Gå til innhold

Godejobbutsikter for IT-folk


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på Evry og tidligere Ergo mange ganger, men da som support.

Det er veldig enkelt å si "lær deg X", men uten sertifikasjoner eller i det minste et fullført prosjekt som man kan peke på som bevis på at man faktisk har den kunnskapen, så er det ingen som ansetter.

 

Edit: Men C# er jo generelt en god ide, særlig med tanke på det norske markedet, som er veldig MS-fokusert. Skal ikke se bort fra at jeg gjør det.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Praksis anbefales. Mas på nav, så fikser de det. Jeg måtte selv komme med forslag til bedrifter da.

 

Hilsen fornøyd praktikant.

 

Jeg var i praksis i en måned. Lang historie kort: NAV svarte ikke på telefonen etter at prøvetiden var over, så det ble aldri tegnet ny kontrakt. Seks måneder etter fikk jeg på nytt kontakt med NAV, og da var det selvsagt alt for sent.

Jeg har prøvd å komme tilbake til samme firma etterpå, men etter det jeg skjønner har de nå lagt ned totalnekt for alle NAV-avtaler etter dårlige erfaringer.

 

Ok. Men finnes jo mange tøffe IT selskaper å jobbe for i Norge da :-)

Lenke til kommentar

NAV forventer fortsatt lav arbeidsledighet innen IKT.

 

Viser vel egentlig bare hvor dårlig NAV er informert. Off-shoring til India i gigantisk skala, tross elendige erfaringer mht kvalitet. Selv store norske selskap som Telenor har ingen utviklere lenger - heller ikke konsulenter som utvikler - utenom indiske da. Tilsvarende skjer i mange andre store "norske" selskaper.

 

Har fortsatt jobb, men jeg tror vi vil se mange ledige IT-utdannede nordmenn om få år.

 

Det absurde er at en norsk utvikler på norsk lønn ikke har sjans i boligmarkedet i Norge, mens inderne som "erstatter" ham lever i palass i hjemlandet...

 

Something is rotten in the state of Norway.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Webutvikler er langt bedre enn webdesigner, i hvert fall.

 

Kvaliteten i India er elendig, men i østblokken, sør-amerika og lignende får du nå gode utviklere for tiøringer på tieren. Jeg tror dog at programmerere alltid vil være nødvendige lokalt, både for prosjektledelse og for kvalitet.

 

Edit: Har lastet ned en trial av Visual Studio 2010, skal prøve meg på litt C# og .net :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Master er ikke mulig av diverse grunner inkludert karakterer. (Som sagt ble jeg syk allerede under utdanningen, så karakterene ble deretter) Hovedsaklig søker jeg supportjobber fordi jeg er flink til det, men planen er jo å klatre internt i firmaet.Å søke jobb som programmerer nå er science fiction. Vel grokker jeg fremdeles Java EE, Hibernate og lignende, men alle rammeverk som kom etter 2004 er jo ukjente for meg og det samme gjelder utviklingen i språket.Jeg holder meg såvidt oppdatert ved å progge litt nå og da, men det jeg egentlig trenger er 12 måneders arbeidspraksis hos en arbeidsgiver. Altså gratisarbeid.
Java EE og Hibernate er jo fortsatt ganske relevant hos de fleste konsulent-selskaper, og Java har ikke utviklet seg så mye siden 2004. På universitetet så lærer vi fortsatt Java 5 (Java 7 er nyeste). Det finnes også en del selskaper der ute (ikke-konsulent selskaper) som ikke ansetter på bakrunn av utdanning men talent. Mange av disse igjen krever at du legger med ett prosjekt som viser hva du kan i søknadden, ellers blir du testet på intervju... Så du får bare kjøpe en bok eller to og få deg oppdatert (tar en måned, kanskje to med effektiv lesing) og søk utviklingsjobber.

 

Har man helt sluttet med C, C++ på skolen nå? Kun Java og C#? Uffamei!

 

 

Lenke til kommentar

NAV forventer fortsatt lav arbeidsledighet innen IKT.

 

Viser vel egentlig bare hvor dårlig NAV er informert. Off-shoring til India i gigantisk skala, tross elendige erfaringer mht kvalitet. Selv store norske selskap som Telenor har ingen utviklere lenger - heller ikke konsulenter som utvikler - utenom indiske da. Tilsvarende skjer i mange andre store "norske" selskaper.

 

Har fortsatt jobb, men jeg tror vi vil se mange ledige IT-utdannede nordmenn om få år.

 

Det absurde er at en norsk utvikler på norsk lønn ikke har sjans i boligmarkedet i Norge, mens inderne som "erstatter" ham lever i palass i hjemlandet...

 

Something is rotten in the state of Norway.

 

uhm...mener du norske utviklere tjener dårlig? Startklønnen er kanskje ikke helt sinnsyk, men jeg tjener i alle fall 600k+. Finnes sikkert yrker du tjener mer, men tjener i alle fall godt over snittet på lønn i Norge. Om du ikke kommer deg inn på boligmarkedet ved å tjene over snittet, så ser du etter feil bolig i forhold til midlene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

uhm...mener du norske utviklere tjener dårlig?

 

I kjøpekraft og i en mer global sammenheng, ja, det er der ingen tvivl om.

 

Startklønnen er kanskje ikke helt sinnsyk, men jeg tjener i alle fall 600k+. Finnes sikkert yrker du tjener mer, men tjener i alle fall godt over snittet på lønn i Norge. Om du ikke kommer deg inn på boligmarkedet ved å tjene over snittet, så ser du etter feil bolig i forhold til midlene dine.

 

Jeg tjener et pent stykke over 600 jeg også, etter ~15 år i bransjen, men det er heller ikke min situasjon jeg tok opp, men situasjonen for utviklere generelt og i tiden som kommer - noe som er høyst relevant for de unge som står og skal velge om det er den retning de skal gå.

 

Det foregår utbredt sosial dumping av ingeniører og sivilingeniører innen IKT nå og det utrolige er at de som tar over jobbene selv lever som greve og baroner i sine hjemland i sterk kontrast til den 30m2 leilighet man er heldig å få lån til med den norske lønnen.

Lenke til kommentar
NAV forventer fortsatt lav arbeidsledighet innen IKT.
Viser vel egentlig bare hvor dårlig NAV er informert. Off-shoring til India i gigantisk skala, tross elendige erfaringer mht kvalitet. Selv store norske selskap som Telenor har ingen utviklere lenger - heller ikke konsulenter som utvikler - utenom indiske da. Tilsvarende skjer i mange andre store "norske" selskaper.Har fortsatt jobb, men jeg tror vi vil se mange ledige IT-utdannede nordmenn om få år. Det absurde er at en norsk utvikler på norsk lønn ikke har sjans i boligmarkedet i Norge, mens inderne som "erstatter" ham lever i palass i hjemlandet...Something is rotten in the state of Norway.
uhm...mener du norske utviklere tjener dårlig? Startklønnen er kanskje ikke helt sinnsyk, men jeg tjener i alle fall 600k+. Finnes sikkert yrker du tjener mer, men tjener i alle fall godt over snittet på lønn i Norge. Om du ikke kommer deg inn på boligmarkedet ved å tjene over snittet, så ser du etter feil bolig i forhold til midlene dine.

 

Da jeg begynte i min første utviklerjobb fikk jeg 310k... Nå fem år senere har jeg knapt gått opp 100k... :p

Lenke til kommentar

Har man helt sluttet med C, C++ på skolen nå? Kun Java og C#? Uffamei!

På NTNU lærer vi c++, java og en del python. Avhengig av hva en velger. Uansett, hva er feil med å bare lære det?

Sånn som jeg ser det, spiller det liten rolle hvilke språk en lærer. Det viktigste er teknikker, tankemåter osv., nye språk kan en lett lære seg.

 

Ellers velger en selv i stor grad hvilke språk man vil bruke, bare en løser problemet.

Lenke til kommentar

Det foregår utbredt sosial dumping av ingeniører og sivilingeniører innen IKT nå og det utrolige er at de som tar over jobbene selv lever som greve og baroner i sine hjemland i sterk kontrast til den 30m2 leilighet man er heldig å få lån til med den norske lønnen.

Når folk fra India kan gjøre samme jobb, for halve pris, så blir det slik...

Mener du at lønnen i Norge skal være tilsvarende den i India?

1,5 mill eller noe slikt i startlønn...

De i India har det bra fordi alle andre tjener så sykt lite, ikke fordi dem tjener så sykt mye.

 

Jeg har forresten gått ca 200k de siste 5 årene

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Å leie inn utlendinger til å gjøre jobben vil koste deg langt meir enn det du trur. I øst europa finnes det mange superdyktige utviklere, men dei har null kunnskap om norsk kultur/næringsliv. Ergo dei leverer noko du absolutt ikkje vil ha sjølv om kravspesifikasjonen din er topp. Så har du problemer med integrasjonstester og andre særnorske forhald.

 

Der eg jobbar nå så har dei outsourca ein ny kritisk komponent til Polen. Nå går det mykje tid og pengar i at skiten bare fungerer. Det burde vært utvikla lokalt, men det var nokon i ledelsen som dessverre ikkje såg det. Gruppa mi har i allefall fått presentert den reelle kostnaden som er mangedoblet det som var utgangspunktet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Det foregår utbredt sosial dumping av ingeniører og sivilingeniører innen IKT nå og det utrolige er at de som tar over jobbene selv lever som greve og baroner i sine hjemland i sterk kontrast til den 30m2 leilighet man er heldig å få lån til med den norske lønnen.

Tror ikke noe på at indiske utviklere lever så fett. Kilde?

Lenke til kommentar
Det foregår utbredt sosial dumping av ingeniører og sivilingeniører innen IKT nå og det utrolige er at de som tar over jobbene selv lever som greve og baroner i sine hjemland i sterk kontrast til den 30m2 leilighet man er heldig å få lån til med den norske lønnen.

Tror ikke noe på at indiske utviklere lever så fett. Kilde?

 

Indiske utviklere tjener fett relativt til andre indere. Det vil si at de får råd til å kjøpe indiske materialer og betale andre indere for å bygge indisk hus til seg. En ny tysk bil kan de derimot se langt etter...

Lenke til kommentar
Det foregår utbredt sosial dumping av ingeniører og sivilingeniører innen IKT nå og det utrolige er at de som tar over jobbene selv lever som greve og baroner i sine hjemland i sterk kontrast til den 30m2 leilighet man er heldig å få lån til med den norske lønnen.

Tror ikke noe på at indiske utviklere lever så fett. Kilde?

 

Mine indiske kollegaer.

Lenke til kommentar

Det er langt større forskjell mellom inntektsklasser i det indiske samfunn enn det Norske. Dette er godt kjent. Utviklere tjener i tillegg langt bedre enn support-folk, som igjen tjener langt bedre enn f.eks. murere og snekkere. Dette har med krav til utdanning å gjøre, og selvsagt etterspørsel etter kunnskapene dine.

 

Mine personlige erfaringer, og jeg har jobbet med en inder i seks måneder over skype, er at indere har LANGT dårligere utdanning og kunnskaper enn nordmenn, men at man kan ansette så mange _flere_ for de samme kronene at dette i mange tilfeller går i pluss likevel. Unntaket er når tid og kvalitet er viktigere enn "linjer kode per krone".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine indiske kollegaer.

 

Og hva får deg til å tro at deres livsstil er representative for alle indiske utviklere? Personlige erfaringer er i samfunnsøkonomisk sammenheng nærmest intetsigende.

 

 

Faktum er at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder kjøpekraft. Whiners will whine I guess...

Endret av Avien
Lenke til kommentar

uhm...mener du norske utviklere tjener dårlig?

 

I kjøpekraft og i en mer global sammenheng, ja, det er der ingen tvivl om.

 

Startklønnen er kanskje ikke helt sinnsyk, men jeg tjener i alle fall 600k+. Finnes sikkert yrker du tjener mer, men tjener i alle fall godt over snittet på lønn i Norge. Om du ikke kommer deg inn på boligmarkedet ved å tjene over snittet, så ser du etter feil bolig i forhold til midlene dine.

 

Jeg tjener et pent stykke over 600 jeg også, etter ~15 år i bransjen, men det er heller ikke min situasjon jeg tok opp, men situasjonen for utviklere generelt og i tiden som kommer - noe som er høyst relevant for de unge som står og skal velge om det er den retning de skal gå.

 

Det foregår utbredt sosial dumping av ingeniører og sivilingeniører innen IKT nå og det utrolige er at de som tar over jobbene selv lever som greve og baroner i sine hjemland i sterk kontrast til den 30m2 leilighet man er heldig å få lån til med den norske lønnen.

 

Det der er bare sprøyt. Faktum er at at snittlønnen ligger rundt 580k året (i 2011: http://www.dinside.no/893058/snittlonn-i-norge-i-2011-38100-kroner-i-maaneden) og er milevis over svært mange andre yrker. Det du skriver har jeg faktisk hørt i 10-15 år allerede. Noe outsources riktignok, men i den skala du skisserer her er bare tull. De beste vil alltid få jobb innen IKT. Mine erfaringer det siste halve året er faktisk 8-9 jobbtilbud uten å søke på jobben en gang...bare ved å ha en profil på linkedin. Markedet for ingeniører er brennhett, og så lenge det utdannes for få ingenører slik det gjør i dag, kommer det ikke til å avta.

Lenke til kommentar

Da jeg begynte i min første utviklerjobb fikk jeg 310k... Nå fem år senere har jeg knapt gått opp 100k... :p

 

Da hadde jeg seriøst vurdert å bytte jobb :) Jeg startet selv på 330k for 8 år siden. Byttet jobb 2 ganger siden det, og lønnshoppene jeg har fått da har vært ~100k. Beste "investeringen" jeg har gjort :) Det er vel egentlig slik at du svært skjelden får noe særlig igjen for å være lojal mot din arbeidsgiver. Ikke at man skal bytte jobb 1 gang i året, men 5 år i samme jobb er ganske lenge i vår bransje.

Lenke til kommentar
Master er ikke mulig av diverse grunner inkludert karakterer. (Som sagt ble jeg syk allerede under utdanningen, så karakterene ble deretter) Hovedsaklig søker jeg supportjobber fordi jeg er flink til det, men planen er jo å klatre internt i firmaet.Å søke jobb som programmerer nå er science fiction. Vel grokker jeg fremdeles Java EE, Hibernate og lignende, men alle rammeverk som kom etter 2004 er jo ukjente for meg og det samme gjelder utviklingen i språket.Jeg holder meg såvidt oppdatert ved å progge litt nå og da, men det jeg egentlig trenger er 12 måneders arbeidspraksis hos en arbeidsgiver. Altså gratisarbeid.
Java EE og Hibernate er jo fortsatt ganske relevant hos de fleste konsulent-selskaper, og Java har ikke utviklet seg så mye siden 2004. På universitetet så lærer vi fortsatt Java 5 (Java 7 er nyeste). Det finnes også en del selskaper der ute (ikke-konsulent selskaper) som ikke ansetter på bakrunn av utdanning men talent. Mange av disse igjen krever at du legger med ett prosjekt som viser hva du kan i søknadden, ellers blir du testet på intervju... Så du får bare kjøpe en bok eller to og få deg oppdatert (tar en måned, kanskje to med effektiv lesing) og søk utviklingsjobber.

 

Har man helt sluttet med C, C++ på skolen nå? Kun Java og C#? Uffamei!

 

På UiO er det obligatorisk å lære Java og C (forskjellen mellom Java og C# er derimot ikke store, liten overgang). I tillegg er det mulig å velge Python, Assembler og Scheme (Lisp dialekt) som valgfag... godt mulig det er andre også men har ikke satt meg stort inn i det.

 

Når det skal sies så er jo utdanningen veldig rettet mot konsulentbransjen, og der går det veldig mye i Java og C# utifra de bedriftspresentasjonene jeg har vært på.

 

Jeg begynner fulltidsjobb nå i Juni og starter med lønn på 400k i året... som sagt tidligere så holder jeg på å fullføre første året av bacheloren min... Nå skal det sies at jeg har en app i tre forskjellige app stores og jeg har jobbet som deltid utvikler i 9 måneder da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...