Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Tror du at Sony vil tillate utviklere å selge DRM-frie spill på PSN? Eller å selge indie-spill til playstation gjennom uavhengige nettsider?

Jeg trur det heller blir omvent. Utviklere vil heller bruke DRM om det sikrer dem mot pirat-tiltak og eventuelle bruktspillsalg. Dessuten trur jeg også at utviklere er dem med makt på dette området nå om Xbox velger å tvinge DRM på alt, mens Sony lar det være pip-åpent. Da vil selvfølgelig utviklerne sette press på Sony for at deres spill også får DRM der.

 

Jeg ser heller ingen grunn til hvorfor man trenger å selge spillene sine på uavhengige nettsider som en indie-utvikler til en konsoll. Alle potensielle kunder eier en Playstation isåfall og da ville man kjørt rimelig merkelig PR om man valge å ikke bruke konsollen for å selge spillet sitt som er ment til den.

 

Sony fortjener mye ros for det de har gjort for indie-utviklere på konsoll, men PS4 er fortsatt en konsoll med et avstengt økosystem.

 

Hvorfor ville en PC indie-utvikler ønske å reklamere for spillet sitt på en Xbox om spillet uansett ikke ville vært tilgjengelig der? Han vil jo naturlig nok sikte seg inn på den platformen der brukerne faktisk befinner seg, da en PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taklier ikke å bli tatt i å lyge ser jeg.

Det er jo litt morsomt at ei lita skrivefeil er alt som skal til for at du skal snu deg og kaste deg selv i din egen grav. Det er kun noen få minutter siden du skrev noe om at jeg brukte hersketeknikker også hopper du rett på første mulighet for å gjøre det samme? Ikke det at dette er forste gangen men det forteller jo sitt.

Lyge faktisk. Ha ha. Eg er ferdig med deg og ditt. Men som ein kuriositet. Dokumenter løgna mi er du grei. Og å sei at eg mistenkjer at du er mentalt retardert er ingen hersketeknikk. Det er kun eg som stadfestar mitt synspunkt på deg - på akkurat same måte som du gjorde meg og mine syslar.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noen her som påstår at Indie-utviklere nå kommer til å boikotte MS fordi de var litt uklare den første uken ang. indiespill. Er dette bare noe dere antar eller er det faktisk sant? Isåfall, hvor er kildene?

 

Personlig tror jeg ikke det kommer til å skje. Indie-utviklere har for mye å tape på å boikotte en av de største konsollene. Tenk om det blir et veldig bra opplegg på Xone for indie da? Hvor lenge skal man gå og være sur for noe som har ordnet seg til det bedre?

 

OG kan det være at det har vært planen fra Xbox sin side å støtte indie-bransjen hele tiden, men pga stormen og skit-kasting rundt lanseringen oppstod det rykter som ikke stemmer?

 

Man må skille mellom rykter, spekulering og faktisk bekreftet informasjon fra MS sin side. Kan virke som dette flyter litt over i hverandre her.

 

Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt.. Er det ikke det man sier?

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Lyge faktisk. Ha ha. Eg er ferdig med deg og ditt. Men som ein kuriositet. Dokumenter løgna mi er du grei. Og å sei at eg mistenkjer at du er mentalt retardert er ingen hersketeknikk. Det er kun eg som stadfestar mitt synspunkt på deg - på akkurat same måte som du gjorde meg og mine syslar.

Det er altså ikke greit når jeg stadfester mitt synspunkt og det er da en hersketeknikk, men når du gjør det så er det greit og det kan ikke betraktes som en hersketeknikk?

 

Noen her som påstår at Indie-utviklere nå kommer til å boikotte MS fordi de var litt uklare den første uken ang. indiespill. Er dette bare en antagelse fra deres egen side eller er det faktisk sant?

Det er ingen som har sakt det.

Lenke til kommentar

Jeg trur det heller blir omvent. Utviklere vil heller bruke DRM om det sikrer dem mot pirat-tiltak og eventuelle bruktspillsalg.

Ikke alle utviklere ønsker å ta i bruk DRM. CD Projekt med The Witcher og Good old games er det mest kjente eksempelet jeg kommer på i farten.

 

Dessuten trur jeg også at utviklere er dem med makt på dette området nå om Xbox velger å tvinge DRM på alt, mens Sony lar det være pip-åpent. Da vil selvfølgelig utviklerne sette press på Sony for at deres spill også får DRM der.

 

Jeg tror du har misforstått hva DRM er for noe. Det finnes nemlig ulike grader av DRM. Xbox 360 bruker DRM. Wii bruker DRM. Steam bruker DRM. PS3 bruker DRM. PS Vita bruker DRM. PS4 kommer til å bruke DRM. Sony ønsker at alt innhold som blir kjøpt til playstation skal være låst til kontoen din, slik at du vil fortsette å bruke platformene deres. Det er DRM uansett hvordan en vrir og vender på det. Det foreslåtte DRM-systemet til Xbox One er bare et DRM-system med langt flere ulemper.

 

Jeg ser heller ingen grunn til hvorfor man trenger å selge spillene sine på uavhengige nettsider som en indie-utvikler til en konsoll. Alle potensielle kunder eier en Playstation isåfall og da ville man kjørt rimelig merkelig PR om man valge å ikke bruke konsollen for å selge spillet sitt som er ment til den.

 

Det finnes utviklere som ønsker å være helt uavhengige av platformholdere og program som Steam eller Origin. Minecraft, som er et av de mest populære indie-spillene noensinne, ble solgt gjennom Notch sin egen nettside.

 

Poenget er at flere utviklere ønsker å være 100% uavhengige, og det vil de ikke være om de må gi ut spillene sine gjennom PSN Store. Som sagt, PS4 er en konsoll med et låst økosystem.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

(...)Det foreslåtte DRM-systemet til Xbox One er bare et DRM-system med langt flere ulemper.(...)

 

Husk at XBO drm er ikke annerledes enn drm systemet som ble brukt på xbox live arkade titlene på 360'n, bare for å sette det litt i perspektiv, hvor mange klaget på live arkade drm? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at XBO drm er ikke annerledes enn drm systemet som ble brukt på xbox live arkade titlene på 360'n, bare for å sette det litt i perspektiv, hvor mange klaget på live arkade drm? :p

Eller ting man kjøper via App Store/Google Play? Samme systemet. Skjønner at folk reagerer, og jeg liker det vel ikke heelt selv, men det er ingen dealbreaker.

 

Det som kan bli avgjørende, er hvor mye kraft de klarer å hente ut av hver av maskinene. Og hva som gir den beste spill-opplevelsen!

Lenke til kommentar

Husk at XBO drm er ikke annerledes enn drm systemet som ble brukt på xbox live arkade titlene på 360'n, bare for å sette det litt i perspektiv, hvor mange klaget på live arkade drm? :p

Kravet om innsjekking til XBL hver 24. time er nytt.

 

..og det er ingen som forventer å kunne selge og kjøpe "brukte" digitalversjoner av spill. Folk har et helt annet sett med forventninger når det gjelder discbaserte spill.

Lenke til kommentar

Ikke alle utviklere ønsker å ta i bruk DRM. CD Projekt med The Witcher og Good old games er det mest kjente eksempelet jeg kommer på i farten.

Det finnes jo alltids unntak. Men det mest generelle er jo at de ønsker at spillene deres skal bli kjøpt opp av så mange som mulig, og ikke sirkulere rundt som piratvare eller i bruktspill hyllene (ikke det at indie spill ofte ender opp der, men generelt).

 

Jeg tror du har misforstått hva DRM er for noe. Det finnes nemlig ulike grader av DRM. Xbox 360 bruker DRM. Wii bruker DRM. Steam bruker DRM. PS3 bruker DRM. PS Vita bruker DRM. PS4 kommer til å bruke DRM. Sony ønsker at alt innhold som blir kjøpt til playstation skal være låst til kontoen din, slik at du vil fortsette å bruke platformene deres. Det er DRM uansett hvordan en vrir og vender på det. Det foreslåtte DRM-systemet til Xbox One er bare et DRM-system med langt flere ulemper.

Jeg har full kontroll på hva DRM er for noe og jeg er enig i at det finnes bra måter å føre det på og mindre bra måter å føre det på. Alltid "online" på et spill som er designet for å kunne spilles alene f.eks er noe jeg er i mot. Mens jeg har helt forståelse for og støtter andre former for DRM.

 

Det er greit så lenge det ikke kommer som et hinder for forbrukeren.

 

Det finnes utviklere som ønsker å være helt uavhengige av platformholdere og program som Steam eller Origin. Minecraft, som er et av de mest populære indie-spillene noensinne, ble solgt gjennom Notch sin egen nettside.

Notch og Minecraft var blant annet starten på sider som Kickstarter, Indiegogo og co så det er flott.

 

Jeg trur det er et fåtall som faktisk er imot Steam ettersom det faktisk ville vært en ulempe å ikke bruke markedets største distributør av spill. Man blir heller ikke tvunget til å ha en utgiver hvis man får "greenlight'a" på steam, samt metodene for kjapp patching og videre utvikling er et stort pluss der.

 

Minecraft endte forsåvit også på Xbox 360.

 

 

Poenget er at flere utviklere ønsker å være 100% uavhengige, og det vil de ikke være om de må gi ut spillene sine gjennom PSN Store. Som sagt, PS4 er en konsoll med et låst økosystem.

Man kan fint være 100% uavhengige selv om man kjører noen form for DRM eller bruker f.eks Steam. Så jeg ser ikke hvorfor dette ikke kan være tilfellet på PS4?

 

Husk at XBO drm er ikke annerledes enn drm systemet som ble brukt på xbox live arkade titlene på 360'n, bare for å sette det litt i perspektiv, hvor mange klaget på live arkade drm? :p

Ganske mange, men dette er selvsakt ikke noe vi forbrukere har sett mye til. Innad hos utviklerne så har det vært en annen sak når det gjaldt XBLA.

Lenke til kommentar

Man kan fint være 100% uavhengige selv om man kjører noen form for DRM eller bruker f.eks Steam. Så jeg ser ikke hvorfor dette ikke kan være tilfellet på PS4?

Man er mer uavhengige enn indie-utviklere som bruker utgivere iallefall.

 

Det er flott hva Sony har fått til med PSN, men det er fortsatt et godt stykke unna mulighetene indie-utviklere har på pc-platformen.

 

Ganske mange, men dette er selvsakt ikke noe vi forbrukere har sett mye til. Innad hos utviklerne så har det vært en annen sak når det gjaldt XBLA.

Utviklerne har ikke hatt flere problemer med DRM-en til 360 enn de har hatt med DRM-en til PS3 eller Wii. Det er spørsmålet om retten til å gi ut egne spill som har fått enkelte utviklere til å vende ryggen til XBLA. Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Man er mer uavhengige enn indie-utviklere som brukere utgivere iallefall.

Man får da ikke Valve som en utgiver i den rette forstand selv om man bruker steam.

 

Det er flott hva Sony har fått til med PSN, men det er fortsatt et godt stykke unna mulighetene indie-utviklere har på pc-platformen.

Ja, men det er jo også ganske naturlig. Modding f.eks er jo en utrolig stor fordel indie utviklerne som regel tar i bruk på PC platformen.

 

Utviklerne har ikke hatt flere problemer med DRM-en til 360 enn de har hatt med DRM-en til PS3 eller Wii. Det er spørsmålet om retten til å gi ut egne spill som har fått enkelte utviklere til å vende ryggen til XBLA.

Nei, og jeg har da ikke sakt at DRM'en er det som er problemet heller. Ihvertfall ikke sett fra utviklernes ståsted.

Lenke til kommentar

Eller ting man kjøper via App Store/Google Play? Samme systemet. Skjønner at folk reagerer, og jeg liker det vel ikke heelt selv, men det er ingen dealbreaker.

 

Det som kan bli avgjørende, er hvor mye kraft de klarer å hente ut av hver av maskinene. Og hva som gir den beste spill-opplevelsen!

 

Jeg liker det heller ikke i utgangspunktet, og tilbake i 2004 kjempet jeg mot drm.

 

Men folket talte ganske klart i de påfølgende årene, og

Lenke til kommentar

Og når jeg var på youtube ble jeg også minnet på en av de store youtube-personalitetene lage en video om dette med brukte spill, selv om jeg ikke er enig med alt han sier bringer han opp noen interessante poeng.

 

http://youtu.be/2G_f8YBy39M

 

Jeg syns han har utrolig mange gode poeng! Takk for at du la den ut her=)

 

Tenker litt på noe han sa: Grunnen til at spill på steam fortsatt er i nesten samme prisklasse som fysiske spill i butikk er fordi spillkjedene som selger fysiske spill "presser" utgiverne. Hvis ikke kan de true med å nekte å selge spillene deres. Hva hvis spillkjedene ikke hadde gjort dette? Ville vi prisens på Steam kunne falle en stor del? Hadde ikke det vært det beste?

 

Man kan se mye av det samme i bokbransjen i Norge i dag faktisk.. De største bokhandlerkjedene (som eies av de største forlagene) kan nesten mistenkes for å stikke "kjepper" i hjulene på e-bok utviklingen. Hvorfor? Fordi e-boka er en stor trussel for de største kjedene. Kan man kjøpe bøker billigere digitalt så er jo det utmerket! Det er ikke alle bøker man trenger å ha fysisk i bokhylla si. Og det er dette som er trusselen til bokhandlerne - at folk skal velge å kjøpe digitalt istedet. Og hvem går dette ut over? Kunden... Fordi det er store forlag med stor økonomisk interesse i den fysiske bokhandleren så prøver de å begrense utviklingen av e-markedet. Heldigvis så eier ikke spillutviklere de fysiske spillbutikkene. Dette kunne bydd på større problemer for oss kunder. I musikkbransjen i resten av verden er det utrolig mange forhandlere som har lagt ned.. Rett og slett fordi det fysiske markedet ikke er stort nok lenger. Og er det en negativ utvikling? Nei.. Noen arbeidsplasser forsvant, men enda flere arbeidsplasser dukket opp. Man kan fortsatt kjøpe fysisk, men man får også tak i musikk mye lettere og billigere enn før på nett. Markedet endrer seg hele tiden, og det skjer stadig at vi trer inn i en ny "epoke".

 

Jeg er for at det digitale spillmarkedet skal utvikle seg. Det er dumt at kjedeforhandlerne bruker makten sin til å stikke kjepper i hjulene for dette.

 

Merker dette kan virke litt VEL off-topic. Men jeg mener det i retning av det som MS gjør. Det med at de skal legge til en ordning for bruktspill på Xbox One. Da kan jeg kjøpe bruktspill med god samvittighet! Endelig får utviklerne noe tilbake også :)

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Man får da ikke Valve som en utgiver i den rette forstand selv om man bruker steam.

Det sa jeg ikke heller.

Jeg anerkjente bare at folk som bruker en portal som Steam for å gi ut spillene sine er mer uavhengige enn folk som får hjelp av større utgivere til å gi ut spillene sine.

 

Nei, og jeg har da ikke sakt at DRM'en er det som er problemet heller. Ihvertfall ikke sett fra utviklernes ståsted.

Okei. Da misforsto jeg i så fall hva du mente med sitatet jeg siterte i det forrige innlegget mitt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...