Gå til innhold

Anbefalte innlegg

La oss ta et eksempel:

 

Du har en brennvidde på 200mm. Blender 2.8. Du fokuserer på noe som er 2m fra bildebrikken.

 

Med fullformat vil du da ha en dybdeskarphet på 1.53 cm.

Med en cropsensor (1.5x) vil du da ha en dybdeskarphet på 1.02 cm.

 

Det er nok en ganske utbredt misforståelse rundt dette her. Gitt at brennvidde og blender er det samme vil man få mindre dybdeskarphet med crop fremfor fullformat. Det blir sagt overalt at man med fullformat "får mindre dybdeskarphet", men dette gjelder ikke om brennvidden er det samme. Det gjelder om utsnittet/bildevinkelen er den samme.

 

Hvis du setter på en 135mm på cropkameraet får du samme utsnitt som en 200mm på fullformat.

Ved blender 2.8, og fokus på 2m (samme som i eksempelet tidligere) vil da dybdeskarpheten være 2.32 cm. Vesentlig mer enn 200mm 2.8 på fullformat, med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Man får jo ikke det uansett. På 200mm med blender 2.8 får du tynnere dybdeskarphet med crop enn med fullformat. Utsnittet blir jo tightere også. Tror det går litt misforståelser rundt sensorstørrelse og dybdeskarphet rundt om kring.

 

Tja, med fullformat vil man jo gå litt nærmere med samme brenvidde for å få samme utsnittet og dermed tynnere dof. Evt stå stille og øke brennvidden, bruke 200mm i stedet for 135mm.

 

Det var ikke meningen å lage en diskusjon rundt DOF, sorry :hm:

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Nettopp. I mange sammenhenger er det lurt å gå rundt med to hus (om man orker å drasse på det såklart.) Jeg ser for meg at jeg selv hvertfall ville syntes det var veldig kjekt med et skikkelig crophus med en 70-200 2.8 på, samt et FX-hus med en normalzoom/vidvinkelzoom/noe annet på.

Tenker vel noenlunde i samme, men omvendte, baner: Fortsetter nok med D7000 som det primære reisefølget med en normalzoom/vidvinkelzoom, for så i enkelte høve å supplere med en snasen

D600(når den måtte komme) med f.eks. en 70-200 2.8!

Det ga ikke mye mening? Forklar gjerne tanken bak.

Mulig det ikke gir mening for deg, men det gjør det altså for meg.

Stikkord: brukervennlighet og hvilke motiver en jakter på til vanlig, og ellers hvilke typer motiv en "sjeldnere" opplever å komme over, men som når det først skjer, akkurat da kanskje kan ha behov for såvidt super kvalitet som forventes å kunne få til med f.eks. et FX-kamera med tele (på stativ). Det finnes sikker flere tilnærminger til bruken, så tror nok at det fins flere kombinasjoner som passer til den enkeltes behov....

Jeg f.eks., har ikke brukt annet enn crop-kameraer hittil, men har tanker om ev. å prøve denne D600 dersom den får en pris innen rimelighetens grenser.....

Lenke til kommentar

Dårlige nyheter for folk som forventer kamera til 1500 USD gitt... Ser ut til at det havner på ca 2100 USD. Til sammenlikning er veilprisene på D800/5D Mark III 3000/3500 USD. Skulle tilsi norsk pris på 16990 for huset skulle jeg tippe... http://nikonrumors.c...ound-2700.aspx/

Ser ut til at jeg tippet bra ;P In the US, you'll be able to nab the body only for $2,099.95, while an AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR kit will be on offer for $2,699.95.
Lenke til kommentar

Hehe, Nikon D600 ligger under kategorien konsumer på Nikons sider...

 

Når man ser på vekten så veier den ca 10% mer enn D7000... kanskje jeg skal vurdere D800 like vel når prisene begynner å synke.

 

Følte liksom at Tamron sin 24-70 passet mye bedre til D600 enn til D800... tiden vil vise hva jeg gjør :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...