Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det lov å spekulere VELDIG på denne tråden?

Det må være lov.

 

Jeg hører rykter om Sony A99. I august skal den visstnok komme som FF med 24 megapixler. Sony har levert råmaterialer til Nikon før. Hva om D600 vil få hardware fra Sony denne gang også. Grunnet SLT må Sony denne gang lage bildebrikke med ekstrem ytelse på høy ISO fordi så mye lys mistes på vei inn gjennom speilet.

Det er en myte at ytelsen må være så veldig ekstrem for å kompensere at Sony bruker SLT. SLT slipper igjennom minst 2/3 av lyset - det er en forskjell på 2/3 EV i worst case. Det betyr at du vil bruke få like mye støy på ISO 4000 istedet for som Nikon får på ISO 6400. I praksis så er den forskjellen så liten at det ikke betyr mye.

 

(Det er andre ting med SLT som gjør at jeg ikke er så happy med løsningen)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Ser ut som om den har programvelgerhjul på venstre side, som D7000. Isåfall håper jeg at Nikon har tatt til vettet og laget en lås på denne, slik at den ikke rører på seg hele tiden. Det var noe av det som irriterte meg mest med D7000.

Ser ut som det er en liten låsknapp i midten på den, ja.

Lenke til kommentar

Skulle ønske at D600 i det minste fikk noe lignende body som D300s..

Ja, det er det jeg er mest skeptisk til, hvor solid den blir i forhold. Det er klart denne blir mer rettet mot konsument, slik som D7000. Det kan være ok det også, husker det var ganske tøff overgang fra D70s til D300s, så dette blir litt tilbake. Men kan fungere ok det, hvis prisen blir bra.

U1 og U2 innstillingene er jo bra.

Og D7000 ble ganske godt forbedret fra D90, men ikke i D300(s) klasse når det gjelder byggekvalitet.

Så jeg er fortsatt litt usikker på om jeg skal spare til D600 eller en D700 som sikkert blir mer solid, og som kan dele grep med D300s'en min. Ulempen er at da må jeg ha begge, men det er også en del fordeler.

Nå går det jo an å få en ok brukt D700 til rundt 8000, ikke dumt det heller..

Den vil nok ha bedre søker og være mer solid, og mer lik oppsettet på D300(s).

Men en D600 kan definitivt erstatte begge, tror dette blir en vinner, spennende hvis den kommer ned på halvparten av D800!!

Lurer på om dette betyr at de går mer over til FX, og at DX på sikt blir erstattet av speilløse...

Hva har Canon på lur?? Den nye pancaken hadde sikkert vært fin på noe tilsvarende

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis Nikon benytter seg av sin nyeste FX-sensorteknologi (og det er ingen grunn at de ikke skulle gjøre det), så vil D600 ligge et sted mellom D4 og D800 i ISO-egenskaper og dynamikk! Kanskje bedre, siden den er enda nyere!

Da snakker vi om et konge-kamera for alle oss som ikke trenger 36Mp, eller slenger kamera rundt seg, og trenger 2 kilo titanium-chassis :)

Jeg bytter gladelig vekk 12 Mp og et par finesser for å få lavere størrelse, vekt og pris, hvis bildekvaliteten over hele ISO-området er like god eller bedre enn D800.

Ken Rockwell snakker om at D600 blir annonsert 21. august! Han kjenner en del folk i bransjen, så håper han har rett :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gledet meg til lansering av D800, og trodde det skulle bli mitt første fullformat. Men som ozone innså jeg at flere av kvalitetene det har rett og slett blir overkill for min del. Prisen er selvfølgelig også en grunn i seg selv, men 36MP virker ekstremt (selv om mye tyder på at man faktisk får utnyttet det med gode objektiver). Det faktum at jeg høyst sannsynlig bør investere en del ekstra i objektiver er nok et poeng, selv om det vil gjelde nesten uansett.

 

Blir D600 "billig" blir det nok kjøp på meg om det ikke er noe annet som taler kraftig imot. Venter i spenning.

Lenke til kommentar

Men som alltid, ikke sett deg på bestillingslisten med en gang. Alltid stor fare for litt røsk i produksjonslinjene i starten; alltid bedre når ting har gått seg til. Forøvrig blir den denne ikke produktsert i Japan, så da bør tilgjengeligheten også være rimelig bra.

Lenke til kommentar

Har på "følelsen" at D600 kan bli det første (og rimelige) steget inn i fullformatet! ;)

 

(Mulig Nikon også gjør et riktig strategisk valg her , kfr. den skjerpede konkurransen fra visse speilløse konkurrenter som nok forsyner seg grovt fra den tidligere kundemassen av crop-kamerakunder!)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...