Gå til innhold

Godejobbutsikter for IT-folk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten har jeg kjøpt en C# bok på Kindle og er i gang. Virker som om det er litt enklere enn Java, delvis på grunn av at det er en langt mindre brukerstyrt prosess å legge ting til språket, og litt fordi Microsoft rett og slett har vært langt mer fokusert enn Sun og senere Oracle de siste årene.

 

Les: Enklere=mindre komplisert. Da tenker jeg stort sett på antall frameworks osv. Med andre ord er det vel .NET som er mindre komplisert enn hele Java-universet, men det er vel tredjepartsframeworks i bildet her også.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Morsomt å lese om den norske utdanningen osv. Så da kan jeg bidra med utdanningen på den andre siden av kloden. Jeg studerer for tiden i Australia, 3. år bachelor. Til nå har vi vært innom Python,C, såvidt MIPS(assembler), Java, Haskell, C++ og vi titter litt innom Mercury, som er temmelig likt Prolog for de som kan det.(Mercury er utviklet her på universitetet, så det er nok en del av grunnen til at vi blir introdusert til det).

Skal nevnes at Haskell og Mercury kan velges vekk, men Python,C,Java og MIPS er obligatorisk.

 

Er egentlig mest glad for å ha fått innblikk i Haskell og Mercury siden disse er radikalt forskjellige fra imperative språk som C.

 

 

Virker for meg som at linja på NTNU (og UiO?) er definitivt den sterkeste å komme ut fra i Norge. Når jeg valgte utdanning fikk jeg høre at det var veldig bra å ha utenlandsk utdanning, så jeg valgte NTNU bort for det, men etter det jeg leser og hører er det mulig jeg gjorde et dårlig valg.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Du mener assembly spesifikt for MIPS-arkitekturen? Litt spesielt, men godt mulig den har en eller annen fordel som gjør den god å lære...

 

NTNU og UIO har nok rimelig like programmer. Men det er jo en fordel å ha Informatikk og ikke et av de andre fagene på samme fakultet.

Lenke til kommentar

Virker for meg som at linja på NTNU (og UiO?) er definitivt den sterkeste å komme ut fra i Norge. Når jeg valgte utdanning fikk jeg høre at det var veldig bra å ha utenlandsk utdanning, så jeg valgte NTNU bort for det, men etter det jeg leser og hører er det mulig jeg gjorde et dårlig valg.

Datateknikk ved NTNU (som jeg går) er nok en av de tyngre linjene, ja.

Jeg tror det spiller liten rolle hvilken skole en går på. Viktigere er hva du kan vise til, som karakterer, verv, prosjekter osv. Samtidig er det nok en livserfaring å studere i utlandet som mange misunner deg. :)

Lenke til kommentar

Du mener assembly spesifikt for MIPS-arkitekturen? Litt spesielt, men godt mulig den har en eller annen fordel som gjør den god å lære...

 

Stemmer det,hovedgrunnen til at vi fikk en innføring i assembly var for å lære oss hvordan pcen fungerer ned på et basis nivå. Så det var mer rettet mot forståelsen for den underliggende maskin koden, og hvordan C blir kompilert til det. Grunnen for at de valgte MIPS arkitekturen spesifkit, var nok for den er en del enklere enn f.eks intel x86.

 

 

Avslutter selv en 3-årig bachelor i Skottland nå til sommeren å er det noe jeg har lurt mye på så er det hvor attraktiv en utenlandsutdannelse er for norske arbeidsgivere.

 

 

Det som er den største smellen for oss utenlandsstudenter(etter hva jeg har erfart) er at vi ikke får det samme nettverket. Dette gjelder både venner i samme bransje, samt en fot inn døren i større selskaper. Jeg begynner å få det samme her i Australia, men det ikke er ikke like nyttig for meg. Av den grunn har jeg tenkt å søke master på NTNU til neste år, for å "redde meg inn igjen"..

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Det som er den største smellen for oss utenlandsstudenter(etter hva jeg har erfart) er at vi ikke får det samme nettverket. Dette gjelder både venner i samme bransje, samt en fot inn døren i større selskaper. Jeg begynner å få det samme her i Australia, men det ikke er ikke like nyttig for meg. Av den grunn har jeg tenkt å søke master på NTNU til neste år, for å "redde meg inn igjen"..

 

Har opplevd det samme selv, har ikke så mye nettverk nå som jeg skal tilbake til Norge, har samme plan som deg. Søker opptak til Master ved NTNU og UiB som forhåpentligvis gir meg det nettverket jeg trenger etter endt utdanning.

Lenke til kommentar

Ser de fleste her inne snakker om programmerere/utviklere etc. Hva med oss som driver med tradisjonell server og applikasjons-drifting? (for min del så jobber jeg med Exchange, og deployment/tanking og vedlikehold av servere og pcer, samt flyttejobber)

 

Noen som veit hvordan markedet for oss er? Ingen planer om å bytte jobb akkurat nå, men alltids greit å være oppdatert:)

Lenke til kommentar

Langt tryggere enn utviklere, men samtidig mye mer avhengig av hvilke teknologier du har erfaring med. Prøv å ta så mye sertifiseringer du kan og spre det over alternative teknologier. Exchange er greit nok, men kjør på med AD, Citrix og Linux i tillegg, er mitt råd.

Lenke til kommentar

Langt tryggere enn utviklere, men samtidig mye mer avhengig av hvilke teknologier du har erfaring med. Prøv å ta så mye sertifiseringer du kan og spre det over alternative teknologier. Exchange er greit nok, men kjør på med AD, Citrix og Linux i tillegg, er mitt råd.

 

Har hørt fra gutta som driver større bedrifter at de heller vil ha kjennskap til systemene enn sertifikatene, årsaken er at enkelte av sertifikatene (Spesielt MS sine) kan du ikke stryke på, samme om du går inn for det.

Men at sertifikatene kom i andre rekke etter at du har funnet jobben.

Jeg skal ta og grave fram hvor dette kom ifra, men må ha litt tid, om det ikke spretter opp en post her i mellomtiden så blir det en simpel edit.

 

EDIT: Ca 36 minutter ut svarer de på det og Allan svarer fra en arbeidsgiver's standpunkt.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Sertifiseringer kan man alltids lese seg frem til, de er dessverre lite verdt (i mine øyne), så fremt man ikke jobber som konsulent å må vise dem frem til kunder.

 

Egentlig spennende å lese om hva andre mener at man bør kunne, da få er enige.

 

Exchange og AD henger i hop, jobber man med Exchange bør(!) man virkelig jobbe en del med AD også. Om man ikke er en ekspert i hvordan sammenhengen mellom DHCP-scope og dns fungerer, så vil jeg ikke tro det er det verste, eller?

 

Jeg jobber i ett såpass stort miljø at 60-80% av arbeidstiden min går til å jobbe med Exchange (Enten i form av vedlikehold, endringer, feilsøking, løse problemer ute hos kunder, videreutvikling eller overvåkning).

 

tofagerl: Linux? Virkelig? Nå er det vel flest MS miljøer her i Norge. Linux er overlegen i markedsandeler når det gjelder webservere, men ellers så er vel bruken litt begrenset i en del miljøer her i Norge. Jeg har satt opp en Ubuntu server til å fungere som en MTA, og jeg må si ytelsen er helt enorm, så ja, linux har vel potensiale til det meste.

Lenke til kommentar

Vell jeg vil anta at Linux vil ta over eller OpenSource software med Linux og BSD vil ta over servere fra Microsoft på sikt siden Microsoft ikke henger helt med Linux i svingene på server siden.

Forhåpentligvis over jul så får Linux sin moderne AD kontroller også fra Samba prosjektet, noe jeg ser spent på da dette vil være en betydelig hjelper for bedrifter som har Windows bokser og vil kutte litt lisenskostnader for eksempel.

 

Ellers på verdensbasis ser vi nå at Tyskland har migrert en god del av det offentlige til Linux, mer enn doblet maskinparken og halvert klagene kontra når de kjørte Microsoft løsninger.

Så sånn sett er jeg spent på hvordan utviklingen blir framover, og om MS gjør noen framstøt i servermarkedet eller ei.

Utdanningsmessig idag vil jeg anta at det kan være greit å ha litt kjennskap til begge miljøene slik at du kan konvertere en bedrift hvis ønskelig til det systemet som er bedre til det formålet. (Små bedrifter her altså, ikke noe ala Kommunen i størrelse)

Lenke til kommentar

tofagerl: Linux? Virkelig? Nå er det vel flest MS miljøer her i Norge. Linux er overlegen i markedsandeler når det gjelder webservere, men ellers så er vel bruken litt begrenset i en del miljøer her i Norge. Jeg har satt opp en Ubuntu server til å fungere som en MTA, og jeg må si ytelsen er helt enorm, så ja, linux har vel potensiale til det meste.

 

Linux, virkelig. Det var selvsagt et eksempel på noe som ligger fjernt fra MS-verdenen, men det blir mer og mer relevant. Jeg har jobbet i to firmaer, hvorav et jobbet med linux og et med MS... og Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...