Gå til innhold

Test: Stasjonær Mac vs. PC


Anbefalte innlegg

Dette dreier seg jo om hvordan man vil at tingene skal fungere.

Da foretrekker noen den ene måten og andre den andre måten .

 

 

Påstanden om at det ene fungerer bedre en det andre blir bare tull , da det kun kommer av hva man selv liker

 

 

Så vil jeg også tro at hadde ikke Apple begrenset utvalget slik de gjør så hadde de heller ikke fått det til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac er ikke en pc. Det har Steve Jobs selv forklart.

 

En anen analogi : bergenserne sier jo at de ikke er fra Norge der fra Bergen

 

så er det enkelte bilprodusenter som sier at bile de lager er ingen bil , også bruker de et selvkonstruert begrep.

 

 

Uansett hvordan man vender på det så er Mac(intosh) en personlig computer (pc)

Forskjellen er at den er en designet på med de fordeler og ulemper det medfører.

Lenke til kommentar
En av de store mytene rundt Mac er at det er langt dyrere enn for en tilsvarende PC. Men dette stemmer nødvendigvis ikke. Du kan selv kontrollere dette ved å ikke ta hensyn til formfaktoren, og sette sammen din egen PC.

Tilsvarende selvbygg, da inkludert trådløs mus og tastatur, trådløst nettverk, hakket bedre prosessor og hakket bedre grafikkytelse, vil komme på omtrent 8000 kroner. I tillegg må du selvsagt ha en skjerm, og en 27-tommer med en oppløsning på 2560 x 1440 piksler må du i hvert fall regne rundt 5000 kroner for. Da havner vi plutselig på 13 000 kroner totalt, og da virker plutselig ikke Apples kompakte iMac til 13 500 kroner så galt priset likevel.

 

For noe b*llshit. For det første er det mye dyrere for oss enkeltpersoner å kjøpe pcdeler enn det er for et stort selskap som apple (eller asus for den saks skyld) og i tillegg koster absolutt ikke et selvbygg ala dette her 8000 kr. iMac bruker et dårlig hovedkort akkurat nok til å ha det man trenger, og jeg vedder på at hadde det vært i løssalg kunne det umulig ha kostet mye. Siden det ikke står noen ting om hovedkort eller chipset går jeg utifra at det er noe ala H67, og et H67-hovedkort koster fra 600 kr. Skjermkortet koster ca 800 kr for vanlig versjon (ikke mobile), RAM koster ca 200, cpu til 1500, harddisk til 800 og strømforsyning til 500. Alt i alt blir det 4400 kr + kabinett til 600 kr + 5000 for en skjerm noe som også var vi oppe i 10000 kr som er 3000 kroner billigere.

 

I tillegg er delene i macen billigere fordi det er en S-cpu og M-grafikkort.

 

EDIT:

 

En ting til jeg funderte litt på, er at dere gir windows PC trekk fordi den ikke kan kjøre Mac OS, og det er ihvertfall ikke en "vanlig pc" sin skyld, det er Apple. Er det noen skulle hatt minus for det er det Macen. Hva man skal med Mac OS er en helt annen sak, jeg skriver på en mac as we speak og det er faen ikke noe å skryte av

imacene bruker z68, du glemte tasatur og mus trådløst + OS

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Det blir en eple mot pære sammenligning det mange her driver med, det er klart at med Apple sitt begrensede utvalg av maskinvare kombinasjoner så vil du i 99% av tilfellene klare å kombinere noe i Windows verdenen som på papiret er like bra til en lavere pris.

 

Men hvilken forskjell gjør det i praksis? For de som holder seg til Mac gjør det jo gjerne av en eller annen grunn. Det foretrekker Mac OS X, de foretrekker Apple de foretrekker designet og / eller de foretrekker noe annet som en Mac tilbyr som en Windows maskin rett og slett ikke tilbyr.

 

Folk kan argumentere seg grønn i trynet om hvorfor Hummer er så utrolig flott, fint og godt.. Men det gjør jo ikke at jeg liker det noe bedre av den grunnen? Kanskje jeg finner Grandiosa like godt om ikke bedre enn Hummer, da kan Hellstrøm stå til han blir rosa i trynet og forklare hvorfor han mener Hummer er bedre på alle tenkelige måter, men det forandrer jo ikke min situasjon.

 

 

 

Så lenge vi snakker om og sammenligner to forskjellige plattformer, som kjører forskjellig grensesnitt og hvor det er en nokså stor forskjell på programvaren som er tilgjengelig så blir argumenter rundt pris lite relevant for mange. For de som velger Mac så er tydeligvis ikke pris noe problem i utgangspunktet og kanskje de gjerne betaler det lille ekstra fordi de rett og slett får noe med Mac som de ikke får med en Windows maskin uansett prisklasse?

 

Folk legger jo frem som prisene her er helt hinsides, hvor lenge har en gjennomsnittlig bruker en datamaskin? I 2-3år, om ikke lenger? Da er jo en prisforskjell på 1000-5000kr ikke stort mer enn et par turer på byen og for en enhet som du gjerne skal benytte daglig de neste 2-4årene så er ikke det allverden når alt kommer til alt og du setter prisene i litt perspektiv.

 

 

Generelt så vil jeg vell si at PC-markedet har skadet seg selv med det evinnelige prisjaget som eksisterer per i dag. Erfaringen min fra å jobbe i butikk tilsier at folk i dag forventet gull og grønne skoger av maskiner i 4'000 til 7'000 kr klassen og ser på dette som relativt dyre maskiner og dette er nok mye av grunnen til at HP, Acer og de fleste andre ser ut til å pøse ut billigmodeller helt uten kvalitetssikring eller kontroll som har en alt for høy feilprosent enn hva jeg syntes burde være tilfellet. Har ikke tall på det, men feilprosenten på en gjennomsnittlig PC per i dag må da være mye høyere enn den var for la oss si 5år siden?

 

 

 

Jeg kan jo fortelle litt om hvordan jeg havnet på en MacBook Pro 17" etter å ha vært en trofast Lenovo ThinkPad bruker i stort sett alle år, og det var først for litt over 1år siden jeg skaffet meg min første Mac og før den tid var egentlig tema helt uaktuelt for min del.

 

Jeg hadde gått meg lei av jakten på en Windows maskin som skulle klare å levere over gjennomsnittet kvalitet over hele fjøla, jeg har alltid vært stor fan av ThinkPad maskiner. Ja de ser ikke spesielt tiltrekkende ut, men de har en helt egen sjarm og de har en byggekvalitet som få kan matche og selv ikke min MacBook Pro 17" matcher dette selv om det føles noe mer eksklusiv ut så tåler den ikke på noen måte like mye juling som min forrige Lenovo ThinkPad W510 maskin.

 

Problemet var bare det at ThinkPad maskinene dessverre alltid hadde et eller annet som irriterte meg. For det første har den dårlig touchpad, men dette blir reddet inn av Trackpoint som jeg foretrekker over Windows touchpadder uansett. For det andre så hadde den noen helt håpløse høyttalere, greit at det er en bedriftmaskin men det er noe av det mest ynkelige jeg har hørt på lenge og hva verre er så er lydkortet så dårlig at når jeg kobler til noen gode hodetelefoner så plages du med konstant bakgrunnsstøy. Videre så var skjermen, til tross for sin gode 1920x1080 oppløsning veldig blass i fargene og innsynsvinklene var under pari selv til TN-panel å være, hvertfall i den prisklassen som W-serien til ThinkPad faktisk ligger i. Videre så var webkamera ubrukelig under mørke forhold og skjermen måtte opp i en lysstyrke som var alt for høy til at jeg kunne bruke det for at webkamera skulle være mulig å bruke i mørke rom. For ikke å snakke om at kamera har en innebygget "smart" funksjon hvor det deaktiverer seg om det "ikke er noen foran kamera" som gjør at selv når jeg fikk halvveis med lys så jeg ble synlig så ville den skru seg av fra tid til annen. Og sist men ikke minst så veier maskinene litt i overkant i forhold til størrelsen.

 

 

Samtidig så elsker jeg jo trackpoint, jeg syntes ThinkPad maskinene har det beste tastaturet som er å finne på bærbare maskiner, som sagt så er byggekvaliteten fantastisk selv om den har tapt seg noe siden IBM dagene men dette går litt i glemme boken når du støter på blass skjerm med dårlig innsynsvinkel, elendige høyttalere, lydkort med alt for mye støy og et webkamera som ikke fungerte i praksis til mitt bruk. Ting blir liksom ikke bedre enn det svakeste leddet.

 

 

Nå stiller jeg helt klart langt høyere og strengere krav til mine maskiner enn hva en gjennomsnittlig person gjør, men det forandrer jo ikke på saken at en ThinkPad W510 som er noe av det beste og på ingen måter noe av de billigste av Windows maskiner rett og slett ikke når helt opp.

 

 

Derfor bestemte jeg meg for å prøve en MacBook Pro 17", det var en banal ide jeg fikk etter å først bli skuffet over ThinkPad T400s og deretter ThinkPad W510. Det skader jo ikke å prøve når jeg først var på jakt?

 

MacBook Pro 17" har en byggekvalitet som holder veldig høy standard, det føles eksklusivt og bra. Den tåler på ingen måte like mye som en ThinkPad, og det er et klart minus men byggekvaliteten er fremdeles langt innenfor det jeg finner akseptabelt. Videre så er tastaturet veldig, veldig bra. Fremdeles ikke ThinkPad kvalitet, men ikke langt unna og det faktum at det er baklys veier litt opp for det ørlille tapet av kvalitet. Høyttalerne er så absolutt noe av det bedre du finner på bærbare maskiner, ikke at det nødvendigvis betyr at lydkvaliteten er noe å hoppe i taket for, men de spiller høyt og god og lydkortet gir ikke noe merkbar irriterende bakgrunnsstøy så her ble jeg faktisk positivt overrasket. Jeg er en stor trackpoint fantast så det å gå over til noe som utelukkende kjører touchpad var jeg utrolig skeptisk til, men er det noe Apple leverer som ingen Windows produsent klarer å levere på så det fantastisk god touchpad som er perfekt integrert i operativsystemet. Også har vi skjermen, jeg var heldig å fikk en med LG-panel som skal være noe bedre enn de som leveres med Samsung panel og jeg har vell sjeldent sett såpass godt TN-panel på noen bærbar maskin tidligere. Innsynsvinkelen er som med alle TN-paneler ikke spesielt god, men min MacBook Pro 17" overgår det meste jeg har sett tidligere på bærbare maskin og 16:10 med 1920x1200 oppløsning kan jo ikke slå feil og fargekvaliteten etter kalibrering er overraskende bra. Sist men ikke minst så er det HD-webkamera som fungerer under mørke forhold, ikke på noen måte perfekt men det fungerer hvertfall.

 

 

Så hvor ThinkPad W510 ikke klarte å levere tilstrekkelig på alle områder, så klarer faktisk MacBook Pro 17" det og da er jeg ett stykk fornøyd kunde. Så enkelt og greit er det.

 

 

Det tok meg godt over 6mnd å bli vant med Mac OS X, jeg holdt meg stort sett utelukkende til Windows7 via BootCamp i starten, men med tiden så har operativsystemet vokst på meg og for å være helt ærlig så kunne jeg egentlig ikke tenkt meg noe særlig annet enn Mac OS X på mine bærbare maskiner lenger. Ikke misforstå, jeg er fremdeles en Windows bruker og kunne ikke tenkt meg å bytte ut Windows på mine stasjonære maskiner ettersom jeg er alt for glad i teknologi og oppdatere alt for flittig til å begrense meg selv der, og samtidig så har jeg noen maskinvarekrav og noe programvare som holder meg til Windows.

 

 

Men uansett hvor utrolig det måtte høres ut så klarer jeg fint å leve lykkelig med Windows7 på de stasjonære og Mac OS X på de bærbare og jeg kunne egentlig ikke vært mer fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

imacene bruker z68, du glemte tasatur og mus trådløst + OS

Du får Z68-kort for 100 kr ekstra. Sleng på 3-400 kr for mus/kb og 700 kr for OS (Linux er også en mulighet for enkelte)

 

Fortsatt billigere med ca 2000 kr.

 

Du misser jo hele poenget. For det første må du innfinne deg med at brorparten av folket der ute ikke kan bygge maskiner selv, derfor må du jo sammenligne med hva det eventuelt vil koste å få dette bygget og installert av en tredjepart (da kan du vell plusse på 1'000 - 2'500kr der) også må du jo nesten regne utifra gjennomsnittspriser og ikke det absolutt billigste du klarer å oppdrive.

 

Jeg kan godt finne en rekke komponenter som på prisjakt, det billigste Z68-hovedkortet, de billigste 1333MHz DDR3 minnebrikkene, den billigste trådløse musa osv, osv.. Men nå har det seg jo sånn at kvaliteten på det Apple leverer sjeldent gjenspeiler det du får med de aller billigste komponentene du finner.

 

Og du ignorerer firewire 800 og thunderbolt i forbifarten, og både tastatur og mus som leveres med iMac kjører vell over bluetooth så skal du ha noe ok der så blir det litt mer enn 3-400kr for både mus og tastatur. Og du må jo ta priser fra en butikk / nettbutikk som faktisk folk er villige til å betale i fra og operere med priser fra et og samme sted da det kun er et fåtall av oss som gidder å bestille komponenter fra flere forskjellige steder også må du legge på frakt osv i tillegg ettersom Apple stort sett sponser det på alle ordre som blir på over et par tusenlapper.

Lenke til kommentar

imacene bruker z68, du glemte tasatur og mus trådløst + OS

Du får Z68-kort for 100 kr ekstra. Sleng på 3-400 kr for mus/kb og 700 kr for OS (Linux er også en mulighet for enkelte)

 

Fortsatt billigere med ca 2000 kr.

 

Du misser jo hele poenget. For det første må du innfinne deg med at brorparten av folket der ute ikke kan bygge maskiner selv, derfor må du jo sammenligne med hva det eventuelt vil koste å få dette bygget og installert av en tredjepart (da kan du vell plusse på 1'000 - 2'500kr der) også må du jo nesten regne utifra gjennomsnittspriser og ikke det absolutt billigste du klarer å oppdrive.

 

Jeg kan godt finne en rekke komponenter som på prisjakt, det billigste Z68-hovedkortet, de billigste 1333MHz DDR3 minnebrikkene, den billigste trådløse musa osv, osv.. Men nå har det seg jo sånn at kvaliteten på det Apple leverer sjeldent gjenspeiler det du får med de aller billigste komponentene du finner.

 

Og du ignorerer firewire 800 og thunderbolt i forbifarten, og både tastatur og mus som leveres med iMac kjører vell over bluetooth så skal du ha noe ok der så blir det litt mer enn 3-400kr for både mus og tastatur. Og du må jo ta priser fra en butikk / nettbutikk som faktisk folk er villige til å betale i fra og operere med priser fra et og samme sted da det kun er et fåtall av oss som gidder å bestille komponenter fra flere forskjellige steder også må du legge på frakt osv i tillegg ettersom Apple stort sett sponser det på alle ordre som blir på over et par tusenlapper.

Helt enig, 300-400 for mus/tast, må være noe helt basic skræl.

 

Samtidig, når vi snakker om kostnader, så koster det jo opptil 500-600 kr for å få tilsendt delene til en PC. Og på ordre over 1000 kr på apple er frakten gratis.

Lenke til kommentar

Dette blir jo uansett et "ikke tema" når alt kommer til alt. Sitter du å snur og vender på hver minste lille krone så vil jo ikke maskiner i denne prisklassen være noe aktuelt tema i utgangspunktet. For de hvor det er aktuelt så er det bare å droppe et par runder på byen og vips så har du spart inn forskjellen på null komma niks.

 

Det er vell litt av kilden til problemet også, det er endel folk som rett og slett ikke klarer å innfinne seg med at det som de selv finner best og mest passende ikke nødvendigvis vil være best og mest passende for alle andre der ute. Noen liker blondiner, andre liker brunetter, noen like begge deler. Du kan kaste bort så mange timer og dager du vil på å forklare meg hvorfor du mener blonde Kari er penere enn brunetta Linda, men det forandrer ikke på den saken at jeg ikke ville rørt Kari med ei ildtang men jeg ville tatt Linda så fort som muligheten byr seg.

 

 

Tenk så utrolig kjedelig og ensformig verden hadde vært om vi ikke alle hadde verdsatt og vektlagt forskjellige verdier og ikke hadde hatt forskjellige preferanser og behov.

Lenke til kommentar

Limer sammen hele sekvensen så du kanskje ikke "misser poenget."

Var nettopp fordi dette blir langt at jeg droppet det.

 

En av de store mytene rundt Mac er at det er langt dyrere enn for en tilsvarende PC. Men dette stemmer nødvendigvis ikke. Du kan selv kontrollere dette ved å ikke ta hensyn til formfaktoren, og sette sammen din egen PC.

Tilsvarende selvbygg, da inkludert trådløs mus og tastatur, trådløst nettverk, hakket bedre prosessor og hakket bedre grafikkytelse, vil komme på omtrent 8000 kroner. I tillegg må du selvsagt ha en skjerm, og en 27-tommer med en oppløsning på 2560 x 1440 piksler må du i hvert fall regne rundt 5000 kroner for. Da havner vi plutselig på 13 000 kroner totalt, og da virker plutselig ikke Apples kompakte iMac til 13 500 kroner så galt priset likevel.

 

For noe b*llshit. For det første er det mye dyrere for oss enkeltpersoner å kjøpe pcdeler enn det er for et stort selskap som apple (eller asus for den saks skyld) og i tillegg koster absolutt ikke et selvbygg ala dette her 8000 kr. iMac bruker et dårlig hovedkort akkurat nok til å ha det man trenger, og jeg vedder på at hadde det vært i løssalg kunne det umulig ha kostet mye. Siden det ikke står noen ting om hovedkort eller chipset går jeg utifra at det er noe ala H67, og et H67-hovedkort koster fra 600 kr. Skjermkortet koster ca 800 kr for vanlig versjon (ikke mobile), RAM koster ca 200, cpu til 1500, harddisk til 800 og strømforsyning til 500. Alt i alt blir det 4400 kr + kabinett til 600 kr + 5000 for en skjerm noe som også var vi oppe i 10000 kr som er 3000 kroner billigere.

 

I tillegg er delene i macen billigere fordi det er en S-cpu og M-grafikkort.

 

EDIT:

 

En ting til jeg funderte litt på, er at dere gir windows PC trekk fordi den ikke kan kjøre Mac OS, og det er ihvertfall ikke en "vanlig pc" sin skyld, det er Apple. Er det noen skulle hatt minus for det er det Macen. Hva man skal med Mac OS er en helt annen sak, jeg skriver på en mac as we speak og det er faen ikke noe å skryte av

imacene bruker z68, du glemte tasatur og mus trådløst + OS

Du får Z68-kort for 100 kr ekstra. Sleng på 3-400 kr for mus/kb og 700 kr for OS (Linux er også en mulighet for enkelte)

 

Fortsatt billigere med ca 2000 kr.

Du misser jo hele poenget. For det første må du innfinne deg med at brorparten av folket der ute ikke kan bygge maskiner selv, derfor må du jo sammenligne med hva det eventuelt vil koste å få dette bygget og installert av en tredjepart (da kan du vell plusse på 1'000 - 2'500kr der) også må du jo nesten regne utifra gjennomsnittspriser og ikke det absolutt billigste du klarer å oppdrive.

 

Jeg kan godt finne en rekke komponenter som på prisjakt, det billigste Z68-hovedkortet, de billigste 1333MHz DDR3 minnebrikkene, den billigste trådløse musa osv, osv.. Men nå har det seg jo sånn at kvaliteten på det Apple leverer sjeldent gjenspeiler det du får med de aller billigste komponentene du finner.

 

Og du ignorerer firewire 800 og thunderbolt i forbifarten, og både tastatur og mus som leveres med iMac kjører vell over bluetooth så skal du ha noe ok der så blir det litt mer enn 3-400kr for både mus og tastatur. Og du må jo ta priser fra en butikk / nettbutikk som faktisk folk er villige til å betale i fra og operere med priser fra et og samme sted da det kun er et fåtall av oss som gidder å bestille komponenter fra flere forskjellige steder også må du legge på frakt osv i tillegg ettersom Apple stort sett sponser det på alle ordre som blir på over et par tusenlapper.

 

Poenget med hele sekvensen var jo at iMac ikke ga mye for penga sammenlignet med selvbygg, så jeg vil nå påstå at det er du som har "misset hele poenget"

 

Du betaler en god del ekstra for å få iMacen i den formfaktoren den kommer i.

Jeg er også veldig nysgjerrig på hva du skal med Firewire på en så svak maskin, ikke kan du drive med seriøs bilde-/filmredigering uten anti-glare og fargekalibrering og det er ikke særlig vits i å drive med batch-omkoding med så svak maskinvare.

Thunderbolt er jo praktisk grunnet daisy-chaining der denne kan tjene som display for en Macbook, men ellers det i stor grad samme greie.

 

Angående mus/tastatur: Microsoft wireless desktop 800. Så kan du selvfølgelig si at dette ikke er det samme som Apples magic mouse og Keyboard, men smaken på mus og tastatur er så delt at å si at noe er nøytralt bra for alle er umulig. Personlig syns jeg Apples produkter er fullstendig ubrukelige grunnet formfaktor og (i mine øyne) gimmicks som touch-sensitiv mus eller scissor-brytere (typisk for laptoper) på et tastatur for desktop-maskiner.

 

Merkelig hvordan man alltid ender opp med å fortelle Apple-fanatikere hvordan ting ikke alltid passer alle.

 

EDIT:

Kan vel legge til at ingen kretskort du finner i en laptop ikke er kostnadsoptimaliserte framfor levetid- eller ytelsesoptimaliserte som du finner på PC-hovedkort. En annen ting er hvordan enkelte iProdukter har en mystisk tendens til å feile på enkelte vis når garantitiden løper ut (iPad og iPhones batterilevetid)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så veldig rart at et grafikkort med fastvare som er ment å bli kjørt av en IBM BIOS, ikke umiddelbart fungerer på et system som benytter et EFI-/UEFI-kompatibelt fastvaregrensesnitt. Det er klart at det er mulig å hacke på plass noe som kaller BIOS-kompatibel "option ROM" på IBM-PC-ekspansjonskort, men da må man ta hensyn til at man kanskje bare har et primitivt tekstgrensesnitt igjennom oppstarten og opptil det punktet der operativsystemet tar over. Det er litt synd for de som trenger et grafikkort til Mac Pro-maskinen, når den eneste forskjellen er fastvare på grafikkort. Men de som bruker Mac Pro, er antakeligvis veldig betalingsvillige uansett...

 

Apple bruker EFI fra 2005, mens Asus-en regner jeg med bruker UEFI.

Lenke til kommentar

Kaptein...: Hvordan kan du tro imac kan brukes som vanlig skjerm med bare thounderbolt?

 

imac-27-05032011-1304427617.jpg

 

Etter 5 år er nok imac i søpla uansett.

Men det kan godt være den virker selv etter garantien er utløpt.

Er bare dag så utrolig kjedelig å sitte på en maskin som knapt kan bruker å surfe med.

 

Kanskje operativsystemet heter blackcat eller noe i den duren. Altså etter lion og arvtakeren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Med mindre man er avhengig av programvare som utelukkende finnes kun for Mac OS X for eksempel DAW-programvaren Logic Pro er det den største idioti å kjøpe Mac. Man betaler 3-4 ganger prisen for ytelsen om man i det heletatt har tilgang på den kraftigste hardware. Denne programvaren fantes jo engang for Windows-platformen men... "Apple acquired Emagic in July 2002. The announcement included the news that development of the Windows version would no longer continue. This announcement caused controversy in the recording industry with an estimated 70,000 users having invested in the Windows route not wishing to reinvest in a complete new system. It is unknown how many users may have abandoned Logic upon Apple's acquisition."

 

Som mangeårig Amigabruker er jeg er klar over at det er platformen i sin helhet som teller og ikke kun ytelsen til maskinvaren. Nå er dessverre ikke til å komme bort ifra at Mac har gått fra å være noe særegent til å bli en proprietør styggedom med overprisede standard PC-komponenter og begrensninger til randen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det riktig å si mac vs pc ? Er ikke mac en pc like mye som en annen windows maskin ?
Mac er en datamaskin, ja, men ikke en PC.
Jo, det er det, og dette står det jo om i artikkelen også?AtW

 

Nei, nei og atter nei! PC står for personal computer og ordet er lagd av microsoft. Og kriteriene for at du kan kalle det en PC er at det er en datamaskin som ikke er bygd av apple og har windows som hoved OS. Når du laster ned ting fra nettet kan du velge mellom programvare for PC, Linux og Mac. Og jeg synes at mac er no' ordentlig tull! Dobbelte av prisen med halvparten så bra komponenter som den koster. Og du kan ikke jobbe fullt ut på en mac. Alle IT-Proffesjonelle bruker PC'er og linux maskiner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi være enig i:

 

  • Pris spiller lite rolle så sant varen gir mye for pengene
  • Tilpassning/oppgradering og funksjoner er det viktigste.
  • Kvalitet på supportarbeiderene og maskin som takler det meste særdeles bra?
  • Vi sløser ikke penger, vi fikser problemene selv.

 

Nå er vel windows som den er, ikke god til videoredigering, ikke god til musikkredigering, men uansett kan man kjøpe programvare som gjør windows bedre rettet til den daglig bruken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...