Gå til innhold

Teknologi ødelegger mennesker?


Er teknologi med på å 'fjerne' vanlige mennesklig kjærlighet og verdier fra folk?  

85 stemmer

  1. 1. Er teknologi med på å 'fjerne' vanlige mennesklig kjærlighet og verdier fra folk?

    • Ja, men jeg elsker det.
      14
    • Ja, men verden kunne gått foruten.
      6
    • Nei, og den gjør det bedre!!
      20
    • Nei
      34
    • Jeg vet ikke
      6
    • Hva er kjærlighet og mennesklige verdier?
      18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med teknologi? Wikipedia definerer det slik

Technology is the making, usage, and knowledge of tools, machines, techniques, crafts, systems or methods of organization in order to solve a problem or perform a specific function. It can also refer to the collection of such tools, machinery, and procedures.

Det har eksistert i mange tusen år, uten noe mer spesifikt å ta tak i så blir svaret nei. Og det tror jeg det blir uansett, da det er folks valg som til syvende og sist blir avgjørende, uavhengig av hvilken teknologi eller elektroniske duppe dings det skulle være snakk om.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS er litt butthurt, eller? TS = Trådstarter

 

Svarte nei, jeg.

 

Teknologi vil så og si aldri gjøre noe med kjærligheten og verdiene til mennesker. Teknologi er ment for å gjøre ting bedre, raskere eller mer effektive. Eller gi deg en helt annen måte å gjøre det på. Se på da først mobilen ble oppfunnet. Var utrolig at du kunne ringe andre mennesker fra en så liten dingseboms.

Lenke til kommentar

Teknologi er et veldig bredt ord og dekker alt fra klokker, kart og verktøy til datamaskiner og diverse underholdningsapparater.

 

Mennesket endrer seg nok alltid noe når ny teknologi taes i bruk, men om det er til det verre eller bedre er vanskelig å si. Noen konkrete eksempler kan være TV-titting og landbruksutstyr. Det er ingen tvil om at sistnevntes fordeler er mye større enn ulempene, mens det med TV-titting er litt mer usikkert. Ja, vi får nyheter kjapt og underholdning, men svekker det også vår evne til å tenke kritisk og vår fantasi når vi får alt servert gjennom en boks?

 

Is Google making us stupid? er en ganske kjent kronikk som tar for seg hvordan ny teknologi, i dette tilfellet internett, påvirker oss.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

mens det med TV-titting er litt mer usikkert. Ja, vi får nyheter kjapt og underholdning, men svekker det også vår evne til å tenke kritisk og vår fantasi når vi får alt servert gjennom en boks?

 

Vil ikke si at din kritiske evner svekkes mellom TV nei... Vil vel heller si at de evnene til kritisk tenkning og fantasi ikke var der før man begynte å titte på TV i så fall, for det er nemlig grunnen til at undertegnede ikke ser på TV omtrent i det hele tatt, da jeg antagelig har LITT for godt utviklet kristisk sans OG fantasi og derfor bare blir irritert når jeg blir servert intetsigende visvas ala "åndenes hus", paradise hotel og lignende visvas programmer på TV... Og ender som regel med å skru av hele dritten... Eller bytte kanal til noe som ikke serverer meg visvas og intetsigenhet....

 

Men fjerne min kritiske sans og fantsi er TV ikke i stand til å gjøre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, vanskelig å svare på et så generellt spørsmål. Nå er jo teknologi noe av det som har muliggjordt at vi har kunnet utvikle oss som mennesker. Spyd og kniver er også teknologi og uten så hadde vi vel muligens vært noen apelignende skapninger enda.

 

På den annen side kan jo teknologi ødelegge mennesker det er det ingen tvil om, raketter og bomber dreper jo folk.

 

Som det ble nevnt før så er jo teknologi så mye, og jeg tror det er viktig å være bevisst på sin egen bruk av det. Om en for å si det litt flåsete bruker teknologien, eller om det er teknologien som bruker mennesket. Blir spesielt aktuellt etterhvert når mer og mer maskiner begynner å kommunisere uten at det går veien om mennesker. F.eks. finanstransaksjoner som blir utført av dataprogrammer etter forhåndsdefinerte algoritmer.

Lenke til kommentar

Spyd og kniver er også teknologi og uten så hadde vi vel muligens vært noen apelignende skapninger enda.

Ikke får å avspore tråden, men spyd og kniver kom til PÅ GRUNN AV vår utvikling, ikke på tross av.

 

Og vi var ikke muligens noen apelignende skapninger, vi ER apelignende skapninger da vi faktisk ER aper.. :)

 

I fremtiden kommer vi til å se en eksplosjon i teknologi, ting som vi ikke i våre villeste fantasier trodde var mulig i alt fra ting som kunstige lemmer til smarte våpen.. Teknologi utviklingen har alltid fulgt oss i alle tider og har, dessverre, gjort kvantesprang når vi bestemmer oss for å gå til krig med hverandre, for da er det liksom ingen grense for hva vi klarer å finne opp...

Så det gjelder å ha tungen rett i munnen her... og la kjærlighet lede oss, bakket opp av kunnskap og viten... :)

Lenke til kommentar

Kona mi måtte dra til Chile for fire måneder siden (fordi det er der hun kommer ifra) og uten Skype hadde det blitt veldig vanskelig for oss.

Uten teknologi hadde hun kanskje ikke vært i Chile i utgangspunktet, da. ;)

 

Jeg ser hvorfor folk ønsker at teknologien skal overleve, og helst utvikles, men jeg er ikke enig. Jeg tror teknologien driver oss bort fra vår egen natur. Det er ingen tvil om at jeg har hatt mye nytte av teknologi i mitt liv, men jeg ser ikke at det på noen måte er en nødvendighet - snarere tvert imot.

 

Ikke glem at mange av problemene som "løses" med teknologi, er skapt av teknologi i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvor grensen skal gå, men det skal mye til for å unngå det totalt. Jeg er likevel av den oppfatningen at det ikke skal være et stort problem for menneskeheten, rent isolert sett, å produsere alt vi trenger uten å benytte oss av maskiner. Disse maskinene fremmedgjør bare vår egen natur, og det er jeg prinsipielt motstander av.

 

Hovedproblemet med å "avvikle" teknologi er sannsynligvis mangelen på mat som vil oppstå. Følgelig er jeg mer en supporter av å strekke seg lengst mulig etter å gjøre seg fri og uavhengig fra teknologien enn å isolere seg totalt i en skog.

Lenke til kommentar

Problemet er jo litt "høna og egget"-tankegang. Uten teknologien vi har i dag hadde vi ikke fått den velferden de fleste lever i(men ikke alle), alle hadde ikke hatt de mulighetene de får, mindre utdanning og kunnskap osv. Dette henger sammen.

 

Matproduksjon er en ting. Uten teknologi og utvikling ville vi ikke ha klart å produsere den mengde med mat som vi i dag gjør, og trenger. Det er relativt lett å se. Men går man dypere i det så gir også teknologi oss kunnskap, viten, verktøy, medisiner, løsninger og mye annet vi er avhengig av.

 

Alt er ikke perfekt, og mye kan gjøres bedre. Men eg for min del har ingen tro på at alt var bedre før, og selv om dagens samfunn heller ikke er perfekt, så velger eg dagens samfunn anyday, enn en verden uten den teknologiske utviklingen vi har hatt.

Lenke til kommentar

Ikke glem at mange av problemene som "løses" med teknologi, er skapt av teknologi i utgangspunktet.

 

Næææ. Vil vel heller si at tekonogi har LØST flere problemer enn den har laget, så her tror jeg du tar feil..

 

Men anyway, fjerne teknologi? Tja, noe kan vi vel fjerne, men det meste er faktisk livgivende for en rekke mennesker, som ville død om matproduksjonen gikk tilbake til det "gamle", men under halve avlinger også videre... For ikke snakke om helse...

 

Men på en annen side, hvis det ikke passer deg får du heller leve uten da vet du. Vet om et tysk ektepar som gjør det oppe i Rjukan traktene, der de lever som de gjorde for tre hundre år siden, uten innlagt vann, strøm eller noen andre fasiliteter... Men kom ikke å forlang at andre skal droppe teknologi fordi at du har et dårlig forhold til det eller noe, for det kommer ikke til å skje. Mangler jeg noe, eller noe går i stykker, klarer jeg faktisk å lage det selv... Ville klart å lage min egen elektrisitet også hvis det kniper, samt verktøy og en del andre maskiner, så meg er det ikke så farlig med om det ble borte, jeg skal nok alltids klare meg, men jeg syntes oppriktig synd på et den city-slickers som ikke evner å lage sin egen latte engang, de vil nok få svi om teknologien plutselig ble tatt fra oss, for da ville sekundær næreingen bli borte og alle måtte stulle med sin egen mat... Noe som heller ikke er noen god løsning faktisk...

 

Så jeg tror ikke at vi kommer til å droppe tenknologien jeg... (Håper ikke det ihvertfall, da jeg til daglig jobber med nettopp høy teknologi... :) )

Lenke til kommentar
Næææ. Vil vel heller si at tekonogi har LØST flere problemer enn den har laget, så her tror jeg du tar feil..
Når ble ting et problem, da? Du kan for eksempel ikke anklage et jegersamfunn for å være et problem, bare fordi du har funnet opp mer effektive metoder for å skaffe deg mat. Da vil vi i så tilfelle alltid finne på nye problemer, for siden å løse dem med teknologi. Vil vi om femti år kalle biltrafikk anno 2012 et problem, bare fordi vi på den tiden har funnet opp flygende biler?

 

Men anyway, fjerne teknologi? Tja, noe kan vi vel fjerne, men det meste er faktisk livgivende for en rekke mennesker, som ville død om matproduksjonen gikk tilbake til det "gamle", men under halve avlinger også videre... For ikke snakke om helse...
Jeg regner med du snakker om en eventuell matmangel her, noe jeg til dels har sagt meg enig i at vil være et problem når vi er 8 milliarder mennesker på jorda. Men om folk seriøst mener fysisk arbeid er et problem (utover de med handicap, som uansett vil bli forsørget), så får det være deres problem. Da er det flere enn disse "navende" ungdommene jeg synes synd i.

 

Helse er en annen sak, men ikke glem at de fleste helseprodukter stammer fra naturen i utgangspunktet. Altså har man gjennom dagens system fjernet deler av naturen, stjålet råvarer derfra og solgt det til konsumentene, for siden å reklamere med at man uten disse produktene ville få helsemessige problemer. På den måten er det enkelt å skape et "problem" ut av ingenting. La det heller være at eksemplene mine er litt vel trivielle...

 

Men på en annen side, hvis det ikke passer deg får du heller leve uten da vet du. Vet om et tysk ektepar som gjør det oppe i Rjukan traktene, der de lever som de gjorde for tre hundre år siden, uten innlagt vann, strøm eller noen andre fasiliteter... Men kom ikke å forlang at andre skal droppe teknologi fordi at du har et dårlig forhold til det eller noe, for det kommer ikke til å skje. Mangler jeg noe, eller noe går i stykker, klarer jeg faktisk å lage det selv... Ville klart å lage min egen elektrisitet også hvis det kniper, samt verktøy og en del andre maskiner, så meg er det ikke så farlig med om det ble borte, jeg skal nok alltids klare meg, men jeg syntes oppriktig synd på et den city-slickers som ikke evner å lage sin egen latte engang, de vil nok få svi om teknologien plutselig ble tatt fra oss, for da ville sekundær næreingen bli borte og alle måtte stulle med sin egen mat... Noe som heller ikke er noen god løsning faktisk...
Jeg tror faktisk ikke dette ville vært et stort problem for folk flest. Det er en vesentlig forskjell på ting man kan kategorisere som et ork, og ting man faktisk gjøre. Vi ha mat/drikke/husly/varme, og derfor vil mennesket automatisk strebe etter å skaffe seg disse tingene. Det finnes sannsynligvis ingen mennesker som synes det er et ork å overleve, om man ser bort fra suicidale - men de har igjen sannsynligvis blitt suicidale av en grunn. Derimot er det et ork for folk å fylle ut selvangivelser, pugge til eksamener og andre trivielle ting, som i den store sammenhengen er veldig ubetydelige. Legg merke til at jeg ikke sier at dette er noe man bør ta avstand fra, men derimot noe som svært få, om i det hele tatt noen mennesker hadde gjort om de ikke hadde blitt presset til det, av forskjellige årsaker.

 

Så jeg tror ikke at vi kommer til å droppe tenknologien jeg... (Håper ikke det ihvertfall, da jeg til daglig jobber med nettopp høy teknologi... :) )

Jeg tror heller ikke vi kommer til å droppe teknologi (med det første). Det handler heller ikke nødvendigvis om det, men derimot moderasjon. Jeg ser ikke poenget med å ha all denne teknologien, og ikke minst denne konsumentkulturen vi har i dag. Det hender faktisk at jeg kan gå inn på butikker og betrakte ymse gjenstander, bare for å ende opp med å ikke forstå meningen bak dem. Jeg ser rett og slett ikke poenget. Senest i dag sto jeg og lurte på hva i helvete vi skal med en eggedeler. :p HVA ER POENGET??
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss heller ikke glemme at teknologi skaper ofte ikke problemer, men de avdekker at de faktisk finnes. F:eks har statestikk og bearbeidingsutstyr tillot oss å finne ut at majoriteten av folket er sauer, at Nord Korea produserer nok mat men har et byråkrati og struktur for forhindrer effektiviteten, og at vi i dag "kartlegger" ensomheten kontra at veldig få viste om den i gode gamle dager.

Internett har aldri fremmet ekstremismen, den har bare gitt den en mer åpen arena, for denne fantes før.

 

Det eneste som virkelig var bedre før var familiestruktuen., på sin måte.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...