Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

  

40 stemmer

  1. 1. Er Abort drap?

    • Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har problemer med å se hvordan det gjør det mer eller mindre riktig eller galt. Er ikke hel poenget at det er kvinnens kropp og at barnet uansett ikke har utviklet bevissthet?

Tror man bør være litt forsiktig med å si at "bevissthet" er noe barnet ikke har utviklet på det tidspunktet.

Som pappa til premature tvillinger som er født uke 26+6 har jeg litt erfaring på det området , vi hørte på klassisk musikk tidlig i svangerskapet ( ca fra og med engang vi viste at hun var gravid ) og ungene gjenkjente musikken like etter fødselen når de lå i kuvøsen , dessverre så var det strenge regler på Sant Olavs pga de andre premature barna, så det var vanskelig å gjennomføre at barna mine fikk høre på musikk uten at de andre barna ble forstyrret.

 

Effekten var at både hjerterytme og oksygenmetningen ble forbedret ( lavere puls, bedre 02 mettning ) noe som ble konstatert litt når vi hadde rommet for oss selv (det var plass til opp mot 6 premature på avdelingen ).

 

Når vi kom hjem ( Ungene hadde da sist hørt på Beethoven ca uke 23 ) etter 3 måneders opphold på Sant Olavs / Levanger (ca 1 uke før termin) så reagerte ungene øyeblikkelig med å roe seg ned når vi satte på den klassiske musikken vi hørte på under svangerskapet , all annen musikk (selv om den også var klassisk ) reagerte de annerledes på.

Selv den dag i dag (de er nå korrigert + 9 mnd gamle , men litt over 1 år siden de ble født 20 november i fjor) så har de en preferanse for musikken de hørte på under svangerskapet og smiler når vi setter den på, så det er tydelig at den gir gode assosiasjoner.

Det finnes vel studier på dette , kommer ikke helt på i farta PubMed artiklene , men enkel lesning som denne kan være verdt å lese : Modernmum .

 

Selv om guttene ikke var "ferdig utviklet" så fikk vi respons på stimuli , personlig var jeg overrasket over at begge guttene så ut til å kunne herme etter ansiktsutrykk , spesielt å rekke tunge som de da hermet etter hver gang jeg geipet , man kan jo si at det var tilfeldigheter men det var kun når jeg rakk tunge at barna også gjorde det.

 

På Sant Olavs mens vi var der kom det et barn som var født i slutten av uke 23 tror jeg, dette barnet overlevde og greide seg gjennom den vanskeligste tiden , et annet barn som kom i slutten av uke 21/22 (er svært usikker på nøyaktigheten da det var en samtale vi overhørte mens vi var på intensiv nyfødt ) overlevde dessverre ikke mer enn litt over 1 dag.

Tvillinger er også mer utsatte så vi hadde utrolig til flaks og dyktig helsepersonell siden begge greide seg såpass bra som de gjorde i forhold til andre tvillinger , det er som regel etter uke 28 at det nå går bra (som er en stor endring i forhold til de siste 30-40 årene) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror man bør være litt forsiktig med å si at "bevissthet" er noe barnet ikke har utviklet på det tidspunktet.

Som pappa til premature tvillinger som er født uke 26+6 har jeg litt erfaring på det området , vi hørte på klassisk musikk tidlig i svangerskapet ( ca fra og med engang vi viste at hun var gravid ) og ungene gjenkjente musikken like etter fødselen når de lå i kuvøsen , dessverre så var det strenge regler på Sant Olavs pga de andre premature barna, så det var vanskelig å gjennomføre at barna mine fikk høre på musikk uten at de andre barna ble forstyrret.

 

Effekten var at både hjerterytme og oksygenmetningen ble forbedret ( lavere puls, bedre 02 mettning ) noe som ble konstatert litt når vi hadde rommet for oss selv (det var plass til opp mot 6 premature på avdelingen ).

 

Når vi kom hjem ( Ungene hadde da sist hørt på Beethoven ca uke 23 ) etter 3 måneders opphold på Sant Olavs / Levanger (ca 1 uke før termin) så reagerte ungene øyeblikkelig med å roe seg ned når vi satte på den klassiske musikken vi hørte på under svangerskapet , all annen musikk (selv om den også var klassisk ) reagerte de annerledes på.

Selv den dag i dag (de er nå korrigert + 9 mnd gamle , men litt over 1 år siden de ble født 20 november i fjor) så har de en preferanse for musikken de hørte på under svangerskapet og smiler når vi setter den på, så det er tydelig at den gir gode assosiasjoner.

Det finnes vel studier på dette , kommer ikke helt på i farta PubMed artiklene , men enkel lesning som denne kan være verdt å lese : Modernmum .

 

Selv om guttene ikke var "ferdig utviklet" så fikk vi respons på stimuli , personlig var jeg overrasket over at begge guttene så ut til å kunne herme etter ansiktsutrykk , spesielt å rekke tunge som de da hermet etter hver gang jeg geipet , man kan jo si at det var tilfeldigheter men det var kun når jeg rakk tunge at barna også gjorde det.

 

På Sant Olavs mens vi var der kom det et barn som var født i slutten av uke 23 tror jeg, dette barnet overlevde og greide seg gjennom den vanskeligste tiden , et annet barn som kom i slutten av uke 21/22 (er svært usikker på nøyaktigheten da det var en samtale vi overhørte mens vi var på intensiv nyfødt ) overlevde dessverre ikke mer enn litt over 1 dag.

Tvillinger er også mer utsatte så vi hadde utrolig til flaks og dyktig helsepersonell siden begge greide seg såpass bra som de gjorde i forhold til andre tvillinger , det er som regel etter uke 28 at det nå går bra (som er en stor endring i forhold til de siste 30-40 årene) .

Interessant lesning. Det gjør igrunn hele spørsmålet rundt de etiske dillemaene enda mer komplisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant lesning. Det gjør igrunn hele spørsmålet rundt de etiske dillemaene enda mer komplisert.

 

Det kan man trygt si.

Min personlig mening snudde dramatisk nettopp pga denne opplevelsen , at barna viste tegn på å ta til seg stimuli på et såpass tidlig tidspunkt og at når vi endelig kom hjem så kunne vi bekrefte enda mer at barna reagerte positivt på musikk som de nesten ikke hadde hørt siden uke 23 ga meg jo mye å tenke på.

 

Jeg tror at det er godt mulig at Fosteret har en vist bevissthet ganske så tidlig, hvor tidlig vet jeg ikke men trolig før uke 18 , i fremtiden så vil man trolig greie å berge fostere enda tidligere ved bruk av mer moderne kuvøser som simulerer mors mage enda bedre.

Lenke til kommentar

Noen positvie ting og noen (flere) negative ting med abort. Men det er nesten verre for dyr som lever som kjenner smerte og blir drept av mennesker. Flere mennesker, mer mat trenger vi.

 

74.106.026 dyr slaktes årlig
6.175.502 dyr slaktes hver måned
1.425.115 dyr slaktes hver uke
203.000 dyr slaktes hver dag
8459 dyr slaktes hver time
140 dyr slaktes hvert minutt
2.34 dyr slaktes per sekund

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes ikke abort er drap, isåfall irrelevant, med bevisthet tatt i betrakning. Og synes det er nødvendig i visse tilfeller, til tross for at det også har et misbrukspotensiale.

 

Hva er det da? "avliving", kanskje, eller har du et bedre ord som dekker avsluting av en livsprosess?

Lenke til kommentar

Hva er det da? "avliving", kanskje, eller har du et bedre ord som dekker avsluting av en livsprosess?

Jeg synes det er irrelevant, dersom abort er drap ifølge en rekke synsvinkler jeg ellers ville ha vært tilhenger av, så synes jeg det er greit å drepe under visse omstendigheter. Men jeg er heller ikke den som er fan av at en skal ta abort i hytt og pine.

 

Her er noen tilfeller der jeg er sikker på at jeg mener at abort er ok.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_youngest_birth_mothers

Lenke til kommentar

 

Har vist dette da momentet at levedyktig er altså definert vidt forskjellig i land som er våre naboland, og dette avfeier du med "risikovurdering kan ha forskjellig utgang". Som det er bare å si "no shit scherlock" til.

 

Jeg tror ikke du forstår implikasjonene her: Dersom det er riktig, og som du selv sier, "no shit scherlock", er det ingenting annet enn bemerkelsesverdig at du tror at poenget ditt fremdeles står. Jeg tror vi to er ferdig med å diskutere dette for lenge siden.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å kalle abort for noe annet enn abort. Ethvert annet ord en vil kalle synonymt med abort brukes bare i et forsøk for å styrke sin egen sak, for å få det til å høres mye mer ekstremt ut enn det det egentlig er. Eksempel er rett over her, "drap, avlivning" m.fl. Ord som de aller fleste har sterke følelser til, og som føles galt. Abort kan vel være avslutning, terminering...? Kjentes ikke det bedre ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å kalle abort for noe annet enn abort. Ethvert annet ord en vil kalle synonymt med abort brukes bare i et forsøk for å styrke sin egen sak, for å få det til å høres mye mer ekstremt ut enn det det egentlig er. Eksempel er rett over her, "drap, avlivning" m.fl. Ord som de aller fleste har sterke følelser til, og som føles galt. Abort kan vel være avslutning, terminering...? Kjentes ikke det bedre ut?

Du kan godt kalle det avslutning av ett liv eller terminering av ett liv om det høres bedre ut for deg. For meg er det i allefall viktig at leger får muligheten til å reservere seg mot å delta i å 'terminere' ett liv. Jeg tror ikke de valgte legeyrket for å 'terminere' men for å lege.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er ikke noe poeng i å kalle abort for noe annet enn abort. Ethvert annet ord en vil kalle synonymt med abort brukes bare i et forsøk for å styrke sin egen sak, for å få det til å høres mye mer ekstremt ut enn det det egentlig er. Eksempel er rett over her, "drap, avlivning" m.fl. Ord som de aller fleste har sterke følelser til, og som føles galt. Abort kan vel være avslutning, terminering...? Kjentes ikke det bedre ut?

 

Hvorfor er det ikke et poeng å være helt tydelig på noe som er så endelig som det å avslutte en livsprosess - vi lager jo mye sirkus av det å starte sånne prosesser, så hvorfor er det så forkjært å også se på baksiden av den? Vi aksepterer ellers at vi avslutter andre dyrs prosesser, ved å kalle det for det det egentlig er, nemlig "terminering", "slakting", eller "avliving", så hva er forskjellen på å drepe et dyr eller drepe ett menneske, for det er vel ikke bare et foster uten noen former for betingelser og opphav.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ikke et poeng å være helt tydelig på noe som er så endelig som det å avslutte en livsprosess - vi lager jo mye sirkus av det å starte sånne prosesser, så hvorfor er det så forkjært å også se på baksiden av den? Vi aksepterer ellers at vi avslutter andre dyrs prosesser, ved å kalle det for det det egentlig er, nemlig "terminering", så hva er forskjellen på å drepe et dyr eller drepe ett menneske, for det er vel ikke bare et foster uten noen former for betingelser og opphav.

Fordi tydeligheten du ber om er linket til din mening om emnet og ikke nødvendigvis flertallets mening.

Sirkuset du nevner lages vel for tiden av abortmotstanderne, som altså ikke mener dagens abortlovgivning er riktig og vil ha totalforbud.

Du gjentar jo bare det jeg nettopp beskrev, "dreping av mennesker"... som for alle høres ekstremt og forkastelig ut. Men som ikke er delt av Stortinget, at abort er drap av et menneske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan godt kalle det avslutning av ett liv eller terminering av ett liv om det høres bedre ut for deg. For meg er det i allefall viktig at leger får muligheten til å reservere seg mot å delta i å 'terminere' ett liv. Jeg tror ikke de valgte legeyrket for å 'terminere' men for å lege.

Reservasjonsretten er vel en annen diskusjon som jeg mener å ha sett under sitt eget tema her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fordi tydeligheten du ber om er linket til din mening om emnet og ikke nødvendigvis flertallets mening.

Sirkuset du nevner lages vel for tiden av abortmotstanderne, som altså ikke mener dagens abortlovgivning er riktig og vil ha totalforbud.

Du gjentar jo bare det jeg nettopp beskrev, "dreping av mennesker"... som for alle høres ekstremt og forkastelig ut. Men som ikke er delt av Stortinget, at abort er drap av et menneske.

 

"sirkuset" jeg tenker på er at to voksne blir enige om å lage en "arving" og "føre slekten" videre, og da snakker alle om den lille prinsen eller prinsessen som snart skal komme til verden, og hele slekta er på tå hev og gleder seg over dette "lille mirakel". Hvis så det skjærer seg mellom mannen og kvinnen før fødsel og man så ligger innenfor den "vedtatte" (men ikke logiske) grensen for "liv" og dermed "livsverd", blir prinsen degradert til et "foster" og aborteres vekk, uten mer snakk om den saken.

 

Hvem er "flertallet" du henviser til; staten, eller ..?

 

Hva med et antatt flertall, som fortar abort, og senere i livet angrer dyrt, men da er det naturligvis for sent. Har det flertallet noe å si, eller har de fått som fortjent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...