Gå til innhold

Test: Stasjonær Mac vs. PC


Anbefalte innlegg

Er det riktig å si mac vs pc ? Er ikke mac en pc like mye som en annen windows maskin ?
Mac er en datamaskin, ja, men ikke en PC.
Jo, det er det, og dette står det jo om i artikkelen også?AtW

 

Nei, nei og atter nei! PC står for personal computer og ordet er lagd av microsoft. Og kriteriene for at du kan kalle det en PC er at det er en datamaskin som ikke er bygd av apple og har windows som hoved OS. Når du laster ned ting fra nettet kan du velge mellom programvare for PC, Linux og Mac. Og jeg synes at mac er no' ordentlig tull! Dobbelte av prisen med halvparten så bra komponenter som den koster. Og du kan ikke jobbe fullt ut på en mac. Alle IT-Proffesjonelle bruker PC'er og linux maskiner!

 

Det fantes pcer lenge før MS kom på baneen. Det er ikke ett kriterium at en PC skal ha windows.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du snakker om de første dos baserte systemene vil jeg heller kalle det en avansert kalkulator en PC.

 

På den tiden var det helt top hvis skjermen så slik ut:

 

www.vintagecomputer.net/commodore/8088_co-processor/MS-DOS_125b.jpg

 

Men i dag ler vi bare av det.

 

Men vi kan jo gå ut i fra alle ting som har en prosessor/skjermkort for hjemmebruk er en pc.

PS3 Konsoll kan være en pc med f.eks linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

HTCPetter:

Nå kommer du med mye svada på en gang.

En PC er en hvilkensomhelst datamaskin som opereres direkte av sluttbruker. Det de fleste kjenner som PC er en forenkling av begrepet IBM PC and compatibles.

 

I dag snakker man ikke lenger om games for IBM PC and compatibles, det heter games for Windows.

 

Alle IT-profesjonelle bruker ikke en IBM PC-klone de bruker de systemer som har mulighet for å kjøre programvaren de trenger for å skape produktivitet i sitt virke.

 

LMH1:

Jeg ler ikke av en slik skjerm, jeg bruker kommandolinjeverktøy og batch-filer den dag i dag fordi det er mer effektivt og man får gitt eksakte kommandoer istedet for å klikke rundt i menyer som en fjott.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som velger Mac så er tydeligvis ikke pris noe problem i utgangspunktet og kanskje de gjerne betaler det lille ekstra fordi de rett og slett får noe med Mac som de ikke får med en Windows maskin uansett prisklasse?

 

Der tror jeg du tar feil, jeg tror rett og slett ikke du kan regne med at pris ikke er noe problem i utgangspunktet for Mac-brukere, kanskje er de villig til å betale det lille ekstra som du sier, men det er ikke det samme som at pris ikke er et problem. Om det ikke var det hadde mac-maskiner kostet vesentlig mer.

 

Og du ignorerer firewire 800 og thunderbolt i forbifarten, og både tastatur og mus som leveres med iMac kjører vell over bluetooth så skal du ha noe ok der så blir det litt mer enn 3-400kr for både mus og tastatur. Og du må jo ta priser fra en butikk / nettbutikk som faktisk folk er villige til å betale i fra og operere med priser fra et og samme sted da det kun er et fåtall av oss som gidder å bestille komponenter fra flere forskjellige steder også må du legge på frakt osv i tillegg ettersom Apple stort sett sponser det på alle ordre som blir på over et par tusenlapper.

 

Det blir sjeldent spesielt riktig om man tar utgangspunkt i en maskin, og insisterer på å specce den med absolutt alle features enn annen maskin har. Da blir sistnevnte ofte kunstig dyr. Det viktigste er å få en noenlunde likeverdig maskin om man ønsker å gjøre slike sammenlikninger. Det er feks ikke noe problem å specce opp en maskin som en iMac, men åå ha raid0 i den med 2*3,5-disker, så kan man jo si at man må opp på en Mac Pro for å få det, men det er en relativt kunstig måte å gjøre det på.

 

 

Dette blir jo uansett et "ikke tema" når alt kommer til alt. Sitter du å snur og vender på hver minste lille krone så vil jo ikke maskiner i denne prisklassen være noe aktuelt tema i utgangspunktet. For de hvor det er aktuelt så er det bare å droppe et par runder på byen og vips så har du spart inn forskjellen på null komma niks.Det er vell litt av kilden til problemet også, det er endel folk som rett og slett ikke klarer å innfinne seg med at det som de selv finner best og mest passende ikke nødvendigvis vil være best og mest passende for alle andre der ute. Noen liker blondiner, andre liker brunetter, noen like begge deler. Du kan kaste bort så mange timer og dager du vil på å forklare meg hvorfor du mener blonde Kari er penere enn brunetta Linda, men det forandrer ikke på den saken at jeg ikke ville rørt Kari med ei ildtang men jeg ville tatt Linda så fort som muligheten byr seg.Tenk så utrolig kjedelig og ensformig verden hadde vært om vi ikke alle hadde verdsatt og vektlagt forskjellige verdier og ikke hadde hatt forskjellige preferanser og behov.

 

Hvem er alle disse menneskene som bruker 1000 på runder på byen stadig vekk? Jeg ser hele tiden dette argumentet, og det framstår som lite relevant, hvorfor ikke sammenlikne det med det man feks må forsake av annen elektronikk? Man må feks droppe ett kompaktkamera?

 

Ellers tror jeg du overvurderer hvor mange som kjøper ting som er perfekt til deres behov, det tror jeg relativt få gjør, mange kjøper nok ting de tror er best til deres behov, uten at de har rett, og mange er nok villig til å betale ekstra for å være sikker på å få noe bra, heller enn å bruke tid på å finne det som er perfekt (ikke noe galt i det), men det er nok færre enn man tror som virkelig har produktet som passer de best.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet om runder på byen er vesentlig. Mange har råd til det de ønsker men somler bort pengene på veien. Det trenger heller ikke være runder på byen, det kan være 100 kr på lunsjmat hver bidige dag isteden for å smøre niste for kr 15. Med mindre man tjener så bra at man taper penger på tiden det tar å smøre, er det dumskap. Man må leve på etterslep resten av liven uten de goder man kunne ha realisert eller investert i. Hvis man åpner øynene ser man raskt at bak hver fristelse står mennesker som klør i hendene etter at du skal gi dem av pengene dine hver dag.

 

Man kan kjøpe en flott IPS-skjerm til 8k og ha glede av denne i 5 år eller man kan somle de bort nede i byen på noen uker. Det er bedre å spise havregryn til middag (helst en nøktern middelvei hver lørdag) med vann isteden for øl og drinker 8 lørdager i løpet av året og ha en flott skjerm i 5 år enn å leve utsvevende hele tiden og ikke ha råd til noe annet. Folk flest greier rett og slett ikke realisere det de ønsker mest pga de mangler fokus og kaster pengene sine på første og beste fristelse.

 

Skjermen har man hver dag man våkner i lang tid fremover men godfølelsen av middag og øl nede i byen er borte til man kommer med stadig nye 1000 kr. For hver gang du kommer med nye 1000kr til de som serverer denne middagen så blir de mer og mer ivrige på å få deg tilbake. De vil også kysse føttene dine til de gir dem ytterligere 200 kr i tips. Hver gang du ikke har med kompisen så kommer de til å spørre hvorfor han ikke er med fordi de heller vil ha to ganger 1000 kr.

 

Den smarte bruker pengene der man får mest igjen og i mindre grad til stadighet er nødt til å gi fra seg en større mengde penger enn nødvendig. Med Mac er man ikke uavhengig og det koster ekstra hver gang man skal gjøre noe.

 

Kunne brukt Mac som DAW og notisblokk, men kan gjøre så mye mer for pengene med en PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvis man ser på blant annet:

 

http://9to5mac.com/2012/02/13/report-apple-forcing-contract-manufacturer-pegatron-to-choose-sides-give-up-asustek-zenbook-orders/

 

Ser man raskt at apple innrømmer det de selger ikke er så bra likevell.

Så de må be asus om å droppe zenbook av den grunn fordi apple er redd å tape penger.

 

Nå vil jeg ikke si det er mangel på penger som stopper meg å kjøpe apple. Det er vel heller fornuften som sier meg det ikke er så lurt.

Lenke til kommentar

lasseoj: Apple har gjort det vanskelig å installere OSX på pc av den grunn for folk skal kjøpe maskinene dems.

 

Så på den siden feiler det nok å installere 32 bits windows operativsystem, og bootloaderen til apple trengs for å kunne bruke disse maskinene.

 

Ergo å bruke apple maskin som ren windows maskin = katastrofe.

 

Mac har vel kun EFI, uten fysisk mulighet å gjøre noe som helst endringer.

Så det blir på en måte bootdisk som trengs som bootloader.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har kjørt utelukkende Windows 7 på en MacBook Pro 17" i flere måneder helt uten problemer jeg, det eneste irriterende er at skjermkortet (GeForce 330M) ikke blir gjenkjent av vanlige nVIDIA drivere så jeg må modifisere de siste driverne for å få de installert også fungerer touchpadden logisk nok endel dårligere i Windows, delvis på grunn av dårligere drivere og det faktum at touchpad er mindre integrert i Windows7 enn det er i Mac OS X.

 

Utenom det så har det fungert mer eller mindre identisk med hvordan Windows7 har fungert både på min tidligere ThinkPad T400s og ThinkPad W510.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ser på blant annet:

 

http://9to5mac.com/2...zenbook-orders/

 

Ser man raskt at apple innrømmer det de selger ikke er så bra likevell.

Så de må be asus om å droppe zenbook av den grunn fordi apple er redd å tape penger.

 

Nå vil jeg ikke si det er mangel på penger som stopper meg å kjøpe apple. Det er vel heller fornuften som sier meg det ikke er så lurt.

 

Også er kilden digitimes reports, så da kan vi jo ta det like seriøst som om det skulle vært en artikkel fra IT-Avisen.

Kildekritikk kan være en fin ting, spesielt med artikler som ser ut til å blåse ting ut av proporsjoner.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvis Psystar hadde overlevd, hvem ville kjøpt apple da?

 

RamGuy: Du bruker vel bootcamp, sånn sett hadde du neppe klart deg uten.

Ikke det at den bruker så mye plass, men jeg syns hovedkortet heller brude ta den jobben.

Vet ikke om man kan sammenligne bootcamp med virtualisering i vmware, men det mest optimale er nok om UEFI tar den jobben, og harddisken har kun en bootsector.

Lenke til kommentar

Det merkes jo ingen forskjell i praksis, jeg mister ikke noe ytelse fra verken maskinvare (CPU, GPU, SSD osv..) og Windows7 oppfører seg akkurat som det ville gjort på en hvilken som helst Windows maskin. Hvorvidt du er avhengig av BootCamp og hvordan det fungerer er jeg faktisk ikke sikker på, så vidt jeg vet så er alt du trenger en Windows7 DVD / minnepenn, holde ned Option / Alt under oppstart og velge å starte fra DVD / minnepenn og kjøre installasjonen. Om BootCamp er integrert i EFI så den automatisk kjører når du starter opp en Windows installasjon eller ei skal ikke jeg si noe på, men så vidt jeg ser så du ikke avhengig av å verken starte opp BootCamp veilederen, ei heller installere BootCamp på Windows7 i etterkant, men hvorfor du ikke skulle gjøre det i og med at den inneholder et par kjekke drivere som gjør opplevelsen bedre skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Om folk ikke har noe konstruktivt, og diskusjoner utarter seg i "krangel", som den ofte gjør mellom "Mac og PC", så ser jeg liten vits i at det bør postes her overhodet.

Folk vil ha forskjellige produkter, flesteparten ønsker seg en ferdig-bygd PC, som de kan koble rett opp, de velger gjerne en type HP, Acer, eller kanskje en iMac. De færreste bygger maskinene sine selv, slik er realiteten.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Det muligheten er nok lik null dessverre, kanskje Asus en gang i tiden har levert hovedkort til Apple maskiner, men de har neppe laget hele maskinen og hovedkortet er jo bare en av flere komponenter som utgjør hele maskinen. En viktig en for all del, men det å si at hovedkortfabrikanten står bak hele maskinen er å dra det litt vell langt.

 

Uansett så vil jeg vell tro det er Foxconn som står bak det meste av hovedkort til Apple sine maskiner, de eller Intel selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mac har jo i lion tatt i bruk minnepenn som installasjonmedium. Og snakker om mulighet å installere lion fra internett, ved å oppdatering av bootcamp i neste generasjon av imac.

 

Det er jo ikke ille, hvis det samme blir for windows 8, så er det en riktig retning. Men problemet er nok at disse er låst, og ikke skrivebeskyttet.

 

Altså problemet blir da, vanskeligheten og oppgradere installasjonmediumet til nyeste versjon.

 

http://www.gadgetvenue.com/wp-content/uploads/2011/08/OS-X-Lion-Recovery.png

 

Nå har vi vel versjon lion OSX 10.7.3 om jeg ikke husker feil.

 

Sånnsett er det kjedelig å måtte installere 10.7.0 først også oppgradere.

 

Så det finnes jo noen possitive ting med Apple også, men alikevell holder der ikke mere en at jeg kunne vurdert å kjøpe lion for bruk til PC (Windows platformen).

 

Har fremdeles ingen gode argumenter å betale for annet en ipod/ipad. Men operativsystemene der blir litt tynne, selv om mulighetene er fine.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Recovery biten er noe Apple har løst på en fin måte med Mac OS X Lion ja. MacBook Pro maskiner fra 2010 fikk nylig en EFI oppdatering som innfører Internet Recovery til alle 2010 maskiner, mens stort sett alle 2011 modeller har kommet med dette fra før av, eller fikk oppdateringen rett etter Mac OS X Lion ble lansert.

 

For de som ikke vet hvordan det fungerer, så det et verktøy integrert i EFI (BIOS) som lar deg ved å trykke CMD + R under oppstart automatisk laste ned siste versjon av Mac OS X Lion over Internett for recovery, så om du bytter harddisk, harddisken din dør eller noe annet, eller du mister minnepenn installasjonen din av Mac OS X Lion eller noe annet så kan du raskt og enkelt få installert en fult oppdatert via CMD + R under oppstart, helt uten noe installasjons medium eller recovery medium.

 

Det at det er dynamisk og at du alltid mottar en fult oppdatert versjon sparer deg for endel bryderi og venting. Det at du også alltid vil ha muligheten for å kjøre disk utility for reparasjon av permissions og disk om uhellet skulle først være ute og maskinen din treger en reparasjon.

Lenke til kommentar

Eller man kan gjøre som apple ønsker: :D

 

Kjøpe "AppleCare Protection Plan" og la apple gjøre jobben for deg.

 

Tragisk ikke sant? Noen som prøver å bevise meg at apple er for folk som syns det er enklere å ringe etter hjelp, eller trykke på et spørsmål ikon for å få support gjennom ichat?

 

Begynner å lure på om jeg bor på jorden, og apple tilhengere bor på mars desverre.

Ikke ta det personlig, men jeg foretrekker å fikse mine egne problemer så sant det lar seg gjøre.

 

Angående skjermkort er jeg enig HD7970 i mac pro, men problemer, finnes det noen spill som kan måle seg mot crysis/battlefield 3? Så å gå over HD5770 i mac er vel kun i windows 7 som er argumentet der. Mac spill krever ikke kraftig skjermkort, selv et HD 6850 er overveldene i spilling der, jeg kunne godt ha hatt 2560 x 1600 oppløsning og selv da er spillene spillbare.

Men grafikk kvaliteten kan ikke måle seg med spill i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...