Gå til innhold

TG klasker til med superbredbånd


Anbefalte innlegg

Hei hei hei, her må Tore Aarønæs komme på banen så fort som overhodet mulig! Dette vil vi ikke ha noe av....

Kommentaren din hadde passet enda bedre dersom den tok utgangspunkt i faktisk bruk under TG, og ikke planlagt tilgjengelig kapasitet. (Men det får vi heller komme tilbake til.)

 

---------

Artikkelen gjør et poeng av at Thailand med 60 millioner innbyggere kun har 158 Gbit/s "internasjonal båndbredde".

Er det noen som vet hva det tilsvarende tallet er for Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du tror virkelig 5000 personer klarer å makse ut 200Gbit? Tror ikke noen som helst utenfor TG vil legge merke til at TG pågår.

 

Det er jo egentlig overhodet ikke noe problem, tilsvarer bare at hver PC laster ned med 5 MB/s, eller en mindre del laster ned i høyere hastigheter. Dog vil neppe aldri så mange gjøre det samtidig, så det er lite sannsynlighet for at linjen vil bli makset ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De har ikke klart å makse ut linjen siden den ble 30Gbit/s for et par år siden, så dette er jo kun for å skryte. 100Gbit for TG var uansett bedre linje pr deltager enn det Dreamhack hadde med sine 120.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Vel, noen ganger må man tolke det som blir sagt, og jeg er rimelig sikker på at han ikke mente at filen skulle være på 5.000.000 bytes.

Jeg som trodde folk først og fremst skulle reagere på at jeg brukte ordet strømme, ikke at jeg leste artikkelen bokstavelig slik den er skrevet. :)

 

Uansett, binære prefikser skaper så mange unøyaktigheter og misforståelser at jeg har sett meg lei på at det skal være tolkerens oppgave å tolke riktig fremfor skribentens oppgave å skrive riktig. Derfor skyver jeg ansvaret for nøyaktigheten tilbake på skribenten og tolker teksten nøyaktig slik den er skrevet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vel, noen ganger må man tolke det som blir sagt, og jeg er rimelig sikker på at han ikke mente at filen skulle være på 5.000.000 bytes.
Jeg som trodde folk først og fremst skulle reagere på at jeg brukte ordet strømme, ikke at jeg leste artikkelen bokstavelig slik den er skrevet. :)Uansett, binære prefikser skaper så mange unøyaktigheter og misforståelser at jeg har sett meg lei på at det skal være tolkerens oppgave å tolke riktig fremfor skribentens oppgave å skrive riktig. Derfor skyver jeg ansvaret for nøyaktigheten tilbake på skribenten og tolker teksten nøyaktig slik den er skrevet.

 

Strømme er et ord som blir helt feil i mitt hode. Nesten på linje med sørvis.

Lenke til kommentar

...

Uansett, binære prefikser skaper så mange unøyaktigheter og misforståelser at jeg har sett meg lei på at det skal være tolkerens oppgave å tolke riktig fremfor skribentens oppgave å skrive riktig. Derfor skyver jeg ansvaret for nøyaktigheten tilbake på skribenten og tolker teksten nøyaktig slik den er skrevet.

 

Jeg er enig i at det er uheldig at K/k kan bety både 1000 og 1024, men bare ved å følge den litt (for)enklede regelen om at man i nettverkshastighet-sammenheng refererer til 1000, og 1024 ellers, så kan jeg ikke si at dette har skapt nevneverdige problemer for meg i noen som helst sammenheng :-).

 

200Gbit/s på TG er tøft da! Om jeg ikke husker helt feil så hadde selv SC11 ikke mer enn drøyt 450Gbit/s kapasitet ut, og da snakker vi om et arrangement som er litt tyngre hva gjelder nettverk enn det TG er - tross alt :-). Morsomt!

Endret av Sparboresh
Lenke til kommentar

]Jeg er enig i at det er uheldig at K/k kan bety både 1000 og 1024, men bare ved å følge den litt (for)enklede regelen om at man i nettverkshastighet-sammenheng refererer til 1000, og 1024 ellers, så kan jeg ikke si at dette har skapt nevneverdige problemer for meg i noen som helst sammenheng :-)

KB/kB BETYR tusen Bytes. MB/mB BETYR tusen bytes (elle millibytes strengt tatt, for sistnevnte). IEEE var en gjeng idioter som brukte standardiserte prefiks til å bety noe annet, men de gikk bort i fra det i år 2000 Siden det har altså INGEN hevdet at k/m/g står for noe annet enn kilo, mega og giga, altså 1 000, 1 000 000 og 1 000 000 000 i datalagringssammenheng.

 

De ENSTE som ikke har fått med seg det i profesjonelle sammenhenger, er Microsoft. Apple viser det rett, Ubuntu viser det rett, alle andre linuxdistribusjonr viser det rett. At Micorsoft ikke klarer å følge en standard som har vært ubestridt i ti år er ingen unnskyldning for noen som skrive om data eller jobber med data for å gjøre samme feil.

Lenke til kommentar

]Jeg er enig i at det er uheldig at K/k kan bety både 1000 og 1024, men bare ved å følge den litt (for)enklede regelen om at man i nettverkshastighet-sammenheng refererer til 1000, og 1024 ellers, så kan jeg ikke si at dette har skapt nevneverdige problemer for meg i noen som helst sammenheng :-)

KB/kB BETYR tusen Bytes. MB/mB BETYR tusen bytes (elle millibytes strengt tatt, for sistnevnte). IEEE var en gjeng idioter som brukte standardiserte prefiks til å bety noe annet, men de gikk bort i fra det i år 2000 Siden det har altså INGEN hevdet at k/m/g står for noe annet enn kilo, mega og giga, altså 1 000, 1 000 000 og 1 000 000 000 i datalagringssammenheng.

 

De ENSTE som ikke har fått med seg det i profesjonelle sammenhenger, er Microsoft. Apple viser det rett, Ubuntu viser det rett, alle andre linuxdistribusjonr viser det rett. At Micorsoft ikke klarer å følge en standard som har vært ubestridt i ti år er ingen unnskyldning for noen som skrive om data eller jobber med data for å gjøre samme feil.

 

Det var da voldsomt til følelsesladet innlegg da. Mitt innlegg var bare ment som et generelt "tips" når man leser (både nettsider, ulike fora, så vel som vitenskapelige artikler m.m.). Helt rett har du vel heller ikke. Når f.eks. en produsent av minne annonserer en brikke på 4GB, så får du vel neppe en brikke hvor G'en står for 1 000 000 000?

Lenke til kommentar

Nope, derfor spesifiserte jeg lagrinsplass. RAM åpner heldigvis i det minste ikke for forveksling.

 

Var ikke menningn å være krass direkte mot deg, men feil er feil, og feil går ikke over fordi folk tenker "jaja, det får vel gå", men når folk sier "men f... heller, nå er det på tide å lære seg jobben din" i litt penere ordelag.

Lenke til kommentar

Nope, derfor spesifiserte jeg lagrinsplass. RAM åpner heldigvis i det minste ikke for forveksling.

 

Var ikke menningn å være krass direkte mot deg, men feil er feil, og feil går ikke over fordi folk tenker "jaja, det får vel gå", men når folk sier "men f... heller, nå er det på tide å lære seg jobben din" i litt penere ordelag.

 

Greit nok, og greit nok at tipset mitt kanskje var litt vel enkelt, men din påstand om at f.eks. "KB/kB BETYR tusen Bytes." holder jo da heller ikke generelt sett, siden det avhenger av sammenhengen. Jeg har ingen interesse av å kverrulere over dette. Vi er rimelig OT også, hehe, men av ren nysgjerrighet, vet du hva SSD-bransjen benytter seg av? k = 1000 (SI) eller k = 1024 (JEDEC)?

 

EDIT: Ser ut til at de bruker SI, så det er jo bra da :-)

Endret av Sparboresh
Lenke til kommentar

Går jo ikke akkurat griseraskt fra altibox og ut i verden fra før av. . så blir jo sikkert en gøy uke for altibox kunder

 

Que? Har 60/60 Mbit linje og har aldri noen problemer med å få >5MB/s begge veier hvis den andre enden også takler det. Har i alle fall aldri følt det går sakte...

Lenke til kommentar

Og vi vanlige brukere går og venter på 10 Gigabit hjemmenettverk til heimen. :!:

 

Og vår kjære regjering er som vanlig blottet for tiltaksevne. Dessverre. Men når man ser hvilken tragisk innsats for infrastruktur opp gjennom tidene i Norge, er det vel ingen overraskelse.

Litt snillt av deg å kalle dem "kjære regjering" da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...