Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulig jeg har utmattelsesyndrom?


Hellkid123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reis deg opp av det og kom deg i arbeid.

 

Det er så alt for mange i det norske samfunnet som griner på seg utmattelsesyndrom og lignende.

 

Sannheten er at du er lat, gjør noe med det.

Dersom du faktisk begynner på en aktiv livstil, så tilpasser du deg dette.

 

Det er klart at dersom du bare forventer å få alt i fanget, så blir man lat i både kropp og sinn.

Endret av Jofred
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Reis deg opp av det og kom deg i arbeid.

 

Det er så alt for mange i det norske samfunnet som griner på seg utmattelsesyndrom og lignende.

 

Sannheten er at du er lat, gjør noe med det.

Dersom du faktisk begynner på en aktiv livstil, så tilpasser du deg dette.

 

Det er klart at dersom du bare forventer å få alt i fanget, så blir man lat i både kropp og sinn.

 

Går på skole 36timer i uka, og jobber hver 4 timer hver Onsdag, og 6timer annenhver Lørdag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Reis deg opp av det og kom deg i arbeid.

 

Det er så alt for mange i det norske samfunnet som griner på seg utmattelsesyndrom og lignende.

 

Sannheten er at du er lat, gjør noe med det.

Dersom du faktisk begynner på en aktiv livstil, så tilpasser du deg dette.

 

Det er klart at dersom du bare forventer å få alt i fanget, så blir man lat i både kropp og sinn.

 

Går på skole 36timer i uka, og jobber hver 4 timer hver Onsdag, og 6timer annenhver Lørdag.

 

En ting er å gå på skolen, en helt annen ting er å faktisk dedikere seg til den og arbeide for gode karakterer.

Og for å være ærlig, et fåtall (3/20 etter min egen erfaring) jobber noe særlig med skolen i norge.

 

At du jobber 4/10 timer i uka er ikke imponerende det heller, men selvsagt er det positivt.

Begynn å trene, sett deg et mål, nå det og sett deg et nytt mål.

 

 

For all del, kanskje du har noe, men det er en altfor enkel utvei. Og siden du spør på et forum, så virker det som du har bestemt deg for at "ja, jeg har utmattelsesyndrom, men jeg trenger noen andre til å være enige".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reis deg opp av det og kom deg i arbeid.

 

Det er så alt for mange i det norske samfunnet som griner på seg utmattelsesyndrom og lignende.

 

Sannheten er at du er lat, gjør noe med det.

Dersom du faktisk begynner på en aktiv livstil, så tilpasser du deg dette.

 

Det er klart at dersom du bare forventer å få alt i fanget, så blir man lat i både kropp og sinn.

 

Går på skole 36timer i uka, og jobber hver 4 timer hver Onsdag, og 6timer annenhver Lørdag.

 

En ting er å gå på skolen, en helt annen ting er å faktisk dedikere seg til den og arbeide for gode karakterer.

Og for å være ærlig, et fåtall (3/20 etter min egen erfaring) jobber noe særlig med skolen i norge.

 

At du jobber 4/10 timer i uka er ikke imponerende det heller, men selvsagt er det positivt.

Begynn å trene, sett deg et mål, nå det og sett deg et nytt mål.

 

 

For all del, kanskje du har noe, men det er en altfor enkel utvei. Og siden du spør på et forum, så virker det som du har bestemt deg for at "ja, jeg har utmattelsesyndrom, men jeg trenger noen andre til å være enige".

 

Hadde jeg hatt energi til det så hadde jeg jobbet bedre på skolen, men har ikke det.

Lenke til kommentar

Som det allerede er sagt;

1. Fysisk aktivitet så ofte som mulig.

a) På vår- og sommerstider, kom det utendørs og ikke bare vær inne og tren. Sollyset om våren og sommeren hjelper veldig på energien!

2. Spis nok mat, men riktig mat! Mest mulig ferskt, variert kjøtt og grønnsaker.

Endret av Thrinduil
Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som utmattelsessyndrom, da det følger mange flere symptomer med.

 

Men skal ikke se bort ifra at det er noe fysisk galt med deg. Noe du reagerer på f.eks, som blodprøver ikke finner ut av. Norske blodprøver er jo egentlig en vits.. Forskjellige allergier kan gjøre deg veldig trøtt, f.eks.

 

Jeg er også som deg TS, sliten når jeg står opp, sliten hele tiden, og slik har det vært veldig lenge, til og med da jeg var aktiv og trente og hadde en sinnsykt bra fysikk. Presser jeg meg så ''knekker jeg sammen'' og sover hele døgnet, det er som om jeg lades helt ut.

Legene har selvsagt ikke klart å finne ut hva som er problemet, så da er jeg like langt.

 

Postet av anonym: 0907aa8162090aee52a1b4fbd61b4d67

Lenke til kommentar

Hei, er en gutt på 16år. Har i langtid (kanskje så mye som 3-4mnder) følt meg helt tom for krefter uansett om jeg sover mye. Har hvert hos legen han sa jeg ikke manglet noe. Men anbefalte meg å prøve D-Vitamin tilskudd. Dette hjelper heller ikke. Mulig jeg har utmattelsesyndrom?

Kronisk utmattelsessyndrom medfører minst 50% reduksjon av aktivitetsnivået. Hvis du er på skolen 36 timer høres det ikke sånn ut.

 

Det er så alt for mange i det norske samfunnet som griner på seg utmattelsesyndrom og lignende.
Hva vet vel du om det? Har du tatt blodprøver og målt minuttvolum på alle? Tror ikke det nei.

 

Og angående trening: hvis det virkelig var sånn at kroppen tilpasset seg et økt aktivitetsnivå så skulle jo kroppen tilpasset seg det aktivitetsnivået han har nå. Det at han er sliten viser jo tydelig at kroppen ikke tilpasser seg.

 

Jeg vil heller anbefale meditasjon for å få mer energi. Ved meditasjon frigjøres endorfiner som ved trening, men man slipper å slite seg ut. Win-win!

 

Postet av anonym: 68fe595e3c667a8e49926e5e5ee3615c

Lenke til kommentar

Ser noen rare feilslutninger her. Utmattelsessyndrom kommer ikke av at man er lat, og å sove timesvis for lenge kan like gjerne være en konsekvens av et underliggende problem, snarere enn årsaken til det.

 

Tror at du Hellkid123, som allerede har snakket med en som har mer peiling enn oss, kan heller prøve noen småting som kanskje kan funke. Først gjør du som legen sier og tar Vitamin D. Få deretter kontroll over døgnrytma di, ikke minst forsøk å få i deg så mye sollys som mulig, spesielt om morgenen. Så kan du begynne å trene, ikke nødvendigvis så hardt - hvis du jogger kan du ta hyppige pauser, så lenge pulsen din er ganske høy i en 20-30 min. Men ikke tren rett før du legger deg, for da kan du føkke opp døgnrytmen din. Ta tran og spis variert kost.

 

Legen mistenker kanskje at det er kong vinter sin feil, siden han anbefaler vitamin D. Mørketiden fører til at mange også opplever sykelige mengder melatonin i hjernen, fordi dette hormonet ikke blir stagget av sollyset. Dette har også innvirkning på den biologiske klokken din, og når du sover så mye (i helgene uansett), virker ikke det så sprøtt for meg å anta at det er en viss sammenheng. Altså er det greit å passe på døgnrytmen og en ok mengde sollys. Trening funker også bra for både døgnrytme og generell fysisk og psykisk helse. Kosthold er en no-brainer. Allikevel er jeg ikke lege, og hans råd kommer først.

 

Og om det er sånn at du bare liker å synes synd på deg selv, som det blir hevdet, så tror jeg dette vil hjelpe ganske greit da også uansett.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Ser noen rare feilslutninger her. Utmattelsessyndrom kommer ikke av at man er lat, og å sove timesvis for lenge kan like gjerne være en konsekvens av et underliggende problem, snarere enn årsaken til det.

 

Tror at du Hellkid123, som allerede har snakket med en som har mer peiling enn oss, kan heller prøve noen småting som kanskje kan funke. Først gjør du som legen sier og tar Vitamin D. Få deretter kontroll over døgnrytma di, ikke minst forsøk å få i deg så mye sollys som mulig, spesielt om morgenen. Så kan du begynne å trene, ikke nødvendigvis så hardt - hvis du jogger kan du ta hyppige pauser, så lenge pulsen din er ganske høy i en 20-30 min. Men ikke tren rett før du legger deg, for da kan du føkke opp døgnrytmen din. Ta tran og spis variert kost.

 

Legen mistenker kanskje at det er kong vinter sin feil, siden han anbefaler vitamin D. Mørketiden fører til at mange også opplever sykelige mengder melatonin i hjernen, fordi dette hormonet ikke blir stagget av sollyset. Dette har også innvirkning på den biologiske klokken din, og når du sover så mye (i helgene uansett), virker ikke det så sprøtt for meg å anta at det er en viss sammenheng. Altså er det greit å passe på døgnrytmen og en ok mengde sollys. Trening funker også bra for både døgnrytme og generell fysisk og psykisk helse. Kosthold er en no-brainer. Allikevel er jeg ikke lege, og hans råd kommer først.

 

Og om det er sånn at du bare liker å synes synd på deg selv, som det blir hevdet, så tror jeg dette vil hjelpe ganske greit da også uansett.

 

Pleier faktisk ikke være sånn her på sommer halvåret. Tror det kan være noe med vinteren.

Lenke til kommentar

Hvordan er døgnrytmen din generelt? Når legger du deg i hverdagene? En god ting er å ikke sove så veldig mye lenger i helgene enn du gjør til vanlig. Mange på din alder føler seg utammet pga døgnrytme. 2-3 timer søvn for skolen, sover når man kommer hjem fra skolen osv. Gjorde selv dette en periode på videregående, og følte meg konstant tom for energi.

Lenke til kommentar

Hvordan er døgnrytmen din generelt? Når legger du deg i hverdagene? En god ting er å ikke sove så veldig mye lenger i helgene enn du gjør til vanlig. Mange på din alder føler seg utammet pga døgnrytme. 2-3 timer søvn for skolen, sover når man kommer hjem fra skolen osv. Gjorde selv dette en periode på videregående, og følte meg konstant tom for energi.

 

Sover ca 7timer i hverdagene, kanskje oppi mot 10-12 i helgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...