Gå til innhold

Penger igjen på skatten !


Henning-

Anbefalte innlegg

"0,-" til nå pga jeg har ikke fått brevet i posten :p

De fleste sjekker det på internett :p

 

Ja men så har jeg rota bort de derre kodene..

"0,-" til nå pga jeg har ikke fått brevet i posten :p

når kommer det i posten egentligt? mangler som vanligt min id papirene....

 

De sa de begynte å sende ut tidligst sist uke, og enda har brevet ikke kommet fram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble skyldig 18k i fjor når jeg hadde tabelltrekk. Derfor ba jeg NAV om å trekke 38% så jeg slapp å bli skyldig atter en gang. Skal sette prosenten litt ned så jeg har litt mere å rutte med i måneden.

 

Måtte sjekke hva jeg har betalt i skatt: 147561,6 :omg:

Endret av Kim Spartacus
Lenke til kommentar

Yess i motsetning til dere, var jeg den heldige vinneren av den dubiøse æren av å få lov til å bidra med 8000 ekstra til statskassen!! :ph34r:

 

Får du en t-skjorte eller en kopp med mummi-motiv som i blodbanken? :D

Var det bare så vel! fikk strafferunder rundt huset av samboeren gitt :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Baksmell på 2481 før jeg har begynt å legge til trekkene mine, så var nå ikke så ille.

 

Trodde jeg hadde hatt alt for høye utbetalinger i forhold til skattetrekket, men kjekt å se at man ligger nogenlunde rett

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så sitter man igjen med mindre utbetalt per måned hvis man får disse skyhøye tilbakebetalingene?

Hva mener du? Hvis du tenker at man i stedet for å få kr 12.000 igjen på skatten kunne fått gjennomsnittlig kr 1.000 mer utbetalt hver måned, så er jo det naturligvis korrekt. Men det er jo ingenting som totalt sett gir mer penger enn det andre når valget står mellom å forhåndsbetale for lite eller for mye. Jeg har forstått det slik at man ikke betaler renter av restskatten om man betaler i tide. Skal man finregne på det, så kan man jo da spare noen kroner på å betale for lite skatt og heller betale restskatten 31. mai. Hvis man frem til da beholder pengene på en sparekonto, så vil man jo motta innskuddsrenter. Nå fikk jeg faktisk litt lyst til å finregne på det...

 

Hvis man mottar 3 % rente på sparekontoen og man bevisst betaler kr 1000 for lite i skatt hver måned, da vil man tjene rundt kr 315/227 (brutto/netto) i renter i løpet av året. Med forbehold om at det med rentefri restskatt er korrekt og selvfølgelig at jeg ikke har blingset i regnestykket.

 

Regnestykket ditt blir feil, fordi renten på for mye betalt skatt som regel er høyere enn renten i banken :)

 

Dermed kan du spare mer på å betale for mye enn for lite! Du unngår også risikoen med å ta ut pengene før restskatten skal betales.

Lenke til kommentar

Regnestykket ditt blir feil, fordi renten på for mye betalt skatt som regel er høyere enn renten i banken :)

 

Dermed kan du spare mer på å betale for mye enn for lite! Du unngår også risikoen med å ta ut pengene før restskatten skal betales.

Hvor mye større rentesats tror du staten bruker? 0,5 %-p høyere enn banken? Jeg har strengt tatt aldri regnet ut hvilken rentesats som har blitt brukt på det jeg har fått igjen på skatten før, men jeg tviler på om det er særlig mer. Vi kan likevel dra på med et helt %-poeng.

 

Så hvis du skal betale en 1000-lapp for mye i skatt hver måned, da kan du jo først regne ut hvor mye innskuddsrenter du går glipp av. 3% * 12/12 på den første tusenlappen. 3 % * 11/12 av den andre og så videre. Det var dette jeg fikk til å bli ca kr 315 brutto. Dette blir i så fall det negative utgangspunktet per 31. desember. Deretter ville du fått 3 % rente på hele beløpet frem til når skattepengene utbetales. La oss si at dette skjer 30. juni - altså midt i året. Det blir altså ytterligere kr 180, eller totalt kr 495.

 

Da får du altså 4 % renter på kr 12.000 i et halvt år i bytte mot kr 495. Det blir kr 480 i bytte mot kr 495, og da har jeg lagt til grunn en tvilsomt høy rentesats. Ikke lønnsomt altså.

 

Det skal nevnes at det ble et par glass vin til maten i dag, så et aldri så lite forbehold om tankesurr...

Lenke til kommentar

Regnestykket ditt blir feil, fordi renten på for mye betalt skatt som regel er høyere enn renten i banken :)

 

Dermed kan du spare mer på å betale for mye enn for lite! Du unngår også risikoen med å ta ut pengene før restskatten skal betales.

Hvor mye større rentesats tror du staten bruker? 0,5 %-p høyere enn banken? Jeg har strengt tatt aldri regnet ut hvilken rentesats som har blitt brukt på det jeg har fått igjen på skatten før, men jeg tviler på om det er særlig mer. Vi kan likevel dra på med et helt %-poeng.

 

Så hvis du skal betale en 1000-lapp for mye i skatt hver måned, da kan du jo først regne ut hvor mye innskuddsrenter du går glipp av. 3% * 12/12 på den første tusenlappen. 3 % * 11/12 av den andre og så videre. Det var dette jeg fikk til å bli ca kr 315 brutto. Dette blir i så fall det negative utgangspunktet per 31. desember. Deretter ville du fått 3 % rente på hele beløpet frem til når skattepengene utbetales. La oss si at dette skjer 30. juni - altså midt i året. Det blir altså ytterligere kr 180, eller totalt kr 495.

 

Da får du altså 4 % renter på kr 12.000 i et halvt år i bytte mot kr 495. Det blir kr 480 i bytte mot kr 495, og da har jeg lagt til grunn en tvilsomt høy rentesats. Ikke lønnsomt altså.

 

Det skal nevnes at det ble et par glass vin til maten i dag, så et aldri så lite forbehold om tankesurr...

 

Jeg har ikke regnet på det, men ser ikke vitsen i å betale for lite for så å måtte betale inn restskatt for å spare en hundrings. Da betaler jeg heller inn for mye og ser på det som en måte å spare på! Kanskje det blir noen annet viss du driver et enmannsforetak eller noe, men det har jeg ikke satt meg inn i.

 

Fikk 12 tusen i år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...