Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi snakker studio/landskapsmaskin her. Bra jeg har en i bestilling :) Om ikke Nikon roter det til fullstendig i logistikken sin. Kjøper ikke Nikon for en hver pris, veien er ikke veldig lang til kansellering av D800 og D4 bestilling og kjøp av Canon ;)

Do as you please. Har personlig ingen problemer med å vente. :D

Mitt hovedproblem er at jeg har hatt behov for et tredje kamera siden januar... ikke helt begeistret for å måtte kjøpe et D3s til når D4 og D800 er lansert.... dette med levering har alltid vært et angstscenario for Nikon. Levering er en ting, hovedirritasjonen er fullstendig feilslått informasjon og manglende kommunikasjon.

 

Edit:

Hovedproblemet til D3 og D3s er den fullstendige manglende evnen til å fokusere når det blir mørkt nok.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vi snakker studio/landskapsmaskin her. Bra jeg har en i bestilling :) Om ikke Nikon roter det til fullstendig i logistikken sin. Kjøper ikke Nikon for en hver pris, veien er ikke veldig lang til kansellering av D800 og D4 bestilling og kjøp av Canon ;)

Do as you please. Har personlig ingen problemer med å vente. :D

Mitt hovedproblem er at jeg har hatt behov for et tredje kamera siden januar... ikke helt begeistret for å måtte kjøpe et D3s til når D4 og D800 er lansert.... dette med levering har alltid vært et angstscenario for Nikon. Levering er en ting, hovedirritasjonen er fullstendig feilslått informasjon og manglende kommunikasjon.

 

Edit:

Hovedproblemet til D3 og D3s er den fullstendige manglende evnen til å fokusere når det blir mørkt nok.

 

Jepp, elendige greier , får håpe de ikke er like ille om en trenger service .

Lenke til kommentar

Vi snakker studio/landskapsmaskin her.

Imponerende at det slår D4 såpass.

 

Samtidig kan det se ut som om høyere oppløsning får sin gevinst på denne typen tekniske tester - og ikke nødvendigvis taper helt ræva på høyere ISO andre veien. Hvordan disse forholdene vil bli i den virkelige verden får en nok ikke vite før brukererfaringene begynner å komme i større omfang.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke opptatt av hva et kamera leverer under en teknisk test (som i tillegg virker noe oppkonstruert i minie øyne). Men jeg er rimelig trygg på at D800 sensoren leverer varene i praktisk bruk. Det er jo mange som leverer glimrende resultater med D7000 sammmen med Pentax og Sony sin variant av selvsamme sensor; ettersom D800 er mer eller mindre enn lett forbedring av samme sensor blåst opp til FF, så bør jo den også levere varene,

 

Så jeg er ikke overrasket at Nikon har fått 7 ganger så mange forhåndsbestillinger enn først antatt. Mistenker at denne kommer til å selge som hakka møkk i flere år.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke opptatt av hva et kamera leverer under en teknisk test (som i tillegg virker noe oppkonstruert i minie øyne). Men jeg er rimelig trygg på at D800 sensoren leverer varene i praktisk bruk. Det er jo mange som leverer glimrende resultater med D7000 sammmen med Pentax og Sony sin variant av selvsamme sensor; ettersom D800 er mer eller mindre enn lett forbedring av samme sensor blåst opp til FF, så bør jo den også levere varene,

 

Så jeg er ikke overrasket at Nikon har fått 7 ganger så mange forhåndsbestillinger enn først antatt. Mistenker at denne kommer til å selge som hakka møkk i flere år.

 

Enig og nettop derfor synest jeg det er rart om ikke Canon kommer med en 5Dx for det er ikke tvil om at det er mange som ønsker seg et FF kamera med mange MP .

Lenke til kommentar

Vi snakker studio/landskapsmaskin her. Bra jeg har en i bestilling :) Om ikke Nikon roter det til fullstendig i logistikken sin. Kjøper ikke Nikon for en hver pris, veien er ikke veldig lang til kansellering av D800 og D4 bestilling og kjøp av Canon ;)

Do as you please. Har personlig ingen problemer med å vente. :D

Mitt hovedproblem er at jeg har hatt behov for et tredje kamera siden januar... ikke helt begeistret for å måtte kjøpe et D3s til når D4 og D800 er lansert.... dette med levering har alltid vært et angstscenario for Nikon. Levering er en ting, hovedirritasjonen er fullstendig feilslått informasjon og manglende kommunikasjon.

 

Edit:

Hovedproblemet til D3 og D3s er den fullstendige manglende evnen til å fokusere når det blir mørkt nok.

 

Jepp, elendige greier , får håpe de ikke er like ille om en trenger service .

Service har for min del alltid vært ekstremt raskt og effektiv, med et unntak da jeg hadde en D700 som det grodde hotpixels på. Ellers må jeg si meg ekstremt fornøyd

Lenke til kommentar

Vi snakker studio/landskapsmaskin her.

Imponerende at det slår D4 såpass.

 

Samtidig kan det se ut som om høyere oppløsning får sin gevinst på denne typen tekniske tester - og ikke nødvendigvis taper helt ræva på høyere ISO andre veien. Hvordan disse forholdene vil bli i den virkelige verden får en nok ikke vite før brukererfaringene begynner å komme i større omfang.

 

Tor

I den virkelige verden banker D4 D800 på ISO og dynamikk på høy ISO. Forøvrig viser praktisk bruk av D4 fra den ene jeg kjenner her i Norge som har at 1/6 trinn dårligere ytelse på ISO vs D3s stemmer bra. Men med økt dynamikk og oppløsning må man si at D4 virker som den perfekte maskinen for presse, faktisk også bra til studio. D800 og D4 har ikke samme bruksområde og er heller ikke designet for samme bruk.

 

Edit:

D3s sin støy på høy ISO er magisk... der den svikter først er dynamikken.D4 er forøvig på en annen planet sammenlignet med D3s når det kommer til fokus i virkelig dårlig lys.

 

Edit2:

Vil bare legge til at man ikke må tolke dette som at D3s er dårlig på fokus, kun Canon 1DmkIV er bedre på fokusfølsomhet i dårlig lys... bare så folk ikke får inntrykk av at D3s er helt borte på det området ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

"bare så folk ikke får inntrykk av at D3s er helt borte på det området"

 

Nei, det hadde vi ikke trodd på heller.

 

Nå får vi bare vente på det vi venter på. Men en ting som irriterer meg litt er at ikke Nikon kan være litt flinkere til å fortelle hvordan det står til. I steden for at det bare skal florere rykter om hvor mange som har bestillt og hvor lang tid det kan tenkes å ta før de kan levere det de sier kom på markedet 22 Mars. Jeg har ikke lest noe offisielle betraktelser vedrørende levering av D4 og D800.

 

Det jeg har fått med meg er er at Norge er et U land når det kommer til levering. I østblokklandene virker det som om det har kommet en del, og i USA kan en spankulere inn i en BestBuy butikk og handle både D4 og D800.

 

Og hos Japanphoto er de så snille at de vil at en person skal gi et bidrag til Unicef for å få kjøpt et D800 av de. Det står at dette ikke vil gå ut over de som har forhåndsbestilt i siste setning på siden deres, dette er jo bare tull. Det venter jo folk hos Japanphoto nå.

 

Hadde Japanphoto vært så opptatt av å hjelpe Unicef, så kunne de jo auksjonert ut et Nikon D3S med utropspris 15.000,- så hadde de bidratt sammen med en eventuell byder. Nå har ikke jeg bestillt noe kamera hos Japanphoto, så meg vil det ikke gå ut over. Har bare positivt å si om nettbutikken til Japanphoto, har handlet der flere ganger. Men den auksjonen kunne de spart seg for. Skal en med litt penger få snike i køen ved at han kan betale et for han sikkert et fillebeløp ved å gi litt mer for et kamera enn en vanlig lønnsmottager.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Nå har de løsningen på leveringsproblemene til D4 og D800, i første omgang England og Ungarn, legge på prisen. Dette gjelder også forhåndbestillte kamera, dette er nesten til å flire av.

 

Jeg er alt for glad i Nikonprodukter, og samler på gammelt utstyr. Samt ganske så heavy innvestert i nyere produkter også, så jeg er ihvhvertfall ikke så irritert at jeg sier at jeg vil bytte system, det tror jeg aldri vil skje.

 

Men jeg ønsker at med siste tids hendelser og utvikling at alle som ikke har noe sterke bånd til Nikon, at de velger et annet merke, når de som på dette viset legger på prisen for allerede bestillte kamera. Canon er Mark III er vel det nærmeste alternativet jeg da tenker på.

 

Når Canon kom med sitt 5D Mark II så var det jo lange ventetider, når Nikon kom med et såpass oppgradert kamera som skulle konkurrere med Mark II og nå senere Mark III , så skulle de vel kunne tenke seg at etterspørselen ble stor.

 

Hvis Canon klarer å levere Mark III, så tror jeg det var riktig at de la seg på en litt høyere pris først, og heller senke prisen når påtrykket ble mindre.

 

Hadde Nikon satt prisen litt høyere, så hadde de som virkelig har behov og vilje til å betale innstegsprisen for et slikt kamera fått kamera sitt. Så kunne de som skal briefe med 36mp eller tror de har behov av et slikt kamera kunne kjøpt det litt senere når prisen hadde falt litt. Jeg stiller i klassen: Har ikke bruk for, men kjekt og ha! Så jeg klarer og vente litt.

 

Men prisen skulle som sagt væt satt i forkant , ikke nå som folk har bestillt, og gjerne solgt sitt kamera for at de har stolt på Nikon.

 

Dagens kaktus går i dag til Nikon.

 

Gir en kaktus til Nikon Norge også, for sin prisetting av batterigrep og et ektra batteri, noe rart skjer på veien fra Japan til Norge og Sverige. På et grep og et ekstra batteri til å ha i grepet er det nesten 1000 Kr. billigere for en svenske og handle dette hos en autorisert Nikonforhandler i Stockholm.

 

Edit: 1200 Norske kroner slipper svensken og betale i forhold til oss. Men vi har jo olja, men den ser ikke jeg noe til.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Ja det er vel helt feil retning å gå om de begynner å legge på prisene fordi de ser at etterspørselen er stor , da er det vel bedre å begynne litt høyere slik Canon gjør og så redusere prisen etter hvert .

Nikon kan godt få en kaktus hos meg også og da spesielt for dårlig info og syke priser på ekstrautstyret .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...