Gå til innhold

– Bruktsalget dreper bransjen


Anbefalte innlegg

Kan ikke utviklere/utgivere begynne og behandle oss som kjøper spill som kunder de setter pris på i stedet for å behandle oss som melkekyr de skal ha mest mulig penger fra.

 

Det er klart at de skal tjene penger på spillene sine det unner jeg dem, men er det ikke noe som heter kunderelasjoner. Det finnes da måter for de tjene penger på selv etter at et spill er blitt gitt ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.

 

Ødelegge, legitimt er ikke bruktsalg legitimt?

 

Til spillutviklere

 

1. Elementær økonomisk teori tilsier at om folk kan selge produktet sitt brukt, så er de villig til å betale mer for det nytt, mao penger i kassa til dere.

2. Vi lever i en amrkedsøkonomi, og det er den som har hjulpet dere fram, suck it up. Om dere ikke vil ha fri handel, flytt til ett land uten fri markedsøkonomi.

3. Mange eldre spill selger godt, se på salgstallene på steam feks.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, vi merker jo det at brukt bransjen ødelegger... Det er vel derfor spillbransen hadde mer inntekter og omsetninger i 2011, enn film og musikk bransen tilsammen.

 

Bruktmarkedet har eksistert i 20 år, hvorfor er det plutselig blitt ett problem nå? Personlig har jeg hverken kjøpt eller solgt ett eneste brukt spill de siste 8-9 årene. Ender bare opp med at alt ligger på ei hylle å samler støv her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

This shit again?

 

For det første får han det til å høyrest ut som om bruktsal først dukka opp rundt 2005. For det andre må spelindustrien lære seg å leve med dei delane av eit globalt marknadssystem tufta på privat eigedomsrett dei ikkje kan tene pengar på. Det må alle andre. Du er ikkje Little Jimmy Special fordi du lagar spel, og det ser det ikkje ut til at han her er klar over.

 

Eg øydela vel industrien når eg ikkje kjøpte Too Human, heller. Løysinga på alle problema til Silicon Knights er å slutte å selje middels gode produkt til fullpris.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, vi merker jo det at brukt bransjen ødelegger... Det er vel derfor spillbransen hadde mer inntekter og omsetninger i 2011, enn film og musikk bransen tilsammen.

 

Bruktmarkedet har eksistert i 20 år, hvorfor er det plutselig blitt ett problem nå? Personlig har jeg hverken kjøpt eller solgt ett eneste brukt spill de siste 8-9 årene. Ender bare opp med at alt ligger på ei hylle å samler støv her...

 

Godt poeng! Jeg husker at mamma ofte tok med meg og broren min til bruktspill-sjappa da jeg var liten. Og omtrent alle jeg kjente på den tida, hadde chippa Playstation også. Jeg vil nesten tippe at bruktmarkedet og piratkopiering var like stort da. Rart at ikke spillbransjen gikk dukken for lenge siden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er ikke ny her på gamer.no men som jeg ser det så er ikke bruktsalg så skadelig som de vil ha det til. Ser på meg selv.

 

Kjøper bare brukte spill til xbox siden jeg synes 700,- er for mye for spill til den. Enten kjøper jeg brukte spill eller ingen spill.

 

Når jeg kjøper spill lager jeg ett marked for det og gjør det mulig for andre og levere inn brukte spill som de bruker til og kjøpe nye spill for. Om de ikke får levert inn spillene er det ikke sikkert de kjøper like mange spill heller.

 

Jeg får kjøpt billige brukt spill og oppdager kanskje noen ny serie med spill jeg liker og kjøper neste spill i serien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville bli veldig lite overasket om neste runde kommer i form av digital nedlasting ala Steam, og da er jo hele problemet borte. Så ville ikke ha store troen på at det er grunnen til at spill selger dårlig i fremtiden.

Dessuten kjøper ihvertfall jeg slike halespill da de sjelden koster mer enn bruktspill pga nedsatte priser, eneste forskjellen er at jeg må bestille de fra utlandet på nett :)

Lenke til kommentar
Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.

 

Ødelegge, legitimt er ikke bruktsalg legitimt?

 

Til spillutviklere

 

1. Elementær økonomisk teori tilsier at om folk kan selge produktet sitt brukt, så er de villig til å betale mer for det nytt, mao penger i kassa til dere.

2. Vi lever i en amrkedsøkonomi, og det er den som har hjulpet dere fram, suck it up. Om dere ikke vil ha fri handel, flytt til ett land uten fri markedsøkonomi.

3. Mange eldre spill selger godt, se på salgstallene på steam feks.

 

AtW

 

Spørs hva du mener med selger godt. Til såpass nedsatte priser at det genererer tilnærmet null kroner i kassa.

 

Jeg synes bruktsalg er en kreftbyll på spillbransjen. De astronomiske summene det tar å lage spill er langt over den gjennomsnittlige filmen eller plata, og man må tilpasse seg deretter. Jeg ser stadig vekk folk som klager på at spillbransjen vil være som filmbransjen. Hvis vi vil unngå det, må vi også tørre å ta en del standpunkt i henhold til hvordan vi distribuerer spill.

 

Personlig synes jeg å selge spill brukt er i samme bane som å være billetthai. Krysser fingrene for at bruktsalg en dag blir ulovlig, men det nok dessverre en pipe dream.

Lenke til kommentar

Dette får jeg ikke til å stemme.. Bruktsalg husker jeg som et like stort fenomen i mine yngre dager. Om noe har bruktsalget (% av anntall solgte spill) gått ned siden f.eks. 90-tallet på grunn av at flere spill kjøpes digitalt eller må knyttes til en konto. (men jeg snakker ut av stumpen min nå, så om du har peil på dette: rett meg)

Lenke til kommentar

Synes egentlig ingenting er galt med at spill blir låst til platform brukernavn ala (steam, origin) eller inloggnings brukernavn. Det er en "veldig" snill måte å gjøre det på, isteden for å fylle spillet med alsken annen drm dritt.

 

En annen måte de kunne ha gjort det da var å gi brukere på steam og origin lov å selge spill, hvor utvilkere fikk f.eks. 50% av prisen? Hvor maks prisen var høyeste pris som nytt spill er til salgs. Kanskje åpne bruktmarkedet 1 år etter at spillet ble utgitt også, elns.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.

 

Ødelegger???

Du ødelegger for oss som bryr oss idet du gir penger til idiotfirma som Ubisoft, EA, Silikon Knights, Sony. De kommer med horrible løsninger for å tjene mer penger, du gir de penger blindt. Dermed pøser de på med fler svindelforsøk.

 

Det der er bare sprøyt. Du høres ut som de verste konspirasjonsteoretikerne. Tror du ikke månelandingen fant sted?

 

EA, Sony, Microsoft, Capcom, Activision. Hva har de til felles? Jo, det skal jeg fortelle deg. De er alle selskaper som er på jakt etter å generere en inntekt. Det betyr ikke at de ikke vil det beste for spilleren, men som alle næringsdrivende med vett i hodet, vet de at de må finne de mest effektive måtene for å holde seg flytende.

 

Man glemmer også lett at økonomien der de største spillutgiverne holder til fortsatt er veldig svak. I en nedgangstid må man forvente ekstra trøkk på de selskapene, og da må de gjøre noe for å kompensere for tapt inntekt. Det er ganske enkelt å skjønne.

 

Jeg stiller meg fult og helt bak utgiverne, i motsetning til de fleste andre, for jeg vet en ting eller to om økonomi og grunnleggende drift.

Lenke til kommentar

Salg av bruktspill har gått utrolig bra siden 70-80 tallet, er først siste årene at selskap har begynt å hyle så forferdelig om dette. Bortskjemte , overbetalte grinunger hele gjengen.

 

er spillet bra nok så selger det lenge etter lansering. Nå eksisterer det også mange flere salgskanaler en før. Jeg må bare le av det hele :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.
Ødelegge, legitimt er ikke bruktsalg legitimt? Til spillutviklere 1. Elementær økonomisk teori tilsier at om folk kan selge produktet sitt brukt, så er de villig til å betale mer for det nytt, mao penger i kassa til dere. 2. Vi lever i en amrkedsøkonomi, og det er den som har hjulpet dere fram, suck it up. Om dere ikke vil ha fri handel, flytt til ett land uten fri markedsøkonomi. 3. Mange eldre spill selger godt, se på salgstallene på steam feks. AtW
Spørs hva du mener med selger godt. Til såpass nedsatte priser at det genererer tilnærmet null kroner i kassa. Jeg synes bruktsalg er en kreftbyll på spillbransjen. De astronomiske summene det tar å lage spill er langt over den gjennomsnittlige filmen eller plata, og man må tilpasse seg deretter. Jeg ser stadig vekk folk som klager på at spillbransjen vil være som filmbransjen. Hvis vi vil unngå det, må vi også tørre å ta en del standpunkt i henhold til hvordan vi distribuerer spill. Personlig synes jeg å selge spill brukt er i samme bane som å være billetthai. Krysser fingrene for at bruktsalg en dag blir ulovlig, men det nok dessverre en pipe dream.

 

Det koster i praksis kroner null å produsere flere spill, så inntjeningen er god.

 

De dyreste spillene kommer ikke opp på top50-lista over dyreste filmer engang. Påstanden din er rett og slett gal, og feks i bilbransjen er det masse bruktsalg, tror du det er billig å uvikle en bil?

 

Å forby bruktsalg ville vært komplett idiotisk. Men det er jo åpenbart at du er for en slags styrt økonomi der folk ikke kan kjøpe og selge tingene sine som de vil. Ett totalt meningsløst regime der man maksimerer sløseri.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.
Ødelegge, legitimt er ikke bruktsalg legitimt? Til spillutviklere 1. Elementær økonomisk teori tilsier at om folk kan selge produktet sitt brukt, så er de villig til å betale mer for det nytt, mao penger i kassa til dere. 2. Vi lever i en amrkedsøkonomi, og det er den som har hjulpet dere fram, suck it up. Om dere ikke vil ha fri handel, flytt til ett land uten fri markedsøkonomi. 3. Mange eldre spill selger godt, se på salgstallene på steam feks. AtW
Spørs hva du mener med selger godt. Til såpass nedsatte priser at det genererer tilnærmet null kroner i kassa. Jeg synes bruktsalg er en kreftbyll på spillbransjen. De astronomiske summene det tar å lage spill er langt over den gjennomsnittlige filmen eller plata, og man må tilpasse seg deretter. Jeg ser stadig vekk folk som klager på at spillbransjen vil være som filmbransjen. Hvis vi vil unngå det, må vi også tørre å ta en del standpunkt i henhold til hvordan vi distribuerer spill. Personlig synes jeg å selge spill brukt er i samme bane som å være billetthai. Krysser fingrene for at bruktsalg en dag blir ulovlig, men det nok dessverre en pipe dream.

 

Det koster i praksis kroner null å produsere flere spill, så inntjeningen er god.

 

De dyreste spillene kommer ikke opp på top50-lista over dyreste filmer engang. Påstanden din er rett og slett gal, og feks i bilbransjen er det masse bruktsalg, tror du det er billig å uvikle en bil?

 

Å forby bruktsalg ville vært komplett idiotisk. Men det er jo åpenbart at du er for en slags styrt økonomi der folk ikke kan kjøpe og selge tingene sine som de vil. Ett totalt meningsløst regime der man maksimerer sløseri.

 

AtW

 

Neida, selv om du virker som en rimelig sta type kan du dessverre ikke få lov til å bestemme hva jeg skal mene. Bruktbil blir bare irrelevant, er jo ikke akkurat som spill skaper global oppvarming. Hadde vært ganske mye verre hvis man alltid måtte kjøpe ny bil.

 

Den logikken gjelder ikke for spill. Du sier at ingen spill når på topp 50 lista over dyreste filmer. Det vil jeg gjerne se bevis på. Men uansett så er markedet for spill så utrolig mye smalere enn det er for film, at inntjeningen kontra produksjonskostnadene blir så mye mindre. Det må man ta høyde for hvis man ønsker en stadig strøm av nye spill. Da tenker jeg først og fremst på relativt store spill, som er det jeg hovedsakelig spiller.

 

Men hvis man skal kunen selge spill brukt må det gjelde for alle spill, og da kan det ikke være noe moral. Så hvis for eksempel Bastion, Brade eller Castle Crashers fantes på disc, regner jeg med du ikke ville hatt noe problem med å selge dem brukt, selv om utviklerne der definitivt trenger hver en krone de kan få.

Lenke til kommentar
Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.
Ødelegge, legitimt er ikke bruktsalg legitimt? Til spillutviklere 1. Elementær økonomisk teori tilsier at om folk kan selge produktet sitt brukt, så er de villig til å betale mer for det nytt, mao penger i kassa til dere. 2. Vi lever i en amrkedsøkonomi, og det er den som har hjulpet dere fram, suck it up. Om dere ikke vil ha fri handel, flytt til ett land uten fri markedsøkonomi. 3. Mange eldre spill selger godt, se på salgstallene på steam feks. AtW
Spørs hva du mener med selger godt. Til såpass nedsatte priser at det genererer tilnærmet null kroner i kassa. Jeg synes bruktsalg er en kreftbyll på spillbransjen. De astronomiske summene det tar å lage spill er langt over den gjennomsnittlige filmen eller plata, og man må tilpasse seg deretter. Jeg ser stadig vekk folk som klager på at spillbransjen vil være som filmbransjen. Hvis vi vil unngå det, må vi også tørre å ta en del standpunkt i henhold til hvordan vi distribuerer spill. Personlig synes jeg å selge spill brukt er i samme bane som å være billetthai. Krysser fingrene for at bruktsalg en dag blir ulovlig, men det nok dessverre en pipe dream.

 

Det koster i praksis kroner null å produsere flere spill, så inntjeningen er god.

 

De dyreste spillene kommer ikke opp på top50-lista over dyreste filmer engang. Påstanden din er rett og slett gal, og feks i bilbransjen er det masse bruktsalg, tror du det er billig å uvikle en bil?

 

Å forby bruktsalg ville vært komplett idiotisk. Men det er jo åpenbart at du er for en slags styrt økonomi der folk ikke kan kjøpe og selge tingene sine som de vil. Ett totalt meningsløst regime der man maksimerer sløseri.

 

AtW

 

Neida, selv om du virker som en rimelig sta type kan du dessverre ikke få lov til å bestemme hva jeg skal mene. Bruktbil blir bare irrelevant, er jo ikke akkurat som spill skaper global oppvarming. Hadde vært ganske mye verre hvis man alltid måtte kjøpe ny bil.

 

Den logikken gjelder ikke for spill. Du sier at ingen spill når på topp 50 lista over dyreste filmer. Det vil jeg gjerne se bevis på. Men uansett så er markedet for spill så utrolig mye smalere enn det er for film, at inntjeningen kontra produksjonskostnadene blir så mye mindre. Det må man ta høyde for hvis man ønsker en stadig strøm av nye spill. Da tenker jeg først og fremst på relativt store spill, som er det jeg hovedsakelig spiller.

 

Men hvis man skal kunen selge spill brukt må det gjelde for alle spill, og da kan det ikke være noe moral. Så hvis for eksempel Bastion, Brade eller Castle Crashers fantes på disc, regner jeg med du ikke ville hatt noe problem med å selge dem brukt, selv om utviklerne der definitivt trenger hver en krone de kan få.

 

Hva med brukte hus, vil du forby det også? Du ønsker å jo å forby bruktsalg.

 

Det er bare å søke på nett, første treff på google stort sett, men det er vel for mye forlangt at du har gjort ett minimum av research før du lirer av deg ting? Apropos research, omsetningen er høyere for spill enn den er for film, så hva er det egentlig du mener med ett "utrolig mye smalere marked?" Nye påstander basert på din egen fantasi?

 

Du vet moral ikke er entydig definert av å gi mest mulig penger til selskaper som selger ting? Er det umoralsk å sette penger i banken også kanskje? Eller prute? Og du vet utgivere også tjener penger på bruktsalg? Hva med folkene som kjøper brukt, de trenger ikke penger de eller?

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spillbransjen er den bransjen jeg hører klager mest mer enn musikkbransjen.

 

Jammen er de ikke omgitt av dødstrusler som pirater og bruktsalg. Andre bransjer tilpasser seg nye tider. hvorfor ikke denne? rart at bransjen aldri har tjent mer, folk har aldri brukt mer på underholdning lenger.

Hvorfor er det sånn klagekultur? Hvorfor driter ikke spilljournalistene spillfolka mer ut? hvorfor er det så mye avstand og hemmelighold? Det er spill, ikke atomvåpen. Selskapene tar seg rett til å spionere og videreselge informasjon om kundene. Så klager de over ærlig og redelig bruktsalg? Er det noen som kan forklare meg logikken bak det her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det er generelt ikke noen problemer med salg av brukte ting i Norge, om det er biler, møbler, eller data-deler. Eller mer i samme kategori som spill: filmer.

Hva de som produserer spillene er fullt klar over, er at de er i en spesiell posisjon der de har muligheten til å kontrollere bruken av spillene. Jeg tror neppe folk hadde blitt noe særlig imponert over filmer som blir låst til den første DVD-spilleren den blir brukt i, eller musikk-cder som låses til den første cd-spilleren den brukes i.

Jeg tror ikke problemet ligger i brukt-spill, jeg tror problemer ligger i det at produsentene ser at de kan tjene en god del mer om de kunne stoppe bruken av bruktspill.

 

Selv kjøper jeg omtrent 50/50 brukte spill og nye spill, og ser heller ikke noe problemer med at man må betale litt ekstra for å bruke online-delen når man kjøper et brukt spill - det er tross alt den delen produsenten av spillet er tvunget til å fortsette å bruke penger på.

 

Selv er jeg en forbruker som liker å benytte meg av regler som er laget for å beskytte forbrukerne, og om jeg kjøper et nytt spill og finner ut at bruken eller videresalget av spillet er kraftig redusert fra produsenten sin side, vil jeg levere spillet tilbake og kreve pengene tilbake. Jeg betaler ikke full pris for produkter som ikke er fullverdige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om jeg blir 200år gammel så kommer jeg ikke til å skjønne hvorfor bruktsalg av spill er så himla annerledes enn bruktsalg av alt annet her i verden. Bilbransjen river seg jo ikke i håret og hyler konkurs fordi det selges brukte biler. :dontgetit:

 

Fordi dette er reint bullshit. Rett og slett. Spillbransjen og musikkbransjen er kanskje noe av de mest grådige jævlene du finner på denne jord. De prøver bare å tjene mere penger, og de lyger gjerne for å nå målet. Når de målet så kan du vente deg en hel haug med søppelspill. Da har de ingenting å frykte lenger og vil sikkert gjøre spill enda kortere og mindre omfattende. Noe som sitter i smak hos dårlige anmeldere og gamere i ungdomsalderen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...