Gå til innhold

iPhone takler norsk vinter dårligst


Anbefalte innlegg

Nesten morsomt å lese enkelte uttalelser her om hvor mye bedre andre telefoner er (les Galaxy S2) enn iPhone. Personlig har jeg en Galaxy S2, og den kommer seg ikke igjennom dagen i romtemperatur en gang uten å gå tom for strøm. Og der er mobilen 99,9% av tiden. Da hjelper det lite at den kanskje varer lengre hvis jeg legger den ute i kulden noe som skjelden skjer. Skuffer i vanlig bruk, ikke imponert.

 

Når det kommer til stykket tror jeg ikke iPhone er så mye verre enn de andre mobilene når det kommer til vanlig bruk selv om den ikke var helt venn med norsk kulde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt telefonen klarer seg i 20 minusgrader er vell svært lite reelt for folk flest? Min iPhone 4 har overlevd alle mine 30-40min joggeturer og 60min skiturer i 15-25 minusgrader, men den blir kanskje ikke så alt for kald når den ligger i lomma inntil en relativt varm kropp.

 

Bra er det slettes ikke, og helt klart noe folk burde være obs på om de har planer om å bruke telefonen i mange timer ute i flere minusgrader, men for folk flest så er vell det ett så kalt "ikke problem". Putter du den i jakkelomma så skal det vell mye til for at du er nede i så lave temperaturer over tid?

 

 

Telefoner som har tatt fyr finner du vell et fåtall av skrekktilfeller fra alle leire, og taper falltesten vet jeg svært lite om da jeg aldri har lest noen spesielt objektiv falltest fra nettsider som jeg tar seriøst. Men enhver telefon hvor over 80% av den ene siden er dekket av skjermen vil jo alltid være utsatt for en viss fare om du mister den på hardt eller skarpt underlag.

 

Joda, men jeg spurte rett ut ang forsikring og hvorfor det kostet 3 ganger så mye å forsikre denne, svaret fra forsikringselskapet var " fordi det er så mye mere feil på disse enn andre telefoner og de er umulig å reparere " :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, bare for å få det ut på banen. Jeg hører fra stadig flere dette med at iPhones ikke tåler temperaturer under 0*C, og det er bare bullshit. Selv har jeg SII, og føler at skjermen blir litt lite responsiv ute (og her har det kanskje vært maks 10 minus), men ikke mye.

Men til poenget, jeg har hatt både 3G og 4 (hvor det stod på begge at brukstemp var over 0*C) og jeg bor i Norge, og har brukt de ute i flere minus. Jeg brukte telefonene mine hele vinteren, tok dem med på fjellet og la dem i jakkelomma til skijakka (uten noe mer polstring). Og den funka fint, ja den ble litt våt, men en liten tørkings når du kom inn igjen må du regne med på alle mobiler og gjenstander som flyttes fra steder med lave til høye temperaturer.

Jeg brukte den også som kamera på toppen av fjellet, og hadde der heller ingen problemer.

Men det som er viktigst her er at jeg brukte den på en dag-til-dags basis, på vei til bussen, fra skolen osv, med helt vanlig bruk (inn og ut av varme/kalde steder, musikk, ta den opp, få snø på den osv) og hadde aldri noen problemer.

 

Det skal også nevnes at iPhone har en brukstemperatur opp til 35*C, men den funker fint over det også. Har vært i varmere strøk med den. I tillegg har den en begrensning på høyde i meter over havet, som er en del under det et langdistanse rutefly gjør, og den funka (skudde på flymodus og bruke film/musikk funksjonene) fint.

 

Så det som står stemmer ikke alltid. Skal du være på den sikre siden, så ja, for all del, følg det. Men den går ikke i stykker så fort du tar den ut nå det er noen minus, og den tåler fint flere titalls minus så lenge du er forsiktig med å ikke miste den i snøen (som med alt annet elektrisk).

 

- Sånn bare for å opplyse dere som enten vurderer iPhone, er redd for den dere har, dere som hater iPhone og leter etter ting å utsette den på osv.

Bare hyggelig... :)

Lenke til kommentar

Den taper kuldetesten , den taper falltesten, den er 3 ganger så dyr å forsikre enn andre telefoner, vi leser om iPhoner som har tatt fyr osv , osv .Likevel klarer de som tester disse å gi den seksere , menst andre telefoner som har en av disse manglene klarer knapt en treer.Det viser vel hvor lite seriøse enkelte testere er og at det er merkevaren som er viktigst , ikke om den fungerer eller ei :-(

 

Vel, nå skal du ikke stole på alt. 1. Den er ikke tre ganger så dyr, bare dobblet (andre telefoner, eks. SII ligger også på samme forsikringsnivå). Dessuten så refererer de til noe som står i bruksanvisningen, ikke fakta her. Hvis du leser innlegget mitt ser du at den fint tåler flere titalls minus. Falltesten, ja, ok, den skal du ha. Men nå må du tenke på at den er laga i glass, og det den tåler er himla bra for en telefon i glass.

iPhoner som har tatt fyr er historie. Det skjer nesten aldri, og grunnen til at vi leser "så mye" av de er at iPhones er veldig populære telefoner i forhold til de fleste andre. Andre telefoner kan også ta fyr btw, så vet du det. Det er batteriet.

 

Og grunnen til at den får sekser, er ikke pga. alt dette. Det er ikke en telefon som er beregnet for dette, og derfor er det tatt i betrakning når det skal gis karakter. Det har ingenting med hvor seriøse testere er. Og btw, bare for å avslutte. iPhones fungerer, du må bare vite hvordan å ikke ødelegge en >.<

Lenke til kommentar

Det at dine iPhone 3G og 4 har fungert under 0 grader viser ingen ting annet enn akkurat det, at nettopp dine to eksemplarer virker under null grader.

 

Jeg har ikke sjekket data for eldre iPhone, men 4S er i hvertfall ikke specet for lavere temperaturer enn 0 grader. Komponenter er tilgjengelige i forskjellig kvalitetsklasser. De viktigste er komersielle som har temperaturområde 0 til 70 grader og industrielle med temperaturområde -45 til 85 grader. Dette betyr at komponentleverandørene garanterer at komponentene skal virke og holde seg innenfor spesifikasjonene i hele temperaturområder. Skal en lage et produkt som skal virke under 0 grader må en selvsagt bruke industrielt spesifiserte komponenter. Kan tyde på at Apple bruker komersielle og Samsung industrielle komponenter i sine toppmodeller.

 

I tillegg til å bruke komponenter som er spesifisert til å virke under 0 grader må også kretskortet konstrueres for å fungere i lave temeraturer samt at produktet må igjennom omfattene kvalifiseringstester før en kan sette nedre temperaturgrense for et produkt. Et stort antall produkter fra forskjellige produksjonsserier må testes under denne prosessen.

 

Når en nedre temperaturgrense settes garanterer produsentene at produktet skal virke i henhold til spesifikasjoner over denne temperaturen. Dette betyr ikke at alle produkter slutter å virke under denne temperaturen, en kan forvente en stor spredning slik at noen telfoner eksempelvis slutter å virke på -3, men andre eksemplerer av samme telefonmodell kan virke eksempelvis ned til -12 grader.

Lenke til kommentar

Det er helt rett som du skriver, og du kommer med et veldig godt poeng.

Men samtidig så er det ikke alltid sånn at selv om komponentene, produsenten eller gudene vet hva ikke garanter at produktet skal fungere under 0 grader over tid at de faktisk ikke gjør det.

 

Spesielt når det kommer til slike spesifikasjoner så begrenser gjerne produsenter seg bare for å holde seg på den sikre siden, men det betyr ikke at enhver iPhone 4S vil gå bananas i det du beveger deg ut på vinterstid i Norge.

 

I fjor hadde vi en rekke kjempekalde dager her jeg bor, med 20-30 minus i over en uke i strekk, og selv i denne perioden tilbrakte jeg tid utendørs og tok meg et par joggeturer (tar normalt 20-50min) med min iPhone 4 og den lever enda og jeg hadde ingen andre problemer enn at telefonen slet litt med å registrere fingrene mine når de var frosne.

Lenke til kommentar

Spesielt når det kommer til slike spesifikasjoner så begrenser gjerne produsenter seg bare for å holde seg på den sikre siden, men det betyr ikke at enhver iPhone 4S vil gå bananas i det du beveger deg ut på vinterstid i Norge.

Det er sant, men problemet er jo at Apple ikke tar inn en iPhone 4S på garantien om den blir skadet om du har den ute i -10 grader f.eks.

 

Apple kan jo lett bortforklare at du har hatt den ute i kuldegrader om dem vet at det har vært kaldt da og kan nekte deg en ny eller at den blir reparert da hvis Apple tar en slik en.

 

Og dette blir i tynneste laget da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det er helt rett som du skriver, og du kommer med et veldig godt poeng.

Men samtidig så er det ikke alltid sånn at selv om komponentene, produsenten eller gudene vet hva ikke garanter at produktet skal fungere under 0 grader over tid at de faktisk ikke gjør det.

 

Spesielt når det kommer til slike spesifikasjoner så begrenser gjerne produsenter seg bare for å holde seg på den sikre siden, men det betyr ikke at enhver iPhone 4S vil gå bananas i det du beveger deg ut på vinterstid i Norge.

 

I fjor hadde vi en rekke kjempekalde dager her jeg bor, med 20-30 minus i over en uke i strekk, og selv i denne perioden tilbrakte jeg tid utendørs og tok meg et par joggeturer (tar normalt 20-50min) med min iPhone 4 og den lever enda og jeg hadde ingen andre problemer enn at telefonen slet litt med å registrere fingrene mine når de var frosne.

 

Hvis du leser den finske testen fungerer den iPhone 4 de har testet mye bedre enn det eksemplaret de har testet av 4S i lave temperaturer. iPhone 4 til en kamerat sluttet forresten å virke ved -13 grader da han var på skitur på lørdag.

 

Med telefonen i ei lomme vil temperaturen ligge over lufttemperaturen. Telefonene bruker jo også en del strøm slik at det vil være en viss grad av selvoppvarming.

 

Selvsagt sørger produsentene for å være på den sikre siden, men med omfattende testing behøver ikke marginene være store. Jeg er teknisk ansvarlig for utvikling av elektronikkprodukter som det skal produseres hundretusener av så jeg er godt kjent med temperaturkvalifisering.

Lenke til kommentar

Hva vil du egentlig frem til her? Jeg kan med temmelig stor sikkerhet si at du fint kan bruke en iPhone ute når det er -8 grader uten å måtte pakke den nederst i sekken med varmepute.

 

Eller bare ignorerer du alle kommentarene som er skrevet her tidligere bare for å få utslipp for litt vås?

Lenke til kommentar

Hva vil du egentlig frem til her? Jeg kan med temmelig stor sikkerhet si at du fint kan bruke en iPhone ute når det er -8 grader uten å måtte pakke den nederst i sekken med varmepute.

 

Eller bare ignorerer du alle kommentarene som er skrevet her tidligere bare for å få utslipp for litt vås?

Men svar meg på dette da. Hvorfor står det i EULA'en eller dette med garantien til iPhone 4S at du ikke kan bruke den i lavere tempraturer enn 0 grader da om du vil beholde garantien?

 

Hadde den tålt mye lavere tempraturer så hadde dem jo satt en mye lavere tempratur i garantien. Og det må jo være en ganske så tydelig grunn på hvorfor telefonen ikke takler kulde når Apple skriver at den ikke er innenfor garantien om tempraturen er lavere enn 0 grader.

 

Ta Samsung f.eks. Dem skriver i EULA'en eller dette med garantien at Galaxy S II skal tåle ned til -25 grader. Og når dem skriver at den skal tåle det, så kan dem ikke si noe mot meg om telefonen skulle bli ødelagt ved -20 grader. For da er det ikke min feil.

 

Hvorfor kan ikke Apple tillate at garantien holder ned til -25 grader når Samsung (som liksom kopierer Apple og lager billige plastikk skit mobiler i følge iOS folket) klarer det med Galaxy S II?

 

Selvfølgelig så kan fukt være et problem da. Men er det ikke fukt, så må det være noe annet som kulden da har tatt knekken på.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare et bevis på at Apple bruker helt standard hyllevarer til en billig penge i iPhone mens Samsung kjører kvalitet hele veien. Elektroniske komponenter som skal tåle mer en de som brukes i en fjernkontroll skal tåle temperaturer ned mot -45 grader. Forklarer litt hvorfor Apple går med så stor overskudd. De kjøper billige varer, syr sammen et produkt i en pen innpakking, for så å selge de dyrt!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...