Gå til innhold

280 år gammel fiolin verdt noe?


Merko

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Finnes det noen med god kunnskap\historie om Fioliner her i Norge?

 

Når foreldrene mine kjøpte huset av ei gammel dame, så fulgte det med litt møbler + annet skrot. Også en fiolin. Den skal være laget i 1732, som gjør at den nærmer seg 300 år. Siden den bare har støvet i alle år, så lurte jeg på om slike er verdt noe den dag idag? Og hvor finner man 'eksperter' som kan verifisere om den er ekte eller ikke?

 

Det som står inni fiolinen er:

Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno 1732

 

Ser ut som teksten er stemplet, men årstallet "32" er skrevet for hånd. 1732 Aner ikke hvorfor.

 

w0q0.png

 

Uansett, noen som vet hvor man kan henvende seg til i slike saker? Ingen i familien har noe erfaring med fioliner :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MEN jeg vil desverre tro at det med 1732 er snakk om året firmaet som har produsert violinen ble grunnlagt. selve violinen er mest sannsynlig produsert en gang sent på 70- tallet :p

Hei, takk for svar.

 

På alle disse fiolinene under det 'merket' så er årstallet skrevet inn.

"The usual label – both genuine and false – carries the Latin inscription “Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno [date]" - Tatt fra Google.

 

Uansett, så ser det ut som en ekte fiolin under "Stradivarius" har varierende priser..

 

"..It sold at a Sotheby’s auction in 1993 for $42,460 – to a concert violinist."

 

"Today a genuine Strad is worth two to three million dollars. "

 

Uansett, går ut ifra at den ikke er verdt så mye, men er jo moro om den hadde vært verdt et par kroner :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 11 år senere...
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...