Gå til innhold

Test: Stasjonær Mac vs. PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men da får man mer rot på skrivebordet. Det er ganske vesentlig forskjell på å ha en tykk skjerm, kontra det å ha en litt mindre tykk skjerm, et svært monster av en bæbar og et lass med ledninger. Og legg til en dockingstasjon, med mindre den bærbare skal bli en slags stasjonær installasjon. Samtidig så er ikke en sammenligning helt unaturlig, siden disse alt-i-ett-maskinene gjerne bruker lignende maskinvare. Eksempelvis laveffektsvarianter av både GPU og CPU, SO-DIMM-minnemoduler og integrerte maskinvarekomponenter.

 

Uansett så gir ingen av delene særlig god "value for money", dersom plassbruk ikke er et kriterie som verdsettes i like stor grad (som utvidelsesmuligheter, enkelt flerskjermsoppsett og ytelse).

Nå må du ta i betraktning at en 27" iMac er 20.7 cm tykk. Så det er ikke så voldsomt plassbesparende kontra en laptop og en U2711 med veggmontering.

 

En USB-kabel, skjermkabel og strømkabel er mye rot?

Mus og tastatur kan fikses med blåtann som det blir gjort her, eller med trådløs USB koblet til skjermen.

Totalt ser du på tre ekstra kabler, og det finnes en haug av måter du kan gjøre slikt mer ryddig. Strips er den enkleste og billigste måten.

 

Slike maskiner som dette er totalt meningsløse i dag:

Ytelse på lik linje med laptoper.

Transportmulighet lik stasjonære, men ytelse som er en brøkdel så kraftig.

 

Et 6770M er jo sammenlignbart med et HD 6670 på skrivebord.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

For Apples lukkede produkter betyr kanskje ikke det så mye uansett. Men det vil også si at du ikke kan bygge deg din egen Mac med siste skrik i komponenter. Vil du for eksempel ha en rå gamingmaskin, er en PC med Windows veien å gå.

----------------------

 

^Eh? Ikke nok med at det faktisk er mulig å installere OS X med selvbygd pc, men det tar mindre tid å installere OS X enn det gjør Windows 7 på vanlig maskin. Kjører 10.7.3 på en Intel i7 950 @ 4GHz, 24gb ram, SLI 570 og et Gigabyte GA-X58A-UD5 HK.

Lenke til kommentar

Det tar IKKE kortere tid å installere OS X på en ny PC. Finne drivere til skjermkort, lydkort, nettverkskort, trådløs om man har.At du har flaks betyr ikke at alle har det.

Tonymacx86.com så har du alt til nedlasting. Jo det tar mindre tid da en OS X installering tar 20min. Det eneste som kan ta tid er om du har AMD gpu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Siden artikkelen vel er beregnet for hvermannsen;

 

Det bør etter min mening være en fordel med valgfriheten mht. til leverandør når det gjelder Windows maskiner. Mulighet for å kunne velge riktig leverandør kan gjøre livet litt lettere når ting evt. går galt.

 

Med OSX er du vel hensatt til Apple's eget regelverk/kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Mac er fremdeles litt dyrere enn tilsvarende "frie valg" av "ikke mac" pc'er, som regel.

Det finnes unntak!

 

Vil man f.eks. ha de råeste ultraportable pc'ene som ikke er mac, er de gjerne vel så dyre.

Sony sin dyreste i Z serien koster jo 25.000 med eksternt skjermkort/bluray. Nå skal det sies at den ikke kjører low voltage I7, så den yter jo på en helt annen planet!

 

Jeg tør påstå at produsenter som asus, acer, sony, m.fl. har tvunget macprisene ned en god del.

MBA har jo blitt mye billigere enn før, selv om spesifikasjonene har blitt bedre.

 

Når man får MBA-kloner ned i ca. 7-8.000, vil mange spørre seg om en MBA er verdt mange tusen mer. Men det er langt fra alle ultraportable som konkurrerer med MBA. Dog. vil jeg si UX31 er meget konkurransedyktig på det området, med mindre man må ha mac sitt OS.

 

Man må jo ikke nødvendigvis kjøre windows på UX31 og selv om den heller ei er perfekt, har den sine ting som overgår MBA. Dog., ser jeg frem til nye ultraportable med thunderbolt eller expressgate eller hva enn det bør hete på non mac's.

Lenke til kommentar

Det tar IKKE kortere tid å installere OS X på en ny PC. Finne drivere til skjermkort, lydkort, nettverkskort, trådløs om man har.At du har flaks betyr ikke at alle har det.

Tonymacx86.com så har du alt til nedlasting. Jo det tar mindre tid da en OS X installering tar 20min. Det eneste som kan ta tid er om du har AMD gpu.

 

Og hvor lang tid tar installeringen av Windows 7? Og hvilken hardware er det snakk om her? Det tar ikke lang tid å installere Win7 på en relativt oppegående maskin, vet durolleyes.gif

Lenke til kommentar

Hei,

nok en diskusjon/atrikel om MAC vs PC.

Er det ikke snart på tide å ta opp lisens forskjellene mellom disse. Da en av hoved forskjellene er lisens betingelsene modellen mellom ms og appel.

 

Det følger visse forpliktelse med å kjøpe eple PC som man kan styre unna på PC. På samme linje følger det noen lisens forpliktelser med bruk av Windows. Dessverre så er det disse tingene som skjeden kommer frem i sammenligningene.

 

Har du for eksempel lov å kjøre Windows på MAC hardware ut i fra avtalen du inngår når du kjøper mac hardware.

 

Personlig skulle eg gjerne sett at alle pc`er og mac ble solgt uten operativ system som standard. (men nå er mac et spesielt merk produkt så det har vel egentlig lov å locke brukerne inne på lik linje med SUN?) Og at man valgte om man skulle ha det pre installert med ekstra kostnad for lisensen ved bestilling. (på samme måte som du bestiller med eller uten Office pakken på en Del osv... (mange andre firma har samme løsning). Selv begynte eg med linux i begynnelsen av 90 tallet, men var allerede da godt kjent med unix software.... og ikke overraskende jobber eg fortsatt med unix stor maskiner... så ja eg har nok en viss dreining mot unix. Og har hatt både mac, pc, sun, dec , hp, ibm osv opp igjennom.. med diverse spesifikke OS.

 

Men spørsmålet som eg savner blir tatt opp er lisens problematikken og hvordan "man" ser på brukerne fra leverandørens side.

Lenke til kommentar

Er det ikke mye enklere at de som liker mac kjøper det og de som liker pc kjøper det? Her argumenteres det til døde men eneste som betyr noe er at en er fornøyd med produktene en bruker.

 

Noen bryr seg ikke om å analysere alternativene for å finne hva som er best, men kjøper ting på måfå, andre liker å sette seg inn i saken. For førstnevnte gruppe er det vel enklest å bare ignorere saker som denne?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For noe b*llshit. For det første er det mye dyrere for oss enkeltpersoner å kjøpe pcdeler enn det er for et stort selskap som apple (eller asus for den saks skyld) og i tillegg koster absolutt ikke et selvbygg ala dette her 8000 kr. iMac bruker et dårlig hovedkort akkurat nok til å ha det man trenger, og jeg vedder på at hadde det vært i løssalg kunne det umulig ha kostet mye. Siden det ikke står noen ting om hovedkort eller chipset går jeg utifra at det er noe ala H67, og et H67-hovedkort koster fra 600 kr. Skjermkortet koster ca 800 kr for vanlig versjon (ikke mobile), RAM koster ca 200, cpu til 1500, harddisk til 800 og strømforsyning til 500. Alt i alt blir det 4400 kr + kabinett til 600 kr + 5000 for en skjerm noe som også var vi oppe i 10000 kr som er 3000 kroner billigere.I tillegg er delene i macen billigere fordi det er en S-cpu og M-grafikkort.EDIT:En ting til jeg funderte litt på, er at dere gir windows PC trekk fordi den ikke kan kjøre Mac OS, og det er ihvertfall ikke en "vanlig pc" sin skyld, det er Apple. Er det noen skulle hatt minus for det er det Macen. Hva man skal med Mac OS er en helt annen sak, jeg skriver på en mac as we speak og det er faen ikke noe å skryte av

Jeg er forsåvidt ening i noe du sier, men det meste du skriver her er helt feil og basert på ville gjetninger.

 

IMac Bruker Z68 chipset, faktisk var iMac den første maskinen på merkedet med z68.

http://www.hardware.no/artikler/apple_fikk_bruke_z68_for_alle_andre/97808

http://www.anandtech.com/show/4314/apples-imac-the-first-z68-for-sale

 

S prosessorer som begge maskinen bruker koster faktisk akkurat det samme som "ikke-S" versjonene, fordi det er 65W TDP istedet for 95W.

http://ark.intel.com/products/family/59134

 

HIstorisk sett gjelder dett også M deler, uten at jeg sitter her med eksakte tall på det.

 

Som selvbygger av maskin koster firewire- og thunderbolt-støtte for øyeblikket en god del også.

 

Nå må det sies at jeg aldri har eid en iMac, og at maskina mi har HK fra Asus, PSU og RAM fra corsair, skjermkort fra gigabyte osv.

Det er jo klart at jeg fikk bedre ytelse til mindre penger enn en iMac kostet, men maskina er endel større, så hadde jeg hatt plassproblemer ville det ikke være aktuellt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tar IKKE kortere tid å installere OS X på en ny PC. Finne drivere til skjermkort, lydkort, nettverkskort, trådløs om man har.At du har flaks betyr ikke at alle har det.

Tonymacx86.com så har du alt til nedlasting. Jo det tar mindre tid da en OS X installering tar 20min. Det eneste som kan ta tid er om du har AMD gpu.

Sist gang jeg installerte windows 7 (med en del slipstreamed programve) på min PC:

2600k @ 4.7GHz

Force GT 120GB

HD 7970

 

Tok det vel ca 10 minutter fra USB...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det tar IKKE kortere tid å installere OS X på en ny PC. Finne drivere til skjermkort, lydkort, nettverkskort, trådløs om man har.At du har flaks betyr ikke at alle har det.

Tonymacx86.com så har du alt til nedlasting. Jo det tar mindre tid da en OS X installering tar 20min. Det eneste som kan ta tid er om du har AMD gpu.

Sist gang jeg installerte windows 7 (med en del slipstreamed programve) på min PC:

2600k @ 4.7GHz

Force GT 120GB

HD 7970

 

Tok det vel ca 10 minutter fra USB...

 

Ikke noe mot deg arni, men jeg sjønner ikke helt hvorfor det skal være viktig hvor lang tid det tar å installere et OS ? Er det ikke alle årene med bruk etter installasjonen som burde vektes ? Er vel der man kan virkelig spare tid..

 

Når det er sagt, så må jeg si at iMac frister ganske mye, eller egentlig den store skjermen med tilhørende oppløsning, da jeg har noen Xcode prosjekter jeg tenkte å få materialisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...