Gå til innhold

– Bruktsalget dreper bransjen


Anbefalte innlegg

Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.

 

Ødelegger???

Du ødelegger for oss som bryr oss idet du gir penger til idiotfirma som Ubisoft, EA, Silikon Knights, Sony. De kommer med horrible løsninger for å tjene mer penger, du gir de penger blindt. Dermed pøser de på med fler svindelforsøk.

 

Det der er bare sprøyt. Du høres ut som de verste konspirasjonsteoretikerne. Tror du ikke månelandingen fant sted?

 

EA, Sony, Microsoft, Capcom, Activision. Hva har de til felles? Jo, det skal jeg fortelle deg. De er alle selskaper som er på jakt etter å generere en inntekt. Det betyr ikke at de ikke vil det beste for spilleren, men som alle næringsdrivende med vett i hodet, vet de at de må finne de mest effektive måtene for å holde seg flytende.

 

Man glemmer også lett at økonomien der de største spillutgiverne holder til fortsatt er veldig svak. I en nedgangstid må man forvente ekstra trøkk på de selskapene, og da må de gjøre noe for å kompensere for tapt inntekt. Det er ganske enkelt å skjønne.

 

Jeg stiller meg fult og helt bak utgiverne, i motsetning til de fleste andre, for jeg vet en ting eller to om økonomi og grunnleggende drift.

 

Men da vet du vel at spillbransjen er en luksusbransje? At det er en bransje som ikke er nødvendig, i motsetning til feks matbransjen. Vi trenger ikke spill slik vi trenger mat.

Det at VI ikke trenger DE burde implisere at DE gjør alt for å tekkes OSS?

Selv om matvarer skulle gå opp 300% i pris måtte vi fremdeles hatt mat. Nå når spill (DLC inkl) har gått opp fra 600 til 1000, følger da samme logikk?

 

Når feks EA først har gått egne utgifter i sømmene kan de tenke på prisnivået for spill. Per idag sløser de aller fleste utgiverne massevis av penger rett i dass. Spesielt innen markedsføring blir penger splashet ut som de ikke har mulighet til å tjene inn (f.eks EA's 100 mill på BF3).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.
Ødelegge, legitimt er ikke bruktsalg legitimt? Til spillutviklere 1. Elementær økonomisk teori tilsier at om folk kan selge produktet sitt brukt, så er de villig til å betale mer for det nytt, mao penger i kassa til dere. 2. Vi lever i en amrkedsøkonomi, og det er den som har hjulpet dere fram, suck it up. Om dere ikke vil ha fri handel, flytt til ett land uten fri markedsøkonomi. 3. Mange eldre spill selger godt, se på salgstallene på steam feks. AtW
Spørs hva du mener med selger godt. Til såpass nedsatte priser at det genererer tilnærmet null kroner i kassa. Jeg synes bruktsalg er en kreftbyll på spillbransjen. De astronomiske summene det tar å lage spill er langt over den gjennomsnittlige filmen eller plata, og man må tilpasse seg deretter. Jeg ser stadig vekk folk som klager på at spillbransjen vil være som filmbransjen. Hvis vi vil unngå det, må vi også tørre å ta en del standpunkt i henhold til hvordan vi distribuerer spill. Personlig synes jeg å selge spill brukt er i samme bane som å være billetthai. Krysser fingrene for at bruktsalg en dag blir ulovlig, men det nok dessverre en pipe dream.

 

Det koster i praksis kroner null å produsere flere spill, så inntjeningen er god.

 

De dyreste spillene kommer ikke opp på top50-lista over dyreste filmer engang. Påstanden din er rett og slett gal, og feks i bilbransjen er det masse bruktsalg, tror du det er billig å uvikle en bil?

 

Å forby bruktsalg ville vært komplett idiotisk. Men det er jo åpenbart at du er for en slags styrt økonomi der folk ikke kan kjøpe og selge tingene sine som de vil. Ett totalt meningsløst regime der man maksimerer sløseri.

 

AtW

 

Neida, selv om du virker som en rimelig sta type kan du dessverre ikke få lov til å bestemme hva jeg skal mene. Bruktbil blir bare irrelevant, er jo ikke akkurat som spill skaper global oppvarming. Hadde vært ganske mye verre hvis man alltid måtte kjøpe ny bil.

 

Den logikken gjelder ikke for spill. Du sier at ingen spill når på topp 50 lista over dyreste filmer. Det vil jeg gjerne se bevis på. Men uansett så er markedet for spill så utrolig mye smalere enn det er for film, at inntjeningen kontra produksjonskostnadene blir så mye mindre. Det må man ta høyde for hvis man ønsker en stadig strøm av nye spill. Da tenker jeg først og fremst på relativt store spill, som er det jeg hovedsakelig spiller.

 

Men hvis man skal kunen selge spill brukt må det gjelde for alle spill, og da kan det ikke være noe moral. Så hvis for eksempel Bastion, Brade eller Castle Crashers fantes på disc, regner jeg med du ikke ville hatt noe problem med å selge dem brukt, selv om utviklerne der definitivt trenger hver en krone de kan få.

 

Hva med brukte hus, vil du forby det også? Du ønsker å jo å forby bruktsalg.

 

Det er bare å søke på nett, første treff på google stort sett, men det er vel for mye forlangt at du har gjort ett minimum av research før du lirer av deg ting? Apropos research, omsetningen er høyere for spill enn den er for film, så hva er det egentlig du mener med ett "utrolig mye smalere marked?" Nye påstander basert på din egen fantasi?

 

Du vet moral ikke er entydig definert av å gi mest mulig penger til selskaper som selger ting? Er det umoralsk å sette penger i banken også kanskje? Eller prute? Og du vet utgivere også tjener penger på bruktsalg? Hva med folkene som kjøper brukt, de trenger ikke penger de eller?

 

AtW

 

Fint at du svarer på null av de tingene jeg spør etter. Du burde bli politiker :)

 

Omsetningen for spill er kanskje høyere, men markedet er jo likevel smalere. Det er jo åpenbart langt mindre marked for spill enn det er for film. Alle ser jo film, alle spiller ikke. Og den høye omsetningen til spill kan man jo kreditere Call of Duty, Mario, GTA og diverse dansespill.

 

Med så høye kostnader det er for å lage spill, så trenger for eksempel spill som Brothers in Arms, Rage og The Darkness, altså mellomstore spill, all den inntjeningen som er mulig. I dagens spillindustri er det selskap som går dukken for at de slipper ett eneste spill som ikke lever opp til forventningene når det kommer til salg.

 

Du bare dummer deg selv ut når du drar inn det med salg av hus. Lurer på om du undervurderer deg selv, eller om du bare ikke kan lese. Sier ganske klart å tydelig at det er bruktsalg innen spill jeg snakker om. Er faktisk derfor jeg diskuterer en sak publisert på Gamer.no. Tenk det du :)

 

Utivere tjener ikke penger på bruktsalg, tvert imot taper de penger på. Hvis du har budsjettert med å selge fem millioner kopier av et spill, men bare ender opp med å selge fire millioner, så ender det som røde tall i regnestykket. Fint om du svarer på spørsmålet forresten. Ville du kjøpt Bastion brukt? Jeg tolker det du skrev i sted som et ja, og det betyr at du ikke er mye til medmenneske.

Endret av høssby
Lenke til kommentar

Forbrukere krever mer og mer av utviklerene men samtidig nekter de å kjøpe nye spill for å støtte dem?

 

Det skader ikke å ta en titt på diverse nettbutikker/steam/marketplace for å se om spillet finnes billig et sted. Selv har jeg svært få bruktspill, og har vel levert inn 2-3 gamle spill selv.

 

Det nytter ikke stå der og kreve at et studio skal gi ut bedre spill når du ikke kjøper spillene deres og gir dem de tallene de trenger for å få det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Den logikken gjelder ikke for spill. Du sier at ingen spill når på topp 50 lista over dyreste filmer. Det vil jeg gjerne se bevis på. (...)

 

http://en.wikipedia....expensive_films

 

her er film nr 45 på 155millioner $

 

http://digitalbattle...s-budgets-ever/

 

Her er spill nr 1 på 100 millioner $

 

Og så leste jeg utenom at Star Wars: The old Republic kom på 130 millioner $

 

Forøvrig i den siste artikkelen står det dette om To Human:

Sometimes, game budgets, just like movie budgets, tend to go over board and the final product ends up costing a lot more than originally planned. Too Human faced many issues during its development time, chief of which was the long and expensive struggle between Epic Games and the Unreal Engine 3, where developer Silicon Knights abandoned the engine and started making their own — at a time when the game was almost complete. This added at least another $10 million to the budget, according to some sources.

 

Så kanskje Silicon Knights burde være litt forsiktige med å skrike høyt når de alene påfører seg 20% ekstra kostnader

 

edit: rettet noen summer, og la til SW:ToR på 130 millioner $

Endret av bOMS
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om du først velger å vente med å kjøpe et spill, hvorfor ikke kjøpe det til nedsatt pris i butikk? Skjønner ikke hvorfor mange føler så sterkt for å ødelegge for oss som faktisk kjøper spill fra legitime kilder.

 

Ødelegger???

Du ødelegger for oss som bryr oss idet du gir penger til idiotfirma som Ubisoft, EA, Silikon Knights, Sony. De kommer med horrible løsninger for å tjene mer penger, du gir de penger blindt. Dermed pøser de på med fler svindelforsøk.

 

Det der er bare sprøyt. Du høres ut som de verste konspirasjonsteoretikerne. Tror du ikke månelandingen fant sted?

 

EA, Sony, Microsoft, Capcom, Activision. Hva har de til felles? Jo, det skal jeg fortelle deg. De er alle selskaper som er på jakt etter å generere en inntekt. Det betyr ikke at de ikke vil det beste for spilleren, men som alle næringsdrivende med vett i hodet, vet de at de må finne de mest effektive måtene for å holde seg flytende.

 

Man glemmer også lett at økonomien der de største spillutgiverne holder til fortsatt er veldig svak. I en nedgangstid må man forvente ekstra trøkk på de selskapene, og da må de gjøre noe for å kompensere for tapt inntekt. Det er ganske enkelt å skjønne.

 

Jeg stiller meg fult og helt bak utgiverne, i motsetning til de fleste andre, for jeg vet en ting eller to om økonomi og grunnleggende drift.

 

Men da vet du vel at spillbransjen er en luksusbransje? At det er en bransje som ikke er nødvendig, i motsetning til feks matbransjen. Vi trenger ikke spill slik vi trenger mat.

Det at VI ikke trenger DE burde implisere at DE gjør alt for å tekkes OSS?

Selv om matvarer skulle gå opp 300% i pris måtte vi fremdeles hatt mat. Nå når spill (DLC inkl) har gått opp fra 600 til 1000, følger da samme logikk?

 

Når feks EA først har gått egne utgifter i sømmene kan de tenke på prisnivået for spill. Per idag sløser de aller fleste utgiverne massevis av penger rett i dass. Spesielt innen markedsføring blir penger splashet ut som de ikke har mulighet til å tjene inn (f.eks EA's 100 mill på BF3).

 

Ingen som tvinger deg til å spille. Spill er ikke dyrere å kjøpe nå enn før. I min oppvekst måtte jeg betale 600 kroner for et spill, og man kan anti at i dagens økonomi tilsvarer det 800 kroner. I dag betaler jeg 500 kroner for butikkferske spill. Ja, det er både gode og dårlige tilfeller av DLC, men som en samlet industri har vi skjerpet oss kraftig der, og stort sett all DLC som kommer er mer enn et brett som bare ble kuttet fra originalspillet og solgt separat.

Lenke til kommentar

Ugh, dette igjen. Syns det blir for dumt etter hvert. Det er ikke som om gamers kommer til å støtte deg mer om du går ut mot bruktspill. Det er ikke som om de ikke tjener penger, det er mer det at de ikke tjener ekstremt mye. Folk kommer alltid til å kjøpa ting nytt, om de virkelig vil ha et spill.

 

En løsning er jo å fjerne noen form for limited edition-greier som selges on release, og heller gjøre dette om til noe man får om man kjøper det nytt. I tillegg begynner jo flere og flere å kjøpe spill digitalt (i stor grad takket være hvor enkelt dette er blitt gjennom f.eks. Steam) virker det mer som om dette problemet begynner å sakke akterut, i det minste for PC-spill.

 

Og om man skal sutre om dette bør man nesten lage spill som ikke er forferdelig dårlige.

 

Syns forsåvidt også at det er heller merkelig at slike klager ikke dukket opp før... ikke helt nylig, men at det er en såpass "ny" sak med tanke på hvor lenge spillindustrien har vært stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Den logikken gjelder ikke for spill. Du sier at ingen spill når på topp 50 lista over dyreste filmer. Det vil jeg gjerne se bevis på. (...)

 

http://en.wikipedia....expensive_films

 

her er film nr 45 på 155millioner $

 

http://digitalbattle...s-budgets-ever/

 

Her er spill nr 1 på 100 millioner $

 

Og så leste jeg utenom at Star Wars: The old Republic kom på 130 millioner $

 

Forøvrig i den siste artikkelen står det dette om To Human:

Sometimes, game budgets, just like movie budgets, tend to go over board and the final product ends up costing a lot more than originally planned. Too Human faced many issues during its development time, chief of which was the long and expensive struggle between Epic Games and the Unreal Engine 3, where developer Silicon Knights abandoned the engine and started making their own — at a time when the game was almost complete. This added at least another $10 million to the budget, according to some sources.

 

Så kanskje Silicon Knights burde være litt forsiktige med å skrike høyt når de alene påfører seg 20% ekstra kostnader

 

edit: rettet noen summer, og la til SW:ToR på 130 millioner $

 

Ja, men dette tenger ikke et helhetlig bilde. Er veldig få utgivere/utviklere som faktisk slipper tallene for hvor dyrt spillet endte opp med å bli. GTA IV er for eksempel antatt å koste rundt 100.000.000 å lage, og det er spill som kom tidlig i denne hardware-syklusen. Utgiftene har bare blitt større siden den gang.

 

Det som trekker noen filmer veldig høyt opp er jo selvfølgelig de absurde summene som de største skuespillerne skal ha for å være med i en film. Jeg vil anta at skuespillere som definitivt befinner seg på den listen over topp 50 dyreste filmer inkluderer Brad Pitt, Angelina Jolie, Tom Cruise, Tom Hanks, Will Smith, og gjerne opp til flere ganger.

Lenke til kommentar

Ikke er det sånn at man må bruke mye penger for å lage bra spill heller.

Det finnes nok av eksempler på spill som ikke kostet all verden å lage, men som tjener penger, til at jeg behøver å nevne eksempler.

Dette er en tullediskusjon rett og slett. Tjener du ikke penger lager du enten dårlige spill eller bruker for mye på å lage de. Sånn er det med all produksjon. Du kan ikke tvinge folk til å betale mer enn de synes det er verdt.

Lenke til kommentar

 

Fint at du svarer på null av de tingene jeg spør etter. Du burde bli politiker :)

 

Omsetningen for spill er kanskje høyere, men markedet er jo likevel smalere. Det er jo åpenbart langt mindre marked for spill enn det er for film. Alle ser jo film, alle spiller ikke. Og den høye omsetningen til spill kan man jo kreditere Call of Duty, Mario, GTA og diverse dansespill.

 

Med så høye kostnader det er for å lage spill, så trenger for eksempel spill som Brothers in Arms, Rage og The Darkness, altså mellomstore spill, all den inntjeningen som er mulig. I dagens spillindustri er det selskap som går dukken for at de slipper ett eneste spill som ikke lever opp til forventningene når det kommer til salg.

 

Du bare dummer deg selv ut når du drar inn det med salg av hus. Lurer på om du undervurderer deg selv, eller om du bare ikke kan lese. Sier ganske klart å tydelig at det er bruktsalg innen spill jeg snakker om. Er faktisk derfor jeg diskuterer en sak publisert på Gamer.no. Tenk det du :)

 

Utivere tjener ikke penger på bruktsalg, tvert imot taper de penger på. Hvis du har budsjettert med å selge fem millioner kopier av et spill, men bare ender opp med å selge fire millioner, så ender det som røde tall i regnestykket. Fint om du svarer på spørsmålet forresten. Ville du kjøpt Bastion brukt? Jeg tolker det du skrev i sted som et ja, og det betyr at du ikke er mye til medmenneske.

 

Jeg forsøkte å lære deg en lekse ved å ikke svare på det. Men du tok den ikke til deg, så la meg skrive det ut i klartekst:

 

Du framstår som lite seriøs når du kommer emd påstander som lar seg motbevise ved hjelp av å google i 30 sekund. Du gidder ikke engang å gjøre det fnugg av arbeid på egenhånd når jeg påpeker at du tar feil, Hvorfor skal jeg høre på noen som tilsynelatende fabrikerer ting på egenhånd, og ikke ofrer en kalori for å sette seg inn i den faktiske virkeligheten.

 

Ellers kan du gjerne konkretisere hvordan denne "smale" spillbransjen spiller inn på økonomien som du snakker om. La oss si færre spiller enn folk ser på film, hvordan konkret mener du det gjør det med bruktsalg av film svært annerledes?

 

Du sa at du ville forby bruktsalg, men det er tydeligvis kun bruktsalg av spill du vil forby, gratulerer, du hadde ikke en ekstremt idiotisk ide, du er bare prinsippløs.

 

Du skrev du hadde peiling på økonomi, hva er det økonomisk teori sier om bruktsalg?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

Den logikken gjelder ikke for spill. Du sier at ingen spill når på topp 50 lista over dyreste filmer. Det vil jeg gjerne se bevis på. (...)

http://en.wikipedia....expensive_films

her er film nr 45 på 155millioner $

http://digitalbattle...s-budgets-ever/

Her er spill nr 1 på 100 millioner $

Og så leste jeg utenom at Star Wars: The old Republic kom på 130 millioner $

Forøvrig i den siste artikkelen står det dette om To Human:

Sometimes, game budgets, just like movie budgets, tend to go over board and the final product ends up costing a lot more than originally planned. Too Human faced many issues during its development time, chief of which was the long and expensive struggle between Epic Games and the Unreal Engine 3, where developer Silicon Knights abandoned the engine and started making their own — at a time when the game was almost complete. This added at least another $10 million to the budget, according to some sources.

Så kanskje Silicon Knights burde være litt forsiktige med å skrike høyt når de alene påfører seg 20% ekstra kostnader

edit: rettet noen summer, og la til SW:ToR på 130 millioner $

Ja, men dette tenger ikke et helhetlig bilde. Er veldig få utgivere/utviklere som faktisk slipper tallene for hvor dyrt spillet endte opp med å bli. GTA IV er for eksempel antatt å koste rundt 100.000.000 å lage, og det er spill som kom tidlig i denne hardware-syklusen. Utgiftene har bare blitt større siden den gang.

Det som trekker noen filmer veldig høyt opp er jo selvfølgelig de absurde summene som de største skuespillerne skal ha for å være med i en film. Jeg vil anta at skuespillere som definitivt befinner seg på den listen over topp 50 dyreste filmer inkluderer Brad Pitt, Angelina Jolie, Tom Cruise, Tom Hanks, Will Smith, og gjerne opp til flere ganger.

Jeg beklager at beviset ikke var bra nok for deg, men det er nå slik det er.

Og selv om skuespillere tjener godt så er nok effektbudsjettene vel så høye.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
(...)

, men som en samlet industri har vi skjerpet oss kraftig der,(...)

Kunne du tenke deg å utdype hvem vi er siden du tydeligvis representerer en interesse

 

Sier at som en industri har vi skjerpet oss kraftig. Hvis du ikke er enig i det, vet du ganke enkelt ikke hva du snakker om. Verdien du får fra en tilleggspakke i 2012 er jo langt høyere enn du fikk fra en tilleggspakke i 2006. Glimrende eksempel på god DLC følger.

 

Mass Effect 2: Shadow Broker, Kasumi, Overlord

Dragon Age 2: Mark of the Assassin, Legacy (tilleggspakkene er svært gode og fyldige)

Fallout 3: Broken Steel, Point Lookout, Mothership Zeta, The Pitt, Operation Anchorage

New Vegas: Old World Blues, Dead Money, Lonesome Road, Honest Hearts

Bioshock 2: Minerva's Den

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men dette tenger ikke et helhetlig bilde. Er veldig få utgivere/utviklere som faktisk slipper tallene for hvor dyrt spillet endte opp med å bli. GTA IV er for eksempel antatt å koste rundt 100.000.000 å lage, og det er spill som kom tidlig i denne hardware-syklusen. Utgiftene har bare blitt større siden den gang.

 

Det som trekker noen filmer veldig høyt opp er jo selvfølgelig de absurde summene som de største skuespillerne skal ha for å være med i en film. Jeg vil anta at skuespillere som definitivt befinner seg på den listen over topp 50 dyreste filmer inkluderer Brad Pitt, Angelina Jolie, Tom Cruise, Tom Hanks, Will Smith, og gjerne opp til flere ganger.

 

Du får komme med bedre data du da, om du ikke stoler på dette. Jeg venter i spenning.

 

Hva slags relevans har det hva utgiftene går til? Dette er en diskusjon om hva det koster å produsere kulturproduktet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(...)

, men som en samlet industri har vi skjerpet oss kraftig der,(...)

Kunne du tenke deg å utdype hvem vi er siden du tydeligvis representerer en interesse

 

Sier at som en industri har vi skjerpet oss kraftig. Hvis du ikke er enig i det, vet du ganke enkelt ikke hva du snakker om. Verdien du får fra en tilleggspakke i 2012 er jo langt høyere enn du fikk fra en tilleggspakke i 2006. Glimrende eksempel på god DLC følger.

 

Mass Effect 2: Shadow Broker, Kasumi, Overlord

Dragon Age 2: Mark of the Assassin, Legacy (tilleggspakkene er svært gode og fyldige)

Fallout 3: Broken Steel, Point Lookout, Mothership Zeta, The Pitt, Operation Anchorage

New Vegas: Old World Blues, Dead Money, Lonesome Road, Honest Hearts

Bioshock 2: Minerva's Den

 

Hva er det du prater om?

 

Jeg spurte deg om hvilken interesse du representerer i spillindustrien!

 

Jeg har vel faktisk ikke sagt meg uenig med deg engang, men for all del, plukk ut et tilfeldig argument å angripe meg med.

Endret av bOMS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at du svarer på null av de tingene jeg spør etter. Du burde bli politiker :)

 

Omsetningen for spill er kanskje høyere, men markedet er jo likevel smalere. Det er jo åpenbart langt mindre marked for spill enn det er for film. Alle ser jo film, alle spiller ikke. Og den høye omsetningen til spill kan man jo kreditere Call of Duty, Mario, GTA og diverse dansespill.

 

Med så høye kostnader det er for å lage spill, så trenger for eksempel spill som Brothers in Arms, Rage og The Darkness, altså mellomstore spill, all den inntjeningen som er mulig. I dagens spillindustri er det selskap som går dukken for at de slipper ett eneste spill som ikke lever opp til forventningene når det kommer til salg.

 

Du bare dummer deg selv ut når du drar inn det med salg av hus. Lurer på om du undervurderer deg selv, eller om du bare ikke kan lese. Sier ganske klart å tydelig at det er bruktsalg innen spill jeg snakker om. Er faktisk derfor jeg diskuterer en sak publisert på Gamer.no. Tenk det du :)

 

Utivere tjener ikke penger på bruktsalg, tvert imot taper de penger på. Hvis du har budsjettert med å selge fem millioner kopier av et spill, men bare ender opp med å selge fire millioner, så ender det som røde tall i regnestykket. Fint om du svarer på spørsmålet forresten. Ville du kjøpt Bastion brukt? Jeg tolker det du skrev i sted som et ja, og det betyr at du ikke er mye til medmenneske.

 

Jeg forsøkte å lære deg en lekse ved å ikke svare på det. Men du tok den ikke til deg, så la meg skrive det ut i klartekst:

 

Du framstår som lite seriøs når du kommer emd påstander som lar seg motbevise ved hjelp av å google i 30 sekund. Du gidder ikke engang å gjøre det fnugg av arbeid på egenhånd når jeg påpeker at du tar feil, Hvorfor skal jeg høre på noen som tilsynelatende fabrikerer ting på egenhånd, og ikke ofrer en kalori for å sette seg inn i den faktiske virkeligheten.

 

Ellers kan du gjerne konkretisere hvordan denne "smale" spillbransjen spiller inn på økonomien som du snakker om. La oss si færre spiller enn folk ser på film, hvordan konkret mener du det gjør det med bruktsalg av film svært annerledes?

 

Du sa at du ville forby bruktsalg, men det er tydeligvis kun bruktsalg av spill du vil forby, gratulerer, du hadde ikke en ekstremt idiotisk ide, du er bare prinsippløs.

 

Du skrev du hadde peiling på økonomi, hva er det økonomisk teori sier om bruktsalg?

 

AtW

 

Grunnen til jeg sier at bruktsalg bare burde være ulovlig for spillindustrien, er fordi det er den industrien jeg følger nærmest, og er den jeg ønsker skal lykkes og gå rundt. Folk sier stadig vekk at man vil distansere seg fra filmbransjen, og bruke spillene sine unike sider. Det er jeg enig i. Men det er ikke alltid gull og grønne skoger, og en del av det vil være å finne den optimale måten å distribuere spill på.

 

Jeg ber deg innstendig om å pelle deg ned fra den høye hesten du sitter på. Man kommer ingen vei uten diskusjon, og jeg har rett til min mening. Det betyr også at jeg har rett til å lufte den meningen. Det som blir fullstendig unødvendig er en unge - jeg vil bare anta du er en unge - som tydeligvis har fått mannsen, og ikke klarer å holde seg for god for urimeligheter i en diskusjon. Kanskje kommer det med alderen.

 

Du lurer på hva forskjellen er på bruktsalg innen film og spill? Det er tydelgvis ikke et større problem, ettersom jeg aldri har hørt en filmskaper si at salg av brukte filmer er problematisk. Men når utviklere og utgivere i spillbransjen - både store og små i størrelse vel og merke - til stadighet kommenterer hvordan bruktsalg er dårlig for industrien vår, så kan det være lurt å høre på de som faktisk sitter bak rattet. Tro det eller ei, men du vet faktisk ikke alltid best. Get used to it.

Lenke til kommentar
(...)

, men som en samlet industri har vi skjerpet oss kraftig der,(...)

Kunne du tenke deg å utdype hvem vi er siden du tydeligvis representerer en interesse

 

Sier at som en industri har vi skjerpet oss kraftig. Hvis du ikke er enig i det, vet du ganke enkelt ikke hva du snakker om. Verdien du får fra en tilleggspakke i 2012 er jo langt høyere enn du fikk fra en tilleggspakke i 2006. Glimrende eksempel på god DLC følger.

 

Mass Effect 2: Shadow Broker, Kasumi, Overlord

Dragon Age 2: Mark of the Assassin, Legacy (tilleggspakkene er svært gode og fyldige)

Fallout 3: Broken Steel, Point Lookout, Mothership Zeta, The Pitt, Operation Anchorage

New Vegas: Old World Blues, Dead Money, Lonesome Road, Honest Hearts

Bioshock 2: Minerva's Den

 

Hva er det du prater om?

 

Jeg spurte deg om hvilken interesse du representerer i spillindustrien!

 

Jeg har vel faktisk ikke sagt meg uenig med deg engang, men for all del, plukk ut et tilfeldig argument å angripe meg med.

 

Angriper deg ikke. Det var ihvertfall ikke ment som det. Trodde jeg svarte på det du lurte på. Gjerne prøv å omformulere spørsmålet ditt, så kanskje til og med trege meg forstår det.

Lenke til kommentar

Grunnen til jeg sier at bruktsalg bare burde være ulovlig for spillindustrien, er fordi det er den industrien jeg følger nærmest, og er den jeg ønsker skal lykkes og gå rundt. Folk sier stadig vekk at man vil distansere seg fra filmbransjen, og bruke spillene sine unike sider. Det er jeg enig i. Men det er ikke alltid gull og grønne skoger, og en del av det vil være å finne den optimale måten å distribuere spill på.

 

Jeg ber deg innstendig om å pelle deg ned fra den høye hesten du sitter på. Man kommer ingen vei uten diskusjon, og jeg har rett til min mening. Det betyr også at jeg har rett til å lufte den meningen. Det som blir fullstendig unødvendig er en unge - jeg vil bare anta du er en unge - som tydeligvis har fått mannsen, og ikke klarer å holde seg for god for urimeligheter i en diskusjon. Kanskje kommer det med alderen.

 

Du lurer på hva forskjellen er på bruktsalg innen film og spill? Det er tydelgvis ikke et større problem, ettersom jeg aldri har hørt en filmskaper si at salg av brukte filmer er problematisk. Men når utviklere og utgivere i spillbransjen - både store og små i størrelse vel og merke - til stadighet kommenterer hvordan bruktsalg er dårlig for industrien vår, så kan det være lurt å høre på de som faktisk sitter bak rattet. Tro det eller ei, men du vet faktisk ikke alltid best. Get used to it.

 

Om du følger bransjen så nært, så har du kanskje lagt merke til at det er en bransje som lykkes svært godt, og går rundt. Selv om bruktsalg eksisterer?

 

Ellers er det jo litt i overkant lite selvinnsiktsfyllt at en person som lirer av seg det ene skjellsordet etter det andre, og kommer med utsagn som "og det betyr at du ikke er mye til medmenneske." om folk som kjøper brukt ber meg om å ikke være urimelig og komme ned fra min høye hest, på tide å kikke seg i speilen kanskje? Ellers står du fritt til å mene det du vil, kan ikke se at jeg har sagt noe annet? Men jeg står også fritt til å påpeke at meningene dine er tåpelige, og argumentene dine idiotiske.

 

Riktig, så du klarer ikke å peke på noen økonomisk forskjell eller systemforskjell. Forskjellen er klagingen? Kan det tenkes at det faktisk er det som er forskjellen? At spillbransjen er en gjeng sutere som framstår i ett rimlig usympatisk lys med slike uttalelser?

 

Du skrev du hadde peiling på økonomi, hva er det økonomisk teori sier om bruktsalg?

 

AtW

Lenke til kommentar

Angriper deg ikke. Det var ihvertfall ikke ment som det. Trodde jeg svarte på det du lurte på. Gjerne prøv å omformulere spørsmålet ditt, så kanskje til og med trege meg forstår det.

Ok, alt i orden. Bare føler å få høre at jeg ikke vet hva jeg snakker om som ett angrep.

Prøver for tredje gang

Det skrev du i en tidligere post:

 

, men som en samlet industri har vi skjerpet oss kraftig der,

 

 

Dvs. du skriver vi som om du er en del av industrien, dvs spillindustrien. Det jeg spurte om er hvilken interesse du representerer i spillindustrien.

 

Er du utvikler, jobber i spillbutikk eller ett annet sted i systemet?

 

Er alltid interessant å vite hvilke interesser en en diskuterer med representerer.

Endret av bOMS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høssby: Eg ventar framleis på forklaringa på kvifor det er opp til oss, eventuelt ulike nasjonale, lovgjevande forsamlingar, å kompensere for at spillutviklarar ikkje er i stand til å balansere budsjetta mot venta inntening. Eg kan ikkje sjå at vi har ein moralsk plikt til å sørge for at alle som vil leve av spel, kan det.

 

Eller kvifor spelindustrien skal vere eit spesielt unntak frå ein fundamental mekanisme i det marknadssystemet som i utgangspunktet gjer luksusprodukt som spel mogleg, som all anna industri må leve med.

Endret av Zealuu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...