Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært inne på tanken med å kjøpe en av hver også altså :p Selv med en UW så tror jeg at jeg vil savne en ekstra skjerm på siden.

 

Jeg har selv en ekstra skjerm, en 24" BenQ montert over Asusen. Denne er vinklet noe ned mot meg for en mer naturlig innsynsvinkel.

Bare å gå på Reddit og Ultrawidemasterrace og la deg inspirere av setups. ;)

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Ok. så vi har gått fra dette.......

Hæh? Hva mener dere med "snart"?
Forhåndsbestilte og betalte depositum noen dager etter E3 jeg.
Nummer 2 i køen hos GameStop.

 

 

GameStop koser seg med renta på depositum... :D

 

Men dem pleier å åpne for slikt for å sikre så mange salg vie dem som mulig. Gjerne før dem vet om dem engang får nok maskiner til alle. 

 

 

Jeg synes mottakelsen har vært ganske lunken: "Er for dyrt!". (Og det er den jo..) Så jeg tror ikke det blir noe problem å få en i "løssalg" ved release. Jeg kommer til å vente på første Power/DnB salg der det er mulig å bestille den. 4K (kroner) får være nok..

 

 

MS satser hardt på å hype One X så er spent på å se om den blir populær eller får lunken interesse.

 

TIl dette........?????

 

Microsoft Store Norge allerede utsolgt? Tenkte jeg skulle kaste inn en forhåndsbestilling, men det kunne jeg tydeligvis bare glemme.

 

 

Gamestop er tomme

 

 

Elkjøp har igjen åpnet opp for bestilling av Project Scorpio utgaven. Her gjelder det nok å være rask! 

 

https://www.elkjop.no/product/gaming/spillkonsoll/XONEX1TBSCORP/xbox-one-x-1-tb-project-scorpio-edition-sort

 

 

Og da var hele Xbox One X Project Scorpio Edition fjernet ifra Elkjøp. Så da er det nok tomt for godt tenker jeg. 

 

Glad jeg er langt fremme i køen. Dette blir fort en reprise av PS4, PSVR, Nintendo Switch lanseringene.

Lenke til kommentar

Men du som forhåndsbestilte så tidlig, har du fått spørsmål om hvilken utgave du vil ha? Eller får du automatisk Project Scorpio Edition?

 

For er alle de som forhåndsbestilte før annonseringen og forhåndssalget av Project Scorpio Edition inkludert i antallet PSE Gamestop får?

Eller blir det en salig røre og krangling om hvem som har rett på hva tro?

 

Er forøvrig bare denne som er utsolgt. I September kommer det informasjon om forhåndsbestilling av den vanlige utgaven, so no worries!

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Jeg tror nok også at det er "Scorpio Edition" som gjorde susen her. Den "vanlige" blir det nok atskillig mindre rift om. Det som fikk meg til å hive meg rundt var at det plutselig var et spill jeg vil spille i 4K så fort som mulig likevel. :p

 

Så derfor bestemte jeg meg for å ikke gamble på lett tilgjengelighet, og uten å vite når neste DnB/Power salg er. Men jeg har også i bakhodet muligheten for å tjene en liten slant på "Scorpio Edition" senere. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om finishen og et par silketrykte bokstaver..

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også at det er "Scorpio Edition" som gjorde susen her. Den "vanlige" blir det nok atskillig mindre rift om. Det som fikk meg til å hive meg rundt var at det plutselig var et spill jeg vil spille i 4K så fort som mulig likevel. :p

 

Så derfor bestemte jeg meg for å ikke gamble på lett tilgjengelighet, og uten å vite når neste DnB/Power salg er. Men jeg har også i bakhodet muligheten for å tjene en liten slant på "Scorpio Edition" senere. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om finishen og et par silketrykte bokstaver..

 

Neste DNB/Power er en av de to siste ukene i Oktober btw. ;)

Så det kan godt hende du kan forhåndsbestille en vanlige en før release derfra. Men det ser du. Selv hadde jeg et svakt øyeblikk å bestilte en Project Scorpio Edition. Så får jeg se hva jeg gjør angående DNB/Power og den vanlige og eventuelle lagerdatoer på de. :p

Lenke til kommentar

 

Meh, alt er Ultra Wide om du bare kjøper stort nok. ;)

 

3440x1440 er for folk som ikke har råd til godt nok skjermkort til å drive 4K. :p

Oppløsning og aspect ratio er ikke helt det samme vel, FOV? ;)

 

 

Jepp, men de aller fleste spiller jo konsoll spill på en 16:9 TV. En 4K TV vil ha høyere oppløsning både vertikalt og horisontalt. Samt at de som regel er fysisk større enn 34". Det vil altså være anledning til å kjøre høyere FOV både vertikalt og horisontalt på en 16:9 TV uten å bli like fort "sjøsyk" som man risikerer med en "liten" UW monitor. ;)

 

Men for konsoll vil nok problemstillingen mest fortone seg som i hvordan 21:9 monitorer vil implementere FOV innstilling. Jeg tipper man enten får bildet "flatklemt", eller at man må kutte av bildet på toppen om man vil ha bildet helt ut til sidene. 21:9 monitorer kommer nok ikke til å ha bred støtte i hverken spillene eller konsollene med det første.

 

Jeg spiller konsollspill på min 78" 4K TV sittende i sofaen omtrent 2 meter i fra. Jeg våger å kalle det "Ultra Wide". Det samme tenker jeg en 40" 16:9 4K monitor på skrivepulten må kunne kalles, bare at man får mulighet til å se litt mer i høyden også. ;)

Lenke til kommentar

At du sitter nære TVen din gjør ikke TVen til en UW, kantene er klipt av uansett, og du har ikke noen større FOV enn de som sitter med en 40" 1080p TV likevel. Pixeltettheten har ingenting med aspect ratio å gjøre. En 1980x1080p har bedre FOV for spill og film enn en 2560x1600 feks

 

Men er ellers helt enig, ser ikke for meg at konsollspillene vil støtte 21:9 med det første, det finnes knapt TVer for dette. På PC derimot, der begynner støtten og bli veldig utbredt (sånn bortsett fra hos Blizzard da, som syns 21:9 gir for mye fordel i konkurranse)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje vi snakker forbi hverandre. Blunke smiley'en min skulle liksom vise at det er ment i en spøkefull tone, altså ikke forståes bokstavelig. Men jeg tror jeg skjønner nå. Du ser på UW som en angivelse av de fysiske målene på skjermen? Og at selve skjermens mål skal tilsvare en aspekt rate på 21:9 for å kunne kalles en UW skjerm?

 

Jeg ser på UW kun som en oppløsning. Mitt poeng er at på en 4K skjerm kan man sende en custom oppløsning på 3840x1600, eller 3440x1440 for den del. Med 1:1 pixel mapping får man da en 21:9 oppløsning på skjermen, eller en UW oppløsning om du vil. Og om TV'en er stor nok, så vil det bildet være like stort som på en av de populære 34" UW skjermene du snakker om.

 

Altså er alle skjermer UW om man bare kjøper stor nok. :p

 

På samme måte som en 34" med 3440x1440 fint kan fungere med 2560x1440 oppløsning som en 27" 16:9 skjerm. Kan alle TV'er/skjermer fungere som UW om man bare kjøper stort nok, og gir dem "riktig" oppløsning.

 

Selve formfaktoren på TV'en er det selvsagt ikke noe å gjøre med. Men jeg lurer på; dersom man gir en 4K TV en 21:9 oppløsning, slik at den fungerer som en UW skjerm. Hvorfor slutter den å være "Ultra Wide" bare fordi man bestemmer seg for å utvide bildet i høyden også? Den er jo fremdeles like bred? ;)

Lenke til kommentar

Gabriel,

Mulig jeg ikke helt forstår hvor du vil hen ja, men jeg ser det som om du tenker at siden du har 3840 i horisontalt på en 4K skjerm vs 3440 på en UW så kan du kjøre 4K-skjermen i 21:9 og "adde" i høyde = 4K 16:9 og dermed win fordi du ser mer i høyde enn 21:9. Men sånn er det jo ikke. Eller mener du å kjøre custom oppløsning og ha kjøre spill i Windowed-mode og kutte skjerme opp og nede? For da kan du få til 21:9 på en 16:9 skjerm, men dette er jo rimelig kronglete å få til


Her er en sammenligning på 16:9 og 21:9. Du kan kjøre 4K/8K/16K så stort du bare vil, men er det 16:9-skjerm så er det fortsatt 16:9, flere pixler trenger ikke bety større FOV

sddefault.jpg

Anyways, vi får vel ikke kuppe tråden helt her nå. Og det er mulig jeg bare misforstår hvor du vil hen, så ja :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det han mener er at hvis du har en 4K-skjerm som er like bred som den nederste skjermen der, kan man i teorien kjøre samme bilde på den. Eventuelt samme bilde med ekstra pixler over og under. Men slikt avhenger helt av hva slags FoV spillene støtter. Det er jo flere eksempler på spill som ikke gir deg noen ekstra informasjon på 21:9, men som kutter toppen og bunnen av bildet istedet. For eksempel Overwatch.

Lenke til kommentar

Ok, Blizzard har ikke native støtte for 21:9, og de ønsker det ikke heller pga "unfair advantage" i konkurranseform. Ellers, så kan man bare måke opp FOV på en 16:9 skjerm, men da blir alt strekt fra midten og ut. Eventuelt kjøre Windowed-mode og leve med "hull" oppe og nede som du ser på en film på vanlig widescreen. Da får du 1:1. Men greit, skal ikke kverulere mer jeg

Lenke til kommentar

Det han mener er at hvis du har en 4K-skjerm som er like bred som den nederste skjermen der, kan man i teorien kjøre samme bilde på den. Eventuelt samme bilde med ekstra pixler over og under. Men slikt avhenger helt av hva slags FoV spillene støtter. Det er jo flere eksempler på spill som ikke gir deg noen ekstra informasjon på 21:9, men som kutter toppen og bunnen av bildet istedet. For eksempel Overwatch.

 

Skjønner hva du mener, men noe av det som gjør store UW skjermer så "spiselige" er jo nettopp det at de er mindre og lettere å plassere enn tilsvarende skjermer i 16:9/16:10.

 

Snart kommer vel UW 4k skjermer for alvor, men jeg tipper det blir dyrt. Veldig dyrt. For ikke snakke om å ha skjermkort som kan drive disse greiene i 60+fps.

Lenke til kommentar

Microsoft’s open invitation to Valve, Nintendo and others to join Xbox One and PC crossplay.

 

Microsoft has said it’s ready to have a “conversation” with any development team that wants to feature crossplay support on consoles and PC.

Mike Ybarra, vice president of Xbox, told VG247 that it’s happy to talk to the likes of Valve and Nintendo when it comes to getting multiplayer games working across multiple platforms, not just between Xbox One and Windows.

 

“It’s more about gamer choice, more about making an IP on our platform last longer. I don’t care about where they play, I just want people to have fun playing games because that’s just better for the industry,” said Ybarra.

 

“The demands of consumers and developers have changed,” he continued. “People are like, ‘we want all of our gamers in one multiplayer pool together, playing’.

 

“We totally agree with that. If any developer wants to have that conversation… Valve is right down the street from us, Nintendo is too – they’re like a block from us. We’re having these discussions as developers come up, and we’re completely open to that.”

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...