Gå til innhold

Test: Stasjonær Mac vs. PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple knuser Windows på alt utenom spill. Så du i det heletatt på hvilken av disse PC-ene som hadde best ytelse, eller så du bare rødt da det ble nevt positive ting om Apple? Makan til hater du er.

Om du ser etter best ytelse: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10531

Den gruser alt utenom maskiner med dual-CPU hovedkort.

 

Det viktigste med et slikt alt-i-ett produkt som dette er at den oppleves bra og fungerer til det det er ment å gjøre. Begge systemene er raske nok for internettbrowsing og filmavspilling, men ingen av dem tilbyr fordeler over en laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er jo ikke akkurat videre saklig å påstå at "Apple knuser Windows på alt utenom spill" heller.

Dessuten er "Apple knuser Windows" en noe underlig uttalelse i seg selv; Selskapet Apple knuser operativsystemet Windows.

 

En noe mindre fjortis preget og språklig mer korrekt utgave er kanskje;

Jeg foretrekker en iMac med OS/X fra Apple foran en PC med Windows fra Asus.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker pcen min som er bedre enn en MAC til 20.000.

 

Bedre på hvilken måte da? Kan du kjøre Final Cut Pro eller Pro Logic programvare bedre enn en Mac for eksempel? Det er litt mer enn bare maskinvare som skiller en Mac og en Windows maskin, det er jo faktisk to forskjellige operativsystemer som har forskjellig type programvare tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg foretrekker pcen min som er bedre enn en MAC til 20.000.

 

Bedre på hvilken måte da? Kan du kjøre Final Cut Pro eller Pro Logic programvare bedre enn en Mac for eksempel? Det er litt mer enn bare maskinvare som skiller en Mac og en Windows maskin, det er jo faktisk to forskjellige operativsystemer som har forskjellig type programvare tilgjengelig.

 

Tror at PC kan slå MAC på veldig mange benchmarks. For du får ikke like god Hardware til MAC som du gjør til PC. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg foretrekker pcen min som er bedre enn en MAC til 20.000.

 

Bedre på hvilken måte da? Kan du kjøre Final Cut Pro eller Pro Logic programvare bedre enn en Mac for eksempel? Det er litt mer enn bare maskinvare som skiller en Mac og en Windows maskin, det er jo faktisk to forskjellige operativsystemer som har forskjellig type programvare tilgjengelig.

 

Tror at PC kan slå MAC på veldig mange benchmarks. For du får ikke like god Hardware til MAC som du gjør til PC. 

 

Men så er det som så mange andre har påpekt til det kjedsommelige ikke bare benchmarks som teller når man bruker en PC eller Mac for den saks skyld. En pc har trossalt andre kvaliteter også..

 

Er nesten fristet til å dra en bil-analogi, men har gått prinsippielt imot det, så skal spare meg :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker pcen min som er bedre enn en MAC til 20.000.

 

Bedre på hvilken måte da? Kan du kjøre Final Cut Pro eller Pro Logic programvare bedre enn en Mac for eksempel? Det er litt mer enn bare maskinvare som skiller en Mac og en Windows maskin, det er jo faktisk to forskjellige operativsystemer som har forskjellig type programvare tilgjengelig.

 

Tror at PC kan slå MAC på veldig mange benchmarks. For du får ikke like god Hardware til MAC som du gjør til PC.

 

Her må jeg nesten bare understreke at maskinvare er ingenting uten programvare, akkurat som programvare er ingenting uten maskinvare.

 

Det å ha kraftigst mulig maskinvare er på ingen måte noe negativt, jo kraftigere jo bedre er det jo på mange måter. Men det er jo ikke noe poeng å ha mer kraft enn det du klarer å utnytte? Du har de som bare bruker maskinen sin til nettsurfing, kabal og avspilling av MP3-samlingen sin, hvorvidt de sitter på en maskin som har sekskjerner Intel Core i7 prosessor, 32GB RAM, SSDer satt opp i RAID0 og GTX580 i Tri-Sli eller om de har en Intel Core i5 av det mer strømeffektive sorten, 6-8GB RAM og en enkelt SSD og kanskje bare et Intel HD 3000 integrert skjermkort utgjør ingen større forskjell i praksis? Da er det faktisk viktigere at de har en maskin, et operativsystem og programvare som de er komfortable med og føler de klarer å utnytte på en trygg, god og effektiv måte.

 

Brukeropplevelsen av en datamaskin bygge på langt mer enn bare spesifikasjonene på maskinvaren, her vil jo alt fra operativsystem, programvare, til tastatur, touchpad, skjerm, høyttalere, byggekvalitet og følelse og gudene vet hva spille inn i den totale opplevelsen av maskinen. Hva hver og enkelt av oss vektlegger mest av de forskjellige aspektene er jo fullstendig subjektiv og vil variere fra person til person, men å se seg blind på utelukkende maskinvare blir i de fleste tilfeller helt feil om man da ikke skal drive med ting hvor forskjellen fra det kraftigste, til det nest kraftige til de tredje kraftigste innen maskinvare og ytelse vil spille en veldig stor rolle og han vital innvirkning på resultatet av maskinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok at apple foretrekker å gjøre ting enkelt.

 

Men hvordan kan man da se forskjellen på core i7 prosessorene dems, når man ikke vet hva de gir?

 

Jeg har jo også core i7 men det er jo første generasjon, sånn sett er i7 null betydning.

 

Samme med å oppgi gigaherz det blir jo som å oppgi bilen klarer 200 km/t men har under 20 hesterkrefter. Hvis den verken kan trimmes eller overklokkes blir det rask et dårlig kjøp i lengden. Muligens noen større oppdateringer vil ytelsen falle noe.

 

Så kan vi si apple feiler for pc teknikere?

Hvis det er slik vi har gode peiling på hva som er bra og ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er overhode ikke noe problem å få vite spesifikasjoner på prosessor, skjermkort og så videre på Mac maskiner:

 

Apple.com Mac

 

MacBook Pro Spesifikasjoner

 

MacBook Air Spesifikasjoner

 

Mac Pro Spesifikasjoner

 

Mac Mini Spesifikasjoner

 

 

 

Vil du enda dypere til verks så har du iFixit med detaljerte bilder og informasjon fra kretskort til gudene vet hva i stort sett alle nyere Mac maskiner. Du kan godt si at ingenting av dette er ideelt, for eksempel så burde jo nøyaktig spesifisert prosessormodell og brikkesett osv gjerne stått direkte på Apple sine nettsider, det er jeg helt enig i. Men du må ikke være rakettforsker for å finne den detaljerte informasjonen uansett og for oss som faktisk er interessert i den så har et Google-søk aldri vært spesielt vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet jo at det finnes 3part rykte basert system.

 

Men poenget er f.eks hvis rykte er gammelt hjelper google lite.

Men jeg antar folk enten er likegyldig til maskinvare eller at apple nedprioriterer disse.

 

Jeg syns wikipedia virker litt rotete i det tilfelle.

Nå er det ikke nødvendig å si alt det, men vertfall prosessormodell og ram burde informeres om.

Lenke til kommentar

Kan man nå oppgradere harddisk på imac uten å ta ut skjermpanelet og ødlegge garantien?

 

I så fall må jeg ha gått glipp av noe sinatra?

 

Du bryter ikke garantien om du åpner iMacen og bytter harddisk. Om du ødelegger noe mens du gjør dette, ja da er saken en helt annen. Men det er det på alt utstyr. Garanti dekker ikke uforsiktighet eller uflaks.

 

Har selv byttet harddisk på tre forskjellige iMac. En har i etterkant vært sendt til service hos Apple grunnet defekt strømforsyning. Garanti reparasjon utført uten at harddisken ble nevnt med et pip.

Lenke til kommentar

Er du virkelig så trangsynt som du fremstår, eller innbiller du deg virkelig at eneste forskjellen fra hvilken som helst Windows maskin og en Mac er et epleikon? Og hvor drar du 2-3 ganger prisen ifra. At en Mac ligger på det øvre prissiktet er det liten tvil om, men 2-3 ganger prisen stemmer da virkelig ikke, det skulle jo bety at om Asus sin alt-i-ett koster 8'700kr så skulle da virkelig iMac ha kostet fra 17'400 til 26'100 og på hvilken planet er det tilfellet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...