Gå til innhold

Penger igjen på skatten !


Henning-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om det er overvekt med folk som får igjen. Er det omtrent tilsvarende samfunnet generelt?

Ja, de fleste får igjen. Tabellkort er laget slik at de fleste vil få trukket litt for mye slik at de skal slippe restskatt. Tabellkortet mitt gjør at jeg får ca 3200kr igjen før fradrag. Dette har jeg fått flere år på rad.
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så sitter man igjen med mindre utbetalt per måned hvis man får disse skyhøye tilbakebetalingene?

Hva mener du? Hvis du tenker at man i stedet for å få kr 12.000 igjen på skatten kunne fått gjennomsnittlig kr 1.000 mer utbetalt hver måned, så er jo det naturligvis korrekt. Men det er jo ingenting som totalt sett gir mer penger enn det andre når valget står mellom å forhåndsbetale for lite eller for mye. Jeg har forstått det slik at man ikke betaler renter av restskatten om man betaler i tide. Skal man finregne på det, så kan man jo da spare noen kroner på å betale for lite skatt og heller betale restskatten 31. mai. Hvis man frem til da beholder pengene på en sparekonto, så vil man jo motta innskuddsrenter. Nå fikk jeg faktisk litt lyst til å finregne på det...

 

Hvis man mottar 3 % rente på sparekontoen og man bevisst betaler kr 1000 for lite i skatt hver måned, da vil man tjene rundt kr 315/227 (brutto/netto) i renter i løpet av året. Med forbehold om at det med rentefri restskatt er korrekt og selvfølgelig at jeg ikke har blingset i regnestykket.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så sitter man igjen med mindre utbetalt per måned hvis man får disse skyhøye tilbakebetalingene?

Hva mener du? Hvis du tenker at man i stedet for å få kr 12.000 igjen på skatten kunne fått gjennomsnittlig kr 1.000 mer utbetalt hver måned, så er jo det naturligvis korrekt.

 

Ja, det var det jeg mente.

 

For noen kan 1000kr "ekstra" i måneden være kjekt. For andre, slik som meg, så kan disse årlige utbetalingene være en grei måte å spare penger på :p

Lenke til kommentar

Aner ikke, men tror/vet jeg får igjen endel. Da jeg betalte 50% skatt fra januar til August i fjor, pluss at jeg fikk feriepenger fra jobben jeg sluttet i, i august. Disse feriepengene trakk jeg også 50% skatt av :tease:

Skal sjekke hvor mye det blir etterpå! :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

får nok en del igjen da. glemt å levere inn skattekort? mulig jeg tar feil nå, men jeg tror at vist man får utbetalt feriepenger samme året som man har oppspart de så må man skatte av de.

Ja, det er nok riktig, ba faktisk om å få de over nyttår, men det ble visst ikke noe av..

Men, betalte uansett for mye skatt av det jeg skattet av feriepengene, så litt får jeg igjen :)

 

Ja, "glemte å glemte". Jeg flyttet hjem igjen etter at jeg hadde bodd litt med x`en, også var jeg utrolig treig med adresseendring.

Trodde det holdt å bare skifte adresse hos posten, så jeg fikk ikke brev fra staten osv på nesten ett år faktisk. Er(var) helt fjern når det kommer til papirer :blush:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

får nok en del igjen da. glemt å levere inn skattekort? mulig jeg tar feil nå, men jeg tror at vist man får utbetalt feriepenger samme året som man har oppspart de så må man skatte av de.

Du må skatte av dem uansett. Forskjellen er at dersom du får utbetalt feriepengene inneværende år da blir du forhåndstrukket. Det kan lønne seg å få utbetalt feriepengene over nyttår i eksempelvis i følgende scenario:

 

I år har du tjent totalt kr 500.000 og du vet at neste år vil du tjene maks kr 450.000. Får du utbetalt feriepengene i år, da må du betale toppskatt av dem, men ikke om du får dem neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...