Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Fort gjort å bli blendet, for det er tross alt mye mer spennende med en oppgradering til hele 36 MP enn fra 21 til 22 på et kamera som også ellers virker som en moderat oppgradering (noe som er greit nok, og kameraet leverer sikkert bunnsolid kvalitet, men ikke like spennende). Sånn sett er D800 en omveltende oppgradering i større grad enn 5D3, for den beveger seg ut på upløyd mark. Om mange trenger 36 MP er en annen sak.

36.3 MP er noe man ikke får utbytte av eller trenger i de fleste tilfeller. For studio og landskap med stativ er nytteverdien der uten tvil. For generelle snapshots ser jeg 0 nyttverdi med 36.3 MP. Skal legges til at man kan få veldig bra A2+ og A1 med litt arbeid fra 12 MP, spørsmålet er vel heller hvor stort pleier man printe? Er svaret A3 til A4 eller aldri, så er svaret enkelt - D800 er ikke kamera for deg :)

 

Edit:

La også merke til når 5DmkII ble lansert at folk flest kastet bort store deler av sensorflaten ved å croppe det bort etterpå.

Neida generelt utnytter du det ikke, jeg tar landskap/naturbilder her kan jeg utnytte det, jeg skriver ut stort av og til,her kan jeg nyttigjøre det, jeg selger foto som skal dokumentere detaljer og blåses opp i store format,her kan det nyttegjøres , så ja jeg kan dra nytte av det , men antall mp er ikke avgjørende for mitt valg .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jode,men på en annen side har jo 5D lll fått nytt AF system og 6 bps , noe jeg annser var viktigere oppgradering fra 5D ll enn flere mp :hmm:

Nå er vel det endelige produktet viktigere enn differansene fra forgjengeren.

Argumentene mot 5D2 er jo ikke argumenter for 5D3.

 

36.3 MP er noe man ikke får utbytte av eller trenger i de fleste tilfeller. For studio og landskap med stativ er nytteverdien der uten tvil. For generelle snapshots ser jeg 0 nyttverdi med 36.3 MP. Skal legges til at man kan få veldig bra A2+ og A1 med litt arbeid fra 12 MP, spørsmålet er vel heller hvor stort pleier man printe? Er svaret A3 til A4 eller aldri, så er svaret enkelt - D800 er ikke kamera for deg :)

Merkelig konklusjon! Mener du kameraet er så elendig til utskrifter på A3-A4 at man bør styre unna?

Lenke til kommentar
Jode,men på en annen side har jo 5D lll fått nytt AF system og 6 bps , noe jeg annser var viktigere oppgradering fra 5D ll enn flere mp :hmm:

Nå er vel det endelige produktet viktigere enn differansene fra forgjengeren.

Argumentene mot 5D2 er jo ikke argumenter for 5D3.

 

36.3 MP er noe man ikke får utbytte av eller trenger i de fleste tilfeller. For studio og landskap med stativ er nytteverdien der uten tvil. For generelle snapshots ser jeg 0 nyttverdi med 36.3 MP. Skal legges til at man kan få veldig bra A2+ og A1 med litt arbeid fra 12 MP, spørsmålet er vel heller hvor stort pleier man printe? Er svaret A3 til A4 eller aldri, så er svaret enkelt - D800 er ikke kamera for deg :)

Merkelig konklusjon! Mener du kameraet er så elendig til utskrifter på A3-A4 at man bør styre unna?

 

Jovisst er de det, Canon har jo nettop endret de tingene som kundene etterspurte som det viktigste , så om ikke det er et argument for 5D lll så vet ærlig talt ikke jeg .

Lenke til kommentar

Syns du skal kjøpe deg Canon, Snekker'n. Hvis du kjenner godt etter er det nok du egentlig vil ha. Selv er jeg Nikon-mann, og har kikka såpass på Canon at jeg vet at det ikke hadde blitt noe særlig. Du føler sikkert det samme for ditt merke...:-)

 

Om en ikke har et åpent sinn og er villig til å prøve noe annet , så har du nok rett .

Men har du et åpent sinn, lyst til å utforske så kan du fort finne ut at andre ting kan være like bra, ja muligens bedre enn det du selv tror er best .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var kanskje ikke ment som et direkte svar til meg, men uansett...

 

Det finnes ikke noe som er best. Kanskje er det noe som er best for DEG eller MEG, men ingenting som pr definisjon kan sies å være best.

 

Skulle jeg bytta til noe annet så tror jeg det ville blitt noe fra en av de mindre leverandørene. De har noe som kanskje er litt mer spesielt...:-)

Lenke til kommentar

Det var kanskje ikke ment som et direkte svar til meg, men uansett...

 

Det finnes ikke noe som er best. Kanskje er det noe som er best for DEG eller MEG, men ingenting som pr definisjon kan sies å være best.

 

Skulle jeg bytta til noe annet så tror jeg det ville blitt noe fra en av de mindre leverandørene. De har noe som kanskje er litt mer spesielt...:-)

 

Svaret var temmelig generelt , da det er de som kunn mener det de har er brukanes, det gjelder ikke bare foto desverre .

Personelig har jeg feks ikke et favorittmerke av bil , jeg kjører/kjøper det jeg liker best dær og da , men er selvsagt skeptisk om jeg har opplevd store problemer med ett merke .

Lenke til kommentar
Jode,men på en annen side har jo 5D lll fått nytt AF system og 6 bps , noe jeg annser var viktigere oppgradering fra 5D ll enn flere mp :hmm:

Nå er vel det endelige produktet viktigere enn differansene fra forgjengeren.

Argumentene mot 5D2 er jo ikke argumenter for 5D3.

Jovisst er de det, Canon har jo nettop endret de tingene som kundene etterspurte som det viktigste , så om ikke det er et argument for 5D lll så vet ærlig talt ikke jeg .

Er det ikke 5D3 vs D800 valget ditt står mellom? Mener du at hvis 5D2 hadde hatt flere/større svakheter så hadde 5D3 kommet ennå bedre ut av din vurdering av den opp mot D800?

 

Poenget mitt er: glem 5D2. Vurder 5D3 vs D800 uten å tenke så mye på forgjengerene. De er jo åpenbart ikke med i valget ditt. Både 5D3 og D800 har knallgod autofokus. Skrytetallene har vi allerede lest, men det må nok noen flere praktiske tester til for å avgjøre hvilken av de som har best AF.

Lenke til kommentar
Jode,men på en annen side har jo 5D lll fått nytt AF system og 6 bps , noe jeg annser var viktigere oppgradering fra 5D ll enn flere mp :hmm:

Nå er vel det endelige produktet viktigere enn differansene fra forgjengeren.

Argumentene mot 5D2 er jo ikke argumenter for 5D3.

Jovisst er de det, Canon har jo nettop endret de tingene som kundene etterspurte som det viktigste , så om ikke det er et argument for 5D lll så vet ærlig talt ikke jeg .

Er det ikke 5D3 vs D800 valget ditt står mellom? Mener du at hvis 5D2 hadde hatt flere/større svakheter så hadde 5D3 kommet ennå bedre ut av din vurdering av den opp mot D800?

 

Poenget mitt er: glem 5D2. Vurder 5D3 vs D800 uten å tenke så mye på forgjengerene. De er jo åpenbart ikke med i valget ditt. Både 5D3 og D800 har knallgod autofokus. Skrytetallene har vi allerede lest, men det må nok noen flere praktiske tester til for å avgjøre hvilken av de som har best AF.

 

Joda jeg sammenligner de , men samtidig evner jeg å se hvilke forbedringer som er kommet på disse utifra forgjengerne 5D ll og D700 og i så måte er det vel større forbedringer på 5D lll .

AF er nok temmelig lik på 5D lll og D800 ja , men så har 5D lll bere skuddtakt og sannsyneligvis bedre egenskaper på høy iso menst D800 har flere mp , det diskuteres jo både for og imot hvor nyttig økt antall mp vil være .

Jeg annser dermed disse to kameraene som temmelig jevnbyrdige , men samtidig med små forskjeller som kan være avgjørende for enkelte .

For meg er ikke disse forskjellene pr i dag nok til å si at den ene er å foretrekke fremfor den andre , mitt valg er som tidligere nevnt et ønske om å prøve et annet merke samtidig som jeg går til FF og med to så nære kamphaner skulle vel det være en gjylden anledning .

Lenke til kommentar

Merkelig konklusjon! Mener du kameraet er så elendig til utskrifter på A3-A4 at man bør styre unna?

Absolutt ikke, poenget var at ekstrem oppløsning ikke gir noen gevinst om man aldri skriver ut; eller bare skrive ut i lite format.

 

Edit:

Skal ikke glemme straffen med økt lagringsplass, behov for kraftigere pc/mac og hvor enkelt det er å "blure" 2-3 pixels ved dårlig fototeknikk, ikke minst behovet for bedre optikk for å få utbytte.

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg annser dermed disse to kameraene som temmelig jevnbyrdige , men samtidig med små forskjeller som kan være avgjørende for enkelte .

For meg er ikke disse forskjellene pr i dag nok til å si at den ene er å foretrekke fremfor den andre , mitt valg er som tidligere nevnt et ønske om å prøve et annet merke samtidig som jeg går til FF og med to så nære kamphaner skulle vel det være en gjylden anledning .

Du får nok ikke i pose og sekk uansett hvilket hus du velger. Sikker på at du blir lykkelig om du velger 5D mkIII eller går for D800.

Sist gang jeg sjekket prisene så var Canon en bit dyrere, spesielt om du skal hamstre det aller nyeste av standard zoomer som 24-70 og 70-200. Du får nesten med deg 14-24 på kjøpet med Nikon.

Lenke til kommentar
Jeg annser dermed disse to kameraene som temmelig jevnbyrdige , men samtidig med små forskjeller som kan være avgjørende for enkelte .

For meg er ikke disse forskjellene pr i dag nok til å si at den ene er å foretrekke fremfor den andre , mitt valg er som tidligere nevnt et ønske om å prøve et annet merke samtidig som jeg går til FF og med to så nære kamphaner skulle vel det være en gjylden anledning .

Du får nok ikke i pose og sekk uansett hvilket hus du velger. Sikker på at du blir lykkelig om du velger 5D mkIII eller går for D800.

Sist gang jeg sjekket prisene så var Canon en bit dyrere, spesielt om du skal hamstre det aller nyeste av standard zoomer som 24-70 og 70-200. Du får nesten med deg 14-24 på kjøpet med Nikon.

 

Ser ikke noen direkte lykke i noen av dem, men så måler jo ikke jeg lykke i matrielle ting heller .

Men jeg har lyst på et bra FF kamera og uansett er det ingen garanti for at det blir klaff med å gå for D800 , det kan godt vise seg å være skivebom,men det vet jeg ikke før jeg har prøvd og da har jo foto.no et supert bruktmarked :-)

 

Til generelt bruk annser jeg ikke en D800 vanskeligere å bruke enn feks en D7000 , men jeg ser samtidig en større utfordring i å klare å utnytte potensialet i en D800 fullt ut .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Merkelig konklusjon! Mener du kameraet er så elendig til utskrifter på A3-A4 at man bør styre unna?
Absolutt ikke, poenget var at ekstrem oppløsning ikke gir noen gevinst om man aldri skriver ut; eller bare skrive ut i lite format.

 

Edit: Skal ikke glemme straffen med økt lagringsplass, behov for kraftigere pc/mac og hvor enkelt det er å "blure" 2-3 pixels ved dårlig fototeknikk, ikke minst behovet for bedre optikk for å få utbytte.

Hvis man ikke skriver ut større enn A3 så er det helt unødvendig å vurdere oppgradering av optikken på grunn av megapikslene. Hvis du svømmer med stimen og redigerer med photoshop så kan du merke deg at PS6 angivelig har fått kraftig ytelseøkning. Det skulle ikke forundre meg om det opp i opp med hvor mye tregere det er å behandle 36 i stedet for 22 Mp. Ett skritt frem og ett tilbake så er man der man startet. Hvis man ikke skal skrive ut større enn A3 kan man sikkert velge piksel-binning for å redusere langringsbehovet.

 

Joda jeg sammenligner de , men samtidig evner jeg å se hvilke forbedringer som er kommet på disse utifra forgjengerne 5D ll og D700 og i så måte er det vel større forbedringer på 5D lll .

Som sagt, glem 5D2, D700 og dermed differansene fra disse til nykomlingene. Det er irrelevant for valget mellom 5D3 og D800.

 

AF er nok temmelig lik på 5D lll og D800 ja , men så har 5D lll bere skuddtakt og sannsyneligvis bedre egenskaper på høy iso menst D800 har flere mp , det diskuteres jo både for og imot hvor nyttig økt antall mp vil være .

Jeg annser dermed disse to kameraene som temmelig jevnbyrdige , men samtidig med små forskjeller som kan være avgjørende for enkelte .

For meg er ikke disse forskjellene pr i dag nok til å si at den ene er å foretrekke fremfor den andre , mitt valg er som tidligere nevnt et ønske om å prøve et annet merke samtidig som jeg går til FF og med to så nære kamphaner skulle vel det være en gjylden anledning .

Jepp, dette er gode og relevante betraktninger.

 

Hvilken av de to D800-variantene er det du heller mest mot, (opp mot 5D3)?

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig lagt inn bestilling på D800 for studiobruk. Grunnen til at jeg styrer unna D800E er at man ofte har veldig fine stoffer i bildene. Og gevinsten med å fjerne AA-filter er ikke stor nok sammenlignet med ulempene dette medfører for min del. Forøvrig D800 bilder kan man skarpe opp etterpå og få veldig nært opp mot samme resultat.

 

Edit:

Skrivefeil, D800E skulle være D800 :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når det gjelder ytelse/lagringskapasitet er jeg ikke så bekymret , har nettop bygget meg ny maskin basert på I7 16 Gb ram (kan utvides) og SSD disker .

Windows maskinen min begynner å bli gammel, men lagring er ikke noe problem. 15TB NAS utvidbart til 45TB :)

 

Edit:

Faktisk sparker Macbook Air 13" med i7 og SSD disk langt bedre enn windows maskinen...

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Japan Photo hadde visst fått inn ett eneste D800 foreløpig, som gikk til førstemann på venteliste i butikk. Jeg vet ikke hvordan de prioriterer nett vs butikker.

De håpet å få inn neste ladning i løpet av noen dager.

 

La inn beskjed hos de ang varsling på både D800 og 5D lll men har ikke hørt et ord, selv om jeg vet andre som la dette inn etter meg har fått beskjed.

Om de er sure på meg fra en tidligere sak vet jeg ikke,men det kan jo virke slik :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...