV. Dessuten at de har en bibel som er "ørlite" annerledes enn den vanlige.

Og at de legger vekt på at frelse oppnås ved å gå fra dør til dør og misjonere.

 

Men det absolutt mulig at en opprinnelig sekt kan bli mindre ekstrem ettersom årene går... jeg legger ikke avgjørende vekt på at JV profeterte at dommedag ville skje rundt 1. verdenskrig f.eks. Men det virker som det fortsatt er ganske sterke fronter mellom JV og resten av kristenheten. Men selvfølgelig, en dag kan det være at JV vedtar at de like gjerne kan bruke samme bibel som alle andre.

Lenke til kommentar

Nå er vel strengt tatt alt annet enn orginalen, som er den katolske kirken, sekter da, strengt tatt, da alt annet er av arter av orginalen.

 

Så før man begynner å snakke med nedsettende tone om andre sekter bør man kanskje ta en titt på den sekten man selv tilhører? Eller hva Frankeline?

Lenke til kommentar

Nå er vel strengt tatt alt annet enn orginalen, som er den katolske kirken, sekter da, strengt tatt, da alt annet er av arter av orginalen.

 

Så før man begynner å snakke med nedsettende tone om andre sekter bør man kanskje ta en titt på den sekten man selv tilhører? Eller hva Frankeline?

Originalen er Bibelen - uten apokryfiske tillegg og bøker. Dog, det interessante med den katolske kirken er den inbitte kampen de kjempet over hundrevis av ård for å forhindre at vanlige folk skulle kunne lese nettopp Bibelen...

Lenke til kommentar

Jehovas Vitner har spådd verdens undergang i 1874, 1875, 1914, 1918, 1925, 1941 og 1975.

 

Det eneste som virkelig gikk under var Jehovas Vitnes anseelse. Idag sees de på som en sær sekt man bør holde seg unna.

 

Det hender jeg møter på noen sektmedlemmer, de ønsker å dele ut søppel til meg. Da svarer jeg høflig at jeg heier på Satan, da går de sin vei.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jehovas Vitner har spådd verdens undergang i 1874, 1875, 1914, 1918, 1925, 1941 og 1975.

 

Det eneste som virkelig gikk under var Jehovas Vitnes anseelse. Idag sees de på som en sær sekt man bør holde seg unna.

 

Det hender jeg møter på noen sektmedlemmer, de ønsker å dele ut søppel til meg. Da svarer jeg høflig at jeg heier på Satan, da går de sin vei.

Mennesker gjør feil - fordi de er mennesker... Man skulle tro at det å innrømme feil var en bra ting men dengang ei. La meg dertil legge til at det kun var 1975 hvor det fantes noe som helst offisielt hint om hverken det ene eller det andre. De andre årstallene hadde ingenting med "dommedag" å gjøre - les og lær...

 

Utover det er det INGEN innen JV eller andre som kan si når "denne tingenes ordning" tar slutt...

 

Når den en gang gjør det så får du heie på Satan og se hvilken hjelp det gir ;)

Lenke til kommentar

Det får så være. Min mening om jehovas vitner er basert på personer jeg faktisk har møtt og hatt samtaler med. Så jeg kan moderere meg til dette: de jeg har møtt fra Jehovas Vitner har vært klin gærne. Litt morsomt at nettopp du skal begynne å snakke om toleranse. Er jo ikke akkurat det JV er kjent for. Og nei, jeg har ingen toleranse for Jehovas Vitner. Neste gang de kommer på døra bør de ha med seg noe å forsvare seg med.

Endret av Kimma16
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husk - det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ;)

 

Det høres makabert ut.

 

Edit: det er forresten det å vinne diskusjoner som teller.

Med å vinne en diskusjon kan man få de som sprer dritt til å stoppe. Og kanskje tenke seg om før de gjør det neste gang. Et hjerte pumper jo bare blod...

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Fakta: de er klin gærne.

Og du er helt på stasjon? Du setter ivhertfall et nytt lavmål i mangel på modenhet og toleranse i et åpent diskusjonsforum... :nei2:

 

En fra JV snakker om mangel på toleranse....Hahahah, hihihihihihihih, hohohohohoho, hahahaha! Den var god!

For dere er jo åpen for alt, inkludert homofile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk - det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ;)

 

Det høres makabert ut.

 

Edit: det er forresten det å vinne diskusjoner som teller.

Med å vinne en diskusjon kan man få de som sprer dritt til å stoppe. Og kanskje tenke seg om før de gjør det neste gang. Et hjerte pumper jo bare blod...

Hvis du leser deg litt opp på metaforer så vil du muligens komme over at enkelte deler av verdens befolkning bruker "hjertet" i sammenheng med følelsesrelaterte situasjoner ;)

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Fakta: de er klin gærne.

Og du er helt på stasjon? Du setter ivhertfall et nytt lavmål i mangel på modenhet og toleranse i et åpent diskusjonsforum... :nei2:

 

En fra JV snakker om mangel på toleranse....Hahahah, hihihihihihihih, hohohohohoho, hahahaha! Den var god!

For dere er jo åpen for alt, inkludert homofile.

La folk være homofile hvis de vil - MÅ jeg like det? Reflekter heller over bakgrunnen for dette:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=10053316

Lenke til kommentar

La folk være homofile hvis de vil - MÅ jeg like det? Reflekter heller over bakgrunnen for dette:

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10053316

 

Spørsmålet er ikke om du MÅ like det, spørsmålet er HVORFOR du ikke liker det.... Er det kun bibelen som står for den meningen burde du vel kanskje tenke litt nøyere over saken, for snudd på hodet blir dette: GJØR det noe om folk av likt kjønn elsker hverandre? Har det noe å si? De skader ingen, plager ingen med det, så GJØR det noe om homofile er homofile?

Lenke til kommentar

Blir ikke det som å si "Må jeg like jazz"? Musikken skader ingen, så har det noe å si? Nei det har ingenting å si, men jeg liker det ikke. Må jeg like kinesere? Kinesere skader ingen, men jeg liker dem ikke... hmm. Dette kan diskuteres.

 

Å hate homofile, være redd for homofile eller mislike homofile er ikke noe kristendommen har funnet opp, det har sin opprinnelse i svært svært svært mange kulturer også hedenske.

Lenke til kommentar

La folk være homofile hvis de vil - MÅ jeg like det? Reflekter heller over bakgrunnen for dette:

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10053316

 

Spørsmålet er ikke om du MÅ like det, spørsmålet er HVORFOR du ikke liker det.... Er det kun bibelen som står for den meningen burde du vel kanskje tenke litt nøyere over saken, for snudd på hodet blir dette: GJØR det noe om folk av likt kjønn elsker hverandre? Har det noe å si? De skader ingen, plager ingen med det, så GJØR det noe om homofile er homofile?

Som vi har diskutert før RWS så var jeg ateist i over 30 år. Jeg syntes ikke særlig om homofile da, heller ikke nå. Jeg aksepterer folk for den legningen de har men jeg vil ikke ha det inn i min stue og det handler ikke om fordommer, det handler om at jeg selv vil ha det sånn. Jeg hater ikke homofile, jeg er ikke redd homofile og jeg har til og med homfile venner. Som Abigor sier, ikke fordi de representerer noen trussel for meg på noe vis, men MITT PROBLEM er fordi jeg simpelthen ikke liker tanken på hva de gjør når de er intime. Nå er det veldig lett å henge det på min religion men som sagt - denne holdningen hadde jeg lenge før den kom inn i min bevissthet. Vi er alle ufullkomne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...