Gå til innhold

– Bruktsalget dreper bransjen


Anbefalte innlegg

Det er jo et paradoks at indie industrien klarer å lage gode DRM frie spill til marginale kostnader og fremdeles tjene penger nok til å fortsette å lage gode spill, mens de etablerte aktørene går konkurs hvis et par tre spillere videreselger spillet på bruktmarkedet.

 

Det er noe som skurrer veldig og jeg er rimelig sikker på at grunnen er at aksjonærstyrte, børsnoterte selskaper ikke er ansett "drivverdige" hvis de ikke tjener x antall millioner kroner til aksjonærene sine.

 

Mye vil ha mer og faen vil ha fler er det noe som heter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"I verste fall vil hele bransjen forsvinne, spår Silicon Knights-sjefen." - Dramaqueen :scared:

 

Hvis det ikke blir mulig å gjenbruke spill lenger må de definitivt senke prisen på spillene ellers går jeg helt over til indie-titler.

 

selvfølgelig forsvinner ikke bransjen selv om Silicon Knights forsvinner. Er jo altfor mange som tjener altfor mye penger i dag. Den kommer ikke til å minske engang siden stadig flere spiller. Og det er jo også flere som fokuserer på ikketradisjonelle grupper til å handle spill, slik som Ubisoft som ser move/kinect som ett voksende marked for casual spill og ser det som en av de store målgruppene for 2012.

 

Men kanskje det er bra om noen føler at det går litt tungt av og til, da blir de jo nødt til å forbedre seg eller så får de gi seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Silicon Knights-sjefen, Denis Dyack
Who?

 

Dei amatørene som trur dei kan lage spill og kjønner industrien

 

http://www.gamesindu...ays-denis-dyack nå korleis gjekk det med android spill som har komet?

 

her er intresang artikel og der han går imot "gears of war" pågrunn av "too human" sitt salg

http://www.gamesindu...-games-in-court

 

kort sakt, Denis Dyack er stor i sjeften skylder på andre alle for sine feil i stedet for og inse sine feil..som er kjedlige spill

 

hvofor gamer faktisk gidder og skrive ein artikel om hans meninger kjønner eg ikkje

Endret av BonBattery
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På samme måte som folk selger bilene sine for å kjøpe ny bil, selger folk spillene sine for å finansiere nye spillkjøp. Folk bruker ikke plutselig mer penger på spill hvis bruktsalg opphører. Folk kjøper færre spill, eventuelt spill som er satt ned i pris.

 

Dessuten vil jeg også tro at utviklerne tjener godt på DLC, som jeg mener å huske, også blir solgt til bruktspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt alvorlig, eier du ikke selvinnsikt? Du har ikke fått en eneste positiv tilbakemelding på innleggene dine.

 

At spillbransjen lider er bare tøv. De som ikke klarer seg i bransjen lager dårlige gjennomførte spill, benytter drm som jager kundene vekk og/eller har unødvendig høye kostnader. Et problem slik jeg ser det er grafikkmotorer som finnes i x-antall selv blant utviklere under samme utgiver - penger som kunne blitt brukt til å lage bedre gjennomførte spill istedenfor å kunne skryte over at "vi klarte å lage et penere spill enn..."

Endret av DeepW
Lenke til kommentar
Sier at som en industri har vi skjerpet oss kraftig. Hvis du ikke er enig i det, vet du ganke enkelt ikke hva du snakker om. Verdien du får fra en tilleggspakke i 2012 er jo langt høyere enn du fikk fra en tilleggspakke i 2006. Glimrende eksempel på god DLC følger.

 

Mass Effect 2: Shadow Broker, Kasumi, Overlord

Dragon Age 2: Mark of the Assassin, Legacy (tilleggspakkene er svært gode og fyldige)

Fallout 3: Broken Steel, Point Lookout, Mothership Zeta, The Pitt, Operation Anchorage

New Vegas: Old World Blues, Dead Money, Lonesome Road, Honest Hearts

Bioshock 2: Minerva's Den

http://www.mobygames...6/windows/x,62/

:hmm:

Lenke til kommentar

Som i et hvert annet marked vil kvalitet gjenspeiles i inntekt. Ergo, lag gode spill uten all mulig DRM dritt som forsøpler og ødelegger både produktet i seg selv og for forbrukeren. Når det er såpass mange små utviklere som klarer seg i en såpass stor industri vitner dette om at hvis man klarer å levere godene vil man bli belønnet.

 

Jeg har ingenting til overs for disse utgiverene som praktisk talt sier "gi meg penger, ellers ...", fordi det som sagt vil lønne seg å lage gode spill, da disse selger noe helt enormt. (Riktig nok skal akkurat denne kommentaren tas med en klype salt da det i disse tider kun ser ut som om det er de store blockbusterne (som egentlig er de samme gamle spillene i en ny boks) som tjener inn de store salgstallene.)

 

Spillbransjen er på ingen måte unik, og det er ingen grunn til at selskaper som ikke leverer gode spill skal ha noen spesiell grunn til å overleve, erttersom det er slik et fritt marked fungerer. Survival of the fittest (or the richest...)

 

Med få unntak er det mest indiespill det går i om dagen fordi disse som oftest viser et genuin ønske om å lage spillet for spillets skyld, ikke bare for pengene.

Lenke til kommentar

Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.

 

Ødelegger???

Du ødelegger for oss som bryr oss idet du gir penger til idiotfirma som Ubisoft, EA, Silikon Knights, Sony. De kommer med horrible løsninger for å tjene mer penger, du gir de penger blindt. Dermed pøser de på med fler svindelforsøk.

 

Hahah Sony klarte du å presse inn.

Activision og Microsoft er værst på svindelforsøk. Var det ikke MS som startet med DLCer i first place? Har aldri hørt om det før det ble gjort i samtlige spill fra MS og resten fulgte opp. Er nok ikke bare hos Sony folk gir penger blindt... Selv media idag blir bestikket fra de "store" aktørene innen spillbransjen

 

Vil heller si gamere dreper spillbransjen fordi de støtter kun de "store" og snakker dritt om ting de ikke eier eller prøvd.

Endret av iToMaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg har hørt flere snakke dritt om store utgivere og utviklere enn jeg har hørt folk klage på indieutviklere. At gamere dreper bransjen blir å dra det litt langt, riktignok er det mengdene som bestemmer hvem de vil kjøpe fra, men hovedgrunnen til at så mange kjøper spill fra de største utviklerene/utgiverene some EA, microsoft, Activitision, Sony etc er at det er disse store bedriftene som har råd til å drive markedsføring på et høyt nivå, og dermed nå ut til alle. Og dette er jo også deler av grunnen til at spillprisene ikke er så lave som man skulle ønske, eller lignende.

Lenke til kommentar

Synes spillprisene er lave jeg i kontrast for 13-18 år siden da jeg betalte minst 700kr pr spill.

Viss man bruker noe tid på finne lave priser på spill som jeg gjør kan man spare uhyre mye penger. Kan dra inn et eksempel. Deus EX HR til 148kr på lanseringdagen til PC.

 

Bruktsalget er jo der fordi folk bruker stadig mye penger på spill som er brukte, men da legger omtrent alle spillutviklere onlinepass o.l som gjør at de som vil ha fullpakken må betale 50kr til 75kr pr onlinepass.

 

Da er jeg enig spill kan bli dyrt viss man bruker Gamestop som spillsjappe som tar 550kr for brukte spill, pluss onlinepass til 50-75kr og det blir fort dyrt!

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen mellom bruktsalg og piratkopiering? Like lite penger går til opphavsmann.

Det ene er legitimt og lovlig, det andre er ulovlig!

:)

Sikkert ikke det du mente, men antagelig har bruktspillselgeren litt ekstra penger å kjøpe neste spill for, og dermed har bruktsalg en sjanse for å øke omsetningen, mens piratkopiering har overhode ingen slike muligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen mellom bruktsalg og piratkopiering? Like lite penger går til opphavsmann.

 

Som andre har nevnt, er det ene fult lovlig i en markedsøkonomi, der produsentene frivillig selger produktene sine (en markedsøkonomi som er grunnen til at de tjener såpass med penger), man må ta hele pakka, det nytter ikke å cashe inn på systemet, og når man har blitt stor, klage over at systemet er urettferdig. For det andre, så går det ikke like mye penger til opphavsmann, for å repetere meg selv en gang til:

 

Elementær økonomisk teori tilsier at om du feks er villig til å bruke 200 kr på ett spill, og kan selge det for 100 kr, så er du villig til å kjøpe ett spill til 300, ikke til kun 200. Dermed går penger tilbake til opphavsmann.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg blir 200år gammel så kommer jeg ikke til å skjønne hvorfor bruktsalg av spill er så himla annerledes enn bruktsalg av alt annet her i verden. Bilbransjen river seg jo ikke i håret og hyler konkurs fordi det selges brukte biler. :dontgetit:

 

Når det også er snakk om biler så selges ikke alle bilene til samme pris. De beste bilene, og mest sannsynlig de som er dyrest å produsere koster mest. Men alle spill er jo til samme pris. Og hvis du skal kjøpe "mindre-kjente" spill så hadde det igrunn vært logisk om de spillene hadde vært billigere. Og det får man via bruktspill salgene.

 

Og det var noen som skrev at det ikke er disken du bruker pengene på, det er innholdet. Dette sier jeg meg fullt enig i. Bare fordi man bruker mye $$$ på å lage et spill betyr det ikke at det er bra.

 

Fremtiden i denne bransjen ser mørk ut for oss som kjøper spillene. Hadde ikke forundret meg om at når du kjøpte et spill så får du bare et halvveis ferdig et. Så iløpet av de 2 første månedene etter lanseringen så kommer det ut flere DLC'er som faktisk gjør spillet ferdig.

 

Savner de gode gamle dagene der det ikke var så veldig mye ny teknologi hele tiden, og spill solgte basert på innholdet, ikke bare fordi "i dette spillet kan du se svettedråpen i pannen til folk"

 

Og det å hate på bruktspill salg fordi de ikke tjener mye penger på spillene de lager. Det er bare idiotisk. For fun skulle de prøvd et eksperiment der de faktisk lagde et UTROLIG bra spill, og så kunne de se hvor mye penger de tjente på det, isteden for å melke folk for penger med den sleipe DLC epidemien

Lenke til kommentar

Microtransaksjoner har vel vært diskutert her før men det er vel en tilnærming mot å tjene penger på videresalg av spill hvor man godt kan kjøpe spillet brukt men må betale mindre summer for tilgang til innhold.

 

Jeg har spillt noen spill som benytter seg av microtransaksjoner, Dragon Age og Lotro og synes at personlig at det er en løsning som ikke er så dum, men det forutsetter at spillet ikke koster like mye i innkjøp som de gjør i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...