Gå til innhold

Burde vi kolonisere Afrika på nytt?


Anbefalte innlegg

Historien har visst oss at de svarte menneskene i Afrika er udugelig. De forårsaker bare krig, og er til irritasjon for oss normale mennesker som ønsker fred. De utnytter ikke ressursene sine, og ærlig talt. Kan ikke vi, hvite mennesker, da ta dem? Jeg ser ikke problemet med det? Burde vi kolonisere Afrika igjen, og sette de svarte menneskene på plass der de hører hjemme. Som slavearbeidere for oss hvite som åpenbart er mer suksessfulle?

 

Det er for meg uinteressant hvorvidt de er usiviliserte pga hudfarge eller om det er pga kultur. De er uansett usiviliserte, og forårsaker bare problemer. Det er vår plikt å sivilisere dem!

 

Edit: Er ikke jeg som har skrevet det, og det er ikke seriøst.

Endret av slettet II
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller aller best, holde oss unna dem for engangskyld. Det er jo hvite som forsyner med våpen, kjøper opp oljen og diamantene som er med på å starte krigene. Største problemet i Afrika er at landinndelingen er helt feil pga grensene ble satt av hvite under kolonitiden med linjaler og uten hensyn til folkegruppene og kulturen til de som bodde der.

 

Så nei, la dem holde på slik de gjør, også kan vi gjøre det samme her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Eller aller best, holde oss unna dem for engangskyld. Det er jo hvite som forsyner med våpen, kjøper opp oljen og diamantene som er med på å starte krigene. Største problemet i Afrika er at landinndelingen er helt feil pga grensene ble satt av hvite under kolonitiden med linjaler og uten hensyn til folkegruppene og kulturen til de som bodde der.

 

Så nei, la dem holde på slik de gjør, også kan vi gjøre det samme her.

 

Det hadde vært det aller beste om de kunne holde fred, men det er ikke tilfellet. Problemene vi gav dem når vi trakk oss ut er overdrevene. Hvis de fortsatt hadde vært våre kolonier ville aldri de problemene oppstått. Da kunne vi sivilisert dem videre til de var klare for å leve selv. Når man forlot afrika så satt de igjen med masse teknologi og kunnskap de ikke var klare for å fortsette utviklingen.

 

Sivilisere folk ved hjelp av å gjøre dem til slaver? Nå har jeg lest det også...

 

Ønsker du ikke å sivilesere barna dine når de blir født?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Særlig, som om ikke du setter barna dine på plass når de ikke hører på deg. Hvis barna dine hadde oppført seg som apekatter hadde vel du satt dem på plass?

 

Stråmanns argument.

 

Som forelder har man også som ansvar å ta tak i ungen og geleide ham til en bedre fremtid, rett og slett fordi han/hun er ditt ansvar. Afrika er ikke den siviliserte verdens ansvar, de får ta ansvar for sine egne handlinger og ta konsekvensene av det, de som styrer er gamle nok til å tenkte konsekvens noe et barn ikke er. Man kan geleide folk å gi verktøyene til å lykkes(dvs. stopp eksport av billige varer til Afrika, stopp utarming av landet), støtt den sivile befolkningen med skoler og kunnskap, men å ta med makt og etablere et overformynderi basert på hudfarge og hvor man tilfeldigvis er født er så etisk forkastelig i mine øyne. Mange av problemene spesielt fattigdom kommer av globaliseringen, mens vesten kunne gå små skritt igjenom industrialisering og globalisering så samfunnet hadde lang tid på å tilvenne seg må de stedene som henger etter hoppe over skritt, og kanskje ikke får den lærdommen som de hadde trengt ved feilsteg. Men dette skal ikke dyttes ned med makt, verdt folk skal ha sin frihet utenom at bedrevitere skal bruke makt fordi de kan så mye bedre.

Lenke til kommentar

Afrikanerne burde holde seg til deres tradisjonelle stammestrukturer, og gradvis utviklet dette til andre former - eventuelt beholdt disse små-skala stammestrukturene for alltid. (Åpenbart at de større statene ikke fungerer særlig vellykket for de fleste av dem). Who cares, really, as long as they let us have Mother Europe for ourselves?

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha er noen kompiser av meg som hadde det morsomt på pc-en min ser jeg..

Jeg er glad for å høre at dette er bare en tulletråd.

 

Men! Den fikk forsatt 4 pluss, og det skremmer meg.

 

Det er sant! For bare håpe at de så en ironi i det..

 

Afrikanere koloniserer jo deler av Europa, så... For alt jeg bryr meg, kan godt afrikanerne ha hele Afrika for seg selv. Kanskje med enkelte unntak, som en egen stat for boerne.

Lenke til kommentar

kolonisering er vel feil, men fredstyrker kunne vel hjelpe.

 

problemet i bla. sør-afrika i dag er at da de hvite styrte hadde de svarte ingen makt, men brått så ble all makta slengt over på de svarte som definitivt IKKe var klare for.

 

dermed ble hele systemet korupt og ødelakt.

men jeg mener vi skal holde oss langt unda dem, de vil balangseres etter en stund.

 

 

dette er første gang jeg ser en diskusjonrape :p

Lenke til kommentar

Historien har visst oss at de svarte menneskene i Afrika er udugelig. De forårsaker bare krig, og er til irritasjon for oss normale mennesker som ønsker fred. De utnytter ikke ressursene sine, og ærlig talt. Kan ikke vi, hvite mennesker, da ta dem? Jeg ser ikke problemet med det? Burde vi kolonisere Afrika igjen, og sette de svarte menneskene på plass der de hører hjemme. Som slavearbeidere for oss hvite som åpenbart er mer suksessfulle?

 

Det er for meg uinteressant hvorvidt de er usiviliserte pga hudfarge eller om det er pga kultur. De er uansett usiviliserte, og forårsaker bare problemer. Det er vår plikt å sivilisere dem!

 

Internett renner over av mennesker med for lite å gjøre. Kan du ikke slutte med trolling og heller argumentere for noe reelt?

 

EDIT: Ser nå at dette var en "tulletråd".. Flott det... Dårlig trolling å gi seg så tidlig.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Ja, vi så jo hvor fint det var i Sør-Afrika. Alt gikk jo på skinner der. Eller ikke.

Alt gikk ikke på skinner men det er det desidert best utviklede landet i Afrika og den eneste stormakten.

 

 

Eller aller best, holde oss unna dem for engangskyld. Det er jo hvite som forsyner med våpen, kjøper opp oljen og diamantene som er med på å starte krigene. Største problemet i Afrika er at landinndelingen er helt feil pga grensene ble satt av hvite under kolonitiden med linjaler og uten hensyn til folkegruppene og kulturen til de som bodde der.

Så nei, la dem holde på slik de gjør, også kan vi gjøre det samme her.

Du er jo totalt hensynsløs. Land der hvite er fullstendig ekskludert, som Zimbabwe, er de som har det aller verst. Det er helt åpenbart at afrikanerne trenger noen utenifra for å få hjulene til å gå rundt.

Lenke til kommentar

Alt gikk ikke på skinner men det er det desidert best utviklede landet i Afrika og den eneste stormakten.

Ikke riktig. Etter HDI.

1 Seychelles 0.773

2 Libya 0.760

3 Mauritius 0.728

4 Tunisia 0.698

5 Algeria 0.698

6 Gabon 0.674

7 Egypt 0.644

8 Botswana 0.633

9 Namibia 0.625

10 South Africa 0.619

 

Jeg har kritisert HDI før, men bare for rike land. For fattige land, så er HDI en ganske bra målenhet, Det er mange land i Afrika som gjør det bedre enn Sør-Afrika, selv om Sør Afrika var kolonien som fungerte best,

 

 

Du er jo totalt hensynsløs. Land der hvite er fullstendig ekskludert, som Zimbabwe, er de som har det aller verst. Det er helt åpenbart at afrikanerne trenger noen utenifra for å få hjulene til å gå rundt.

Men hvorfor ble hvite eksludert? Det var på grunn av politikken de førte under kolonitiden, Det beste hadde vært om vi sluttet å prøve. Det er ikke vårt ansvar å gjøre Afrika rikt. Det er faktisk afrikanerene sitt ansvar. Det betyr ikke at vi ikke kan hjelpe, men vi bør hjelpe fordi vi har lyst til å hjelpe og ikke fordi vi føler at vi må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Afrika har ikke muligheten til å bli rik i skrivende stund. De afrikanske lederne er gode kunder blant vestlige banker, og har fått god hjelp til å skape sin private formue på den måten. I tillegg er det jo sånn at når man først får en leder som ønsker et fritt og selvstendig Afrika (les: Kadhafi), blir de henrettet av vesten.

 

Vesten tapper Afrika for ressurser, og fratar seg all skyld for det. Snarere tvert imot. Jeg blir kvalm av vesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...