Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulig jeg har utmattelsesyndrom?


Hellkid123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart. Jeg er student, og for meg er 1000 kr mye penger å bruke. Lysterapi fungerer jo bare med ett helt konkret problem. Hvis jeg ikke kan vite at det er nettopp dette som feiler meg, gidder jeg ikke å risikere å kaste vekk en tusenlapp fra mine månedlige sju.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Reis deg opp av det og kom deg i arbeid.

 

Det er så alt for mange i det norske samfunnet som griner på seg utmattelsesyndrom og lignende.

 

Sannheten er at du er lat, gjør noe med det.

Dersom du faktisk begynner på en aktiv livstil, så tilpasser du deg dette.

 

Det er klart at dersom du bare forventer å få alt i fanget, så blir man lat i både kropp og sinn.

Om du faktisk har kronisk utmattelsessyndrom hjelper det svært lite å jobbe og trene, det vil faktisk gjøre deg mye verre og i verste fall sengeliggende for resten av livet. Ville du anbefalt en person med kreft å ta seg sammen? ME er en like "fysisk" sykdom som kreft. Jeg tror ikke vi som er friske alltid kan forestille oss hvordan det er å ha en sykdom vi aldri har hatt.

 

At det er flere sykemeldte i Norge enn i mange andre land, kommer sannsynligvis av at veldig få har det samme sikkerhetsnettet som vi har, slik at flere blir tvunget til å jobbe selv om de er syke. Mange blir dermed ikke registrert som syke, slik vi blir.

 

Hva gjelder deg trådstarter, ville jeg luftet det med legen :)

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt klart. Jeg er student, og for meg er 1000 kr mye penger å bruke. Lysterapi fungerer jo bare med ett helt konkret problem. Hvis jeg ikke kan vite at det er nettopp dette som feiler meg, gidder jeg ikke å risikere å kaste vekk en tusenlapp fra mine månedlige sju.

Du risikerer heller dårlig helse, lar det gå ut over skolearbeid, ender kanskje med stryk slik at studielån ikke blir omgjort til stipend.

 

Ok, da vet jeg hvordan du prioriterer :thumbup:

Lenke til kommentar

Du risikerer heller dårlig helse, lar det gå ut over skolearbeid, ender kanskje med stryk slik at studielån ikke blir omgjort til stipend.

 

Ok, da vet jeg hvordan du prioriterer :thumbup:

Ingen grunn til å være så spydig. Jeg hadde gått til legen og hørt hva han hadde å si om saken først. Trådstarter har ikke klassiske symptomer på vinterdepresjon.

Lenke til kommentar

Du risikerer heller dårlig helse, lar det gå ut over skolearbeid, ender kanskje med stryk slik at studielån ikke blir omgjort til stipend.

 

Ok, da vet jeg hvordan du prioriterer :thumbup:

Ingen grunn til å være så spydig. Jeg hadde gått til legen og hørt hva han hadde å si om saken først. Trådstarter har ikke klassiske symptomer på vinterdepresjon.

 

Han sier jo at han ikke har noe problem med det om sommeren, noe som da kan tyde på depresjon pga disse mørke vintermånedene.

Lenke til kommentar

Han sier jo at han ikke har noe problem med det om sommeren, noe som da kan tyde på depresjon pga disse mørke vintermånedene.

Jeg vet - jeg har foreslått at han kan prøve å gjøre noe med døgnrytmen sin. Det er fortsatt ikke klassiske symptomer, spesielt tydelig er det siden legen sikkert ikke hadde foreslått vitamin D hadde det vært det. Jeg sier bare litt off topic at jeg synes lysterapi-lamper er dyre for meg. Det er ikke noe verre enn det.

 

Lysterapi er en effektiv måte å få kontroll over døgnrytme på, men å forandre kosthold, komme i fysisk aktivitet og bygge opp sunne søvnrutiner og god søvnhygiene er ting man kan få til gratis, og som også har god innvirkning på døgnrytme. I tillegg til energi og psykisk og fysisk helse. Jeg er ikke spesielt glad i å foreslå behandlingsmåter som koster penger, når jeg ikke er lege og ikke kan vite om disse behandlingsmåtene egentlig funker for vedkommende. Så kan hellkid123 ende opp med å ha kastet bort penger han trenger på andre ting, på ei upraktisk lampe som ikke hjelper. Fyren er jo 16 år.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...