Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hva med Akam oppi dette , er ikke nettop dette en super sak for Akam å sjekke opp?

burde ikke de snarest ta denne saken med Nikon og få svar på hvordan saken ligger ann, både med tanke på leveringstider og prishopp .

Dette må da vel være en sak for dem .

 

Edit: nei det var vist ikke det

 

 

blir intresangt å se utviklingen, jeg mottok i dag et Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED og først i Juni får jeg et Nikon AF-S 70-200mm F2.8G ED VR II , begge strøkne til en samlet pris av 11 000 kr :-))))))))))

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Japan Photo hadde visst fått inn ett eneste D800 foreløpig, som gikk til førstemann på venteliste i butikk. Jeg vet ikke hvordan de prioriterer nett vs butikker.

De håpet å få inn neste ladning i løpet av noen dager.

Når en butikk eller nettbutikken får en ny person på venteliste, gis det beskjed til hovedlageret. Dermed havner alle på en felles venteliste. Slik vil den aller første være først på lista uavhengig av butikk og nettbutikk.

 

Men som jeg har forstått det så blir NPS kunder prioritert selv om D800 ikke er regnet som et pro-produkt. Dermed blir det vel laget en NPS liste, og en uten-NPS liste der NPS listen får først. Dette er det i såfall Nikon som har bestemt.

Lenke til kommentar

Men som jeg har forstått det så blir NPS kunder prioritert selv om D800 ikke er regnet som et pro-produkt. Dermed blir det vel laget en NPS liste, og en uten-NPS liste der NPS listen får først. Dette er det i såfall Nikon som har bestemt.

Er det noen som kan bekrefte dette? Jeg er NPS "medlem", men ble ikke spurt om dette ved forhåndsbestilling. Finner heller ikke noe om dette på NPS-sidene eller Nikons nettsider. Jeg har lagt merke til at de praktiserer dette i USA, gjelder det også Norge?

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Nikon Norge nå og de sier at de ikke ser noen prisøkning i Norge.

Når det gjelder spørsmålet ang leveringsproblemer er det ingen kommentar .

 

Har fått mail fra Nikon i dag jeg og. Han sier det samme. De har ikke fått beskjed om noen prisøkning og har veiledende pris på kr 22.190,-

 

Jeg tror det er forhandlerne i UK som har sett sin sjanse til å tjene noen ekstra kroner. Som han på Nikon skriver til meg, så opererer de med veiledende pris og forhandlerne står fritt til å sette sin egen pris.

Selv om flere kjeder i UK har satt opp prisen tilsynelatende uavhengig, så foregår det mye prissamarbeid kjeder i mellom som vi forbrukerer ikke vet om.

Lenke til kommentar

Fikk enda en mail fra Japanphot om at D800 var på lager nå. Kom i innboksen kl 13:20. Så gikk rett inn på siden deres. Eller prøvde i hvertfall. Siden gikk utrolig treigt og da jeg kom inn var det ikke noen på lager. Så etterpå på når mailen var sendt. Og Japanphoto sendte visst den kl 11:15 i dag. Brukte over to timer til min gmail innboksen. Noen som fikk denne mailen før? Eller noen som mot formodning fikk tak på et D800?

Eller driver bare Japanphoto gjønn med oss..?

Lenke til kommentar

Tja vetta F.. , prøvde å legge inn ordre hod JP tidligere og det gikk ikke,og jeg lurer fortsatt på hvorfor den ordren ikke ble reg, siden jeg la inn en annen ordre samme dag og den har jeg faktisk motatt varene fra , men D800 ordren nektet de å godta . prøvde på nytt nå og da kom den langt om lenge , men ingen på lager, så vi får se .

 

Det rare er jo at det går greit å komme på siden deres og på de fleste produkter, men velger en D800 får en problemer ....

Endret av Snekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk enda en mail fra Japanphot om at D800 var på lager nå. Kom i innboksen kl 13:20. Så gikk rett inn på siden deres. Eller prøvde i hvertfall. Siden gikk utrolig treigt og da jeg kom inn var det ikke noen på lager. Så etterpå på når mailen var sendt. Og Japanphoto sendte visst den kl 11:15 i dag. Brukte over to timer til min gmail innboksen. Noen som fikk denne mailen før? Eller noen som mot formodning fikk tak på et D800?

Eller driver bare Japanphoto gjønn med oss..?

Problemet er at systemet er helautomatisk, og sender ut e-post til alle som har bedt om notis når et gitt kamera er kommet på lager. Selv om det er venteliste, må varen fysisk registreres inn på lager, før den kan sendes ut til de som står på venteliste på nettbutikk og i butikk, og da sender plutselig systemet ut e-post.

 

Grunnen til at det går så tregt å få e-post, er nok at det er mange som står på listen for å få notis om når varen er på lager. Hvis man heller setter seg på venteliste, får man beskjed først når det faktisk er et eksemplar tilgjengelig til deg.

Lenke til kommentar

D800 suser inn på topp av DxOs ranking av sensorer:

 

http://www.dxomark.c...h-a-score-of-95

 

Sjekk også sammenligning med Phase One og Hasselblad:

 

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/792%7C0/(brand)/Nikon/(appareil2)/592%7C0/(brand2)/Phase+One/(appareil3)/585%7C0/(brand3)/Hasselblad

 

Edit: Glemte link 2...

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Nikon Norge kom akkurat med dette svaret .

 

Dessverre har vi ikke mer informasjon om levering enn dette. Vi har fått beskjed at det vil komme flere kameraer etter hvert, men antall og leveringstid vet vi ikke.

 

Er det virkelig så dårlig kontakt mellom Nikons hovedkontor og de forskjellige avdelingskontorer, eller er Nikon så arrogante at de nekter å oppgi fakta :hmm:

Lenke til kommentar

Står en D800 i vinduet hos JP og Götaplatsen Foto, i Göteborg. Om det bare er for visning i butikk vet jeg ikke, men det kan jo kanskje være aktuelt for de mest ihuga av dere. JP har forresten også en D4 i monteret sitt. Utrolig sexy kamera begge to, men de er litt over mitt nåværende lønnsnivå, dessverre.

 

(I tillegg har jeg mest Canon utstyr så ville ikke hatt noen objektiver det kunne bryne seg på)

Lenke til kommentar

Nikon Norge kom akkurat med dette svaret .

 

Dessverre har vi ikke mer informasjon om levering enn dette. Vi har fått beskjed at det vil komme flere kameraer etter hvert, men antall og leveringstid vet vi ikke.

 

Er det virkelig så dårlig kontakt mellom Nikons hovedkontor og de forskjellige avdelingskontorer, eller er Nikon så arrogante at de nekter å oppgi fakta :hmm:

Etter mye spekulering rundt dette temaet har jeg inntrykk av at ingen har konkret info. Så problemet er lengre opp i systemet. Forøvrig estimert levering på D800 ordre flyttet seg en uke nærmere (til neste uke).

Lenke til kommentar

Nikon Norge kom akkurat med dette svaret .

 

Dessverre har vi ikke mer informasjon om levering enn dette. Vi har fått beskjed at det vil komme flere kameraer etter hvert, men antall og leveringstid vet vi ikke.

 

Er det virkelig så dårlig kontakt mellom Nikons hovedkontor og de forskjellige avdelingskontorer, eller er Nikon så arrogante at de nekter å oppgi fakta :hmm:

Etter mye spekulering rundt dette temaet har jeg inntrykk av at ingen har konkret info. Så problemet er lengre opp i systemet. Forøvrig estimert levering på D800 ordre flyttet seg en uke nærmere (til neste uke).

 

Ja det er nok lengre opp i sytemet, men jeg synest det er merkelig at Nikon ikke kan gi sine ansatte info , for verken Nikon Norge eller Nikon Europa vet en døyt og det er rimelig dårlig info fra en av verens største kameramerker ...

Lenke til kommentar

Ja det er nok lengre opp i sytemet, men jeg synest det er merkelig at Nikon ikke kan gi sine ansatte info , for verken Nikon Norge eller Nikon Europa vet en døyt og det er rimelig dårlig info fra en av verens største kameramerker ...

 

 

De har nok en viss formening om leveranser, men de velger å ikke kommentere det til sluttkunde eller presse. Helt vanlig politikk hos store produsenter.

Logistikkjeden er lang, og på veien skal det fordeles på regioner, land og til slutt distributører og forhandlere.

Under produksjonsoppstart av en ny modell vil det ofte være noe ustabilitet som bidrar til usikre leveranser de første ukene.

 

 

Jeg har en D800 i bestilling selv. La inn bestilling sent (18.mars), så jeg har ikke noen store forhåpninger om kamera med det første.

 

I mellomtiden kan vi studere D800 mot 5D MK3 testresultater på dpreview:

http://www.dpreview.com/previews/canoneos5dmarkiii/10

 

Bra resultater for Canon, men ikke den store åpenbaringen i forhold til støynivå på høy ISO som jeg hadde forventet.

Her synes jeg D800 med sin kombinasjon av høy oppløsning og lavt støynivå er mere imponerende.

 

 

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...