Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Det er helt normalt å øke prisen hvis etterspørselen er vesentlig større enn produksjonskapasiteten.

Jeg er mest interesert i å vite hva de gjør med prisen til de som allerede står i bestillingskøen.

 

Tja, ikke ha store forventninger til det. Det blir jo i så fall butikken som må ta den smellen.

 

hvordan ville du se på det dersom prisen sank? Noen hadde jo da bestilt til en høyere pris..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men her øker de prisen pga stor etterspørsel , for oss som står på terskelen til å bli "nikonister" gir dette et rart signal .

men enda rarere er signalet til alle de kundene som har vært trofaste mot Nikon for det de egentlig sier til dem er " Takk for din lojalitet og for å vise hvor stor pris vi setter på den har vi nå besluttet å lage et sugerør som rekker enda lengre ned i din pengepung " :wallbash:

Det er helt normalt å øke prisen hvis etterspørselen er vesentlig større enn produksjonskapasiteten.

Jeg er mest interesert i å vite hva de gjør med prisen til de som allerede står i bestillingskøen.

 

Nja ikke sånn uten vidre, så er det ikke det.

Jobber selv med husbygging og jo prisene øker ved økt mengde /etterspørsel i markede , men et bygg øker bare ikke sånn uten vidre over natten, da hadde den aktøren fått et kortvarig liv i bransjen .

Men det som blir så feil i dette tilfelle er at det ser ut som om Nikon ikke bryr seg om sine kunder og satser på at de er en flokk sauer som gresser vidre uansett hvor surt gresset er .

Her er overhode ingen info til kundene om hva ståe er , kunn en høyere prislapp .

Og det er vel rimelig klart at de kundene som har bestilt nok må betale den økte prisen da butikkene neppe kan finansiere et hopp på 200 pund pr kamera ,noe som vil utgjøre ca 2000 kr her til lands .

Dvs at prisen skrus opp med rundt 8-9 % over natta .

Lenke til kommentar

Det er helt normalt å øke prisen hvis etterspørselen er vesentlig større enn produksjonskapasiteten.

Jeg er mest interesert i å vite hva de gjør med prisen til de som allerede står i bestillingskøen.

 

Tja, ikke ha store forventninger til det. Det blir jo i så fall butikken som må ta den smellen.

 

hvordan ville du se på det dersom prisen sank? Noen hadde jo da bestilt til en høyere pris..

 

Ser litt anderledes på det ja , da det er som en bonus produsenten gir til forhandler og som forhandler som regel gir til kunden .

produsent får en positv reklameeffekt , det samme gjør butikken som eventuelt gir deg rabatten og du sparer noen kroner, en vinn vinn situasjon for alle parter .

Lenke til kommentar

Rart med prisøkningene i England, ut fra vanlig markedsøkonomi så pleier ett produkt bli rimeligere jo større antall det produseres i, men kan jo være årsaker vi aldri får vite noe om, som feks økte priser fra underleverandører, økte lønninger m.m.

 

Har ikke noen tro på at lønninger skulle være utslagsgivende her, da burde det ha kommet på samtlige produkter :hmm:

Lenke til kommentar

Nå vet jeg hvor flere av Nikon D800 har blitt av, Nikon Nordic server svenskene først.

 

Leste bare en liten bit på forumet der, jeg ble irritert. Der kan de bare spankulere inn i den rette butikken å kjøpe et D800.

 

Forum på fotosidan.se foruminlegg: Äntligen Nikon D800

 

Sto ikke noe om noen auksjoner der. Verden har Ebay, Norge har Japanphoto.

 

Ta en Søndagstur til Sverige og kjøp et Nikon D800. Jeg rekker Uddevalla i kveld, men jeg drøyer den.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar
Og det er vel rimelig klart at de kundene som har bestilt nok må betale den økte prisen da butikkene neppe kan finansiere et hopp på 200 pund pr kamera ,noe som vil utgjøre ca 2000 kr her til lands .

Dvs at prisen skrus opp med rundt 8-9 % over natta .

Det lille jeg kan forstå på nikonrumors er at dette gjelder England....
Lenke til kommentar
Og det er vel rimelig klart at de kundene som har bestilt nok må betale den økte prisen da butikkene neppe kan finansiere et hopp på 200 pund pr kamera ,noe som vil utgjøre ca 2000 kr her til lands .

Dvs at prisen skrus opp med rundt 8-9 % over natta .

Det lille jeg kan forstå på nikonrumors er at dette gjelder England....

 

Vil vel tro at om det er en prisøkning så vil ikke denne omfatte bare leveransene til et enkelt land, isåfall vil vel det se enda mere merkelig ut :hmm:

Lenke til kommentar
Og det er vel rimelig klart at de kundene som har bestilt nok må betale den økte prisen da butikkene neppe kan finansiere et hopp på 200 pund pr kamera ,noe som vil utgjøre ca 2000 kr her til lands .

Dvs at prisen skrus opp med rundt 8-9 % over natta .

Det lille jeg kan forstå på nikonrumors er at dette gjelder England....

 

Vil vel tro at om det er en prisøkning så vil ikke denne omfatte bare leveransene til et enkelt land, isåfall vil vel det se enda mere merkelig ut :hmm:

http://www.pixiq.com/article/nikon-uk-announce-price-hike-on-d4-and-d800
Lenke til kommentar

Synes det er litt underlig at det kommer akkurat nå som modellene er på vei ut i butikken.. Har prisen vært satt taktisk for å blåse opp etterspørsel?

 

Blir spennende å følge utviklingen her

 

Ja ser ut som Nikon med dette faller sine kunder i ryggen ,med først å gå ut og late som de er betydelig billigere enn Canon for så å skru opp prisene når folk har bestilt , regner med at samme prisøkning kommer i Norge over helgen .

Dette er faktisk skammelig , ja veldig skammelig og stemmer dette sier jo Nikon ytrykkelig ifra hva de synest om sine kunder .

Slikt taktikere er noe en kan forvente av en luguber narkosjappe som regulerer prisen etter hvor mange kunder som står utenfor men ikke av et firma med et visst snev av seriøsitet .

For meg blir iallefall det spikern i kista og bestillingen kanseleres og jeg er ferdig hos Nikon for godt.

blir spennende å se hva førstkommende uke bringer , men mitt "besøk" hos Nikon har så langt ikke vært særlig givende ...

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Noen kan ha bommet på kalkyler/prisen.

 

Uoffisiell norgesrekord i antall solgte trommesett på kortest tid satt en butikk for en del år siden. Litt kjipt når det etterhvert gikk opp for de at de solgte trommesettene til innpris...

 

Tja her er det vel ikke forhandlere som skrur opp prisen men Nikon selv :hmm:

Og har de så elendige folk sittende på økonomiavdelingen, ja da bør de først rydde der ...

Lenke til kommentar

Nå er det aldri slik at økonomiavdelingen bestemmer prisene - de sørger bare for at regnskapet er i orden. Markedsføringsavdelingen, salgsavdelingen og ledelsen derimot ...

 

Det er jo forsåvidt enkelt å sjekke om prisene i England faktisk var satt for lavt -det er jo bare å sammeligne priser på andre Nikon produkter i forhold til andre EU-land.

 

Nå er jeg ikke ute etter å forsvare Nikon her - de har blitt tatt på senga; men det er tydelig at det er en del folk i Nikon systemet som har tatt en runde ekstra i Excel og utnytter situasjonen. Desverre så er det prisen vi betaler for å støtte et markedstyrt kapitalistisk system. Og da blir det feil å sable ned Nikon bare fordi faktisk bruker systemene som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Nå er det aldri slik at økonomiavdelingen bestemmer prisene - de sørger bare for at regnskapet er i orden. Markedsføringsavdelingen, salgsavdelingen og ledelsen derimot ...

 

Det er jo forsåvidt enkelt å sjekke om prisene i England faktisk var satt for lavt -det er jo bare å sammeligne priser på andre Nikon produkter i forhold til andre EU-land.

 

Nå er jeg ikke ute etter å forsvare Nikon her - de har blitt tatt på senga; men det er tydelig at det er en del folk i Nikon systemet som har tatt en runde ekstra i Excel og utnytter situasjonen. Desverre så er det prisen vi betaler for å støtte et markedstyrt kapitalistisk system. Og da blir det feil å sable ned Nikon bare fordi faktisk bruker systemene som er tilgjengelig.

 

Nei det er ikke feil å sable dem ned , det er derimot svært viktig at så mange som mulig reagerer på slikt, for kunn ved at kunder reagerer/legger press på bedriften kan slikt stoppes .

Og for ordens skyld så hadde jeg reagert likens uansett hva firmaet het ,men akkurat nå handler det om Nikon .

jeg har forøvrig tatt kontakt med Nikon direkte med forespørsel både om prispolitikken og om leveringsproblemene, så får vi se om de bryr seg å svare en vanlig kunde, som tross alt er levebrødet deres .....

Lenke til kommentar

når en sitter med en ordrebekreftelse der butikken har godtatt å selge deg produktet for en gitt pris , kan de da endre denne ???

Jeg tviler da det ikke står noe om at de forbeholder seg retten til å endre prisen .

En ordrebekreftelse er vel et bindende dokument fra deres side vil jeg tro :hmm:

Om så Nikon skrur opp prisen med et par tusen pr kamera kan jo dette fort føre til store tap for butikkene .

Lenke til kommentar

Ett par av nettbutikken her i landet har tryna på noen produkter på pris som nærmest har vært fantasipriser. Det de har gjort i ettertid er som ofteste å slettet orderen og sende mail med forklaring på hvorfor dette har skjedd.

 

Kundene har selvsagt ingen forståelse for dette, selv om de ironisk nok forstår at prisen er totalt skivebom da flere er så lure å skriver om dette feks i forum.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt å øke prisen hvis etterspørselen er vesentlig større enn produksjonskapasiteten.

Jeg er mest interesert i å vite hva de gjør med prisen til de som allerede står i bestillingskøen.

 

Tja, ikke ha store forventninger til det. Det blir jo i så fall butikken som må ta den smellen.

 

hvordan ville du se på det dersom prisen sank? Noen hadde jo da bestilt til en høyere pris..

Enig med deg. Jeg bestilte D800 hos MPX da prisen var 22190. Nå har MPX satt prisen ned til 22179. Men de har ikke satt ned prisen på min bestilling. Når de ikke gjør det, så kan de heller ikke sette prisen opp slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Ett par av nettbutikken her i landet har tryna på noen produkter på pris som nærmest har vært fantasipriser. Det de har gjort i ettertid er som ofteste å slettet orderen og sende mail med forklaring på hvorfor dette har skjedd.

 

Kundene har selvsagt ingen forståelse for dette, selv om de ironisk nok forstår at prisen er totalt skivebom da flere er så lure å skriver om dette feks i forum.

 

Joda om folk prøver å utnytte åpenbare feilprisinger er en annen sak , men i dette tilfelle snakker vi ikke om det da alle butikker ligger svært nære hverandre i pris og utifra denne prisen har vi som kunder bestilt varen og butikken har godtatt prisen , så om de da ikke har en eller annen klausul om at prisen kunn gjelder for lagervare så er de vel pliktig å gi deg varen , jeg vil også tro at nettbutikkene får inn varen til den prisen den hadde fra levrandøren/produsenten da de bestilte den og at da en eventuelt høyere pris først da kommer på neste ordre fra dem .

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke ute etter å forsvare Nikon her - de har blitt tatt på senga; men det er tydelig at det er en del folk i Nikon systemet som har tatt en runde ekstra i Excel og utnytter situasjonen. Desverre så er det prisen vi betaler for å støtte et markedstyrt kapitalistisk system. Og da blir det feil å sable ned Nikon bare fordi faktisk bruker systemene som er tilgjengelig.

 

Joda, det er helt rett å sable ned Nikon. De selger ikke kameraene med tap uansett og nå vil de øke fortjenesten. Men da skal de gjøre det på nye bestillinger, ikke allerede bestilte. Det er useriøst overfor kundene.

I det lange løp kommer de til å tape på det fordi de som nå forsvinner kjøper heller ikke objektiver og annet utstyr. Så ringvirkningene er litt større enn kortsiktig profitt vil jeg tro.

Endret av teho
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...