Gå til innhold

[Løst] Finnes det noen logisk bakgrunn for nødnummerne 110-112-113?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

USA har ett nødnummer (911) som er kjent blandt de fleste. De har valgt dette bl.a for å spre tallene mest mulig slik at det er mindre sannsynlig at man ved et uhell slår nødnummeret om mobilen ligger i lomma sammen med andre ting, eller at barn slår nødnummeret på bl.a kasserte mobiler som de leker med.

 

I Norge så har man valgt å spre det på 110 (Brann), 112 (Politi) og 113 (Ambulanse). En kjent huskeregel er at nødnummernes rekkefølge følger lengden på ordene de tilhører, dvs at det laveste nummeret (110) tilhører det korteste navnet (Brann), osv. Ut over det synes jeg det ser forbløffende ulogisk ut. Man har IKKE:

1 -Valgt å bruke 911 som de fleste kan fra før.

2 -Valgt hele tall som 100.

3 -Valgt tall i horisontale eller vertikale serier, som 123 eller 147.

4 -Valgt å knytte nødnummer til tekst, som sos (767).

5 -Valgt tall som er spredt for å unngå at man ringer nødnummeret ved et uhell elller at barn leker med mobilen

 

Jeg kan til en viss grad skjønne at man har valgt ledige nummer, men om norge skulle velge et nasjonalt nødnummer kunne de vel nærmest valgt hva som helst og så måtte den som brukte det fra før byttet. Det skulle være teknisk mulig, ihvertfall.

 

Trodde før at en spøkefugl med vilje hadde valgt ulogiske tall og så hadde man gått for forslaget som en slags bisarr spøk. Leste nylig at EU hadde valgt 112 som nødnummer i medlemslandene, og dermed virker det jo som om det er en for meg skjult logisk grunn tilk å velge akkurat det tallet. Antar at EU ikke har sett hva norge har valgt, og valgt å bruke 112 fordi norge har valgt det.

 

Så derfor lurer jeg på om noen kjenner til hvorfor akkurat disse tallene brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA har ett nødnummer (911) som er kjent blandt de fleste. De har valgt dette bl.a for å spre tallene mest mulig slik at det er mindre sannsynlig at man ved et uhell slår nødnummeret om mobilen ligger i lomma sammen med andre ting, eller at barn slår nødnummeret på bl.a kasserte mobiler som de leker med.

 

I Norge så har man valgt å spre det på 110 (Brann), 112 (Politi) og 113 (Ambulanse). En kjent huskeregel er at nødnummernes rekkefølge følger lengden på ordene de tilhører, dvs at det laveste nummeret (110) tilhører det korteste navnet (Brann), osv. Ut over det synes jeg det ser forbløffende ulogisk ut. Man har IKKE:

1 -Valgt å bruke 911 som de fleste kan fra før.

2 -Valgt hele tall som 100.

3 -Valgt tall i horisontale eller vertikale serier, som 123 eller 147.

4 -Valgt å knytte nødnummer til tekst, som sos (767).

5 -Valgt tall som er spredt for å unngå at man ringer nødnummeret ved et uhell elller at barn leker med mobilen

 

Jeg kan til en viss grad skjønne at man har valgt ledige nummer, men om norge skulle velge et nasjonalt nødnummer kunne de vel nærmest valgt hva som helst og så måtte den som brukte det fra før byttet. Det skulle være teknisk mulig, ihvertfall.

 

Trodde før at en spøkefugl med vilje hadde valgt ulogiske tall og så hadde man gått for forslaget som en slags bisarr spøk. Leste nylig at EU hadde valgt 112 som nødnummer i medlemslandene, og dermed virker det jo som om det er en for meg skjult logisk grunn tilk å velge akkurat det tallet. Antar at EU ikke har sett hva norge har valgt, og valgt å bruke 112 fordi norge har valgt det.

 

Så derfor lurer jeg på om noen kjenner til hvorfor akkurat disse tallene brukes?

 

Prøv og ring 911 og se hva som skjer, er nok noen som svarer deg da også ;-)

Lenke til kommentar

Sentraler på 1960- tallet skulle ha felles nødnummer, 000. Dette fordi telefoner i Oslo og resten av landet hadde forskjellig nummerskive. «0» var imidlertid på samme sted på begge typer.

 

 

Televerket produserte 52 sentraler og startet installasjonen av disse. Etter kort tid oppsto det diskusjoner omkring finansieringen av driften av 000-sentralene. Dette førte til «Hordaland-modellen» etter et initiativ fra Haukeland sykehus. Hver hjelpeinstans fikk ansvar for eget nødmottak og eget nummer: 001 for brann, 002 for politi og 003 for ambulanse. Ved at ikke alle siffer var like ble antall feilanrop noe redusert. I 1993 ble nummerne justert til 110, 112 og 113.

 

Etter at serien Rescue 911 ble populær i Norge, begynte mange nordmenn å ringe 911 i nødstilfeller. Derfor viderekobler de fleste mobiler som selges i Norge 911 til 112

Endret av stelar7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det første nødummeret noensinne ble innført i London i 1937. Dette var 999.

 

De første nødnumrene i Norge var 001, 002 og 003. Dette ble innført noen steder i landet i 1964 (de største byene). Andre steder i landet hadde ikke slike særegne nødnumre, der måtte man ringe ordinære telefonumre til nødinstansene, ulike for hvert lokalområde. Disse numrene var dog oppgitt på side 3 i hver lokale telefonkatalog.

 

100-serien ble introdusert først i Hordaland (Bergen) og dette kaller derfor for Hordaland-serien. 13 er som kjent et "ulykkestall", dermed ble 113 ambulansenummeret. 111 var for lett å slå for barn, derfor ble dette straks endret til 110.

 

Det er nylig foreslått at Norge bruker kun ett felles nødnummer og da samme nummer som EU, altså 112. Det fullt mulig å slå dette nummeret allerede i dag og så bli satt over til rett instans. Men når liv og helse står på spill og sekundene teller så er det likevel raskere å ringe 113 direkte når man trenger medisinsk akutthjelp, for da slipper man å vente på å bli satt over og bruke tid på å presentere seg en ekstra gang.

 

Mer om nødnumre og historien bak: http://no.wikipedia.org/wiki/Nødnummer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det noen grunn til at man byttet fra 001, 002 og 003 til dagens 110, 112 og 113? Hvorfor ikke 111, 112, 113 eller 100, 200, 300?

De hadde vel 111 til og begynne med, men var lett og komme uheldig borti den comboen, så ble bytte kort tid etterpå.

De bytte til 110(111) 112 og 113 samme tid som de gikk vekk fra 0 som først nummer til alle hustander og man måtte benytte alle sifre og ikke bare de 5 siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fint å få forhistorien på dette, slipper flere søvnløse netter fremover :-) Er bare en av de mange småtingene man stusser over i hverdagen. Takk til alle som har svart!

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke 100, 200, 300?

Akkurat dette er lett å svare på. Når nødnumrene begynner på 11..., så er på en måte hele denne nummerserien opptatt, altså kan ingen andre nummer starte med nødnumrene. 100, 200 og 300 hadde blokkert alle potensielle numre som kan starte med 10, 20 og 30, altså tre ganger så mange numre. Fasttelefoner sender nemlig hvert siffer for seg til sentralen, og det er derfor ikke mulig å gi noen et telefonnummer som f.eks starter med 1122... fordi nødnummeret blir trigget etter de tre første sifrene.

 

På mobiltelefoner samles sifrene opp før sending som én bolk, så for mobiltelefoner hadde det vært mulig å ringe til et nummer som startet med 1122..., men det er fortsatt mange som fortsatt har fasttelefoner, derfor er numre som begynner på 11.. forbeholdt nødnumrene.

 

Man kunne valgt 10, 12 og 13, men de har nok tenkt at to gjentagelser av det samme sifferet og deretter et skifte er en mindre sannsynlig kombinasjon hvis barn leker seg med tastaturet.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvordan funker dette med nødnummer i "bakgrunnen"? i f.eks. storbritannia eller usa så har man et nummer som sender deg til en felles sentral for politi, brann og ambulanse, noe som jeg iaf synes virker logisk da det ikke er uvanlig at man må sende ut både det ene og andre. om det er slik i Norge at hver instans har sin egen sentral så vil vel dette bety at om man tar kontakt med politi for at man har blitt knivstukket så må da politiet ta kontakt med ambulanse. det må jo være raskere om h*n på sentralen sender ut begge deler samtidig?

Lenke til kommentar

Hva sier din oppdragelse om deg vis du ringe 911?

Ikke så veldig mye. 50% eller mer (mener jeg å huske, uansett det er mange av de) av tv-serier sent i Norge er produsert i Usa, og regner med at det samme gjelder for film. Siden veldig mange av oss liker å se på dette, og 911 dukker ganske ofte opp i disse, så blir dette godt terpet på uansett alder. Antagelig mye oftere enn de norske nødnumre blir nevnt i norsk produserte serier eller filmer.

 

For min del så vil jeg påstå at det er bedre med ett nødnummer enn tre, enklere å huske på. Jeg vet at 110, 112 og 113 er nødnumrene i Norge, men det er veldig sjeldent jeg husker hvilket som er til hva. Og jeg tror ikke jeg er alene om dette. Ett nødnummer til fjerne dette "problemet".

Lenke til kommentar

Man får hjelp til det man trenger hjelp til uansett hvem av de man ringer.

Man blir gjerne satt over til rett nummer da, så man taper bare noen sekunder på å ringe feil nummer.

 

Så det er ikke noe problem at det er 3 av dem.

Begge deler har vel fordeler, med 3 forskjellige nummere får du snakket med folk som har god kompetanse på det de jobber med, om man slår sammen alle 3 vil jo samme person måtte jobbe med 3 forskjellige hendelser og dermed kunne spesialisere seg mindre på det man jobber med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var det noen grunn til at man byttet fra 001, 002 og 003 til dagens 110, 112 og 113? Hvorfor ikke 111, 112, 113 eller 100, 200, 300?

111 ble testet men (helgdigvis) funnet ubrukelig fordi det å taste 1 er det samme som å legge på røret en gang. Når man f.eks tørket støv av telefonen og kom borti gaffelen 3 ganger ga det signal 111, dermed var dette uheldig....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvordan funker dette med nødnummer i "bakgrunnen"? i f.eks. storbritannia eller usa så har man et nummer som sender deg til en felles sentral for politi, brann og ambulanse, noe som jeg iaf synes virker logisk da det ikke er uvanlig at man må sende ut både det ene og andre. om det er slik i Norge at hver instans har sin egen sentral så vil vel dette bety at om man tar kontakt med politi for at man har blitt knivstukket så må da politiet ta kontakt med ambulanse. det må jo være raskere om h*n på sentralen sender ut begge deler samtidig?

 

Grunnen til at vi har tre sentraler er at det er tre forskjellige fagområder. Så det å ha berre eit felles nødnummer vil sette store krav til kunnskapsnivået til operatøren.

Det foregår også ein del stid mellom kven som eventuellt skal ha ansvaret for nødnummeret. Er det 113 som oftes får meldinger der det står om liv og raske reaksjoner eller er det politiet som er skadestedsleder og som har ansvaret for sikkerheita til det øvrige nødpersonellet som skal være førsteinnstans?

 

Med dagens system så kan du sjølv velge kva fagområde du meiner er viktigast å varsle fyrst. Den du ringer vil då ha ekspertise på det fagområdet som kan hjelpe deg vidare. Dersom det er brann i huset ditt så kan det være greit å snakke med brannvesenet for å få råd korleis du skal komme deg ut i live i staden for å snakke med helsepersonell på 113.

 

Ved f.eks ei bilulykke så må den som er på staden gjere noken vurderinger om kven som må varslast fyrst. Treng du råd frå helsepersonell om korleis du skal utføre hjerte-lungeredning? Er det viktigast å finne ut om den brennande bilen utgjer ein fare slik at du må tenke på eigen sikkerheit og halde god avstand, eller trenger politiet å få vite om ulykka slik at dei kan arrestere fyllekjøyraren som forårsaka ulykka og som no oppfører seg truande?

Dersom du berre velger ein tilfeldig innstans så må du forklare veldig mykje før du får råd om kva som må prioriterast.

 

Eg veit at blandt anna 113 har fått litt kritikk for at dei bruker for lang til på å sette over til politi eller brannvesen i enkelte situasjoner. Dette skyldes sjølvsagt at helsepersonellet har stort fokus på det medisinske, for dei kan det ofte være viktigare å få innringaren til å forsikre seg om at den skadde ikkje har indre skadar eller andre skjulte skadar før andre etatar blir varsla.

 

På samme måten blir det dersom du blir knivstukken og ringer politiet. Politiet vil då ofte være meir fokusert på kven knivstikkaren er og om det er fare for at andre personer også blir knivstukket enn det å sørge for medisinsk hjelp til den som blei skada fyrst. I værste fall kan politiet risikere at dei setter rett over til ambulansen og at dette fører til at ambulansepersonellet blir angrepet når dei kjem fram før politiet.

 

 

Dette er sjølvsagt satt litt på spissen, det er fornuftige personer som sitter på nødsentralane, men av og til kan det bli meir enn berre nokre få sekunders forsinkelse ved å ringe "feil" nummer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg veit at blandt anna 113 har fått litt kritikk for at dei bruker for lang til på å sette over til politi eller brannvesen i enkelte situasjoner. Dette skyldes sjølvsagt at helsepersonellet har stort fokus på det medisinske, for dei kan det ofte være viktigare å få innringaren til å forsikre seg om at den skadde ikkje har indre skadar eller andre skjulte skadar før andre etatar blir varsla.

Det gjelder nok alle, de skal gjerne ha navn, nummer, sted og hva som har skjedd uavhengig av hvem du ringer, det kan også være behov for å sende en ambulanse i tilegg til f.eks en brannbil, om AMK-sentralen ukritisk setter over til brann vil det kanskje gå flere minutter før en ambulanse blir kalt ut i stedet for at den blir kalt ut med en gang så satt over til brann.

 

Om man da blir brutt kan AMK-sentralen sende ut en politibil eller brannbil om det er nødvendig uten at innringer trenger å ta kontakt på nytt.

Det tar kanskje 10-20 sekunder å gi den informasjonen, men oppi det hele virker det veldig lenge.

Vet AMK-sentralen gjør det slik, om andre gjør det samme er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
En tanke: på gamle telefoner med nummerskive er det vel kjappere å slå 112 isteden for feks 911?

Ja, 9-tallet tok lang tid. Den gangen det var nummerskive var det dessuten en vesentlig forskjell på telefoner i Oslo og resten av landet, nemlig hvor 0 var plassert. I Oslo var 0 plassert før 1 (0 1 2 3 4 5 6 7 8 9), men i resten av landet var 0 plassert etter 9 (1 2 3 4 5 6 7 8 9 0) De gamle nødnumrene med to nuller først var derfor kjappe å slå i Oslo, men svært tidkrevende i resten av landet. 111 (det opprinnelige forslaget) var omtrent like kjapt å slå på nummerskivetelefoner i hele landet.

 

post-51414-0-09564900-1332483408_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...